Psychologia zarządzania zasobami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2Z-PZZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zarządzania zasobami |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy psychologii ogólnej. Podstawowa wiedza na temat badań zachowań społecznych i komunikacji społecznej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1,2 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 5 godzin (0,2 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym - 40 godzin (1,6 ECTS). ŁĄCZNIE 75 godzin = 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student: − W1: poznaje podstawową terminologię z zakresu problematyki podstaw psychologii zarządzania zasobami własnymi i zasobami organizacji. – K_W02 − W2: zna procedury i techniki zarządzania zasobami ludzkimi stosowane w różnych instytucjach – K_W07 − W3: ma podstawową wiedzę na temat procesów motywacyjnych – K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student: − U1: poprawnie stosuje poznaną terminologię z zakresu psychologii i innych pokrewnych nauk społecznych zajmujących się problematyką zarządzania zasobami własnymi i zasobami ludzkimi – K_U04 − U2: potrafi interpretować procesy oraz zjawiska charakterystyczne dla świata wielokulturowego, ma świadomość wpływu czynników kulturowych na sposoby zarządzania zasobami ludzkimi – K_U05, K_U06 − U3: posiada umiejętności zastosowania psychologii do motywowania siebie i innych, a także do rozwiązywania różnych problemów występujących w firmach i instytucjach, między innymi poprzez: poprawienie komunikacji na poziomie werbalnym i niewerbalnym, oraz lepsze radzenie sobie ze stresem zawodowym – K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student: − K1: potrafi samodzielnie sformułować problemy praktyczne w obszarze pracy zawodowej, podejmuje kreatywne poszukiwania możliwych rozwiązań – K_K01 − K2: zna zakres swojej wiedzy z podstaw psychologii zarządzania zasobami i rozumie dalszą potrzebę rozwijania się w tym zakresie – K_K02 - K3: nabywa kompetencji z zakresu sztuki argumentacji w trakcie negocjacji oraz docenia wartość współpracy w zespole – K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Metody podające: - opis - wykład konwersatoryjny Metody poszukujące: - ćwiczeniowa - doświadczeń - klasyczna metoda problemowa - studium przypadku Metody eksponujące: - pokaz - symulacja (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem prowadzonych zajęć jest przekazanie wiedzy zarówno na temat zarządzania (kierowania) własnymi zasobami przez jednostkę, dzięki którym unika ona sytuacji dysfunkcyjnych lub potrafi sobie z nimi samodzielnie radzić, jak i na temat wywierania wpływu przez jednostkę na innych ludzi, szczególnie w kierowanych przez nią zespołach. Nacisk zostanie położony na techniki wzmacniania tak własnej struktury osobowości, jak i innych (pochwały, wymiany, nagrody, uznanie). Ponadto zajęcia będą się koncentrować na uzyskaniu teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej mechanizmów emocjonalno-motywacyjnych funkcjonowania człowieka w różnych typach sytuacji społecznych. |
Pełny opis: |
Potrzeby, wartości, cele życiowe jako źródła motywacji; Podstawowe właściwości procesów emocjonalnych i motywacyjnych; Podmiotowe ujęcie motywacji; Perspektywa czasowa jako mechanizm motywacyjny; Motywy poznawczej aktywności człowieka; Specyficzne ludzkie motywacje; Konflikt motywów; Teoria wyznaczania celów; Modyfikacja zachowań; Reakcje na niepowodzenie; Motywacja osiągnięć; Psychologiczny mechanizm stresu i reakcja na stres; Typy organizacji; Cele organizacji a cele jednostki; Techniki manipulacji; Narzędzia stosowane w systemie motywowania pracownika; Tworzenie kapitału ludzkiego; Syndrom Wypalenia Zawodowego; Zarządzanie czasem w pracy; Zachowania organizacyjne – mierzenie motywacji osiągnięć – kwestionariusz, test ról zawodowych. Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu zasobami; Psychologiczny model efektywności pracy. |
Literatura: |
1. Armstrong M. (2000). Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Strategia i działanie, Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu. 2. Atkinson J.W. (1960). Badania nad motywacją osiągnięć. Psychologia wychowawcza, 2, s. 133-150. 3. Baumeister, R.F., Heatherton, T.F., Tice, D. (2000). Utrata kontroli. Jak i dlaczego tracimy zdolność samoregulacji. Warszawa: PARPA. 4. Bartkowiak, G. (1994). Psychologia zarządzania, Poznań: Akademia Ekonomiczna 5. Chmiel, N (red.). (2007). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP. 6. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. 7. Gasiul, H. (2002).Teorie emocji i motywacji. Rozważanie psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. 8. Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. 9. Kofta, M.(1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN. 10. Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP. 11. Nęcki, Z. (2005). Komunikacja międzyludzka. Warszawa: Antykwa. 12. Terelak, J. (1993). Stres psychologiczny. Warszawa: Oficyna wydawnicza Branta. 13. Tokarz A. (1998). Motywacja hubrystyczna i poznawcza, jako determinanty systemu motywacji do pracy naukowej. Przegląd Psychologiczny, t. 41, nr. 1/ 2., s. 121-134. Zdankiewicz-Ścigała, E., Maruszewski, T. (red.), (2003). Wokół psychoamnipulacji. Waraszawa: Academica Wydawnictwo SWPS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: - sprawdzian pisemny z zagadnień omawianych podczas zajęć: W1, W2, W3 - zaplanowany, przeprowadzony, opisany i zinterpretowany eksperyment psychologiczny z zakresu motywacji – U1, U2, U3 - obecność na zajęciach (min. 80%) - aktywność podczas zajęć – K1, K2, K3 Sugerowana skala ocen: 100 - 93% - bardzo dobra 92,9% - 86% - dobra plus 85,9% - 79% - dobra 78,9% - 72% - dostateczna plus 71,9% - 65% - dostateczna 64,9% i niżej – niedostateczna |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.