Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Sztuka dyskutowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2502-s1LPC2L-KP-SD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka dyskutowania
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Moduły do wyboru - II rok, lingwistyka praktyczna i copywriting, semestr letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):

- udział w zajęciach – 30 godzin (1 ECTS)


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):

- zapoznanie się z lekturą, wykonywanie zadań domowych - 30 godzin (1 ECTS)

- przygotowanie prac zaliczeniowych - 30 godzin (1 ECTS)


Łącznie: 90 godz. = 3 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Po zakończeniu kursu student:


W_01 Ma wiedzę na temat zasad obowiązujących w dyskusji;

W_02 Rozpoznaje rodzaje argumentów;

W_03 Rozróżnia argumentację retoryczną i erystyczną.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zakończeniu kursu student:


U_01 Analizuje debaty i dyskusje pod kątem zastosowanej argumentacji.

U_02 Posługuje się różnorodną argumentacją.

U_03 Dobiera argumenty odpowiednie dla tematu, audytorium, sytuacji.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zakończeniu kursu student:


K_01 Ma świadomość, że w społeczeństwach demokratycznych racjonalna debata jest sposobem na rozwiązywanie sporów;

K_02 Zdaje sobie sprawę z konieczności dobierania argumentacji odpowiednio do tematu, audytorium oraz sytuacji.

K_03 Jest świadomy granic swobody wypowiedzi.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- okrągłego stołu
- oxfordzka
- projektu
- stolików eksperckich
- studium przypadku

Skrócony opis:

W szkole, w pracy, w urzędach, podczas spotkań oficjalnych i towarzyskich wymieniamy zdania na jakiś temat, próbujemy dochodzić do wspólnych wniosków. Aby to robić skutecznie, warto poznać zasady prowadzenia racjonalnych dyskusji, w szczególności zaś sposoby uzasadniania swojego stanowiska. Warsztaty mają za zadanie poszerzać wiedzę i umiejętności w tym zakresie. Pomagają przygotować studentów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym. W społeczeństwach demokratycznych dyskusja czy debata pozwalają bowiem na pokojowe rozstrzyganie sporów.

Pełny opis:

Zadaniem warsztatu jest doskonalenie umiejętności komunikacyjnych studentów w zakresie argumentowania własnego stanowiska, unikania błędów w uzasadnieniu, rozpoznawania i odpierania nieuczciwych chwytów argumentacyjnych. W ramach zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:

1. Typy dyskusji ze względu na liczbę uczestników, sposób organizacji, stosunek dyskutujących do siebie i cel;

2. Pojecie racjonalnej dyskusji.debaty i zasady w nich obowiązujące:

- Wysłuchanie partnera.

- Szacunek dla interlokutora.

- Dobry klimat rozmów.

- Zasada kontaktu uprzejmego.

- Nie wolno bagatelizować obiegowych opinii.

- Jasny i zrozumiały sposób przekazu.

- Cierpliwość.

- Partnerowi należy ułatwić przyjęcie naszego stanowiska.

- Należy dążyć do ustalonego celu, a przynajmniej do kompromisu.

- Należy opracować taktykę.

3. Typologia działań perswazyjnych (perswazja informacyjna, aksjologiczna, agitacja).

4. Wypowiedź argumentacyjna i jej budowa, budowa argumentu,

5. Podstawowe techniki argumentacyjne i typowe błędy w argumentacji, inne przydatne w dyskusji chwyty perswazyjne, a także nieuczciwe chwyty stosowane w dyskusji (np. przytyki osobiste, fałszywe przesłanki, argumentację pozorowaną, przerzucanie ciężaru dowodu),

6. Kultura i etyka dyskusji publicznych; rola grzeczności językowej w kształtowaniu skutecznych dyskusji, sposoby autoprezentacji (np. stwarzanie wizerunku osoby kompetentnej i skutecznej, autoprezentacja przez dyskredytację; ironia, chwalenie się).

Kurs jest prowadzony w semestrze letnim w formie 30-godzinnych warsztatów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014.

2. K. Szymanek, K. Wieczorek, A. Wójcik, Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Grębowiec, Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka, Wrocław 2013.

2. T. Hołówka, Kultura logiczna w ćwiczeniach, z. 1, Warszawa 2002, z. 2, Warszawa 2003.

3. Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2012.

4. K. Kłosińska, Etyczny i pragmatyczny. Polskie dyskursy polityczne po 1989 roku, Warszawa 2012.

5. M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Warszawa 2012.

6. M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009.

7. T. Pszczołowski, Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1998, rozdziały: Przegląd argumentów, Argumenty w akcji.

8. A. Schopenhauer, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2012.

9. K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.

10. M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja, GWP, Gdańsk 2006, rozdziały: Sztuka argumentacji, Sztuka dyskutowania.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola osiągnięcia założonych efektów kształcenia będzie się odbywała w sposób ciągły, na zajęciach i za pośrednictwem zadań domowych. Kontrola będzie obejmowała:

1. wykonanie ćwiczeń podczas zajęć (U_01, U_02, U_03. K_01, K_02);

2. wykonanie zadań domowych, np. wypowiedź na forum - platforma MOODLE, studium przypadku (np. racjonalność dyskusji, ramowanie przekazu itp. tematy), ćwiczenia w badaniu argumentów, analiza wybranej dyskusji w mediach pod kątem zastosowanych argumentów (W_01, W_02, W_03, U_01, U_02, U_03, K_01, K_03);

3. Przygotowanie debaty oksfordzkiej i udział w niej (W_01, W_02, W_03, U_01, U_02, U_03, K_02).

4. Obecność na zajęciach: 11 obecności.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gębka-Wolak
Prowadzący grup: Piotr Zemszał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zemszał
Prowadzący grup: Piotr Zemszał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W szkole, w pracy, w urzędach, podczas spotkań oficjalnych i towarzyskich wymieniamy zdania na jakiś temat, próbujemy dochodzić do wspólnych wniosków. Aby to robić skutecznie, warto poznać zasady prowadzenia racjonalnych dyskusji, w szczególności zaś sposoby uzasadniania swojego stanowiska. Warsztaty mają za zadanie poszerzać wiedzę i umiejętności w tym zakresie. Pomagają przygotować studentów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym. W społeczeństwach demokratycznych dyskusja czy debata pozwalają bowiem na pokojowe rozstrzyganie sporów.

Pełny opis:

Zadaniem warsztatu jest doskonalenie umiejętności komunikacyjnych studentów w zakresie argumentowania własnego stanowiska, unikania błędów w uzasadnieniu, rozpoznawania i odpierania nieuczciwych chwytów argumentacyjnych. W ramach zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:

1. Typy dyskusji ze względu na liczbę uczestników, sposób organizacji, stosunek dyskutujących do siebie i cel;

2. Pojecie racjonalnej dyskusji.debaty i zasady w nich obowiązujące:

- Wysłuchanie partnera.

- Szacunek dla interlokutora.

- Dobry klimat rozmów.

- Zasada kontaktu uprzejmego.

- Nie wolno bagatelizować obiegowych opinii.

- Jasny i zrozumiały sposób przekazu.

- Cierpliwość.

- Partnerowi należy ułatwić przyjęcie naszego stanowiska.

- Należy dążyć do ustalonego celu, a przynajmniej do kompromisu.

- Należy opracować taktykę.

3. Typologia działań perswazyjnych (perswazja informacyjna, aksjologiczna, agitacja).

4. Wypowiedź argumentacyjna i jej budowa, budowa argumentu,

5. Podstawowe techniki argumentacyjne i typowe błędy w argumentacji, inne przydatne w dyskusji chwyty perswazyjne, a także nieuczciwe chwyty stosowane w dyskusji (np. przytyki osobiste, fałszywe przesłanki, argumentację pozorowaną, przerzucanie ciężaru dowodu),

6. Kultura i etyka dyskusji publicznych; rola grzeczności językowej w kształtowaniu skutecznych dyskusji, sposoby autoprezentacji (np. stwarzanie wizerunku osoby kompetentnej i skutecznej, autoprezentacja przez dyskredytację; ironia, chwalenie się).

Kurs jest prowadzony w semestrze letnim w formie 30-godzinnych warsztatów. Szczegółowa problematyka poszczególnych zajęć, a także literatura uzupełniająca będą systematycznie publikowane na platformie MOODLE Wydziału Humanistycznego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014.

2. K. Szymanek, K. Wieczorek, A. Wójcik, Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Grębowiec, Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka, Wrocław 2013.

2. T. Hołówka, Kultura logiczna w ćwiczeniach, z. 1, Warszawa 2002, z. 2, Warszawa 2003.

3. Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2012.

4. K. Kłosińska, Etyczny i pragmatyczny. Polskie dyskursy polityczne po 1989 roku, Warszawa 2012.

5. M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Warszawa 2012.

6. M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009.

7. T. Pszczołowski, Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1998, rozdziały: Przegląd argumentów, Argumenty w akcji.

8. A. Schopenhauer, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2012.

9. K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.

10. M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja, GWP, Gdańsk 2006, rozdziały: Sztuka argumentacji, Sztuka dyskutowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zemszał
Prowadzący grup: Piotr Zemszał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W szkole, w pracy, w urzędach, podczas spotkań oficjalnych i towarzyskich wymieniamy zdania na jakiś temat, próbujemy dochodzić do wspólnych wniosków. Aby to robić skutecznie, warto poznać zasady prowadzenia racjonalnych dyskusji, w szczególności zaś sposoby uzasadniania swojego stanowiska. Warsztaty mają za zadanie poszerzać wiedzę i umiejętności w tym zakresie. Pomagają przygotować studentów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym. W społeczeństwach demokratycznych dyskusja czy debata pozwalają bowiem na pokojowe rozstrzyganie sporów.

Pełny opis:

Zadaniem warsztatu jest doskonalenie umiejętności komunikacyjnych studentów w zakresie argumentowania własnego stanowiska, unikania błędów w uzasadnieniu, rozpoznawania i odpierania nieuczciwych chwytów argumentacyjnych. W ramach zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:

1. Typy dyskusji ze względu na liczbę uczestników, sposób organizacji, stosunek dyskutujących do siebie i cel;

2. Pojecie racjonalnej dyskusji.debaty i zasady w nich obowiązujące:

- Wysłuchanie partnera.

- Szacunek dla interlokutora.

- Dobry klimat rozmów.

- Zasada kontaktu uprzejmego.

- Nie wolno bagatelizować obiegowych opinii.

- Jasny i zrozumiały sposób przekazu.

- Cierpliwość.

- Partnerowi należy ułatwić przyjęcie naszego stanowiska.

- Należy dążyć do ustalonego celu, a przynajmniej do kompromisu.

- Należy opracować taktykę.

3. Typologia działań perswazyjnych (perswazja informacyjna, aksjologiczna, agitacja).

4. Wypowiedź argumentacyjna i jej budowa, budowa argumentu,

5. Podstawowe techniki argumentacyjne i typowe błędy w argumentacji, inne przydatne w dyskusji chwyty perswazyjne, a także nieuczciwe chwyty stosowane w dyskusji (np. przytyki osobiste, fałszywe przesłanki, argumentację pozorowaną, przerzucanie ciężaru dowodu),

6. Kultura i etyka dyskusji publicznych; rola grzeczności językowej w kształtowaniu skutecznych dyskusji, sposoby autoprezentacji (np. stwarzanie wizerunku osoby kompetentnej i skutecznej, autoprezentacja przez dyskredytację; ironia, chwalenie się).

Kurs jest prowadzony w semestrze letnim w formie 30-godzinnych warsztatów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014.

2. K. Szymanek, K. Wieczorek, A. Wójcik, Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Grębowiec, Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka, Wrocław 2013.

2. T. Hołówka, Kultura logiczna w ćwiczeniach, z. 1, Warszawa 2002, z. 2, Warszawa 2003.

3. Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2012.

4. K. Kłosińska, Etyczny i pragmatyczny. Polskie dyskursy polityczne po 1989 roku, Warszawa 2012.

5. M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Warszawa 2012.

6. M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009.

7. T. Pszczołowski, Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1998, rozdziały: Przegląd argumentów, Argumenty w akcji.

8. A. Schopenhauer, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2012.

9. K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.

10. M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja, GWP, Gdańsk 2006, rozdziały: Sztuka argumentacji, Sztuka dyskutowania.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)