Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Współczesne edycje dzieł literackich - część 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2505-s1FPO3L-PL-WSD2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne edycje dzieł literackich - część 2
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student/ka definiuje pojęcia związane z różnymi typami edycji dzieł literackich: zwłaszcza wydań bibliofilskich i albumowych. (K_W01).


W2: Definiuje najważniejsze pojęcia z zakresu edytorstwa naukowego i wydawniczego, estetyki współczesnej książki (KW 12).


W3: Zna podstawowe zasady poprawnego opracowania techniczno-typograficznego różnych typów publikacji (KW12)


W4: Student/ka ma poszerzoną wiedzę o miejscu edytorstwa naukowego i praktycznego oraz tekstologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W02).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student/ka potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy edytorskie i typograficzne, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące sztuki edytorskiej (K_U11).


U2: Potrafi samodzielnie zanalizować projekt graficzny książki (KU 14, KU15).


U3. Potrafi wskazać błędy dotyczące projektowania publikacji.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po ukończeniu przedmiotu student/ka docenia znaczenie edytorstwa wydawniczego oraz ma świadomość rangi literatury polskiej i jej roli w kulturze (K K01), ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności z zakresu typografii książki, jednocześnie rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się w tej dziedzinie (KK02), potrafi pracować w zespole (KK 05, KK08).

Metody dydaktyczne:

1. Eksponujące: pokaz, prezentacja.


2. Podające: pogadanka, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny.


3. Poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, laboratoryjna.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- obserwacji
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter konwersatoryjny. Ich problematyka dotyczy współczesnych edycji dzieł literackich publikowanych w formie wydań albumowych i komiksowych oraz wydań bibliofilskich. Na zajęciach będą też omawiane projekty eksperymentalne związane z wydawaniem beletrystyki.

Pełny opis:

Przedmiotem analiz i dyskusji są konkretne rozwiązania edytorskie i typograficzne przyjęte we współczesnych edycjach dzieł literackich - zwłaszcza w wydaniach albumowych i komiksowych literatury pięknej oraz w wydaniach bibliofilskich. Na zajęciach zostaną też omówione takie zagadnienia istotne w projektowaniu graficznym, jak: rola formatu, rodzaju papieru, techniki druku, rodzaju ilustracji, projektu oprawy – omówione w perspektywie psychologii odbioru (percepcja wzrokowa, odczytywanie obrazów, rola koloru w teorii widzenia).

Literatura:

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.

Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, red. K. Bazarnik, Kraków 2010.

Rypson P., Książki i strony: polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 2000.

Gage J., Kolor i znaczenie, Kraków 2010.

Tomaszewski A., Zapiski książkoroba, Warszawa 2006.

Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Kraków 2015.

Wybrane polskie i europejskie edycje literatury pięknej.

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena ciągła pracy studenta w czasie zajęć, świadcząca o znajomości literatury przedmiotu, zrozumieniu problematyki wprowadzonej na zajęciach oraz o zdobytych podczas zajęć umiejętnościach (KW12, K U14, K U15, K K01, KK 02, KK 05).

2. Wykonywanie ćwiczeń praktycznych podczas zajęć, sprawdzających stopień znajomości oraz umiejętności z zakresu problematyki zajęć (K W12, K U14, K U15, K K05, KK 08).

3. Samodzielna analiza projektu wybranej książki w ramach pracy zaliczeniowej sprawdzająca całą zdobytą wiedzę oraz nabyte umiejętności z zakresu typografii książki (K W12, K U14, K K05).

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Markuszewska
Prowadzący grup: Agnieszka Markuszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia są kontynuacją zajęć wcześniejszych. Mają charakter konwersatoryjny. Ich problematyka dotyczy współczesnych edycji dzieł literackich publikowanych w formie wydań albumowych i komiksowych oraz wydań bibliofilskich. Na zajęciach będą też omawiane projekty eksperymentalne związane z wydawaniem beletrystyki.

Pełny opis:

Przedmiotem analiz i dyskusji są konkretne rozwiązania edytorskie i typograficzne przyjęte we współczesnych edycjach dzieł literackich - zwłaszcza w wydaniach albumowych i komiksowych literatury pięknej oraz w wydaniach bibliofilskich. Na zajęciach zostaną też omówione takie zagadnienia istotne w projektowaniu graficznym, jak: rola formatu, rodzaju papieru, techniki druku, rodzaju ilustracji, projektu oprawy – omówione w perspektywie psychologii odbioru (percepcja wzrokowa, odczytywanie obrazów, rola koloru w teorii widzenia).

Zajęcia będą odbywać się w trybie stacjonarnym, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą prowadzone w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams.

Literatura:

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.

Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, red. K. Bazarnik, Kraków 2010.

Rypson P., Książki i strony: polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 2000.

Gage J., Kolor i znaczenie, Kraków 2010.

Tomaszewski A., Zapiski książkoroba, Warszawa 2006.

Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Kraków 2015.

Wybrane polskie i europejskie edycje literatury pięknej.

Uwagi:

Zajęcia będą odbywać się w trybie stacjonarnym, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą prowadzone w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)