Językowa kreacja osoby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2502-s1LPC3L-KP-JKO | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Językowa kreacja osoby | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu etyki i estetyki wypowiedzi, gramatyki funkcjonalnej, kultury wypowiedzi oraz stylistyki praktycznej. |
||
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego: 15 godzin; 2) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego w ramach indywidualnych konsultacji: 5 godzin; 3) Indywidualna praca uczestnika zajęć: bieżące przygotowanie do zajęć, lektura literatury przedmiotu oraz przygotowanie końcowego projektu: 30 godzin. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student wie, jakie czynniki decydują o tym, że sposób użycia języka może być elementem kształtowania wizerunku danej osoby; W2: student zna zasady tworzenia przekonujących wystąpień publicznych (z wykorzystaniem odpowiedniej argumentacji), wymienia językowe, głosowe i pozagłosowe środki wyrazu - K_W08. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student umie kształtować swoje wypowiedzi w taki sposób, by mogły być one skutecznym elementem kształtowania wizerunku - K_U06; U2: student dostrzega i formułuje problemy związane z oceną etyczną kształtowania wizerunku za pomocą języka - K_U10. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student umie skutecznie przekonywać odbiorcę, zachowując zasady etyki wypowiedzi - K_K04; K2: student umie krytycznie oceniać zabiegi językowe stosowane przez innych uczestników aktu komunikacji bądź osoby publiczne i bronić się przed manipulacją językową. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
||
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zwrócenie uwagi na to, że sposób użycia języka przez daną osobę wpływa na sposób postrzegania jej przez otoczenie. Studenci zyskają wiedzę i umiejętności pomocne w takim kształtowaniu swoich wypowiedzi (zarówno spontanicznych, jak i przygotowywanych wcześniej, zaplanowanych), by mogły być one skutecznym elementem kształtowania wizerunku. |
||
Pełny opis: |
1. Komunikacja niewerbalna: znaczenie mowy ciała w kształtowaniu wizerunku i jej związek z kreowaniem się za pomocą języka. 2. Kreacja poprzez język w życiu codziennym. Komunikacja bez przemocy (NVC = Non Violent Communication) - koncepcja Marshalla Rosenberga... czyli jak być „żyrafą”, a nie „szakalem”. 3. Kreacja językowa a wyrażanie treści wprost i nie wprost. Czy zawsze „kawa na ławę” to dobra strategia? 4. Kreacja językowa w polityce: indywidualizm i oryginalność a uwarunkowania społeczno-polityczne. 5. Techniki erystyczne i ich udział w językowej kreacji osób publicznych. 6. Jak mówić, żeby nas słuchano? – strategie stosowane, by być mówcą interesującym i skutecznym. Ćwiczenia w przemawianiu spontanicznym (improwizowanym). 7. Kreowanie się za pomocą języka w Internecie. 8. Wykorzystanie programowania neurolingwistycznego (NLP) w kreacji za pomocą języka. 9. Wykorzystanie tzw. storytellingu w wystąpieniach publicznych. 10. Przydatność umiejętności językowej kreacji w różnych dziedzinach życia. |
||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Bralczyk Jerzy, O języku propagandy i polityki, Warszawa 2007. Detz Joan, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić, Gdańsk 2007. Kochan Marek, Pojedynek na słowa: techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005 (wyd. 2. 2012). James Tad, Shepard David, Magia wystąpień publicznych. Techniki, narzędzia i sztuczki NLP, przekł. B. Solecki, Gliwice 2010. Kleiman Jessica, Cooper Meryl Weinsaft, Autopromocja: pokaż, na co cię stać - szefowi, podwładnym i klientom, przekł. M. Czub, Gliwice 2012. Komunikacja i perswazja, czyli jak skutecznie porozumiewać się z innymi, dokument elektroniczny (płyta CD), Smart Education, Warszawa 2012. Lustberg Arch, Jak się sprzedać. Skuteczne techniki prezentacji, przekonywania i przekazu swoich idei, przekł. Tomasz Golenia, Warszawa 2012. Madejski Radosław (red.), Wystąpienia publiczne: zostań mistrzem retoryki, przekł. Rafał Schmidtke, Warszawa 2006. Orłoś Maciej, Jak występować i zabłysnąć, Warszawa 2015. Öttl Christine, Härter Gitte, Autopromocja, czyli Jak wykorzystać swoje atuty, przekł. U. Szymanderska, Warszawa 2009. Rosenberg Marshall B., Porozumienie bez przemocy: o języku życia, przekł. Marta Markocka-Pepol, Michał Kłobukowski, wyd. 3 rozszerzone, Warszawa 2018. Rusinek Michał, Załazińska Aneta, Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Wydawnictwo Znak, Kraków 2018. Rzędowska Agata, Rzędowski Jerzy, Mówca doskonały: wystąpienia publiczne w praktyce, Gliwice 2009. Weissman Jerry, Skuteczny prezenter: poznaj style, techniki i strategie prezentacji stosowane przez najlepszego nauczyciela amerykańskich mówców, przekł. Katarzyna Sobiepanek-Szczęsna, Warszawa 2011. Wierzbicka-Piotrowska Elżbieta, ABC dobrego mówcy, [w:] Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2007, s. 159-229 LUB [w:] E. Wierzbicka, A. Wolański, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008, s. 104-173. LITERATURA DODATKOWA: Apps Judy, Nieśmiałość nie popłaca. 25 niezawodnych metod na pozbycie się tremy podczas wystąpień publicznych, przekł. Barbara Grabska-Siwek, Warszawa 2015. Barnes Kim B., Wywieranie wpływu: praktyczny przewodnik, przekł. Łukasz Tuszyński, Gdańsk 2011. Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, przekł. Bogdan Wojciszke, nowe poszerz. wyd. 6 w jęz. pol., Gdańsk 2009 (lub wyd. późniejsze). Głowiński Michał, Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków 2009. Joule Robert-Vincent, Beauvois Jean Leon, Gra w manipulacje: wywieranie wpływu na innych, Gdańsk 2010. McKay Matthew, Davis Martha, Fanning Patrick, Sztuka skutecznego porozumiewania się , przekł. Agata Błaż, Gdańsk 2004. Pease Alan, Pease Barbara, Mowa ciała, tłum. J. Grabiak, wyd. 1 poszerz., Poznań 2007. Reiman Tonya, Potęga perswazyjnej komunikacji. Jak wpływać na ludzi, aby zawsze słyszeć „TAK”!, tłum. A. Kucharczyk-Barycza, Gliwice 2011. Taylor Eldon, Programowanie umysłu. Od manipulacji i prania mózgu poprzez rozwój osobisty po metafizykę dnia powszedniego, tłum. D. Gasper, Warszawa 2010. Vaknin Shlomo, Biblia NLP. Wydanie rozszerzone, ponad 350 wzorców, metod i strategii programowania neurolingwistycznego, tłum. Katarzyna Rojek, Gliwice 2011. Wystąpienia publiczne. Multimedialne szkolenie na płycie CD, wyd. Synergia. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy zaliczenia: - Uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność); - Aktywność i wykonywanie ćwiczeń indywidualnych oraz zespołowych: W1, W2, U1, U2, K1, K2; - Przygotowanie prezentacji dotyczącej językowej kreacji osoby znanej z życia publicznego W1, W2, U1, U2, K1, K2; - Wygłoszenie mowy przygotowanej wcześniej (5 minut) lub improwizowanej (90 sekund) W1, W2, U1, U2, K1, K2. UWAGA! W roku akademickim 2019/2020 oraz 2020/2021 kryteria oceniania zostały dostosowane do zdalnej formy prowadzenia zajęć. Stosowne informacje znajdują się w częściach poświęconych cyklom dydaktycznym 2019/20L oraz 2020/2021L. |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krystyna Bojałkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Bojałkowska | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1191 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krystyna Bojałkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Bojałkowska | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=1191 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krystyna Bojałkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Bojałkowska | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1191 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W związku z prowadzeniem zajęć w formie zdalnej podstawą zaliczenia przedmiotu są w roku akademickim 2019/2020 następujące elementy: 1) Zapoznanie się z obligatoryjnymi materiałami oraz wykonanie zadań potwierdzających ten fakt (np. wypowiedzenie się na forum lub w tekście indywidualnym) na platformie Moodle (W1, W2, U1, U2, K1, K2); 2) Przygotowanie prezentacji dotyczącej językowej kreacji osoby znanej z życia publicznego i udostępnienie jej do wglądu na platformie Moodle (W1, W2, U1, U2, K1, K2). Kryteria oceny: - na ocenę dostateczną: wykonanie 80% zadań obowiązkowych w kursie na platformie Moodle; - na ocenę dobrą: wykonanie 100% zadań obowiązkowych w kursie na platformie Moodle; - na ocenę bardzo dobrą: wykonanie 100% zadań obowiązkowych w kursie na platformie Moodle oraz przygotowanie prezentacji na temat językowej kreacji wybranej osoby z życia publicznego i umieszczenie jej na platformie Moodle w terminie do 31 maja 2020 roku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krystyna Bojałkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Bojałkowska | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1900 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W związku z prowadzeniem zajęć w formie zdalnej podstawą zaliczenia przedmiotu są w roku akademickim 2020/2021 następujące elementy: 1) Aktywny udział w zajęciach prowadzonych w formie wideokonferencji (dopuszczalna 1 nieobecność); 2) Zapoznanie się z obligatoryjnymi materiałami oraz wykonanie w wymaganym terminie zadań potwierdzających ten fakt (np. wypowiedzenie się na forum lub w tekście indywidualnym) na platformie Moodle (W1, W2, U1, U2, K1, K2); 3) Przygotowanie prezentacji dotyczącej językowej kreacji osoby znanej z życia publicznego, przedstawienie jej na zajęciach prowadzonych w formie wideokonferencji oraz udostępnienie jej w kursie na platformie Moodle (W1, W2, U1, U2, K1, K2). Kryteria oceny: - na ocenę dostateczną: udział w zajęciach zdalnych synchronicznych oraz wykonanie 80% zadań obowiązkowych w kursie na platformie Moodle; - na ocenę dobrą: udział w zajęciach zdalnych synchronicznych oraz wykonanie 100% zadań obowiązkowych w kursie na platformie Moodle; - na ocenę bardzo dobrą: udział w zajęciach zdalnych synchronicznych, wykonanie 100% zadań obowiązkowych w kursie na platformie Moodle oraz przygotowanie prezentacji na temat językowej kreacji wybranej osoby z życia publicznego, przedstawienie jej w trakcie zajęć prowadzonych w trybie wideokonferencji i umieszczenie jej na platformie Moodle. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.