Retoryka w cyberprzestrzeni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2L-RC-RWC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0414) Marketing i reklama
|
Nazwa przedmiotu: | Retoryka w cyberprzestrzeni |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Moduły do wyboru - II rok, lingwistyka praktyczna i copywriting, semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin (1,2 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (0,2 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym – 40 godzin (1,6 ECTS). ŁĄCZNIE 75 godzin = 3 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02, K_W03, K_W08, Po ukończeniu zajęć student/ka: 1. ma uporządkowaną podstawową i zorientowaną praktycznie wiedzę, dotyczącą komunikacji międzyludzkiej (w różnych formach) i narzędzi ICT; 2. zna podstawową terminologię związaną z kulturą i literaturą polską i powszechną, językoznawstwem, nowymi mediami, komunikacją międzyludzką (w różnych formach), narzędziami ICT, ekonomiczno-prawnymi podstawami działania przedsiębiorstw, a także specjalizacjami, które realizuje; 3. ma podstawową wiedzę o reakcjach i wyborach odbiorców kultury, mediów i działań promocyjno-reklamowych oraz o sposobach diagnozowania ich potrzeb i ocenianiu i wartościowaniu oferowanych usług. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U03, K_U10 Po zakończeniu zajęć student/ka: 1. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); 2. potrafi ocenić stosowane w praktyce metody, procedury, działania i dobre praktyki związane z realizacją zadań i rozwiązywaniem problemów dotyczących wybranej sfery działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej, a następnie wybrać spośród nich te, które są odpowiednie do podejmowanych przez niego działań. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01, K_K02, K_K03, K_K05 Po zakończeniu zajęć student/ka: 1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia 2. potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (np. animator dyskusji, prelegent); umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z planowaniem własnej pracy 3. docenia znaczenie kulturalnej i społecznej wagi studiowanego przedmiotu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, potrafi w sposób jasny i przekonujący opisywać problemy zawodowe odpowiednio określając priorytety służce realizacji określonych zadań 4. dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
Metody dydaktyczne: | - dyskusja, - wykład konwersatoryjny, - pokaz multimedialny, - opis, - opowiadanie, - pogadanka, - studium przypadku, - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Laboratorium stanowi przegląd najważniejszych zagadnień związanych z retoryką w cyberprzestrzeni, począwszy od zagadnień podstawowych (takich jak definicje retoryki i cyberprzestrzeni), a skończywszy na kwestiach praktycznych: skuteczne tworzenie treści w Internecie i obserwacja tego, co robią inni, zwłaszcza politycy, aby być skutecznymi w sieci. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą składały się z dwóch bloków tematycznych: z części copywriterskiej i części poświęconej dezinformacji w mediach społecznościowych. I. Copywriting w świecie AI 1. Copywriting dziś a) Copywriting dziś – podstawowe pojęcia b) SEO – podstawowe pojęcia c) Internet sprzedażowy z punktu widzenia odbiorcy (Skanowanie zamiast czytania, Modele skanowania, Jak podążać za skanowaniem, Jak dowiedzieć się, czego potrzebują klienci? Testy , Analiza ruchu na stronie, Aplikacje w stylu SEO Content, Brand24.pl, Sentione, Monitori) d) Podstawy pisania sprzedażowego + ilustracje (akapity, tytuły, śródtytuły, listy, ilustracje 2. Grafika z wykorzystaniem technik AI 3. Styl + język korzyści a) Styl (zwięzłość, unikanie strony biernej, prosty język, konkret, narzędzia do pracy z własnym stylem, R. Queanau, "Ćwiczenia stylistyczne", rodzaje stylów) b) Język korzyści c) Złoty krąg 4. Formuły a) Rodzaje postów b) Formuły tytułów c) Formuły tekstów. 5. AI w marketingu + prompty a) Rodzaje czatów i różnice między nimi (Chat GPT i jego różne generacje, GPT’s, DeepSeek, Grok3) 6. Prompty 7. Zaliczenie części copywriterskiej II. Dezinformacja 1.. 10 przykazań nienawiści 2. Rodzaje dezinformacji w internecie – infografika (lub inne źródło) 3. Teorie spiskowe i pseudonauka – omówienie zagadnień 4. Trolle, chaty, boty, mikrotageting – techniki dezinformowania 5. Instytucje walczące z dezinformacją – prezentacja INDID-u 6. Podsumowanie i sprawdzian |
Literatura: |
P. Bohuszewicz, "Na marginesie książki Petera Pomerantseva "Przygody na wojnie z rzeczywistością", "Dyskurs i Dialog" 2020, nr 5. A. Jabłoński, "Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować", Katowice 2018 (fragmenty). P. Lisicki, "Dekalog redaktora", https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pawel-lisicki-dekalog. M. Korolko, "Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny", Warszawa 1990; 1998 (fragmenty). K. Obremski, "Retoryka dla studentów historii, politologii i dziennikarstwa", Toruń 2004 (fragmenty). K. Rosińska, Fake news. Geneza, istota, przeciwdziałanie, Warszawa 2021. W. Sommer, Uwierz w plan. Skąd się wziął QAnon i jak namieszał w Ameryce, przeł. H. Jankowska, Wolowiec 2024. M. Taibbi, Nienawiść sp. z. o. o. Jak dzisiejsze media każą nam gardzić sobą nawzajem, przeł. T. S. Gałązka, Wołowiec 2020. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach – maksimum dwie nieobecności 2. Aktywność 3. Wykonywanie projektów podczas zajęć 4. Pozytywna ocena ze sprawdzianów cząstkowych. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.