Wykł. monograf.: Twórczość Kazimierza Wierzyńskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-WM-L-TKW-WL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wykł. monograf.: Twórczość Kazimierza Wierzyńskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 2 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 50 godzin pracy, z tego: 1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 godz. pracy) i za konsultacje z osobą prowadzącą; 0,5 pkt ECTS za pracę własną: przygotowanie się do zajęć i przygotowanie pracy semestralnej. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna podstawową terminologię literaturoznawczą w zakresie literatury XX wieku, rozumie jej źródła, jak również potrafi się nią posługiwać - K_W01; W2: ma elementarną wiedzę o periodyzacji literatury polskiej XX w. i jej głównych tendencjach rozwojowych, związkach z literaturą powszechną W3: K_W04. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: posiada elementarne umiejętności analizy i interpretacji współczesnych dzieł literackich ze wskazaniem i wykorzystaniem właściwych kontekstów literackich i pozaliterackich i różnych metod interpretacji - K_U02; U2: potrafi pisać teksty poświęcone literaturze oraz formułować krytyczne wypowiedzi ustne i pisemne z wykorzystaniem bogatego słownictwa i specyficznej dla filologii polskiej terminologii; robi to wykazując samodzielność myślenia, umiejętność argumentowania i wyrażania sądów w mowie i piśmie - K_U10; U3: potrafi zabierać głos w dyskusji, używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych - K_U18 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wykazuje aktywność, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie filologii polskiej - K_K07; K2: ma przekonanie o wadze zachowania działań profesjonalnych, jest zdolny/a do refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej - K_K08; K3: potrafi nawiązać kontakt z odbiorcą w mowie i piśmie - K_K13. |
Metody dydaktyczne: | Zakłada się możliwość nauczania zdalnego synchronicznego (Teams) lub asynchronicznego (USOS mail). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony przed i powojennej twórczości K. Wierzyńskiego |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony prezentacji dokonań poetyckich i prozatorskich Kazimierza Wierzyńskiego, ukazujący rozwój i przemiany jego mentalności twórczej i poetyckiego warsztatu, prezentujący także związki dzieł z biografią poety oraz konteksty biograficzne, towarzyskie i polityczne jego artystycznych wyborów. |
Literatura: |
M. Dłuska, Prace wybrane, t. 3, Poezja wierszem i prozą, Kraków 2001. A. Hutnikiewicz, Portrety i szkice literackie, Warszawa 1976. T. Terlecki, Szukanie równowagi, wyd. II, Londyn 1988. W. Lewandowski, …strofy dla mew i mgieł… Z dziejów literatury Drugiej Emigracji (i jej relacji komunikacyjnych), Toruń 2005. A. Rydz, Świat nie ma sensu, sens ma sztuka. O powojennej poezji Kazimierza Wierzyńskiego, Warszawa 2004. A. Nasiłowska, Persona liryczna, Warszawa 2000. J. Dudek, Liryka Kazimierza Wierzyńskiego z lat 1951-1969, Wrocław 1975. W. Lewandowski, Nomada patrzy na ludzi osiadłych. Topos „homo viator” w późnej twórczości Kazimierza Wierzyńskiego, „Archiwum Emigracji” 2001, z. 4. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność; aktywność konwersatoryjna (zgłaszanie pytań i potrzeb objaśnień) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.