Pragmatyka językowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2L-PJ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Pragmatyka językowa | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 22 - lingwistyka praktyczna i copywriting s1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Brak. |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 4 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych i zdalnych - 30 godzin (1,2 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 5 godzin (0,2 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz przygotowanie projektu zaliczeniowego - 35 godzin (2,6 ECTS). |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student/ka: W1: zna podstawowe pojęcia używane w pragmatyce językowej - K_W12; W2: zna różne teorie na temat zależności między semantyką a pragmatyką - K_W09; W3: zna klasyfikację aktów mowy - K_W12; W4: zna mechanizmy tworzenia tekstów o funkcji perswazyjnej - K_W10. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student/ka: U1: potrafi samodzielnie analizować najważniejsze typy aktów mowy - K_U10; U2: posiada umiejętność kodowania i dekodowania informacji na poziomie presupozycji i implikatury - K_U10; U3: potrafi rozróżniać bezpośrednie i pośrednie akty mowy - K_U09; U4: potrafią wskazać na językowe i pozajęzykowe wykładniki organizujące strukturę konwersacji - K_U10; U5: Studenci potrafią tworzyć teksty o funkcji perswazyjnej - K_U10. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student/ka: K1: jest świadom nieetyczności technik manipulacyjnych - K_K11; K_K09; K2: umie pracować w zespole - K_K08; |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia z pragmatyki językowej podzielone są na dwa bloki: teoretyczny i praktyczny. Głównym celem bloku teoretycznego jest zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami pragmatyki językoznawczej. Zakres bloku praktycznego ustala prowadzący każdorazowo dla zajęć w cyklu. |
||
Pełny opis: |
W czasie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia pragmatyki językowej, a w szczególności samo pojęcie pragmatyki językowej, pojęcie aktu mowy, presupozycji, illokucji, implikatury konwersacyjnej. Zaznajamiają się z różnymi teoriami na temat zależności między semantyką a pragmatyką. Poznają klasyfikacje aktów mowy, a także dowiadują się, jaka jest zależność między zróżnicowaniem językowym aktów mowy a kulturą danego społeczeństwa. Wprowadza się także opozycję bezpośrednich i pośrednich aktów mowy. Przedmiotem zajęć są także presupozycje (rozróżnienie presupozycji semantycznych i pragmatycznych) oraz implikatura konwersacyjna (ich rodzaje). Osobne zajęcia poświęcone są ogólnym i szczegółowym regułom organizacji struktury konwersacyjnej. Blok zajęć praktycznych (ustalany przez prowadzącego dla zajęć w cyklu) służy zdobyciu umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu pragmatyki oraz możliwości, jakie dają narzędzia i zasoby cyfrowe w opisie właściwości pragmatycznych wyrażeń. |
||
Literatura: |
Austin J., L., How to Do Things with Words, Oxford 1962 (tłum. pol. Warszawa 1993). Bachtin M., Problem gatunków mowy, w: Estetyka twórczości słownej, Warszawa 1988. Grice P.H.,Logika a konwersacja, przeł. B. Stanosz; w: Język w świetle nauki, wybrała i wstępem opatrzyła B.Stanosz, Warszawa 1980. Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, „Pamiętnik Literacki” LI, 1960, s.431-473. Lyons J. Semantyka, przeł. Adam Weinsberg, t, l Warszawa, 1984: t. 2, arszawa 1989, Tokarz M., Przekaz dosłowny i podtekst w komunikacji językowej, „Studia semiotyczne” 2001, t. XXIII, s. 27-46; 8) Zdunkiewicz D., Pojęcie implikatury w językoznawstwie, „Poradnik Językowy" 1988, t. 9-10, s. 627-645; 9) Zdunkiewicz D., Akty mowy, [w:] Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Wydawnictwo UMCS 2001, s. 269-280. Searle J., 1969, Speech Acts, An Essay of the Philosophy of Language, Cambridge (tłum. pol. Czynności mowy, Rozważania z filozofii języka, przeł, B. Chwedeńczuk. Warszawa 1987 Wierzbicka A., Genry mowy, w: Tekst i zdanie. Zbiór studiów, pod red. T. Dobrzyńskiej i E. Janus, Wrocław 1983. Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1) pisemny test otwarty obejmujący program zajęć i literaturę 2) projekt zaliczeniowy (temat i zakres ustalany każdorazowo dla zajęć w cyklu); oraz czynny udział w zajęciach. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarek | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żabowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Żabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarek | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarek | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.