Zjawiska kultury popularnej i masowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC1L-ZKPM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Zjawiska kultury popularnej i masowej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 12 - lingwistyka praktyczna i copywriting s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 6 punktów ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach - 60 godzin (30 w każdym z dwóch semestrów) (2,4 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 10 godzin (5 w każdym z dwóch semestrów) (0,4 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz powtórzenie materiału przed egzaminem - 80 godzin (30 w pierwszym i 50 w drugim) (3,2 ECTS). ŁĄCZNIE 150 godzin = 3 + 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student: 1. W1: ma podstawową, zorientowana praktycznie wiedzę związaną z historią kultury i literatury, językoznawstwem i nowymi mediami, a także ze specjalizacjami, które realizuje – K_W01 2. W2: ma wiedzę na temat różnych teorii dotyczących kultury popularnej oraz potrafi samodzielnie ocenić ich przydatność w praktyce – K_W04, |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student: 1. U1: umie korzystać z różnego typu źródeł (w wersji tradycyjnej oraz elektronicznej) w celu wyszukiwania, selekcjonowania i użytkowania informacji – K_U01. 2. U2: potrafi samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z wybraną sferą działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej – K_U03. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student: 1. K1: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy – K_K05. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć będzie prezentacja fenomenu kultury popularnej/masowej oraz jej związków z życiem codziennym (kategoria czasu wolnego) w kontekście zjawisk nowoczesności, kapitalizmu, globalizacji, amerykanizacji, konsumeryzmu i przemysłu kulturowego. Prezentacji podlegać więc będą, obok refleksji teoretycznej dotyczącej kultury współczesnej, wybrane zjawiska popkultury: literatura, muzyka rozrywkowa, komiks, film, reklama, wybrane zasoby Internetu, prasa kolorowa, gra RPG i gra komputerowa. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi metodami badawczymi wybranych zjawisk kultury masowej ze szczególnym uwzględnieniem ich relacji do tradycji kultury polskiej i europejskiej. Słuchacze doskonalą warsztat analityczny, systematyzują wiedzę na temat kultury popularnej, budują swój warsztat krytyczny. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć „Zjawiska kultury popularnej i masowej” student zdobywa wiedzę na temat istoty kultury popularnej/masowej w odniesieniu do przemian kulturowych i cywilizacyjnych. Poznaje jej zasadnicze cechy, wyróżniające kulturę popularną/masową spośród zjawisk zaliczanych do kultury elitarnej i folkloru. W ramach przedmiotu rozpatrywane będą różne propozycje rozumienia i oceniania kultury popularnej w perspektywie diachronicznej i synchronicznej (m. in. T. Adorno, W. Benjamina, R. Barthes'a, M. Horkheimera, R. Hoggarta). Rozważana będzie przydatność rozróżnienia terminologicznego „kultura popularna” – „kultura masowa”. Problematyka oceny i wartościowania kultury popularnej stanowi istotny element dyskusji wokół jej znaczenia i funkcji. Kultura popularna nie jest zjawiskiem jednorodnym i spójnym, w różnym stopniu wpływa na kulturę wysokoartystyczną: muzykę, literaturę, film, sztuki wizualne. Kultura popularna obecnie podlega skomplikowaniu i wchodzi w interakcję z kulturą elitarną na różnych poziomach, poczynając od tematu, kończąc na strukturze. Przedmiotem refleksji na zajęciach „Zjawiska kultury popularnej i masowej” będą kwestie teoretyczne oraz obszary z zakresu literatury, muzyki, komiksu, gry RPR i komputerowej oraz przekazów monomedialnych i multimedialnych funkcjonujących w Internecie (portale społecznościowe, hipertekst, portale rozrywkowe i informacyjne). |
Literatura: |
Magdalena Adamus, „Młodzi dorośli trzęsą rynkiem wydawniczym. Przyglądamy się literaturze young adult” https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/magdalena-adamus-mlodzi-dorosli-young-adult-literatura-rynek-wydawniczy/ T. W. Adorno, "Przemysł kulturalny : wybrane eseje o kulturze masowej", Warszawa 2021 (fragmenty). R. Barthes, „Mitologie”, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2008 (fragmenty). Eco U., "Superman w literaturze masowej. Powieść popularna między retoryką a ideologią", przeł. J. Ugniewska, Warszawa 1996; rozdz. "Struktury narracyjne u Fleminga". A. Fulińska, „Dlaczego literatura popularna jest popularna?”, „Teksty Drugie” 2003, nr 4. R. Hoggart, „Spojrzenie na kulturę robotniczą w Anglii”, przeł. A. Ambros, Warszawa 1976 (fragmenty). T. Sz. Markiewka, "Amerykańskie seriale uczą o interesach klasowych", http://magazynkontakt.pl/amerykanskie-seriale-ucza-o-interesach-klasowych.html M. P. Markowski, „Badania kulturowe”, w: A. Burzyńska, M. P. Markowski, „Teorie literatury XX wieku. Podręcznik”, Kraków 2006. M. Rydlewski, „Scenariusze kultury upokarzania. Studium z antropologii mediów”, Wrocław 2019 (fragmenty). „Seriale tworzą nowe wspólnoty”. Henry Jenkins w rozmowie z Szymonem Grelą, [w:] Seriale. Przewodnik „Krytyki Politycznej”, Warszawa 2011. „Słownik literatury popularnej”, red. T. Żabski, Wrocław 1994 [hasła: powieść kryminalna, powieść fantastycznonaukowa]. A. Urbańczyk, "Utopia jest sprzedawana oddzielnie. Polityczność science fiction w recepcji fanowskiej (na przykładzie "Star Treka"), Kraków 2021 (fragmenty). M. Wróblewski, „Hegemonia i władza. Filozofia polityczna Antonia Gramsciego i jej współczesne kontynuacje”, Toruń 2016 (fragmenty). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć odbędzie się na podstawie: 1. Aktywności oraz efektów wykonywanych zadań. 2. Eseju końcowego. Esej końcowy powinien mieć formę dłuższej wypowiedzi dotyczącej zagadnienia związanego z tematyką zajęć, powinien więc dotyczyć opisu wybranego zjawiska z kultury popularnej lub masowej. Objętość: maksimum 5 - 7 stron znormalizowanego maszynopisu czcionka 12 cm, odstępy 1,5 cm nie zmieniamy marginesów na stronie tytułowej: imię nazwisko i tytuł eseju. Termin oddania pracy zostanie ustalony na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz, Justyna Urbanczyk | |
Prowadzący grup: | Justyna Urbanczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.