Kultura wypowiedzi
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2506-s1POL3L-KUW |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
| Nazwa przedmiotu: | Kultura wypowiedzi |
| Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
| Grupy: |
Przedmioty specjalności nauczycielskiej - 32 - filologia polska s1 |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | Zaliczony przedmiot "kultura języka". |
| Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
| Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 3 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1,2 ECTS); 2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji - 5 godzin (0,2 ECTS); 3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć oraz do zaliczenia - 40 godzin (1,6 ECTS). |
| Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: zna podstawowe błędy semantyczne - K_W01, K_W02; W2: stosuje typologię błędów semantycznych do analizy faktów pozanormatywnych - K_W03; W3: rozumie konieczność kierowania się zasadami i normami etycznymi w komunikacji językowej - K_W11. |
| Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: formułuje w mowie i na piśmie opinie na temat poprawności językowej tekstów języka, korzystając z kompendiów poprawnościowych oraz opublikowanych wyników badań - K_U03; U2: trafnie rozpoznaje wypowiedzi wartościujące i potrafi się przed mini bronić - K_U17. |
| Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: potrafi nawiązać kontakt z rozmówcą w mowie i w piśmie poprzez poprawnie sformułowane komunikaty językowe - K_K08. |
| Metody dydaktyczne: | Prowadzący wykorzystuje w trakcie zajęć różne metody podające, eksponujące i poszukujące. |
| Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
| Metody dydaktyczne podające: | - opis |
| Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności leksykalnej (semantycznej). |
| Pełny opis: |
Poszczególne zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom: 1. Organizacja zajęć, program, wymagania – podstawowe informacje. Przedmiot i zakres kultury wypowiedzi. 2. Sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi (pleonazmy, tautologie). 3. Adekwatność wyboru synonimów (synonimia a tzw. bliskoznaczność). 4. Polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów (amfibolia, ekwiwokacja, paronimia). 5. Moda w języku (wyrazy i wyrażenia modne, szablonowość wypowiedzi). 6. Neosemantyzacja i zapożyczenia (funkcje, typy, ocena normatywna). 7. Poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych (innowacje a błędy frzeologiczne). 8. Wybrane problemy poprawności słowotwórczej. 9. Wypowiedzi figuratywne (błąd językowy a metafora, metafora w tekście użytkowym). 10. Poprawne budowanie argumentacji, przykłady argumentacji nierzeczowych. |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Warunki uzyskania zaliczenia: 1. Obecność na zajęciach: w ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieobecności; jeżeli student przekroczy podany limit, jest zobowiązany do zaliczenia wszystkich nieobecności (sposób zaliczenia ustalany jest indywidualnie z prowadzącym). 2) Praca na zajęciach (zapoznawanie się z lekturą, udział w dyskusjach, przygotowanie i zreferowanie zagadnienia wyznaczonego przez prowadzącego itp.) - 40% oceny końcowej. 3) Zaliczenie pisemnego sprawdzianu pod koniec semestru (60% oceny końcowej) Zakładane efekty kształcenia weryfikowane są przez ocenę pracy studenta na zajęciach oraz pisemnym sprawdzianem pod koniec semestru. |
| Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Joanna Kulwicka-Kamińska, Barbara Linsztet-Kuczkowska | |
| Prowadzący grup: | Barbara Linsztet-Kuczkowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności leksykalnej (semantycznej). |
|
| Pełny opis: |
Poszczególne zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom: 1. Organizacja zajęć, program, wymagania – podstawowe informacje. Przedmiot i zakres kultury wypowiedzi. 2. Sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi (pleonazmy, tautologie). 3. Adekwatność wyboru synonimów (synonimia a tzw. bliskoznaczność). 4. Polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów (amfibolia, ekwiwokacja, paronimia). 5. Moda w języku (wyrazy i wyrażenia modne, szablonowość wypowiedzi). 6. Neosemantyzacja i zapożyczenia (funkcje, typy, ocena normatywna). 7. Poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych (innowacje a błędy frzeologiczne). 8. Wybrane problemy poprawności słowotwórczej. 9. Wypowiedzi figuratywne (błąd językowy a metafora, metafora w tekście użytkowym). 10. Poprawne budowanie argumentacji, przykłady argumentacji nierzeczowych |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. |
|
| Uwagi: |
Zajęcia mogą być realizowane zdalnie za pośrednictwem platformy MsTeams. Zaliczenie na ocenę będzie wymagało rozwiązania testu z zakresu poprawności językowej (leksyka i semantyka). |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Joanna Kamper-Warejko, Joanna Kulwicka-Kamińska | |
| Prowadzący grup: | Joanna Kamper-Warejko | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności leksykalnej (semantycznej). |
|
| Pełny opis: |
Poszczególne zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom: 1. Organizacja zajęć, program, wymagania – podstawowe informacje. Przedmiot i zakres kultury wypowiedzi. 2. Sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi (pleonazmy, tautologie). 3. Adekwatność wyboru synonimów (synonimia a tzw. bliskoznaczność). 4. Polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów (amfibolia, ekwiwokacja, paronimia). 5. Moda w języku (wyrazy i wyrażenia modne, szablonowość wypowiedzi). 6. Neosemantyzacja i zapożyczenia (funkcje, typy, ocena normatywna). 7. Poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych (innowacje a błędy frzeologiczne). 8. Wybrane problemy poprawności słowotwórczej. 9. Wypowiedzi figuratywne (błąd językowy a metafora, metafora w tekście użytkowym). 10. Poprawne budowanie argumentacji, przykłady argumentacji nierzeczowych |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. |
|
| Uwagi: |
Zajęcia mogą być realizowane zdalnie za pośrednictwem platformy MsTeams. Zaliczenie na ocenę będzie wymagało rozwiązania testu z zakresu poprawności językowej (leksyka i semantyka). |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Joanna Kamper-Warejko, Joanna Kulwicka-Kamińska | |
| Prowadzący grup: | Joanna Kulwicka-Kamińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności leksykalnej (semantycznej). |
|
| Pełny opis: |
Poszczególne zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom: 1. Organizacja zajęć, program, wymagania – podstawowe informacje. Przedmiot i zakres kultury wypowiedzi. 2. Sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi (pleonazmy, tautologie). 3. Adekwatność wyboru synonimów (synonimia a tzw. bliskoznaczność). 4. Polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów (amfibolia, ekwiwokacja, paronimia). 5. Moda w języku (wyrazy i wyrażenia modne, szablonowość wypowiedzi). 6. Neosemantyzacja i zapożyczenia (funkcje, typy, ocena normatywna). 7. Poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych (innowacje a błędy frzeologiczne). 8. Wybrane problemy poprawności słowotwórczej. 9. Wypowiedzi figuratywne (błąd językowy a metafora, metafora w tekście użytkowym). 10. Poprawne budowanie argumentacji, przykłady argumentacji nierzeczowych |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. |
|
| Uwagi: |
Zajęcia mogą być realizowane zdalnie za pośrednictwem platformy MsTeams. Zaliczenie na ocenę będzie wymagało rozwiązania testu z zakresu poprawności językowej (leksyka i semantyka). |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Joanna Kamper-Warejko, Joanna Kulwicka-Kamińska | |
| Prowadzący grup: | Joanna Kamper-Warejko | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności leksykalnej (semantycznej). |
|
| Pełny opis: |
Poszczególne zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom: 1. Organizacja zajęć, program, wymagania – podstawowe informacje. Przedmiot i zakres kultury wypowiedzi. 2. Sprzeczność i redundancja treści wypowiedzi (pleonazmy, tautologie). 3. Adekwatność wyboru synonimów (synonimia a tzw. bliskoznaczność). 4. Polisemia i nieznajomość znaczeń jako źródła błędów (amfibolia, ekwiwokacja, paronimia). 5. Moda w języku (wyrazy i wyrażenia modne, szablonowość wypowiedzi). 6. Neosemantyzacja i zapożyczenia (funkcje, typy, ocena normatywna). 7. Poprawność frazeologiczna – przekształcenia związków frazeologicznych (innowacje a błędy frzeologiczne). 8. Wybrane problemy poprawności słowotwórczej. 9. Wypowiedzi figuratywne (błąd językowy a metafora, metafora w tekście użytkowym). 10. Poprawne budowanie argumentacji, przykłady argumentacji nierzeczowych |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. |
|
| Uwagi: |
Zajęcia mogą być realizowane zdalnie za pośrednictwem platformy MsTeams. Zaliczenie na ocenę będzie wymagało rozwiązania testu z zakresu poprawności językowej (leksyka i semantyka). |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
