Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Tradycyjna gramatyka języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2506-s2POL1L-TGJP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Tradycyjna gramatyka języka polskiego
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru w ramach specjalności/specjalizacji - 12 - filologia polska s2
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w zajęciach i konsultacjach z prowadzącym – 45 godzin (1,5 ECTS)


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

- zapoznanie się z lekturą, wykonywanie zadań domowych, przygotowanie prac zaliczeniowych i projektowych - 45 godzin (1,5 ECTS)


Łącznie: 90 godz. = 3 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W01: przedstawia zasady opisu systemu gramatycznego języka polskiego w ramach modelu stosowanego do opisu szkolnego, tzw. tradycyjnej gramatyki języka polskiego (K_W01);

W02: charakteryzuje zagadnienia gramatyczne wchodzące w skład programu w zakresie wiedzy o języku polskim w szkole podstawowej (II etap edukacji) i średniej (K_W08);

W03: definiuje pojęcia stanowiące siatkę terminologiczną wykorzystywaną w modelu szkolnym do opisu zjawisk fonetycznych, morfologicznych i składniowych (K_W10).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U01: stosuje metody i narzędzia właściwe dla tradycyjnego modelu opisu systemu gramatycznego do identyfikacji i opisu zjawisk z zakresu fonetyki, morfologii i składni współczesnej polszczyzny (K_U01);

U02: analizuje i charakteryzuje związki między opisem systemu gramatycznego a poprawnym i sprawnym posługiwaniem się polszczyzną w mowie i w piśmie (K_U07, K_U14);

U03: analizuje ćwiczenia gramatyczne zawarte w podręcznikach do nauczania języka polskiego pod kątem ich przydatności w kształceniu świadomości o funkcjonowaniu systemu gramatycznego współczesnej polszczyzny (K_U01, K_U14);

U04: samodzielnie lub jako członek zespołu objaśnia specjalistyczną wiedzę z zakresu gramatyki tradycyjnej przy pomocy prostej polszczyzny, tj. dostosowanej do poziomu percepcyjnego uczniów; przekłada wiedzę o gramatyce języka polskiego na ćwiczenia dla uczniów (K_U01, K_U07).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01: charakteryzuje zalety i wady stosowanego w szkole modelu opisu systemu gramatycznego polszczyzny (K_K01)

K02: popularyzuje wiedzę o współczesnej polszczyźnie (K_K04)


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu
- referatu
- stolików eksperckich
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot należy do bloku przedmiotów dla specjalizacji nauczycielskiej na studiach II stopnia w zakresie filologii polskiej. Jego zadaniem jest ugruntowanie znajomości modelu opisu zjawisk gramatycznych stosowanego w polskiej szkole, zwanego gramatyką tradycyjną lub szkolną.

Pełny opis:

Zajęcia należą do bloku przedmiotów przygotowujących studentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w polskim systemie edukacyjnym. W szczególności kształcą kompetencje potrzebne do nauczania wiedzy o języku polskim. Program zajęć został tak skonstruowany, by pokazać zalety i wady stosowanego w szkole modelu opisu systemu gramatycznego polszczyzny.

W trakcie zajęć studenci zapoznają się z siatką pojęciową oraz metodami i narzędziami stosowanymi w polskiej szkole do opisu zjawisk z zakresu fonetyki, morfologii i składni współczesnej polszczyzny. Studenci poznają teorię przekazywaną w szkole, jak i jej przełożenie na proponowane uczniom zadania praktyczne. Ponadto przeanalizują programy do nauczania gramatyki aktualnie obowiązujące na 2. etapie edukacyjnym w szkole podstawowej oraz w szkole średniej. Nacisk zostanie położony na kształcenie umiejętności objaśniania specjalistycznej wiedzy przy pomocy języka dostosowanego do możliwości percepcyjnych uczniów oraz na pokazywanie związków między teorią gramatyczną a poprawną i sprawną komunikacją językową.

Literatura:

PODSTAWOWA

Bąk P., 1984, Gramatyka języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa (części: Nauka o głoskach, Części mowy, Budowa słowotwórcza wyrazów, Odmiana wyrazów, Składnia).

Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (red.), 2005, Język polski. Kompendium, Świat Książki, Warszawa (części: II. Fonetyka, fonologia, prozodia, III. Ogólne zagadnienia morfologii, IV. Fleksja polska, V. Słowotwórstwo, VI. Składnia).

S. Dubisz, J. Podracki, J. Porayski-Pomsta, E. Sękowska, Słowo i wypowiedź. Nauka o języku polskim dla cudzoziemców, Warszawa 2010.

DODATKOWA

Gruszczyński W., Bralczyk J. (red.), 2002, Słownik gramatyki języka polskiego, WSiP, Warszawa (wybrane hasła z zakresu gramatyki języka polskiego).

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Język polski (część: Kształcenie językowe. Gramatyka, zob. https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-polski)

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum (część: Kształcenie językowe. Gramatyka, zob. https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Jezyk-polski)

Wybrane programy do nauczania języka polskiego, np. J. Piasta-Siechowicz, A. Łuczak, A. Murdzek, E. Prylińska, Między nami, Program nauczania języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, B. Pałasz, Sztuka wyrazu. Program nauczania języka polskiego w czteroletnim liceum i pięcioletnim technikum.

Wybrane podręczniki i zbiory ćwiczeń do nauczania języka polskiego.

Zbróg P., 2005, Wojna o kształcenie językowe, MAC Edukacja, Kielce.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola ciągła prowadzona na zajęciach oraz za pomocą zadań domowych opisanych na platformie MOODLE: relacjonowanie i analizowanie literatury przedmiotu; samodzielne i grupowe wykonywanie ćwiczeń polegających na analizie materiału, objaśnianiu pojęć (W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04, K01)

Kontrola końcowa:

- sprawdzian pisemny kontrolujący stopień przyswojenia terminologii oraz umiejętności z zakresu gramatyki tradycyjnej (W01, W02, W03, U01).

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gębka-Wolak
Prowadzący grup: Małgorzata Gębka-Wolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot należy do bloku przedmiotów dla specjalizacji nauczycielskiej na studiach II stopnia w zakresie filologii polskiej. Jego zadaniem jest ugruntowanie znajomości modelu opisu zjawisk gramatycznych stosowanego w polskiej szkole, zwanego gramatyką tradycyjną lub szkolną.

Literatura:

Bąk P., 1984, Gramatyka języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa (części: Nauka o głoskach, Części mowy, Budowa słowotwórcza wyrazów, Odmiana wyrazów, Składnia).

Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (red.), 2005, Język polski. Kompendium, Świat Książki, Warszawa (części: II. Fonetyka, fonologia, prozodia, III. Ogólne zagadnienia morfologii, IV. Fleksja polska, V. Słowotwórstwo, VI. Składnia).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gębka-Wolak
Prowadzący grup: Małgorzata Gębka-Wolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot należy do bloku przedmiotów dla specjalizacji nauczycielskiej na studiach II stopnia w zakresie filologii polskiej. Jego zadaniem jest ugruntowanie znajomości modelu opisu zjawisk gramatycznych stosowanego w polskiej szkole, zwanego gramatyką tradycyjną lub szkolną.

Literatura:

Bąk P., 1984, Gramatyka języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa (części: Nauka o głoskach, Części mowy, Budowa słowotwórcza wyrazów, Odmiana wyrazów, Składnia).

S. Dubisz, J. Podracki, J. Porayski-Pomsta, E. Sękowska, Słowo i wypowiedź. Nauka o języku polskim dla cudzoziemców, Warszawa 2010.

Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (red.), 2005, Język polski. Kompendium, Świat Książki, Warszawa (części: II. Fonetyka, fonologia, prozodia, III. Ogólne zagadnienia morfologii, IV. Fleksja polska, V. Słowotwórstwo, VI. Składnia).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gębka-Wolak
Prowadzący grup: Michalina Buler, Małgorzata Gębka-Wolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot należy do bloku przedmiotów dla specjalizacji nauczycielskiej na studiach II stopnia w zakresie filologii polskiej. Jego zadaniem jest ugruntowanie znajomości modelu opisu zjawisk gramatycznych stosowanego w polskiej szkole, zwanego gramatyką tradycyjną lub szkolną.

Literatura:

Bąk P., 1984, Gramatyka języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa (części: Nauka o głoskach, Części mowy, Budowa słowotwórcza wyrazów, Odmiana wyrazów, Składnia).

S. Dubisz, J. Podracki, J. Porayski-Pomsta, E. Sękowska, Słowo i wypowiedź. Nauka o języku polskim dla cudzoziemców, Warszawa 2010.

Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (red.), 2005, Język polski. Kompendium, Świat Książki, Warszawa (części: II. Fonetyka, fonologia, prozodia, III. Ogólne zagadnienia morfologii, IV. Fleksja polska, V. Słowotwórstwo, VI. Składnia).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)