Etnolingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2Z-KM-ETN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Etnolingwistyka |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) Godziny realizowane na zajęciach przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - 30 godzin, za które student uzyskuje 1,5 punktu ECTS; 2) Godziny w trakcie konsultacji przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego – 15 godzin (0,5 ECTS); 3) Godziny konieczne do przygotowania się do zajęć oraz zaliczenia - 25 godzin (1 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student: W1 - zna podstawy nauki o związkach języka i kultury oraz miejsce etnolingwistyki wśród nauk humanistycznych – K_W03 W2 - posiada podstawowa wiedzę na temat różnorodności języków świata – K_W03 W3 - zna główne problemy badawcze i teoretyczne etnolingwistyki |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student: U1 - analizuje wybrane przykłady leksykalnych i gramatycznych wykładników odrębności kulturowej grup etnicznych i językowych – K_U10 U2 - interpretuje zjawiska językowe (leksykalne, gramatyczne) w powiązaniu ze zjawiskami kulturowymi (na wybranych przykładach, np. języka polskiego i angielskiego) – K_U10 U3 - interpretuje pojęcia związane z frazeologią potoczną – K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student: K1 – docenia wagę różnic i powiązań międzykulturowych i przejawia troskę o ich utrzymanie |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiotem rozważań w trakcie zajęć są wybrane zagadnienia z etnolingwistyki - działu językoznawstwa zewnętrznego zajmującego się badaniem i opisem związków języka i kultury. Studenci poznają przedmiot badań i problemy badawcze etnolingwistyki, związki języka i kultury oraz analizują wybrane przykłady leksykalnych i gramatycznych wykładników odrębności kulturowej grup etnicznych i językowych. |
Pełny opis: |
Omawiane w trakcie zajęć problemy koncentrują się na kilku zasadniczych blokach: (1) Miejsce etnolingwistyki w nauce o języku i kulturze (etnolingwistyka jako dziedzina językoznawstwa zewnętrznego, lingwistyka antropologiczna) (2) Język jako źródło wiedzy o człowieku, grupie społecznej, grupie etnicznej i kulturze (na tle pojęć stereotypu i językowego obrazu świata) (3) Relatywizm a uniwersalizm językowy (na tle różnorodności języków świata) (4) Lingwistyczne i filozoficzne źródła relatywizmu i uniwersalizmu (Humboldt, Whorf, Sapir, Chomsky, Wierzbicka) (5) Świadectwa odrębności kulturowej i etnicznej: wykładniki systemowe (np. leksykalne, gramatyczne) i tekstowe. (6) Różne kultury, różne języki, różne akty mowy (7) Frazeologia potoczna (teksty ludowe a kultura ludowa, analiza wybranych tekstów ludowych) |
Literatura: |
Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2007 Bogusławski A., Lingwistyczny relatywizm względny. Anny Wierzbickiej rozwiązanie problemu różnorodności języków, Etnolingwistyka 4, 1991, s. 41–50. Krawczyk A., Język źródłem wiedzy o człowieku, Etnolingwistyka, t. 2, red. J. Bartmiński, Lublin 1989, s. 29–38. Pajdzińska A., Antropocentryzm frazeologii potocznej, Etnolingwistyka 3, s. 59–69. Popowska-Taborska H., Językowe wykładniki opozycji swoi – obcy w procesie tworzenia etnicznej tożsamości, [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1999, s. 57–64. Sapir E., Kultura, język, osobowość. Wybrane eseje, Warszawa 1978. Słownik stereotypów i symboli ludowych, red. J. Bartmiński, t. 1. Lublin 1999 (wybór). Whorf B. L., Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982 Wierzbicka A., Emocje. Język i „skrypty kulturowe”, [w:] tejże, Język – umysł – kultura, Warszawa 1999, s. 163–191. Wierzbicka A., Różne kultury, różne języki, różne akty mowy, [w:] tejże, Język – umysł – kultura, Warszawa 1999, s. 193–227. Wierzbicka A., Słowa klucze. Różne języki, różne kultury, Warszawa 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła na podstawie aktywności na zajęciach; ocena przygotowanego referatu lub prezentacji |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Dobaczewski | |
Prowadzący grup: | Adam Dobaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Dobaczewski | |
Prowadzący grup: | Adam Dobaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.