Współczesne edycje dzieł literackich - część 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2505-s1FPO3L-PL-WSD2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne edycje dzieł literackich - część 2 |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student/ka definiuje pojęcia związane z różnymi typami edycji dzieł literackich: zwłaszcza wydań bibliofilskich i albumowych. (K_W01). W2: Definiuje najważniejsze pojęcia z zakresu edytorstwa naukowego i wydawniczego, estetyki współczesnej książki (KW 12). W3: Zna podstawowe zasady poprawnego opracowania techniczno-typograficznego różnych typów publikacji (KW12) W4: Student/ka ma poszerzoną wiedzę o miejscu edytorstwa naukowego i praktycznego oraz tekstologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W02). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student/ka potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy edytorskie i typograficzne, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące sztuki edytorskiej (K_U11). U2: Potrafi samodzielnie zanalizować projekt graficzny książki (KU 14, KU15). U3. Potrafi wskazać błędy dotyczące projektowania publikacji. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu przedmiotu student/ka docenia znaczenie edytorstwa wydawniczego oraz ma świadomość rangi literatury polskiej i jej roli w kulturze (K K01), ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności z zakresu typografii książki, jednocześnie rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się w tej dziedzinie (KK02), potrafi pracować w zespole (KK 05, KK08). |
Metody dydaktyczne: | 1. Eksponujące: pokaz, prezentacja. 2. Podające: pogadanka, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny. 3. Poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, laboratoryjna. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter konwersatoryjny. Ich problematyka dotyczy współczesnych edycji dzieł literackich publikowanych w formie wydań albumowych i komiksowych oraz wydań bibliofilskich. Na zajęciach będą też omawiane projekty eksperymentalne związane z wydawaniem beletrystyki. |
Pełny opis: |
Przedmiotem analiz i dyskusji są konkretne rozwiązania edytorskie i typograficzne przyjęte we współczesnych edycjach dzieł literackich - zwłaszcza w wydaniach albumowych i komiksowych literatury pięknej oraz w wydaniach bibliofilskich. Na zajęciach zostaną też omówione takie zagadnienia istotne w projektowaniu graficznym, jak: rola formatu, rodzaju papieru, techniki druku, rodzaju ilustracji, projektu oprawy – omówione w perspektywie psychologii odbioru (percepcja wzrokowa, odczytywanie obrazów, rola koloru w teorii widzenia). |
Literatura: |
Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008. Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, red. K. Bazarnik, Kraków 2010. Rypson P., Książki i strony: polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 2000. Gage J., Kolor i znaczenie, Kraków 2010. Tomaszewski A., Zapiski książkoroba, Warszawa 2006. Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Kraków 2015. Wybrane polskie i europejskie edycje literatury pięknej. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła pracy studenta w czasie zajęć, świadcząca o znajomości literatury przedmiotu, zrozumieniu problematyki wprowadzonej na zajęciach oraz o zdobytych podczas zajęć umiejętnościach (KW12, K U14, K U15, K K01, KK 02, KK 05). 2. Wykonywanie ćwiczeń praktycznych podczas zajęć, sprawdzających stopień znajomości oraz umiejętności z zakresu problematyki zajęć (K W12, K U14, K U15, K K05, KK 08). 3. Samodzielna analiza projektu wybranej książki w ramach pracy zaliczeniowej sprawdzająca całą zdobytą wiedzę oraz nabyte umiejętności z zakresu typografii książki (K W12, K U14, K K05). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Markuszewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Markuszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są kontynuacją zajęć wcześniejszych. Mają charakter konwersatoryjny. Ich problematyka dotyczy współczesnych edycji dzieł literackich publikowanych w formie wydań albumowych i komiksowych oraz wydań bibliofilskich. Na zajęciach będą też omawiane projekty eksperymentalne związane z wydawaniem beletrystyki. |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem analiz i dyskusji są konkretne rozwiązania edytorskie i typograficzne przyjęte we współczesnych edycjach dzieł literackich - zwłaszcza w wydaniach albumowych i komiksowych literatury pięknej oraz w wydaniach bibliofilskich. Na zajęciach zostaną też omówione takie zagadnienia istotne w projektowaniu graficznym, jak: rola formatu, rodzaju papieru, techniki druku, rodzaju ilustracji, projektu oprawy – omówione w perspektywie psychologii odbioru (percepcja wzrokowa, odczytywanie obrazów, rola koloru w teorii widzenia). Zajęcia będą odbywać się w trybie stacjonarnym, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą prowadzone w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams. |
|
Literatura: |
Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008. Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, red. K. Bazarnik, Kraków 2010. Rypson P., Książki i strony: polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 2000. Gage J., Kolor i znaczenie, Kraków 2010. Tomaszewski A., Zapiski książkoroba, Warszawa 2006. Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Kraków 2015. Wybrane polskie i europejskie edycje literatury pięknej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia będą odbywać się w trybie stacjonarnym, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą prowadzone w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.