Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Twórcze pisanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2502-s1LPC2Z-TP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Twórcze pisanie
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Całkowity nakład pracy studenta:

Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie:


1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1,2 ECTS);

2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 5 godzin (0,2 ECTS);

3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz przygotowaniem zagadnień do dłuższej samodzielnej wypowiedzi - 40 godzin (1,6 ECTS).


ŁĄCZNIE 75 godzin = 3 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Po zakończeniu kursu student/ka:

W1: ma podstawową, zorientowana praktycznie wiedzę związaną z historią kultury i literatury, językoznawstwem i nowymi mediami, a także ze specjalizacjami, które realizuje – K_W01,

W2: ma uporządkowaną podstawową i zorientowaną praktycznie wiedzę, dotyczącą komunikacji międzyludzkiej (w różnych formach), narzędzi ICT – K _W02,

W3: ma podstawową wiedzę z zakresu kultury języka, rozumie pojęcie normy wzorcowej i użytkowej, zna podstawowe opracowania leksykograficzne – K_W07,


Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zakończeniu kursu student/ka:

U1: potrafi pisać teksty poświęcone literaturze, kulturze i zjawiskom językowym oraz formułować krytyczne wypowiedzi – ustne i pisemne (w języku polskim i obcym) z wykorzystaniem bogatego słownictwa i specyficznej dla podejmowanej tematyki terminologii; robi to z wykazaniem samodzielnego myślenia i umiejętności argumentowania – K_U12, K_U13,

U2: potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych (w tym narzędzi ICT) ze specjalistami w zakresie dyscyplin pokrewnych (w języku polskim i obcym) – K_UO11,


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zakończeniu kursu student/ka:

K1: dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki – K_K04



Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą jest metoda atelier pisarskiego.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- wystawa

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody oparte na współpracy

Skrócony opis:

Celem zajęć „Twórcze pisanie” jest kształcenie umiejętności tworzenia tekstów literackich (nowela, humoreska, opowiadanie, scenka rodzajowa, opis, charakterystyka, scenka dramatyczna), użytkowych (list motywacyjny, cv, scenariusz imprezy artystycznej) oraz służących celom reklamowo-promocyjnym. W czasie zajęć student poznaje sposoby wykorzystywania tekstów (literackich, użytkowych) przez różne instytucje (także prowadzące fundraising) i podmioty gospodarcze.

Pełny opis:

Problematyka omawiana na zajęciach „Twórcze pisanie” obejmuje zagadnienia związane wykorzystywaniem języka w celach komunikacji artystycznej i użytkowej, które w tradycji kultury europejskiej związane jest z retoryką. Począwszy od dzieła Arystotelesa „Retoryka. Poetyka”, istotnego także dla współczesnej refleksji na temat technik i form konstruowania różnych form literackich i użytkowych, przez liczne przykłady tzw. poetyk stosowanych, charakterystycznych dla tradycji retorycznej (do połowy XIX w.) umiejętność planowania kompozycyjnego i opracowania stylistycznego tekstu literackiego i użytkowego są przedmiotem krytycznej refleksji teoretyków i praktyków, badaczy literatury i kultury oraz pisarzy. W ramach zajęć student będzie wykorzystywał zdobytą wiedzę o literaturze i języku do komponowania krótkich tekstów literackich (nowela, humoreska, opowiadanie, scenka rodzajowa, opis, charakterystyka, scenka dramatyczna), użytkowych (list motywacyjny, cv, scenariusz imprezy artystycznej) oraz służących celom reklamowo-promocyjnym produktu. Odrębne zajęcia poświęcone zostaną kształceniu umiejętności pisania scenariusza kampanii reklamowej dla instytucji zajmującej się fundraisingiem.

Literatura:

1. L. Grant-Adamson, Jak napisać powieść kryminalną, tł. M. Rusinek, Kraków 1999.

2. M. Hopfinger, Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010.

3. M. Kundera, Sztuka powieści. Esej, tł. M. Bieńczyk, Warszawa 1998.

4. H. Lausberg, Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, tł. A. Gorzkowski, Bydgoszcz 2002.

5. P. Levinson, Nowe nowe media, tł. M. Zawadzka, Kraków 2010.

6. T. Mann, Sztuka powieści, tł. M. Żurowski, (w:) tenże, Eseje, Warszawa 1998.

7. L. Manovich, Język nowych mediów, tł. P. Cypryański Warszawa 2006.

8. Lektura wybranych zeszytów bądź elektronicznych edycji czasopism o artystyczno-literackim charakterze ("Topos", "Twórczość", "Odra", eleWator", -Inter").

9. Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kaliszewski, Wojciech Furman, Gatunki dziennikarskie: teoria, praktyka, język, Warszawa 2009.

10. W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przedstawienie do oceny prac/y.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)