Gramatyka języka polskiego 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2505-s1FPO2Z-GJP | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka języka polskiego 2 | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Zaliczenie zajęć z modułu gramatyka języka polskiego 1 |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 4 punkty ECTS (120 godzin) w następującym układzie: 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego (30 godzin) oraz indywidualne konsultacje (15 godzin) (1,5 ECTS); 2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego (przygotowanie się do zajęć, lektura literatury, wykonywanie zadań) – 45 godzin (1,5 ECTS); 3) Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin (1 ECTS). |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: zna podstawową terminologię z zakresu morfologii i słowotwórstwa. W2: zna zasady analizy morfologicznej. W3: charakteryzuje budowę i sposoby tworzenia derywatów. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: analizuje i opisuje zmiany morfonologiczne. U2: przeprowadza analizę słowotwórczą. U3: analizuje gniazda słowotwórcze. U4: rozpoznaje produktywne modele słowotwórcze. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1: krytycznie ocenia swoją wiedzę i umiejętności. K2: świadomość korelacji między posiadaną wiedzą a rozwiązywaniem problemów językowych. |
||
Metody dydaktyczne: | - metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka); - metody dydaktyczne eksponujące (pokaz). - metody dydaktyczne poszukujące (ćwiczeniowa, obserwacji, doświadczeń). |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
W czasie konwersatorium studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu morfologii, morfonologii i słowotwórstwa języka polskiego. Celem zajęć jest wyćwiczenie umiejętności analizy i opisu najważniejszych zjawisk morfologicznych ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk słowotwórczych znamiennych dla współczesnej polszczyzny. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia umożliwiają studentom zdobycie wiedzy pozwalającej analizować i opisywać zjawiska morfologiczne i słowotwórcze charakterystyczne dla współczesnej polszczyzny w następującym zakresie: 1. Morfemy w języku polskim: pojęcie morfemu, typologia morfemów, zjawisko allomorfii. 2. Słowotwórstwo polskie – derywacja prosta a kompozycja. 3. Procesy słowotwórcze – afiksacja, derywacja paradygmatyczna i ujemna. 4. Funkcje środków słowotwórczych. 5. Najważniejszych kategorie słowotwórcze rzeczowników. 6. Produktywne typy słowotwórcze derywatów rzeczownikowych we współczesnej polszczyźnie. 7. Uwagi o słowotwórstwie czasowników, przymiotników i przysłówków. 8. Kompozycje słowotwórcze we współczesnej polszczyźnie: zrosty, złożenia właściwe i skrótowce. |
||
Literatura: |
1. Bartnicka B., Satkiewicz H., Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców, Warszawa 1990. 2. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław 1994 (wybrane hasła z morfologii). 3. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, wyd. 2. poprawione i uzupełnione, Wrocław 1999 (wybrane hasła z morfologii). 4. Jadacka H., System słowotwórczy polszczyzny, Warszawa 2001. 5. Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1998, rozdział Słowotwórstwo, s. 157-237. 6. Pyzik J., Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion, Kraków 2013. 7. Waszakowa K., System słowotwórczy, w: Język polski. Najnowsze dzieje języków słowiańskich, red. S. Gajda, Opole 2001, s. 88-107. 8. Słownik gniazd słowotwórczych współczesnego języka ogólnopolskiego, red. H. Jadacka, M. Skarżyński, t. 1-3, Kraków 2001, 2004. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikowania osiągnięcia efektów: 1. Kontrola końcowa w postaci pracy pisemnej i egzaminu. W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K2 2. Kontrola bieżącej kontroli aktywności studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń). W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2 Kryteria oceniania 1. Wyniki pisemnej pracy kontrolnej i egzaminu 2. Aktywność studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń). 3. Obecność na zajęciach w wymiarze nie mniejszym niż 80%. Skala oceniania: Bardzo dobry – 91-100% Dobry plus – 81-90% Dobry – 71-80% Dostateczny plus – 61-70% Dostateczny – 51-60% Niedostateczny – 50% i mniej |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Andrzej Moroz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Moroz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Cychnerska | |
Prowadzący grup: | Anna Cychnerska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Berend | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Berend | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
jw. | |
Pełny opis: |
jw. | |
Literatura: |
jw. | |
Uwagi: |
Zajęcia będą prowadzone w trybie zdalnym za pośrednictwem platformy MS Teams. Pierwsze informacje studenci otrzymają drogą mailową. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.