Analiza tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2Z-AT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza tekstu |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu gramatyki i poetyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student uzyskuje 2 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 5 godzin (0,2 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym - 15 godzin (0,8 ECTS). ŁĄCZNIE 50 godzin = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student/ka: - W1: zna podstawowe mechanizmy tekstotwórcze i spójnościowe i stosuje je w komunikacji międzyludzkiej – K_W02 - W2: charakteryzuje uwarunkowania gatunkowe tekstów oraz omawia ich rolę w kształtowaniu komunikacji – K_W02 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student/ka: - U1: analizuje tekstu użytkowe i medialne; ocenia je pod względem poprawności językowej i logicznej oraz rozpoznaje ramy tekstowe – K_U02 - U2: buduje teksty spójne pod względem logicznym oraz poprawne językowo; przekazuje je w sposób precyzyjny z wykorzystaniem języka specjalistycznego – K_U12 - U3: przygotowuje teksty dotyczące tematyki literackiej, kulturalnej i językowej, a jednocześnie formułuje krytyczne uwagi na temat ich poprawności i spójności logicznej – K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student/ka: - K1: w sposób odpowiedni hierarchizuje informacje przekazywane w tekście; rozpoznaje działania manipulacyjne – K_K03 - K2: hierarchizuje i problematyzuje przekazywane informacje oraz podaje je w sposób jasny i klarowny – K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia o charakterze praktycznym. Metody dydaktyczne eksponujące: - prezentacja Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Cel zajęć: zapoznanie studentów z metodami analizy tekstu, z różnymi formami tekstowości; z procedurami rozpoznawania struktury tekstu, jego głównych cech, rozpoznawania mechanizmów spójnościowych: logicznych, składniowych, estetycznych. Ponadto analiza tekstów ma pomóc w lekturze tekstów, rozpoznawaniu różnych ich odmian, ale i rozumieniu oraz tworzeniu. |
Pełny opis: |
Problematyka spotkań: 1. Ćwiczenia ze stylistyki 2. „Wszystko jest interpretacją”: J. Kochanowski Gadka (Fraszki III 78) 3. „Wspólny mianownik” toruńskich zagadek weselnych 4. Biografia! Julian Przyboś, „Z Tatr” 5. Cztery cząstki świata poetyckiego Juliana Przybosia 6. Paralogika poezji czystego nonsensu 7. Manipulacja językowa – praktycznie 8. Manipulacja językowa – teoretycznie 9. Dezinformująca informacja turystyczna 10. Reklama: perswazja i kreatywność 11. Prehipertekstowa poezja kunsztowna 12. Ciało cielesne: „Instrukcja” 13. Retoryka ciała 14. Semiotyczny obraz pieniądza 15. Zakończenie: Anna Murdoch, „Kreatywność w reklamie” |
Literatura: |
R. Jakobson, „Poetyka w świetle językoznawstwa” J. Sławiński, „O problemach >>sztuki interpretacji<<”, w: „Miejsce interpretacji”, Gdańsk 2006 A. Szahaj, „Sławiński o interpretacji. Analiza krytyczna”, w: „O interpretacji”, Kraków 2014 Anna Murdoch, „Kreatywność w reklamie”, Warszawa 2003 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie praktycznej znajomości książki Anny Murdoch "Kreatywność w reklamie". Nieobecności: jedna – bezproblemowa, dwie i trzy – obowiązuje zaliczenie. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.