Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Retoryka w cyberprzestrzeni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2502-s1LPC2L-RC-RWC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0414) Marketing i reklama Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Retoryka w cyberprzestrzeni
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Moduły do wyboru - II rok, lingwistyka praktyczna i copywriting, semestr letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie:


1) uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin (1,2 ECTS);

2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (0,2 ECTS);

3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym – 40 godzin (1,6 ECTS).


ŁĄCZNIE 75 godzin = 3 ECTS.

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W02, K_W03, K_W08,

Po ukończeniu zajęć student/ka:

1. ma uporządkowaną podstawową i zorientowaną praktycznie wiedzę, dotyczącą komunikacji międzyludzkiej (w różnych formach) i narzędzi ICT;

2. zna podstawową terminologię związaną z kulturą i literaturą polską i powszechną, językoznawstwem, nowymi mediami, komunikacją międzyludzką (w różnych formach), narzędziami ICT, ekonomiczno-prawnymi podstawami działania przedsiębiorstw, a także specjalizacjami, które realizuje;

3. ma podstawową wiedzę o reakcjach i wyborach odbiorców kultury, mediów i działań promocyjno-reklamowych oraz o sposobach diagnozowania ich potrzeb i ocenianiu i wartościowaniu oferowanych usług.


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U03, K_U10

Po zakończeniu zajęć student/ka:

1. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT);

2. potrafi ocenić stosowane w praktyce metody, procedury, działania i dobre praktyki związane z realizacją zadań i rozwiązywaniem problemów dotyczących wybranej sfery działalności kulturalnej, medialnej, promocyjno-reklamowej, a następnie wybrać spośród nich te, które są odpowiednie do podejmowanych przez niego działań.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01, K_K02, K_K03, K_K05

Po zakończeniu zajęć student/ka:

1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

2. potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (np. animator dyskusji, prelegent); umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z planowaniem własnej pracy

3. docenia znaczenie kulturalnej i społecznej wagi studiowanego przedmiotu i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, potrafi w sposób jasny i przekonujący opisywać problemy zawodowe odpowiednio określając priorytety służce realizacji określonych zadań

4. dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.

Metody dydaktyczne:

- dyskusja,

- wykład konwersatoryjny,

- pokaz multimedialny,

- opis,

- opowiadanie,

- pogadanka,

- studium przypadku,

- laboratoryjna

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Laboratorium stanowi przegląd najważniejszych zagadnień związanych z retoryką w cyberprzestrzeni, począwszy od zagadnień podstawowych (takich jak definicje retoryki i cyberprzestrzeni), a skończywszy na kwestiach praktycznych: skuteczne tworzenie treści w Internecie i obserwacja tego, co robią inni, zwłaszcza politycy, aby być skutecznymi w sieci.

Pełny opis:

Zajęcia będą składały się z dwóch bloków tematycznych: z części copywriterskiej i części poświęconej dezinformacji w mediach społecznościowych.

I. Copywriting w świecie AI

1. Copywriting dziś

a) Copywriting dziś – podstawowe pojęcia

b) SEO – podstawowe pojęcia

c) Internet sprzedażowy z punktu widzenia odbiorcy (Skanowanie zamiast czytania, Modele skanowania, Jak podążać za skanowaniem, Jak dowiedzieć się, czego potrzebują klienci? Testy , Analiza ruchu na stronie, Aplikacje w stylu SEO Content, Brand24.pl, Sentione, Monitori)

d) Podstawy pisania sprzedażowego + ilustracje (akapity, tytuły, śródtytuły, listy, ilustracje

2. Grafika z wykorzystaniem technik AI

3. Styl + język korzyści

a) Styl (zwięzłość, unikanie strony biernej, prosty język, konkret, narzędzia do pracy z własnym stylem, R. Queanau, "Ćwiczenia stylistyczne", rodzaje stylów)

b) Język korzyści

c) Złoty krąg

4. Formuły

a) Rodzaje postów

b) Formuły tytułów

c) Formuły tekstów.

5. AI w marketingu + prompty

a) Rodzaje czatów i różnice między nimi (Chat GPT i jego różne generacje, GPT’s, DeepSeek, Grok3)

6. Prompty

7. Zaliczenie części copywriterskiej

II. Dezinformacja

1.. 10 przykazań nienawiści

2. Rodzaje dezinformacji w internecie – infografika (lub inne źródło)

3. Teorie spiskowe i pseudonauka – omówienie zagadnień

4. Trolle, chaty, boty, mikrotageting – techniki dezinformowania

5. Instytucje walczące z dezinformacją – prezentacja INDID-u

6. Podsumowanie i sprawdzian

Literatura:

P. Bohuszewicz, "Na marginesie książki Petera Pomerantseva "Przygody na wojnie z rzeczywistością", "Dyskurs i Dialog" 2020, nr 5.

A. Jabłoński, "Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować", Katowice 2018 (fragmenty).

P. Lisicki, "Dekalog redaktora", https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pawel-lisicki-dekalog.

M. Korolko, "Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny", Warszawa 1990; 1998 (fragmenty).

K. Obremski, "Retoryka dla studentów historii, politologii i dziennikarstwa", Toruń 2004 (fragmenty).

K. Rosińska, Fake news. Geneza, istota, przeciwdziałanie, Warszawa 2021.

W. Sommer, Uwierz w plan. Skąd się wziął QAnon i jak namieszał w Ameryce, przeł. H. Jankowska, Wolowiec 2024.

M. Taibbi, Nienawiść sp. z. o. o. Jak dzisiejsze media każą nam gardzić sobą nawzajem, przeł. T. S. Gałązka, Wołowiec 2020.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach – maksimum dwie nieobecności

2. Aktywność

3. Wykonywanie projektów podczas zajęć

4. Pozytywna ocena ze sprawdzianów cząstkowych.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bohuszewicz
Prowadzący grup: Paweł Bohuszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bohuszewicz
Prowadzący grup: Paweł Bohuszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Bohuszewicz
Prowadzący grup: Paweł Bohuszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)