Twórcze pisanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC2Z-TP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Twórcze pisanie |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1,2 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 5 godzin (0,2 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz przygotowaniem zagadnień do dłuższej samodzielnej wypowiedzi - 40 godzin (1,6 ECTS). ŁĄCZNIE 75 godzin = 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu student/ka: W1: ma podstawową, zorientowana praktycznie wiedzę związaną z historią kultury i literatury, językoznawstwem i nowymi mediami, a także ze specjalizacjami, które realizuje – K_W01, W2: ma uporządkowaną podstawową i zorientowaną praktycznie wiedzę, dotyczącą komunikacji międzyludzkiej (w różnych formach), narzędzi ICT – K _W02, W3: ma podstawową wiedzę z zakresu kultury języka, rozumie pojęcie normy wzorcowej i użytkowej, zna podstawowe opracowania leksykograficzne – K_W07, |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu student/ka: U1: potrafi pisać teksty poświęcone literaturze, kulturze i zjawiskom językowym oraz formułować krytyczne wypowiedzi – ustne i pisemne (w języku polskim i obcym) z wykorzystaniem bogatego słownictwa i specyficznej dla podejmowanej tematyki terminologii; robi to z wykazaniem samodzielnego myślenia i umiejętności argumentowania – K_U12, K_U13, U2: potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych (w tym narzędzi ICT) ze specjalistami w zakresie dyscyplin pokrewnych (w języku polskim i obcym) – K_UO11, |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu student/ka: K1: dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki – K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Podstawową metodą jest metoda atelier pisarskiego. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - wystawa |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem zajęć „Twórcze pisanie” jest kształcenie umiejętności tworzenia tekstów literackich (nowela, humoreska, opowiadanie, scenka rodzajowa, opis, charakterystyka, scenka dramatyczna), użytkowych (list motywacyjny, cv, scenariusz imprezy artystycznej) oraz służących celom reklamowo-promocyjnym. W czasie zajęć student poznaje sposoby wykorzystywania tekstów (literackich, użytkowych) przez różne instytucje (także prowadzące fundraising) i podmioty gospodarcze. |
Pełny opis: |
Problematyka omawiana na zajęciach „Twórcze pisanie” obejmuje zagadnienia związane wykorzystywaniem języka w celach komunikacji artystycznej i użytkowej, które w tradycji kultury europejskiej związane jest z retoryką. Począwszy od dzieła Arystotelesa „Retoryka. Poetyka”, istotnego także dla współczesnej refleksji na temat technik i form konstruowania różnych form literackich i użytkowych, przez liczne przykłady tzw. poetyk stosowanych, charakterystycznych dla tradycji retorycznej (do połowy XIX w.) umiejętność planowania kompozycyjnego i opracowania stylistycznego tekstu literackiego i użytkowego są przedmiotem krytycznej refleksji teoretyków i praktyków, badaczy literatury i kultury oraz pisarzy. W ramach zajęć student będzie wykorzystywał zdobytą wiedzę o literaturze i języku do komponowania krótkich tekstów literackich (nowela, humoreska, opowiadanie, scenka rodzajowa, opis, charakterystyka, scenka dramatyczna), użytkowych (list motywacyjny, cv, scenariusz imprezy artystycznej) oraz służących celom reklamowo-promocyjnym produktu. Odrębne zajęcia poświęcone zostaną kształceniu umiejętności pisania scenariusza kampanii reklamowej dla instytucji zajmującej się fundraisingiem. |
Literatura: |
1. L. Grant-Adamson, Jak napisać powieść kryminalną, tł. M. Rusinek, Kraków 1999. 2. M. Hopfinger, Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010. 3. M. Kundera, Sztuka powieści. Esej, tł. M. Bieńczyk, Warszawa 1998. 4. H. Lausberg, Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, tł. A. Gorzkowski, Bydgoszcz 2002. 5. P. Levinson, Nowe nowe media, tł. M. Zawadzka, Kraków 2010. 6. T. Mann, Sztuka powieści, tł. M. Żurowski, (w:) tenże, Eseje, Warszawa 1998. 7. L. Manovich, Język nowych mediów, tł. P. Cypryański Warszawa 2006. 8. Lektura wybranych zeszytów bądź elektronicznych edycji czasopism o artystyczno-literackim charakterze ("Topos", "Twórczość", "Odra", eleWator", -Inter"). 9. Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kaliszewski, Wojciech Furman, Gatunki dziennikarskie: teoria, praktyka, język, Warszawa 2009. 10. W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przedstawienie do oceny prac/y. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.