Nowe tendencje w edytorstwie naukowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL1L-NTEN-E | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Nowe tendencje w edytorstwie naukowym | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: |
Przedmioty do wyboru w ramach specjalności/specjalizacji - 12 - filologia polska s2 |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | brak |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Student za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 2 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 50 godzin pracy, z tego: - 1,5 punktu za udział w zajęciach (30 godzin pracy) i za konsultacje z osobą prowadzącą, - 0,5 punktu (20 godzin pracy) za pracę własną, przygotowanie do zajęć i pisemne zaliczenie zajęć (egzamin). |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student/ka ma elementarną wiedzę o edytorstwie tradycyjnym i najnowszych tendencjach w tekstologii (K_W04). W3: Student/ka ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tematyki związanej ze specjalizacją, którą wybrał - zna na poziomie rozszerzonym jej terminologię i metody w niej wykorzystywane, rozumie jakie jest miejsce danej dyscypliny wśród innych dziedzin działalności ludzkiej, zna relacje jakie zachodzą między tą dyscypliną a filologią polską (K_W12). W4: Student/ka ma elementarną wiedzę z zakresu zwrotu cyfrowego i rewolucji technologicznej w humanistyce, nowatorskich rozwiązań edytorskich, potrzeb współczesnego czytelnika dzieł literackich (K_W18). |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (K_U01). U2: Student/ka potrafi analizować najnowsze tendencje w filologicznej krytyce tekstu, cyfryzacji dzieł literackich, umie charakteryzować hiperteksty, książkę internetową, nośniki cyfrowe i ich funkcje we współczesnej tekstologii (K_U04). U3: Student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (K_U14). |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student/ka rozumie pluralizm kulturowy (K_K03). K2: Student/ka ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, Polski, Europy i świata, podejmuje działania w tym zakresie (K_K12). |
||
Metody dydaktyczne: | Tradycyjny wykład informacyjny z elementami dyskusji oraz prezentacji multimedialnej. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
||
Skrócony opis: |
Głównym celem wykładu jest zapoznanie studenta z tematyką obejmującą zagadnienia edytorstwa tradycyjnego w perspektywie najnowszych tendencji w tekstologii. Ważnym aspektem poruszanej problematyki są: humanistyka cyfrowa i nowoczesne projekty edytorskie. |
||
Pełny opis: |
Tematyka wykładu obejmuje zagadnienia: edytorstwo tradycyjne a najnowsze tendencje w tekstologii, charakterystyka zwrotu cyfrowego i rewolucji technologicznej w humanistyce, analiza najnowszych tendencji w filologicznej krytyce tekstu, nowatorskie rozwiązania edytorskie, potrzeby współczesnego czytelnika dzieł literackich a edytorstwo naukowe, cyfryzacja dzieł literackich i edytorstwa, hiperteksty, książka internetowa, charakterystyka nośników cyfrowych i ich funkcje we współczesnej tekstologii, eksperymentalne projekty cyfrowe: tradycja polska i europejska, rola finansowania współczesnej humanistyki, ze szczególnym uwzględnieniem projektów edytorskich. |
||
Literatura: |
Bieńkowska B., Chamerska H., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987. Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005. Buchwald-Pelcowa P., Historia literatury i historia książki, Kraków 2005. Garbal Ł., Cyfrowe wydanie krytyczne, "Sztuka Edycji" 2016, nr 2. Garbal Ł., Edytorstwo, Warszawa 2011. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975. Kochańska A., Niciński, K., Cyfrowa edycja listów Lechonia, Wierzyńskiego i Grydzewskiego, "Sztuka Edycji" 2016, nr 2. Krasiński Z., Dzieła zebrane. Nowe wydanie, red. M. Strzyżewski, Toruń 2017. Loth, R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2008. Mickiewicz A., Dzieła. Wydanie Rocznicowe, t. 1–17, red. Z. J. Nowak, Warszawa 1998–2005. Norwid C., Dzieła wszystkie, t. 3, 4, 5, 6, 7, 10 i 11, Lublin 2007-2016. Słowacki J., Poematy, t. 1–2, oprac. J. Brzozowski, Z. Przychodniak, Poznań 2009. Słowacki J., Wiersze, oprac. J. Brzozowski, Z. Przychodniak, Poznań 2005. Świderkówna A., Nowicka M., Książka się rozwija, Wrocław 2008. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
- sprawdziany z zakresu wprowadzanych pojęć: K_U04. - aktywność w dyskusjach: K_U01, K_U04, K_U14. - końcowy egzamin zaliczeniowy: K_W02, K_W04, K_W12, K_W18, K_K03, K_K12. |
||
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Strzyżewski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Strzyżewski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bizior-Dombrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Strzyżewski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Strzyżewski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem wykładu jest zapoznanie studenta z tematyką obejmującą zagadnienia edytorstwa tradycyjnego w perspektywie najnowszych tendencji w tekstologii. Ważnym aspektem poruszanej problematyki są: humanistyka cyfrowa i nowoczesne projekty edytorskie. | |
Pełny opis: |
Tematyka wykładu obejmuje zagadnienia: edytorstwo tradycyjne a najnowsze tendencje w tekstologii, charakterystyka zwrotu cyfrowego i rewolucji technologicznej w humanistyce, analiza najnowszych tendencji w filologicznej krytyce tekstu, nowatorskie rozwiązania edytorskie, potrzeby współczesnego czytelnika dzieł literackich a edytorstwo naukowe, cyfryzacja dzieł literackich i edytorstwa, hiperteksty, książka internetowa, charakterystyka nośników cyfrowych i ich funkcje we współczesnej tekstologii, eksperymentalne projekty cyfrowe: tradycja polska i europejska, rola finansowania współczesnej humanistyki, ze szczególnym uwzględnieniem projektów edytorskich. Zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams. | |
Literatura: |
Bieńkowska B., Chamerska H., Zarys dziejów książki, Warszawa 1987. Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005. Buchwald-Pelcowa P., Historia literatury i historia książki, Kraków 2005. Garbal Ł., Cyfrowe wydanie krytyczne, "Sztuka Edycji" 2016, nr 2. Garbal Ł., Edytorstwo, Warszawa 2011. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975. Kochańska A., Niciński, K., Cyfrowa edycja listów Lechonia, Wierzyńskiego i Grydzewskiego, "Sztuka Edycji" 2016, nr 2. Krasiński Z., Dzieła zebrane. Nowe wydanie, red. M. Strzyżewski, Toruń 2017. Loth, R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2008. Mickiewicz A., Dzieła. Wydanie Rocznicowe, t. 1–17, red. Z. J. Nowak, Warszawa 1998–2005. Norwid C., Dzieła wszystkie, t. 3, 4, 5, 6, 7, 10 i 11, Lublin 2007-2016. Słowacki J., Poematy, t. 1–2, oprac. J. Brzozowski, Z. Przychodniak, Poznań 2009. Słowacki J., Wiersze, oprac. J. Brzozowski, Z. Przychodniak, Poznań 2005. Świderkówna A., Nowicka M., Książka się rozwija, Wrocław 2008. | |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.