Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Trudności komunikacyjne w praktyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2502-s1LPC2L-KP-TKWP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trudności komunikacyjne w praktyce
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Moduły do wyboru - II rok, lingwistyka praktyczna i copywriting, semestr letni
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1611
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1) Godziny realizowane na zajęciach przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - 15 godzin, za które student uzyskuje 1,25 punktu ECTS;

2) Godziny w trakcie konsultacji przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego – 5 godzin (0,25 ECTS);

3) Godziny konieczne do przygotowania się do zajęć i sprawdzianu - 10 godzin (0,5 ECTS).

ŁĄCZNIE 30 godzin = 2 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Po zakończeniu kursu student/ka:

W1: zna specyfikę trudności komunikacyjnych, ma uporządkowaną wiedzę na temat alternatywnych metod i sposobów komunikacji, ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, w tym edukacji specjalnej i integracyjnej – K_W01, 03, 04, 06;


Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zakończeniu kursu student/ka:

U1: ocenia przydatność typowych metod komunikacyjnych w pracy z osobami z dysfunkcjami – K_U01;

U2: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań komunikacyjnych – K_U11.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zakończeniu kursu student/ka:

K1: ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań komunikacyjnych – K_K01.


Metody dydaktyczne:

Prowadzący wykorzystuje w trakcie zajęć różne metody podające, eksponujące i poszukujące.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

W bieżącym roku akademickim problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:

Na zajęciach studenci zapoznają się ze sposobami komunikacji interpersonalnej między osobami z dysfunkcjami słuchu a słyszącymi i osobami z dysfunkcjami wzroku a widzącymi w celu świadomego wyboru drogi komunikacji.

Pełny opis:

W ramach zajęć w bieżącym roku akademickim podejmowane są następujące szczegółowe zagadnienia:

1. Istota i rodzaje dysfunkcji zdrowotnych; klasyfikacja osób z dysfunkcją wzroku i słuchu ze względu na stopień uszkodzenia narządów wzroku i słuchu;

2. Znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu;

3. Wpływ obniżonej sprawności sensorycznej na sprawność komunikacyjną; komunikacja językowa i niejęzykowa (wspomagająca i alternatywna);

4. Dwa aspekty skutecznego porozumienia się z osobami z dysfunkcjami wzroku i słuchu – rozumienie oraz bycie rozumianym;

5. Wybrane systemy komunikacji alternatywnej: Pictogram Communication Symbols (PCS), system gestów Makaton, system alternatywnej komunikacji Blissa (Blissymbolics), system fonogestów, PIC ‐ Symbole (Pictogram Ideogram Communication), system obrazkowy ALADIN (komputerowy słownik komunikacyjny), język migowy, system Braille'a.

6. Inicjatywy kulturalne i społeczne promujące włączanie osób niepełnosprawnych do społeczeństwa.

W tym cyklu dydaktycznym zajęcia mogą odbywać się zdalnie - synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle (adres wyżej).

Literatura:

Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2008.

Hendzel J. K., Słownik polskiego języka migowego, Warszawa 1995.

Kurcz I., Pamięć, uczenie się, język, Warszawa 1995.

Maciejska-Roczan K., Osoby słyszące i my, „Świat Ciszy”, 1999, nr 4.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1998.

Słownik symboli Blissa, Centrum Rozwoju Komunikacji. Ośrodek Szkoleniowy BLISS (niedatowany) , Warszawa.

Szczepankowski B., Wyrównywanie szans osób niesłyszących: optymalizacja komunikacji językowej, Siedlce 1998.

Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem, Warszawa – Katowice 2000.

Von Tetzchner, S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie Mówić bez słów, Warszawa 2002.

Zabłocki J., Psychologiczne i społeczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1992.

Zaorska M., Komunikacja alternatywna i głuchoniewidomych, Toruń 2005.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach i wykonywanie ćwiczeń od kierunkiem nauczyciela akademickiego – W1, U1, U2.

Referat - W1, U1, U2, K1

Końcowy sprawdzian – W1, U1, U2, K1.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kamper-Warejko
Prowadzący grup: Włodzimierz Hilla, Joanna Kamper-Warejko
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1611
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W bieżącym roku akademickim problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:

Na zajęciach studenci zapoznają się ze sposobami komunikacji interpersonalnej między osobami z dysfunkcjami słuchu a słyszącymi i osobami z dysfunkcjami wzroku a widzącymi w celu świadomego wyboru drogi komunikacji.

W tym cyklu dydaktycznym zajęcia mogą odbywać się zdalnie - synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle (adres wyżej).

Pełny opis:

W ramach zajęć w bieżącym roku akademickim podejmowane są następujące szczegółowe zagadnienia:

1. Istota i rodzaje dysfunkcji zdrowotnych; klasyfikacja osób z dysfunkcją wzroku i słuchu ze względu na stopień uszkodzenia narządów wzroku i słuchu;

2. Znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu;

3. Wpływ obniżonej sprawności sensorycznej na sprawność komunikacyjną; komunikacja językowa i niejęzykowa (wspomagająca i alternatywna);

4. Dwa aspekty skutecznego porozumienia się z osobami z dysfunkcjami wzroku i słuchu – rozumienie oraz bycie rozumianym;

5. Wybrane systemy komunikacji alternatywnej: Pictogram Communication Symbols (PCS), system gestów Makaton, system alternatywnej komunikacji Blissa (Blissymbolics), system fonogestów, PIC ‐ Symbole (Pictogram Ideogram Communication), system obrazkowy ALADIN (komputerowy słownik komunikacyjny), język migowy, system Braille'a.

6. Inicjatywy kulturalne i społeczne promujące włączanie osób niepełnosprawnych do społeczeństwa.

Zajęcia w tym cyklu będą odbywać się stacjonarnie, w razie potrzeby - zdalnie (synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle).

Literatura:

Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2008.

Hendzel J. K., Słownik polskiego języka migowego, Warszawa 1995.

Kurcz I., Pamięć, uczenie się, język, Warszawa 1995.

Maciejska-Roczan K., Osoby słyszące i my, „Świat Ciszy”, 1999, nr 4.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1998.

Słownik symboli Blissa, Centrum Rozwoju Komunikacji. Ośrodek Szkoleniowy BLISS (niedatowany) , Warszawa.

Szczepankowski B., Wyrównywanie szans osób niesłyszących: optymalizacja komunikacji językowej, Siedlce 1998.

Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem, Warszawa – Katowice 2000.

Von Tetzchner, S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie Mówić bez słów, Warszawa 2002.

Zabłocki J., Psychologiczne i społeczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1992.

Zaorska M., Komunikacja alternatywna i głuchoniewidomych, Toruń 2005.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sebastian Żurowski
Prowadzący grup: Włodzimierz Hilla, Joanna Kamper-Warejko, Irmina Marcinkiewicz
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1611
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W bieżącym roku akademickim problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:

Na zajęciach studenci zapoznają się ze sposobami komunikacji interpersonalnej między osobami z dysfunkcjami słuchu a słyszącymi i osobami z dysfunkcjami wzroku a widzącymi w celu świadomego wyboru drogi komunikacji.

W tym cyklu dydaktycznym zajęcia mogą odbywać się zdalnie - synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle (adres wyżej).

Pełny opis:

W ramach zajęć w bieżącym roku akademickim podejmowane są następujące szczegółowe zagadnienia:

1. Istota i rodzaje dysfunkcji zdrowotnych; klasyfikacja osób z dysfunkcją wzroku i słuchu ze względu na stopień uszkodzenia narządów wzroku i słuchu;

2. Znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu;

3. Wpływ obniżonej sprawności sensorycznej na sprawność komunikacyjną; komunikacja językowa i niejęzykowa (wspomagająca i alternatywna);

4. Dwa aspekty skutecznego porozumienia się z osobami z dysfunkcjami wzroku i słuchu – rozumienie oraz bycie rozumianym;

5. Wybrane systemy komunikacji alternatywnej: Pictogram Communication Symbols (PCS), system gestów Makaton, system alternatywnej komunikacji Blissa (Blissymbolics), system fonogestów, PIC ‐ Symbole (Pictogram Ideogram Communication), system obrazkowy ALADIN (komputerowy słownik komunikacyjny), język migowy, system Braille'a.

6. Inicjatywy kulturalne i społeczne promujące włączanie osób niepełnosprawnych do społeczeństwa.

Zajęcia w tym cyklu będą odbywać się stacjonarnie, w razie potrzeby - zdalnie (synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle).

Literatura:

Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2008.

Hendzel J. K., Słownik polskiego języka migowego, Warszawa 1995.

Kurcz I., Pamięć, uczenie się, język, Warszawa 1995.

Maciejska-Roczan K., Osoby słyszące i my, „Świat Ciszy”, 1999, nr 4.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1998.

Słownik symboli Blissa, Centrum Rozwoju Komunikacji. Ośrodek Szkoleniowy BLISS (niedatowany) , Warszawa.

Szczepankowski B., Wyrównywanie szans osób niesłyszących: optymalizacja komunikacji językowej, Siedlce 1998.

Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem, Warszawa – Katowice 2000.

Von Tetzchner, S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie Mówić bez słów, Warszawa 2002.

Zabłocki J., Psychologiczne i społeczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1992.

Zaorska M., Komunikacja alternatywna i głuchoniewidomych, Toruń 2005.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Hilla, Joanna Kamper-Warejko, Sebastian Żurowski
Prowadzący grup: Włodzimierz Hilla, Joanna Kamper-Warejko
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1611
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W bieżącym roku akademickim problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:

Na zajęciach studenci zapoznają się ze sposobami komunikacji interpersonalnej między osobami z dysfunkcjami słuchu a słyszącymi i osobami z dysfunkcjami wzroku a widzącymi w celu świadomego wyboru drogi komunikacji.

W tym cyklu dydaktycznym zajęcia mogą odbywać się zdalnie - synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle (adres wyżej).

Pełny opis:

W ramach zajęć w bieżącym roku akademickim podejmowane są następujące szczegółowe zagadnienia:

1. Istota i rodzaje dysfunkcji zdrowotnych; klasyfikacja osób z dysfunkcją wzroku i słuchu ze względu na stopień uszkodzenia narządów wzroku i słuchu;

2. Znaczenie pedagogiki specjalnej dla uczenia się i prawidłowego funkcjonowania osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu;

3. Wpływ obniżonej sprawności sensorycznej na sprawność komunikacyjną; komunikacja językowa i niejęzykowa (wspomagająca i alternatywna);

4. Dwa aspekty skutecznego porozumienia się z osobami z dysfunkcjami wzroku i słuchu – rozumienie oraz bycie rozumianym;

5. Wybrane systemy komunikacji alternatywnej: Pictogram Communication Symbols (PCS), system gestów Makaton, system alternatywnej komunikacji Blissa (Blissymbolics), system fonogestów, PIC ‐ Symbole (Pictogram Ideogram Communication), system obrazkowy ALADIN (komputerowy słownik komunikacyjny), język migowy, system Braille'a.

6. Inicjatywy kulturalne i społeczne promujące włączanie osób niepełnosprawnych do społeczeństwa.

Zajęcia w tym cyklu będą odbywać się stacjonarnie, w razie potrzeby - zdalnie (synchronicznie na platformie Microsoft Teams i asynchronicznie na platformie Moodle).

Literatura:

Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2008.

Hendzel J. K., Słownik polskiego języka migowego, Warszawa 1995.

Kurcz I., Pamięć, uczenie się, język, Warszawa 1995.

Maciejska-Roczan K., Osoby słyszące i my, „Świat Ciszy”, 1999, nr 4.

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1998.

Słownik symboli Blissa, Centrum Rozwoju Komunikacji. Ośrodek Szkoleniowy BLISS (niedatowany) , Warszawa.

Szczepankowski B., Wyrównywanie szans osób niesłyszących: optymalizacja komunikacji językowej, Siedlce 1998.

Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem, Warszawa – Katowice 2000.

Von Tetzchner, S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie Mówić bez słów, Warszawa 2002.

Zabłocki J., Psychologiczne i społeczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1992.

Zaorska M., Komunikacja alternatywna i głuchoniewidomych, Toruń 2005.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)