Podstawy public relations
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2L-KP-PPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0414) Marketing i reklama
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy public relations |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Moduły do wyboru - II rok, lingwistyka praktyczna i copywriting, semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin (1,2 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (0,2 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym – 40 godzin (1,6 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W08, K_U02, K_U06, K_U10, K_K04 Student/ka po zakończeniu zajęć: 1. ma wiedzę na temat komunikowania społecznego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Studentk/ka po zakończeniu zajęć: 1. zna techniki kształtowania wizerunku firmy. 2. omawia zadania i formy prowadzenia działalności public relations; 3. potrafi zorganizować pracę w dziale PR, dbać o sprawną komunikację wewnętrzną w instytucji; 4. umie opracować podstawowe dokumenty niezbędne do strategicznego zarządzania organizacją jak misja firmy. 5. rozumie różnice między PR a propagandą, reklamą i autopromocją 6. rozumie znaczenie i funkcje pełnione przez specjalistów public relations. |
Metody dydaktyczne: | - opis, - pogadanka, - wykład konwersatoryjny, - giełda pomysłów, - studium przypadku |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu public relations w taki sposób, aby ujęcie teoretyczne zostało wzbogacone przez podejście praktyczne. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami z zakresu public relations. Zajęcia dzielą się na dwa bloki prowadzone przez dwóch wykładowców: pierwszy blok to blok teoretyczny, drugi - praktyczny. W pierwszej części omówione zostaną podstawe pojęcia tworzące dyscyplinę (PR, otoczenie, reklama); ogólne zagadnienia niezbędne do zrozumienia problemów public relations (np. obrazy – przekonania – stereotypy w kontekście pojęcia komunikacji społecznej); dylematy rebrandingu; marketing i PR narracyjny; zarządzanie sytuacją kryzysową. W drugiej części zajęć poruszone zostaną zagadnienia: miejsca public relations w strategii i w strukturze organizacyjnej; związków z pokrewnymi dyscyplinami (marketing, sponsoring); rozpoznawanie i badania otoczenia, identyfikacja interesariuszy; mierzenie skuteczności public relations; wykorzystanie mediów własnych, masowych, w tym internetu, mediów pozyskanych, opłaconych, a także główne działy PR: relacje z mediami, komunikacja wewnętrzna, dialog z klientami, partnerami, relacje z inwestorami i społecznością finansową, kontakty z decydentami, politykami, urzędnikami różnych szczebli, liderami opinii, aktywistami, prowadzone przy pomocy zróżnicowanych metod, od bezpośrednich spotkań do użycia internetu, mediów społecznościowych i nowych mediów w public relations. Tematem zajęć staną się także podstawowe techniki i narzędzia public relations, zarówno tradycyjne, stosowane od początków tej dyscypliny (materiały dla mediów, ulotki, broszury, publikacje, wydarzenia, przemówienia, komunikaty etc.), jak i najnowsze rozwiązania z obszaru nowych mediów (serwisy internetowe, blogi, internetowe biura prasowe, serwisy typu Facebook, Twitter, Instagram, YouTube etc.). |
Literatura: |
1. Anna Adamus Muszyńska, Public relations komunikowaniem w społecznej przestrzeni, w: Public relations w przestrzeni publicznej, red. A. Adamus Muszyńska, Katowice 2018. 2. S. Black, Public relations, przeł. I. Chlewińska, Kraków 2003 3. Cyberpunk 2077 w kryzysie, https://www.youtube.com/watch?v=FXFWkKfNFTk 4. Czy nowe logo UMK to szarganie uniwersyteckiej tradycji, czy odważny krok w stronę nowoczesności?, https://nowosci.com.pl/czy-nowe-logo-umk-to-szarganie-uniwersyteckiej-tradycji-czy-odwazny-krok-w-strone-nowoczesnosci/ar/10848364 5. E. Hope, Nowe media w działaniach public relations uczelni, [w:] Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu, wyb. i red. J. Olędzki, Warszawa 2010. 6. Kontrowersje wokół logo UMK, https://brandingmonitor.pl/kontrowersje-wokol-logo-umk/ 7. T. Sz. Markiewka, Bitwa o logo, https://tekstywdzialaniu.wordpress.com/2015/04/02/bitwa-o-logo/ 8. E. Mistewicz, Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają, Gliwice 2011. 9. Jerzy Olędzki, Public relations w komunikacji społecznej, w: Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, red. J. Olędzki, D. Tworzydło, Warszawa 2006. 10. Aneta Panasiuk, Kryzysy wizerunkowe polskich marek w dobie mediów społecznościowych, „Akademia Zarządzania” – 2(2)/2018 11. Fraser P. Seitel, Public relations w praktyce, Warszawa 2003 12. S. Ślusarczyk, R. Ślusarczyk, J. Ślusarczyk, Znaczenie komunikowania perswazyjnego w polityce, [w:] Public relations. Doświadczenia, badania, wątpliwości, red. K. Stasiuk-Krajewska, D. Tworzydło, Z. Chmielewski, Rzeszów 2011. 13. P. Tkaczyk, Narratologia, Warszawa 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność i aktywność na zajęciach. 2. test końcowy (po pierwszej części zajęć). 3. Praca pisemna (przygotowanie planu działań i proponowanych rozwiązań w zakresie wybranego problemu (po drugiej części zajęć). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz, Marcin Jurzysta | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz, Marcin Jurzysta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz, Marcin Jurzysta | |
Prowadzący grup: | Marcin Jurzysta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz, Marcin Jurzysta | |
Prowadzący grup: | Marcin Jurzysta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.