Tradycyjna gramatyka języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL1L-TGJP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Tradycyjna gramatyka języka polskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru w ramach specjalności/specjalizacji - 12 - filologia polska s2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w zajęciach i konsultacjach z prowadzącym – 45 godzin (1,5 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - zapoznanie się z lekturą, wykonywanie zadań domowych, przygotowanie prac zaliczeniowych i projektowych - 45 godzin (1,5 ECTS) Łącznie: 90 godz. = 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: przedstawia zasady opisu systemu gramatycznego języka polskiego w ramach modelu stosowanego do opisu szkolnego, tzw. tradycyjnej gramatyki języka polskiego (K_W01); W02: charakteryzuje zagadnienia gramatyczne wchodzące w skład programu w zakresie wiedzy o języku polskim w szkole podstawowej (II etap edukacji) i średniej (K_W08); W03: definiuje pojęcia stanowiące siatkę terminologiczną wykorzystywaną w modelu szkolnym do opisu zjawisk fonetycznych, morfologicznych i składniowych (K_W10). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: stosuje metody i narzędzia właściwe dla tradycyjnego modelu opisu systemu gramatycznego do identyfikacji i opisu zjawisk z zakresu fonetyki, morfologii i składni współczesnej polszczyzny (K_U01); U02: analizuje i charakteryzuje związki między opisem systemu gramatycznego a poprawnym i sprawnym posługiwaniem się polszczyzną w mowie i w piśmie (K_U07, K_U14); U03: analizuje ćwiczenia gramatyczne zawarte w podręcznikach do nauczania języka polskiego pod kątem ich przydatności w kształceniu świadomości o funkcjonowaniu systemu gramatycznego współczesnej polszczyzny (K_U01, K_U14); U04: samodzielnie lub jako członek zespołu objaśnia specjalistyczną wiedzę z zakresu gramatyki tradycyjnej przy pomocy prostej polszczyzny, tj. dostosowanej do poziomu percepcyjnego uczniów; przekłada wiedzę o gramatyce języka polskiego na ćwiczenia dla uczniów (K_U01, K_U07). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: charakteryzuje zalety i wady stosowanego w szkole modelu opisu systemu gramatycznego polszczyzny (K_K01) K02: popularyzuje wiedzę o współczesnej polszczyźnie (K_K04) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do bloku przedmiotów dla specjalizacji nauczycielskiej na studiach II stopnia w zakresie filologii polskiej. Jego zadaniem jest ugruntowanie znajomości modelu opisu zjawisk gramatycznych stosowanego w polskiej szkole, zwanego gramatyką tradycyjną lub szkolną. |
Pełny opis: |
Zajęcia należą do bloku przedmiotów przygotowujących studentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w polskim systemie edukacyjnym. W szczególności kształcą kompetencje potrzebne do nauczania wiedzy o języku polskim. Program zajęć został tak skonstruowany, by pokazać zalety i wady stosowanego w szkole modelu opisu systemu gramatycznego polszczyzny. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z siatką pojęciową oraz metodami i narzędziami stosowanymi w polskiej szkole do opisu zjawisk z zakresu fonetyki, morfologii i składni współczesnej polszczyzny. Studenci poznają teorię przekazywaną w szkole, jak i jej przełożenie na proponowane uczniom zadania praktyczne. Ponadto przeanalizują programy do nauczania gramatyki aktualnie obowiązujące na 2. etapie edukacyjnym w szkole podstawowej oraz w szkole średniej. Nacisk zostanie położony na kształcenie umiejętności objaśniania specjalistycznej wiedzy przy pomocy języka dostosowanego do możliwości percepcyjnych uczniów oraz na pokazywanie związków między teorią gramatyczną a poprawną i sprawną komunikacją językową. |
Literatura: |
PODSTAWOWA Bąk P., 1984, Gramatyka języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa (części: Nauka o głoskach, Części mowy, Budowa słowotwórcza wyrazów, Odmiana wyrazów, Składnia). Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (red.), 2005, Język polski. Kompendium, Świat Książki, Warszawa (części: II. Fonetyka, fonologia, prozodia, III. Ogólne zagadnienia morfologii, IV. Fleksja polska, V. Słowotwórstwo, VI. Składnia). S. Dubisz, J. Podracki, J. Porayski-Pomsta, E. Sękowska, Słowo i wypowiedź. Nauka o języku polskim dla cudzoziemców, Warszawa 2010. DODATKOWA Gruszczyński W., Bralczyk J. (red.), 2002, Słownik gramatyki języka polskiego, WSiP, Warszawa (wybrane hasła z zakresu gramatyki języka polskiego). Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Język polski (część: Kształcenie językowe. Gramatyka, zob. https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-polski) Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum (część: Kształcenie językowe. Gramatyka, zob. https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Jezyk-polski) Wybrane programy do nauczania języka polskiego, np. J. Piasta-Siechowicz, A. Łuczak, A. Murdzek, E. Prylińska, Między nami, Program nauczania języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, B. Pałasz, Sztuka wyrazu. Program nauczania języka polskiego w czteroletnim liceum i pięcioletnim technikum. Wybrane podręczniki i zbiory ćwiczeń do nauczania języka polskiego. Zbróg P., 2005, Wojna o kształcenie językowe, MAC Edukacja, Kielce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola ciągła prowadzona na zajęciach oraz za pomocą zadań domowych opisanych na platformie MOODLE: relacjonowanie i analizowanie literatury przedmiotu; samodzielne i grupowe wykonywanie ćwiczeń polegających na analizie materiału, objaśnianiu pojęć (W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04, K01) Kontrola końcowa: - sprawdzian pisemny kontrolujący stopień przyswojenia terminologii oraz umiejętności z zakresu gramatyki tradycyjnej (W01, W02, W03, U01). |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do bloku przedmiotów dla specjalizacji nauczycielskiej na studiach II stopnia w zakresie filologii polskiej. Jego zadaniem jest ugruntowanie znajomości modelu opisu zjawisk gramatycznych stosowanego w polskiej szkole, zwanego gramatyką tradycyjną lub szkolną. |
|
Literatura: |
Bąk P., 1984, Gramatyka języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa (części: Nauka o głoskach, Części mowy, Budowa słowotwórcza wyrazów, Odmiana wyrazów, Składnia). Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (red.), 2005, Język polski. Kompendium, Świat Książki, Warszawa (części: II. Fonetyka, fonologia, prozodia, III. Ogólne zagadnienia morfologii, IV. Fleksja polska, V. Słowotwórstwo, VI. Składnia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do bloku przedmiotów dla specjalizacji nauczycielskiej na studiach II stopnia w zakresie filologii polskiej. Jego zadaniem jest ugruntowanie znajomości modelu opisu zjawisk gramatycznych stosowanego w polskiej szkole, zwanego gramatyką tradycyjną lub szkolną. |
|
Literatura: |
Bąk P., 1984, Gramatyka języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa (części: Nauka o głoskach, Części mowy, Budowa słowotwórcza wyrazów, Odmiana wyrazów, Składnia). S. Dubisz, J. Podracki, J. Porayski-Pomsta, E. Sękowska, Słowo i wypowiedź. Nauka o języku polskim dla cudzoziemców, Warszawa 2010. Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (red.), 2005, Język polski. Kompendium, Świat Książki, Warszawa (części: II. Fonetyka, fonologia, prozodia, III. Ogólne zagadnienia morfologii, IV. Fleksja polska, V. Słowotwórstwo, VI. Składnia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gębka-Wolak | |
Prowadzący grup: | Michalina Buler, Małgorzata Gębka-Wolak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do bloku przedmiotów dla specjalizacji nauczycielskiej na studiach II stopnia w zakresie filologii polskiej. Jego zadaniem jest ugruntowanie znajomości modelu opisu zjawisk gramatycznych stosowanego w polskiej szkole, zwanego gramatyką tradycyjną lub szkolną. |
|
Literatura: |
Bąk P., 1984, Gramatyka języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa (części: Nauka o głoskach, Części mowy, Budowa słowotwórcza wyrazów, Odmiana wyrazów, Składnia). S. Dubisz, J. Podracki, J. Porayski-Pomsta, E. Sękowska, Słowo i wypowiedź. Nauka o języku polskim dla cudzoziemców, Warszawa 2010. Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D. (red.), 2005, Język polski. Kompendium, Świat Książki, Warszawa (części: II. Fonetyka, fonologia, prozodia, III. Ogólne zagadnienia morfologii, IV. Fleksja polska, V. Słowotwórstwo, VI. Składnia). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.