Nowa humanistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL1L-NH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Nowa humanistyka |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - 12 - filologia polska s2 Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student otrzymuje 3 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 80 g. pracy, z tego: 1 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 g. pracy); 2 pkt ECTS za pracę własną: samokształcenie, sporządzanie notatek, konsultacje z osobą prowadzącą (50 g. pracy). |
Efekty uczenia się - wiedza: | - Student/ka ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa (K_W05); - ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę dotyczącą terminologii i metodologii (K_W07); - zna i rozumie najważniejsze dylematy współczesnej humanistyki oraz ich powiązania z zawodem filologa (K_W11); - ma wiedzę na temat prawnych i etycznych uwarunkowań działalności zawodowej (K_W12). student rozumie związek problemów literaturoznawczych, językoznawczych i specjalizacyjnych z tłem społeczno-kulturowym oraz potrafi prezentować efekty swojej pracy za pomocą różnych kanałów komunikacyjnych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka potrafi dobierać i stosować odpowiednie metody badawcze i narzędzia do rozwiązywania typowych problemów badawczych (K_U02); - potrafi dostosowywać istniejące metody i narzędzia badawcze do innowacyjnego rozwiązywania nietypowych problemów badawczych, ewentualnie opracowywać nowe metody i narzędzia w tym zakresie (K_U03); - potrafi korzystać z zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w trakcie badań i prezentacji ich wyników (K_U05); - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i testowania hipotez związanych z wybranymi problemami właściwymi dla współczesnej humanistyki (K_U06). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - Student/ka ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z różnych źródeł (K_K01); - identyfikuje i rozstrzyga dylematy prawne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu (K_K06); - jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K08). |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy uzupełniany prezentacją |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Wykład omawia nową humanistykę zgodnie z jej podziałem na "pięć dorzeczy", które zaproponował Ryszard Nycz, a więc humanistykę cyfrową, zaangażowaną, kognitywną, posthumanistykę oraz humanistykę artystyczną. Wykłąd uzupełnia również wiedzę o pewne wątki prekursorskie, sprzed powstania nowej humanistyki. |
Pełny opis: |
W drugiej połowie XX wieku humanistyka przeszła przez fazę poststrukturalistycznego zwątpienia po to, by na początku XXI w. wkroczyć w etap po-postrukturalistycznego rozproszenia znaczonego całą serią „zwrotów” (kulturalistycznego, antropologicznego, performatywnego, wizualnego, narratywistycznego, interpretatywnego, topograficznego, darwinowskiego itd.). Rozproszenie to trwa właściwie ciągle, widać już jednak zarysy nowego porządku pojęciowego, który w przeciwieństwie do etapu poststrukturalistycznego jest (stara się być) ponad-dyscyplinarny i nie wspiera się już na metaforach śmierci i rozpadu. Tworzy się programy nowe, funkcjonujące niejako ponad starymi granicami, nie mówi się już też o kresie człowieka, śmierci autora czy końcu historii, lecz ponownie odkrywa się rzeczy (tzw. „zwrot ku rzeczom”), ciało, zmysły i doświadczenie (poetyka doświadczenia), rolę narracji (tzw. zwrot narratywistyczny), czy nowe media (tzw. zwrot cyfrowy). Celem niniejszego wykładu jest przejście owej drogi wraz ze studentami: od poststrukturalistycznego zamętu przez post-poststrukturalistyczne rozproszenie aż próby reintegracji humanistyki, ale i wykroczenia poza nią w tych jej wariantach, które określa się mianem nie-antropocentrycznych. |
Literatura: |
K. Abriszewski, „Wstęp”, do: B. Latour, „Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci”, Kraków 2010. T. W. Adorno, "Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej", przeł. T. Maślanka, Warszawa 2019. A. Bielik-Robson, „Nowa Humanistyka: w poszukiwaniu granic”, „Teksty Drugie” 2017/1: „Nowa humanistyka”. P. Bohuszewicz, ">Niepamięć< o niebezpieczeństwach klasowych utożsamień", "Teksty Drugie" 2019/1; https://rcin.org.pl/Content/120087/WA248_149043_P-I-2524_bohuszewicz-niepamiec_o.pdf R. Bomba, „Narzędzia cyfrowe jako wyznacznik nowego paradygmatu badań humanistycznych”, w: „Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet, nowe media, kultura 2.0”, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2013; http://otworzksiazke.pl/ksiazka/zwrot_cyfrowy_w_humanistyce/ E. Domańska, „Problem rzeczy we współczesnej archeologii”, w: „Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności”, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2008; https://www.academia.edu/36621636/Problem_rzeczy_we_wsp%C3%B3%C5%82czesnej_archeologii_w_Rzeczy_i_ludzie_Humanistyka_wobec_materialno%C5%9Bci_pod_red_Jacka_Kowalewskiego_i_Wojciecha_Piaska_Olsztyn_Wyd_Instytutu_Filozofii_UWM_2008_27_60 K. Hasturp, „Świadomość mięśniowa. Wytwarzanie wiedzy w Arktyce”, „Teksty Drugie” 2018/1: „Etnografia przedtekstowa”; https://rcin.org.pl/Content/66731/WA248_86744_P-I-2524_hastrup-swiadomosc_o.pdf M. Kuziak, „W sprawie polityczności nowej humanistyki”, „Teksty Drugie” 2017/1: „Nowa humanistyka”; https://rcin.org.pl/Content/64799/WA248_84071_P-I-2524_kuziak-w-sprawie_o.pdf A. Leder, „Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej”, Warszawa 2014 (rozdz.: „Ćwiczenie z logiki historycznej”; „Reforma rolna”). T. Sz. Markiewka, „Bruno Latour i „koniec” postmodernizmu”, „Diametros” 2012, nr 33; https://www.researchgate.net/publication/340412165_Bruno_Latour_i_koniec_postmodernizmu/link/5e873289299bf13079751e52/download F. Moretti, „Literatura – zmierzona”, przeł. M. Maryl, „Teksty Drugie” 2017, nr 1; https://rcin.org.pl/Content/64803/WA248_84067_P-I-2524_moretti-literatura_o.pdf. „Niepamięć”, reż. P. Brożek, M. Bartecka (2015); https://www.youtube.com/watch?v=aDiVKzl9hTU. R. Nycz, „Nowa humanistyka w Polsce: kilka bardzo subiektywnych obserwacji, koniektur, refutacji”), w: tenże, „Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki”, Warszawa 2017 lub tu: http://rcin.org.pl/Content/64819/WA248_84052_P-I-2524_nycz-nowa_o.pdf R. Nycz, „O przedmiocie studiów literackich – dziś”, w: tenże, „Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura”, Warszawa 2012. N. Segal, „Od literatury do piśmienności kulturowej”, przeł. E. Kołodziejczyk, „Teksty Drugie” 2017, nr 1; https://rcin.org.pl/Content/64802/WA248_84068_P-I-2524_segal-od-literatury_o.pdf J. Sowa, „Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą”, Kraków 2011 (rozdz.: „Populistyczny rozum szlachty”). M. Wilkowski, „Wprowadzenie do historii cyfrowej”, Gdańsk 2013 (rozdz.: „Definiowanie cyfrowej historii”; „Cyfrowe dziedzictwo”); http://www.historiacyfrowa.ikm.gda.pl/ |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na wykładzie; - egzamin końcowy K_W05; K_W07; K_W11; K_W12; K_U03; K_U06; K_K08 w formie testu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Bohuszewicz | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.