Nauki pomocnicze historii literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s1POL1Z-NPHL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki pomocnicze historii literatury |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - 11 - filologia polska s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 75 godzin pracy, z tego: 1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 godz. pracy) i za konsultacje z osobą prowadzącą; 1,5 pkt ECTS za pracę własną: wykonanie prac domowych, przygotowanie się do zajęć, przygotowanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do sprawdzianu i/lub ustnego zaliczenia materiału. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student/ka ma podstawową wiedzę o miejscu filologii polskiej w systemie nauk oraz o jej związkach z innymi dyscyplinami humanistycznymi, w szczególności pod względem roli warsztatu bibliograficznego (K_W02). W2: Student/ka zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W23). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student/ka umie korzystać z bibliografii, słowników, encyklopedii, kalendariów (także w wersji elektronicznej), z zasobów bibliotecznych (tradycyjnych oraz sieciowych), przeprowadzać kwerendę bibliograficzną (także w wykorzystaniem Internetu) (K_U13). U2: Student/ka umie starannie cytować źródła, właściwie sporządzać przypisy (K_U15). U3: Student/ka potrafi wykorzystywać narzędzia elektroniczne przydatne w warsztacie polonistycznym (edytory tekstu, e-booki) (K_U16). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student/ka wykazuje odpowiedzialność, przygotowując się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w sposób sumienny i rzetelny (K_K03). K2: Student/ka wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami profesjonalnymi i normami etycznymi w podejmowanej działalności (w tym w badaniach naukowych) (K_K0) K3: Student/ka jest świadom/a złożonej natury filologii polskiej oraz jej relacji z innymi dyscyplinami i dziedzinami wiedzy (K_K12) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami zdobywania i wykorzystania informacji potrzebnych w pracy polonisty (studenta i badacza literatury). Przedmiot ułatwia efektywne studiowanie pozostałych przedmiotów historycznoliterackich, teoretycznoliterackich i kulturoznawczych. W szczególności przygotowuje do pisania prac semestralnych i dyplomowych. W tym zakresie przedmiot jest użyteczny nie tylko dla studentów filologii polskiej, ale także innych kierunków humanistycznych. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie: - przekazanie wiedzy o różnych typach bibliografii i innych źródeł przydatnych w pracy z tekstem literackim (słowniki, encyklopedie, leksykony, kalendaria i in.) oraz o zasadach korzystania z nich, zapoznanie studentów z najważniejszymi bibliografiami (drukowanymi i elektronicznymi), zasobami bibliotek (tradycyjnych i cyfrowych); - zademonstrowanie metod i wyćwiczenie technik poszukiwania informacji bibliograficznych (tj. kwerendy bibliograficznej), biograficznych i in.; - wyćwiczenie umiejętności sporządzania opisu bibliograficznego różnego typu wydawnictw, redagowania przypisów i zestawiania bibliografii; - przekazanie wiedzy o zasadach cytowania i innych formach wykorzystania cudzej własności intelektualnej; wyrobienie odpowiednich postaw etycznych w tym zakresie (m.in. dotyczących unikania plagiatu); - zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami redagowania prac semestralnych / dyplomowych i tekstów naukowych. Osiągnięcie efektów kształcenia zakładanych dla przedmiotu wymaga nakładu ok. 75 godzin pracy studenta. |
Literatura: |
T. Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2007 (wymagana znajomość fragmentów). J. Czachowska, R. Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, 1977 (zalecane we fragmentach). B. Dorosz, Prace dokumentacyjne w badaniach literackich – dziś i jutro. I. Bibliografie, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów, pod red. T. Michałowskiej, Z. Golińskiego, Z. Jarosińskiego, Warszawa, Instytut Badań Literackich, 1995 (zalecane). H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004 (zalecane we fragmentach). J. Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. (Na tle dyscyplin pokrewnych), wyd. 3 zmienione, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982 (zalecane we fragmentach). |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena z konwersatorium uwzględnia: 1. Ocenę ciągłą pracy studenta/ki w czasie zajęć (odpowiedzi na zajęciach, głosów w dyskusji). Weryfikacji podlegają: zrozumienie problematyki wprowadzanej na zajęciach, znajomość literatury przedmiotu, stopień opanowania umiejętności ćwiczonych na zajęciach i poziom odpowiednich kompetencji społecznych - W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2, K3. 2. Ocenę zadań domowych (w tym przygotowania do zajęć) zarówno pod względem przyswojenia niezbędnej wiedzy, sprawności i poprawności wykonania zadań praktycznych, jak też sumienności i staranności wykonania - W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2, K3. 3. Zależnie od decyzji prowadzącego (prowadzący może wybrać wszystkie opcje): a) ocenę z testu sprawdzającego wiedzę, umiejętności i inne kompetencje, b) ocenę ustnego zaliczenia materiału przez studenta/kę (w tym wykazania się odpowiednimi umiejętnościami i kompetencjami społecznymi), c) ocenę z końcowej pracy pisemnej (zaliczeniowej), sprawdzającej umiejętność praktycznego wykorzystania kompetencji uzyskanych podczas zajęć (może nią być np. zestawienie bibliografii osobowej wybranego autora). - W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2, K3. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Kowalewska, Wacław Lewandowski | |
Prowadzący grup: | Danuta Kowalewska, Wacław Lewandowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Kűnstler-Langner, Paweł Tański | |
Prowadzący grup: | Danuta Kűnstler-Langner, Paweł Tański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wacław Lewandowski, Paweł Tański | |
Prowadzący grup: | Wacław Lewandowski, Paweł Tański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.