Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Twórcze pisanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2506-s2POL1L-TP-EC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Twórcze pisanie
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru w ramach specjalności/specjalizacji - 12 - filologia polska s2
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Warunkiem udziału w zajęciach jest znajomość języka polskiego na poziomie C2.

Całkowity nakład pracy studenta:

50 godzin w tym:

- 30 godzin pracy w ramach zajęć; 1 ECTS

- 15 godzin pracy własnej w dwóch formach: 1) przygotowywanie tekstów literackich i nieliterackich na poszczególne zajęcia, 0.5 ECTS; 2) praca w formie e-learningowej na platformie Moodle, 0.5 ECTS.

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 Student ma pogłębioną wiedzę ogólną o języku polskim.

K_W09 Student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o wybranych zagadnieniach kultury polskiej (np. media, teatr, film)

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 Student potrafi wyszukiwać, analizować i twórczo interpretować oraz użytkować zgodnie z wybraną metodologią badawczą informacje z różnych źródeł

K_U07 Student potrafi komunikować się (w mowie i piśmie) z odbiorcami z różnych kręgów, przekazując im specjalistyczną wiedzę dotyczącą danego kierunku studiów i realizowanych badań.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K-K01 Student ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z różnych źródeł

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium, dyskusja, prezentacja, „ćwiczenia wyobraźni”.

Skrócony opis:

Zasadniczym celem zajęć „Twórcze pisanie” jest kształtowanie kreatywnej postawy wobec wyzwań stanowionych tekstami literackimi i literaturoznawczymi, a także filmem fabularnym „Jack Strong”. Dlatego nie będzie ‘stawiania kropek nad i’. W ramach zajęć ich uczestnicy będą poznawać przeplatanie się dwóch dyscyplin: literaturoznawczej i kulturoznawczej. Zarazem tematem pracy zaliczeniowej zostaną przymuszeni, aby „ćwiczeniem wyobraźni” przynajmniej wstępnie zmierzyć się z filmową kuchnią.

Pełny opis:

Problematykę podejmowaną na zajęciach najzwięźlej można określić formułą „unitas et varietas”. To znaczy: pobudzanie inwencji oraz podejmowanie wielorakiej materii. Podczas zajęć będą pogłębiane i poszerzane cztery kompetencje: historycznoliteracka, teoretycznoliteracka, kulturoznawcza i (niekiedy nawet) językoznawcza.

Tematy zajęć:

1. Omówienie sylabusa.

2. Twórcze pisanie – (nieskromny!) przykład osobisty.

3. Znaczenie dosłowne a znaczenie alegoryczne: Łk ŁK 16, 1 – 13.

4. Przekaz krakowski “Bogurodzicy” granicą inwencji mediewistów?

5. Chrześcijańska transcendencja: słowa – sztuki piękne.

6. Poetycka wyobraźnia: porównanie – metafora.

7. Chłopska wyobraźnia poetycka Juliana Przybosia: “Purpurowy Osioł”.

8. Świat przedstawiony a faktografia: Juliana Przybosia “Z Tatr”.

9. Zagadki ludowe i literackie (w tym toruńskie).

10. Cytaty – intertekstualność – plagiat.

11. Słowa stwarzają świat: komunistyczna nowomowa.

12. Wychodkowa “instrukcja” jako wyzwanie wiedzy o kulturze.

13. Relatywizm i “O nieistnieniu manipulacji”.

14. Kot Cziko opowiada o Benedykcie XVI – mój kot/pies o mnie…

15. Omówienie prac zaliczeniowych.

Literatura:

M. Niezabitowska, „W twoim kraju wojna!”, Ośrodek KARTA, Warszawa 2016

„Biografistyka filmowa. Ekranowe interpretacje losów i faktów”, red. T. Szczepański, S. Kołos, Toruń 2007

S. Kołos, „Film biograficzny – gatunek progresywny. Geneza, genologia, strategie narracyjne”, Toruń 2018

A. Magdoń, „Reporter i jego warsztat”, Kraków 2002

M. Szczygieł, „Fakty muszą zatańczyć”, Warszawa 2022 (tylko rozdział „Reportaż krok po kroku”)

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie oceniona praca zaliczeniowa. Temat: „Moje „ćwiczenie wyobraźni”: reportaż z planu zdjęciowego filmu »Jack Strong«”. Film jest legalnie i bezpłatnie dostępny w sieci. Termin oddania wydruku pracy: przedostatnie zajęcia w semestrze letnim. Edycja tekstu: czcionka 12 punktów (Times New Roman), interlinia 1,5. Zasadnicze kryterium oceny pracy: rzeczowość fikcyjnego świata przedstawionego reportażem. Optymalny tryb powstawania pracy: obejrzenie filmu między pierwszymi a drugimi zajęciami, aby od razu mogły zostać wyjaśnione sprawy niejasne, np. wrzucenie nieznanego mężczyzny do pieca hutniczego.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Wróblewski
Prowadzący grup: Maciej Wróblewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części głównej.

Pełny opis:

Jak w części głównej.

Literatura:

Jak w części głównej oraz:

W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

J. Dąbała, Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów Creative writing, Lublin 2004.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Obremski, Maciej Wróblewski
Prowadzący grup: Krzysztof Obremski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części głównej.

Pełny opis:

Jak w części głównej.

Literatura:

Jak w części głównej oraz:

W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

J. Dąbała, Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów Creative writing, Lublin 2004.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Wróblewski
Prowadzący grup: Maciej Wróblewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części głównej.

Pełny opis:

Jak w części głównej.

Literatura:

Jak w części głównej oraz:

W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

J. Dąbała, Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów Creative writing, Lublin 2004.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)