Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia zarządzania zasobami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2502-s1LPC2Z-PZZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia zarządzania zasobami
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy psychologii ogólnej. Podstawowa wiedza na temat badań zachowań społecznych i komunikacji społecznej.

Całkowity nakład pracy studenta:

Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie:

1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1,2 ECTS);

2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 5 godzin (0,2 ECTS);

3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym - 40 godzin (1,6 ECTS).

ŁĄCZNIE 75 godzin = 3 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Po zakończeniu kursu student:

− W1: poznaje podstawową terminologię z zakresu problematyki podstaw psychologii zarządzania zasobami własnymi i zasobami organizacji. – K_W02

− W2: zna procedury i techniki zarządzania zasobami ludzkimi stosowane w różnych instytucjach – K_W07

− W3: ma podstawową wiedzę na temat procesów motywacyjnych – K_W08

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zakończeniu kursu student:

− U1: poprawnie stosuje poznaną terminologię z zakresu psychologii i innych pokrewnych nauk społecznych zajmujących się problematyką zarządzania zasobami własnymi i zasobami ludzkimi – K_U04

− U2: potrafi interpretować procesy oraz zjawiska charakterystyczne dla świata wielokulturowego, ma świadomość wpływu czynników kulturowych na sposoby zarządzania zasobami ludzkimi – K_U05, K_U06

− U3: posiada umiejętności zastosowania psychologii do motywowania siebie i innych, a także do rozwiązywania różnych problemów występujących w firmach i instytucjach, między innymi poprzez: poprawienie komunikacji na poziomie werbalnym i niewerbalnym, oraz lepsze radzenie sobie ze stresem zawodowym – K_U10

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zakończeniu kursu student:

− K1: potrafi samodzielnie sformułować problemy praktyczne w obszarze pracy zawodowej, podejmuje kreatywne poszukiwania możliwych rozwiązań – K_K01

− K2: zna zakres swojej wiedzy z podstaw psychologii zarządzania zasobami i rozumie dalszą potrzebę rozwijania się w tym zakresie – K_K02

- K3: nabywa kompetencji z zakresu sztuki argumentacji w trakcie negocjacji oraz docenia wartość współpracy w zespole – K_K04

Metody dydaktyczne:

Metody podające:

- opis

- wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące:

- ćwiczeniowa

- doświadczeń

- klasyczna metoda problemowa

- studium przypadku

Metody eksponujące:

- pokaz

- symulacja (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Celem prowadzonych zajęć jest przekazanie wiedzy zarówno na temat zarządzania (kierowania) własnymi zasobami przez jednostkę, dzięki którym unika ona sytuacji dysfunkcyjnych lub potrafi sobie z nimi samodzielnie radzić, jak i na temat wywierania wpływu przez jednostkę na innych ludzi, szczególnie w kierowanych przez nią zespołach. Nacisk zostanie położony na techniki wzmacniania tak własnej struktury osobowości, jak i innych (pochwały, wymiany, nagrody, uznanie). Ponadto zajęcia będą się koncentrować na uzyskaniu teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej mechanizmów emocjonalno-motywacyjnych funkcjonowania człowieka w różnych typach sytuacji społecznych.

Pełny opis:

Potrzeby, wartości, cele życiowe jako źródła motywacji;

Podstawowe właściwości procesów emocjonalnych i motywacyjnych;

Podmiotowe ujęcie motywacji;

Perspektywa czasowa jako mechanizm motywacyjny;

Motywy poznawczej aktywności człowieka;

Specyficzne ludzkie motywacje;

Konflikt motywów;

Teoria wyznaczania celów;

Modyfikacja zachowań;

Reakcje na niepowodzenie;

Motywacja osiągnięć;

Psychologiczny mechanizm stresu i reakcja na stres;

Typy organizacji;

Cele organizacji a cele jednostki;

Techniki manipulacji;

Narzędzia stosowane w systemie motywowania pracownika;

Tworzenie kapitału ludzkiego;

Syndrom Wypalenia Zawodowego;

Zarządzanie czasem w pracy;

Zachowania organizacyjne – mierzenie motywacji osiągnięć – kwestionariusz, test ról zawodowych.

Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu zasobami;

Psychologiczny model efektywności pracy.

Literatura:

1. Armstrong M. (2000). Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Strategia i działanie, Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

2. Atkinson J.W. (1960). Badania nad motywacją osiągnięć. Psychologia wychowawcza, 2, s. 133-150.

3. Baumeister, R.F., Heatherton, T.F., Tice, D. (2000). Utrata kontroli. Jak i dlaczego tracimy zdolność samoregulacji. Warszawa: PARPA.

4. Bartkowiak, G. (1994). Psychologia zarządzania, Poznań: Akademia Ekonomiczna

5. Chmiel, N (red.). (2007). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP.

6. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.

7. Gasiul, H. (2002).Teorie emocji i motywacji. Rozważanie psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

8. Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

9. Kofta, M.(1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN.

10. Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP.

11. Nęcki, Z. (2005). Komunikacja międzyludzka. Warszawa: Antykwa.

12. Terelak, J. (1993). Stres psychologiczny. Warszawa: Oficyna wydawnicza Branta.

13. Tokarz A. (1998). Motywacja hubrystyczna i poznawcza, jako determinanty systemu motywacji do pracy naukowej. Przegląd Psychologiczny, t. 41, nr. 1/ 2., s. 121-134.

Zdankiewicz-Ścigała, E., Maruszewski, T. (red.), (2003). Wokół psychoamnipulacji. Waraszawa: Academica Wydawnictwo SWPS.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest:

- sprawdzian pisemny z zagadnień omawianych podczas zajęć: W1, W2, W3

- zaplanowany, przeprowadzony, opisany i zinterpretowany eksperyment psychologiczny z zakresu motywacji – U1, U2, U3

- obecność na zajęciach (min. 80%)

- aktywność podczas zajęć – K1, K2, K3

Sugerowana skala ocen:

100 - 93% - bardzo dobra

92,9% - 86% - dobra plus

85,9% - 79% - dobra

78,9% - 72% - dostateczna plus

71,9% - 65% - dostateczna

64,9% i niżej – niedostateczna

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)