Trudności komunikacyjne w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2L-KP-TKWP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Trudności komunikacyjne w praktyce |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Moduły do wyboru - II rok, lingwistyka praktyczna i copywriting, semestr letni |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1611 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1) Godziny realizowane na zajęciach przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - 15 godzin, za które student uzyskuje 1,25 punktu ECTS; 2) Godziny w trakcie konsultacji przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego – 5 godzin (0,25 ECTS); 3) Godziny konieczne do przygotowania się do zajęć i sprawdzianu - 10 godzin (0,5 ECTS). ŁĄCZNIE 30 godzin = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student/ka: W1: zna specyfikę trudności komunikacyjnych, ma uporządkowaną wiedzę na temat alternatywnych metod i sposobów komunikacji, ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, w tym edukacji specjalnej i integracyjnej – K_W01, 03, 04, 06; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student/ka: U1: ocenia przydatność typowych metod komunikacyjnych w pracy z osobami z dysfunkcjami – K_U01; U2: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań komunikacyjnych – K_U11. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student/ka: K1: ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań komunikacyjnych – K_K01. |
Metody dydaktyczne: | Prowadzący wykorzystuje w trakcie zajęć różne metody podające, eksponujące i poszukujące. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
W bieżącym roku akademickim problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: Na zajęciach studenci zapoznają się ze sposobami komunikacji interpersonalnej między osobami z dysfunkcjami słuchu a słyszącymi i osobami z dysfunkcjami wzroku a widzącymi w celu świadomego wyboru drogi komunikacji. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć w bieżącym roku akademickim podejmowane są następujące szczegółowe zagadnienia: 1. Istota i rodzaje dysfunkcji zdrowotnych; klasyfikacja osób z dysfunkcją wzroku i słuchu ze względu na stopień uszkodzenia narządów wzroku i słuchu; 2. Znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu; 3. Wpływ obniżonej sprawności sensorycznej na sprawność komunikacyjną; komunikacja językowa i niejęzykowa (wspomagająca i alternatywna); 4. Dwa aspekty skutecznego porozumienia się z osobami z dysfunkcjami wzroku i słuchu – rozumienie oraz bycie rozumianym; 5. Wybrane systemy komunikacji alternatywnej: Pictogram Communication Symbols (PCS), system gestów Makaton, system alternatywnej komunikacji Blissa (Blissymbolics), system fonogestów, PIC ‐ Symbole (Pictogram Ideogram Communication), system obrazkowy ALADIN (komputerowy słownik komunikacyjny), język migowy, system Braille'a. 6. Inicjatywy kulturalne i społeczne promujące włączanie osób niepełnosprawnych do społeczeństwa. W tym cyklu dydaktycznym zajęcia mogą odbywać się zdalnie - synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle (adres wyżej). |
Literatura: |
Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2008. Hendzel J. K., Słownik polskiego języka migowego, Warszawa 1995. Kurcz I., Pamięć, uczenie się, język, Warszawa 1995. Maciejska-Roczan K., Osoby słyszące i my, „Świat Ciszy”, 1999, nr 4. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1998. Słownik symboli Blissa, Centrum Rozwoju Komunikacji. Ośrodek Szkoleniowy BLISS (niedatowany) , Warszawa. Szczepankowski B., Wyrównywanie szans osób niesłyszących: optymalizacja komunikacji językowej, Siedlce 1998. Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem, Warszawa – Katowice 2000. Von Tetzchner, S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie Mówić bez słów, Warszawa 2002. Zabłocki J., Psychologiczne i społeczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1992. Zaorska M., Komunikacja alternatywna i głuchoniewidomych, Toruń 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach i wykonywanie ćwiczeń od kierunkiem nauczyciela akademickiego – W1, U1, U2. Referat - W1, U1, U2, K1 Końcowy sprawdzian – W1, U1, U2, K1. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kamper-Warejko | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Hilla, Joanna Kamper-Warejko | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1611 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W bieżącym roku akademickim problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: Na zajęciach studenci zapoznają się ze sposobami komunikacji interpersonalnej między osobami z dysfunkcjami słuchu a słyszącymi i osobami z dysfunkcjami wzroku a widzącymi w celu świadomego wyboru drogi komunikacji. W tym cyklu dydaktycznym zajęcia mogą odbywać się zdalnie - synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle (adres wyżej). |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć w bieżącym roku akademickim podejmowane są następujące szczegółowe zagadnienia: 1. Istota i rodzaje dysfunkcji zdrowotnych; klasyfikacja osób z dysfunkcją wzroku i słuchu ze względu na stopień uszkodzenia narządów wzroku i słuchu; 2. Znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu; 3. Wpływ obniżonej sprawności sensorycznej na sprawność komunikacyjną; komunikacja językowa i niejęzykowa (wspomagająca i alternatywna); 4. Dwa aspekty skutecznego porozumienia się z osobami z dysfunkcjami wzroku i słuchu – rozumienie oraz bycie rozumianym; 5. Wybrane systemy komunikacji alternatywnej: Pictogram Communication Symbols (PCS), system gestów Makaton, system alternatywnej komunikacji Blissa (Blissymbolics), system fonogestów, PIC ‐ Symbole (Pictogram Ideogram Communication), system obrazkowy ALADIN (komputerowy słownik komunikacyjny), język migowy, system Braille'a. 6. Inicjatywy kulturalne i społeczne promujące włączanie osób niepełnosprawnych do społeczeństwa. Zajęcia w tym cyklu będą odbywać się stacjonarnie, w razie potrzeby - zdalnie (synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle). |
|
Literatura: |
Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2008. Hendzel J. K., Słownik polskiego języka migowego, Warszawa 1995. Kurcz I., Pamięć, uczenie się, język, Warszawa 1995. Maciejska-Roczan K., Osoby słyszące i my, „Świat Ciszy”, 1999, nr 4. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1998. Słownik symboli Blissa, Centrum Rozwoju Komunikacji. Ośrodek Szkoleniowy BLISS (niedatowany) , Warszawa. Szczepankowski B., Wyrównywanie szans osób niesłyszących: optymalizacja komunikacji językowej, Siedlce 1998. Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem, Warszawa – Katowice 2000. Von Tetzchner, S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie Mówić bez słów, Warszawa 2002. Zabłocki J., Psychologiczne i społeczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1992. Zaorska M., Komunikacja alternatywna i głuchoniewidomych, Toruń 2005. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Żurowski | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Hilla, Joanna Kamper-Warejko, Irmina Marcinkiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1611 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W bieżącym roku akademickim problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: Na zajęciach studenci zapoznają się ze sposobami komunikacji interpersonalnej między osobami z dysfunkcjami słuchu a słyszącymi i osobami z dysfunkcjami wzroku a widzącymi w celu świadomego wyboru drogi komunikacji. W tym cyklu dydaktycznym zajęcia mogą odbywać się zdalnie - synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle (adres wyżej). |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć w bieżącym roku akademickim podejmowane są następujące szczegółowe zagadnienia: 1. Istota i rodzaje dysfunkcji zdrowotnych; klasyfikacja osób z dysfunkcją wzroku i słuchu ze względu na stopień uszkodzenia narządów wzroku i słuchu; 2. Znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu; 3. Wpływ obniżonej sprawności sensorycznej na sprawność komunikacyjną; komunikacja językowa i niejęzykowa (wspomagająca i alternatywna); 4. Dwa aspekty skutecznego porozumienia się z osobami z dysfunkcjami wzroku i słuchu – rozumienie oraz bycie rozumianym; 5. Wybrane systemy komunikacji alternatywnej: Pictogram Communication Symbols (PCS), system gestów Makaton, system alternatywnej komunikacji Blissa (Blissymbolics), system fonogestów, PIC ‐ Symbole (Pictogram Ideogram Communication), system obrazkowy ALADIN (komputerowy słownik komunikacyjny), język migowy, system Braille'a. 6. Inicjatywy kulturalne i społeczne promujące włączanie osób niepełnosprawnych do społeczeństwa. Zajęcia w tym cyklu będą odbywać się stacjonarnie, w razie potrzeby - zdalnie (synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle). |
|
Literatura: |
Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2008. Hendzel J. K., Słownik polskiego języka migowego, Warszawa 1995. Kurcz I., Pamięć, uczenie się, język, Warszawa 1995. Maciejska-Roczan K., Osoby słyszące i my, „Świat Ciszy”, 1999, nr 4. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1998. Słownik symboli Blissa, Centrum Rozwoju Komunikacji. Ośrodek Szkoleniowy BLISS (niedatowany) , Warszawa. Szczepankowski B., Wyrównywanie szans osób niesłyszących: optymalizacja komunikacji językowej, Siedlce 1998. Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem, Warszawa – Katowice 2000. Von Tetzchner, S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie Mówić bez słów, Warszawa 2002. Zabłocki J., Psychologiczne i społeczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1992. Zaorska M., Komunikacja alternatywna i głuchoniewidomych, Toruń 2005. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Hilla, Joanna Kamper-Warejko, Sebastian Żurowski | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Hilla, Joanna Kamper-Warejko | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1611 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W bieżącym roku akademickim problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: Na zajęciach studenci zapoznają się ze sposobami komunikacji interpersonalnej między osobami z dysfunkcjami słuchu a słyszącymi i osobami z dysfunkcjami wzroku a widzącymi w celu świadomego wyboru drogi komunikacji. W tym cyklu dydaktycznym zajęcia mogą odbywać się zdalnie - synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle (adres wyżej). |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć w bieżącym roku akademickim podejmowane są następujące szczegółowe zagadnienia: 1. Istota i rodzaje dysfunkcji zdrowotnych; klasyfikacja osób z dysfunkcją wzroku i słuchu ze względu na stopień uszkodzenia narządów wzroku i słuchu; 2. Znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu; 3. Wpływ obniżonej sprawności sensorycznej na sprawność komunikacyjną; komunikacja językowa i niejęzykowa (wspomagająca i alternatywna); 4. Dwa aspekty skutecznego porozumienia się z osobami z dysfunkcjami wzroku i słuchu – rozumienie oraz bycie rozumianym; 5. Wybrane systemy komunikacji alternatywnej: Pictogram Communication Symbols (PCS), system gestów Makaton, system alternatywnej komunikacji Blissa (Blissymbolics), system fonogestów, PIC ‐ Symbole (Pictogram Ideogram Communication), system obrazkowy ALADIN (komputerowy słownik komunikacyjny), język migowy, system Braille'a. 6. Inicjatywy kulturalne i społeczne promujące włączanie osób niepełnosprawnych do społeczeństwa. Zajęcia w tym cyklu będą odbywać się stacjonarnie, w razie potrzeby - zdalnie (synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle). |
|
Literatura: |
Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2008. Hendzel J. K., Słownik polskiego języka migowego, Warszawa 1995. Kurcz I., Pamięć, uczenie się, język, Warszawa 1995. Maciejska-Roczan K., Osoby słyszące i my, „Świat Ciszy”, 1999, nr 4. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1998. Słownik symboli Blissa, Centrum Rozwoju Komunikacji. Ośrodek Szkoleniowy BLISS (niedatowany) , Warszawa. Szczepankowski B., Wyrównywanie szans osób niesłyszących: optymalizacja komunikacji językowej, Siedlce 1998. Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem, Warszawa – Katowice 2000. Von Tetzchner, S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie Mówić bez słów, Warszawa 2002. Zabłocki J., Psychologiczne i społeczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1992. Zaorska M., Komunikacja alternatywna i głuchoniewidomych, Toruń 2005. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.