Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL1L-SEM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - 12 - filologia polska s2 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | legitymowanie się stopniem licencjata . |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za zaliczenie semestru student otrzymuje 4 punkty ECTS, co odpowiada nakładowi około 100 godzin pracy, z czego: - 2 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 godz.) oraz konsultacje z osobą prowadzącą (osobiste oraz za pośrednictwem środków komunikacji na odległość); - 2 pkt ECTS za przygotowanie się do zajęć (lektury, opracowanie referatów, prezentacji) oraz pisanie uzgodnionych z prowadzącym fragmentów pracy magisterskiej. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zaliczeniu seminarium student/ka: W1: zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w filologii polskiej (literaturoznawczą/językoznawczą) i dyscyplinach pokrewnych i poprawnie stosuje ją (K_W01) W2: ma poszerzoną wiedzę dotyczącą metod literaturoznawczej analizy oraz interpretacji dzieł z różnych epok/metod językoznawczej analizy oraz opisu języka dawnego i współczesnego (K_W05) W3: ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej (K_W11). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zaliczeniu seminarium student/ka: U1: wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (K_U01) U2: potrafi dokonać wnikliwej obserwacji oraz interpretacji zjawisk literackich i językowych; analizuje ich powiązania z różnymi kontekstami kultury (K_U02) U3: posiada umiejętność analizy oraz interpretacji dzieł literackich/tekstów użytkowych ze wskazaniem i wykorzystaniem właściwych kontekstów literackich i pozaliterackich (K_U03) U4: potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu filologii polskiej (literaturoznawstwa/językoznawstwa) oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów literackich (K_U04) U5: potrafi samodzielnie poddać wnikliwej ocenie dzieło literackie/tekst użytkowy, wskazując na jego wartości stylistyczne i poznawcze; potrafi podać argumenty przemawiające za jego oceną (K_U05) U6: potrafi w sposób przejrzysty, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie; posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień literaturoznawczych i językoznawczych (K_U11). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zaliczeniu seminarium student/ka: K1: ma pogłębioną świadomość rozmiarów i rangi literatury polskiej/ nauki o języku (K_K01) K2: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K02) K3: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w sposób sumienny i rzetelny, samodzielnie planuje i organizuje swój warsztat pracy (K_K05) K4: jest przekonany/a o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (K_K09) K5: jest przygotowany/a do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania związane z literaturą i życiem literackim oraz z kulturą języka; jest zdolny/a do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie (K_K10) K6: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, Polski i Europy i podejmuje działania w tym zakresie (K_K12). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie do pisania pracy magisterskiej i opiekę nad procesem jej powstawania. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wszechstronna opieka nad procesem powstawania pracy magisterskiej, która stanowi ukoronowanie całego cyklu studiów. Zajęcia przygotowują studenta do jej napisania na kolejnych etapach: wyboru tematyki, sformułowania tematu, zestawiania bibliografii przedmiotu, przygotowania koncepcji pracy i jej konspektu, pracy ze źródłami, pisania kolejnych fragmentów oraz redagowania całości. Ponadto – poprzez konieczność opracowywania zagadnień związanych z tematyką pracy magisterskiej, referowania literatury przedmiotu (w tym obcojęzycznej), prezentowania wyników swojej pracy na forum grupy, dyskutowania i argumentowania – zajęcia przygotowują do pełnienia różnych ról zawodowych. Zazwyczaj w semestrze letnim I roku studiów drugiego stopnia studenci przygotowują wstępną wersję jednego z rozdziałów pracy magisterskiej, referując opracowywane fragmenty na forum grupy seminaryjnej. Tematyka seminarium - historia lit. polskiej XX wieku oraz analizy i interpretacje dzieł lit. polskiej XIX wieku z zastosowaniem nowych metodologii badawczych. |
Literatura: |
Wskazywana przez osobę prowadzącą dla każdego uczestnika osobno, w zależności od wybranego tematu pracy, poszerzona w wyniku kwerendy bibliograficznej wykonanej przez seminarzystę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminaryjny tryb pracy, obejmujący formy referatu, prezentacji, dyskusji na forum grupy i bezpośrednią rozmowę mistrz- uczeń, pozwala na bieżące sprawdzanie realizacji poszczególnych efektów kształcenia): W1, W2, U1, U6. Zazwyczaj warunkiem zaliczenia semestru letniego jest akceptacja przez osobę prowadzącą napisanego wybranego rozdziału pracy magisterskiej. Podczas sprawdzania rozdziału oceniany jest stopień realizacji następujących efektów kształcenia: W1, U1, U3. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
WT ŚR SEM
CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bizior, Joanna Kamper-Warejko, Danuta Kowalewska, Rafał Moczkodan, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Joanna Kamper-Warejko, Danuta Kowalewska, Rafał Moczkodan, Marcin Wołk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Informacje o zdalnej formie zajęć znajdują się w informacjach dla poszczególnych grup |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT SEM
SEM
SEM
ŚR CZ PT SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bizior, Adam Dobaczewski, Iwona Kaproń-Charzyńska, Dariusz Pniewski, Hanna Ratuszna, Paweł Tański, Magdalena Żabowska | |
Prowadzący grup: | Adam Dobaczewski, Iwona Kaproń-Charzyńska, Dariusz Pniewski, Hanna Ratuszna, Paweł Tański, Magdalena Żabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Informacje o zdalnej formie zajęć znajdują się w informacjach dla poszczególnych grup |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
SEM
SEM
WT SEM
SEM
ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bizior, Adam Dobaczewski, Iwona Kaproń-Charzyńska, Wacław Lewandowski, Aleksander Madyda, Radosław Sioma, Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bizior, Adam Dobaczewski, Iwona Kaproń-Charzyńska, Wacław Lewandowski, Aleksander Madyda, Radosław Sioma, Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.