Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Warsztaty tekstologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2506-s2POL1L-WT-E Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty tekstologiczne
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru w ramach specjalności/specjalizacji - 12 - filologia polska s2
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Student/ka uzyskuje 2 punkty ECTS, którym odpowiada około 50 godzin pracy, z tego:


- 1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach oraz konsultacje z osobą prowadzącą (37,5 godzin pracy)


- 0,5 pkt ECTS za pracę własną przygotowywanie się do zajęć, wykonywanie prac domowych (12,5 godzin pracy).


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student/ka definiuje pojęcia związane z edytorstwem tekstów literackich, naukowych, publicystycznych i źródłowych, odróżnia zakres pracy tekstologa i edytora naukowego od zakresu pracy redaktora i korektora wydawniczego, rozpoznaje rozwiązania zastosowane przez tekstologów w konkretnej edycji. (K_W01).


W2: Student/la ma poszerzoną wiedzę o miejscu edytorstwa i tekstologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W02).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student/ka potrafi przygotować edycję naukową tekstu źródłowego i literackiego (zależnie od jej typu), umie wyjaśnić cel zastosowania danych zasad do edycji, wie, jak porównywać ze sobą przekazy (np. autograf z pierwodrukiem), posiada umiejętności opracowania tekstów na poziomie redakcji merytorycznej (przypisy objaśniające) i językowej (modernizacja tekstów dawnych) (K_U07).


U2: Student/ka potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy edytorskie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące tekstologii (konstruowanie noty edytorskiej) (K_U11).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student/ka ma świadomość roli tekstologa i edytora/wydawcy źródeł i tekstów literackich we współczesnej humanistyce, rozumie pluralizm kulturowy (K_K03).


K2: Student/ka wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie edytorskiego opracowania tekstu (K_K06).


Metody dydaktyczne:

- pokaz

- wystawa

- pogadanka

- elementy wykładu

- prezentacja

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest analiza problemów związanych z opracowaniem tekstów literackich i źródłowych (dawnych i współczesnych) prowadząca do sformułowania zasad edycji naukowej. Zajęcia mają charakter praktyczny, kończą się samodzielnym przygotowaniem edycji tekstu dawnego (lub współczesnego) w formie transliteracji i transkrypcji, z komentarzem i aparatem krytycznym.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przyswojenie przez studenta postępowania badawczego związanego z samodzielnym przygotowaniem edycji tekstu dawnego (lub współczesnego), wyznaczonego przez następujące etapy: 1) wybór podstawy wydania i ustalenie tekstu definitywnego, zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu edytorstwa naukowego (edycja popularna, edycja krytyczna, dzieje tekstu, transkrypcja, transliteracja, kolacjonowanie przekazów, koniektura, emendacja, aparat krytyczny, pojęcie odmiany, modernizacja pisowni, przypisy objaśniające, nota edytorska); 2) transkrypcja tekstu; 3) modernizacja pisowni (zapoznanie się z metodami uwspółcześniania tekstów poetyckich, prozatorskich, naukowych, źródłowych i publicystycznych; przykłady form podlegających i niepodlegających modernizacji; analiza dyskusyjnych ustaleń tekstologów z zakresu modernizacji, poszanowanie właściwości języka autora, poetyki dzieła oraz dzisiejszych norm (kanonów wydawniczych) obowiązujących w edytorstwie; 4) opracowanie aparatu krytycznego i komentarza edytorskiego (omówienie celu, zawartości i zakresu objaśnień i komentarzy w edycji krytycznej).

Literatura:

1. Ł. Garbal, Edytorstwo: jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011 (fragmenty).

2. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975 i nast. wyd (fragmenty).

3. I. Klemensiewicz-Bajerowa, Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej połowy XIX wieku, „Pamiętnik Literacki” 1955, z. 3.

4. A. Kulecka, Indywidualizacja czy normalizacja? W poszukiwaniu modelu wydawnictw źródłowych XIX–XX wieku, „Studia Źródłoznawcze” 2002, t. 40.

5. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006 (fragmenty).

6. L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986 (fragmenty).

7. J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1992 (fragmenty).

Lektury nieobowiązkowe, zalecane:

1. S. Pigoń, Pokąd sięga granica swobody redaktorskiej, w: tenże, Miłe życia drobiazgi, Warszawa 1964.

2. M. Strzyżewski, Sztuka edycji – dziś (tezy do dyskusji), „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2011, nr 1: Dziewiętnastowieczne edycje.

3. Z. Goliński, Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan obecny i potrzeby, w: Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów Warszawa 1995, red. T. Michałowska i in., Warszawa 1996.

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć), wykonywanie ćwiczeń praktycznych: K_K03; K_K06, K_W01; K_W02.

2. Samodzielne przygotowanie edycji tekstu dawnego lub współczesnego: KU_07; K_U11.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-26 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Strzyżewski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-25 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Strzyżewski
Prowadzący grup: Grażyna Halkiewicz-Sojak, Wacław Lewandowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Strzyżewski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Halkiewicz-Sojak, Aleksander Madyda, Mirosław Strzyżewski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest analiza problemów związanych z opracowaniem tekstów literackich, naukowych, publicystycznych i źródłowych (dawnych i współczesnych) prowadząca do sformułowania zasad edycji naukowej. Zajęcia mają charakter praktyczny, kończą się samodzielnym przygotowaniem edycji tekstu dawnego (lub współczesnego) w formie transliteracji i transkrypcji, z komentarzem i aparatem krytycznym.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przyswojenie przez studenta postępowania badawczego związanego z samodzielnym przygotowaniem edycji tekstu dawnego (lub współczesnego), wyznaczonego przez następujące etapy: 1) wybór podstawy wydania i ustalenie tekstu definitywnego, zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu edytorstwa naukowego (edycja popularna, edycja krytyczna, dzieje tekstu, transkrypcja, transliteracja, kolacjonowanie przekazów, koniektura, emendacja, aparat krytyczny, pojęcie odmiany, modernizacja pisowni, przypisy objaśniające, nota edytorska); 2) transkrypcja tekstu; 3) modernizacja pisowni (zapoznanie się z metodami uwspółcześniania tekstów poetyckich, prozatorskich, naukowych, źródłowych i publicystycznych; przykłady form podlegających i niepodlegających modernizacji; analiza dyskusyjnych ustaleń tekstologów z zakresu modernizacji, poszanowanie właściwości języka autora, poetyki dzieła oraz dzisiejszych norm (kanonów wydawniczych) obowiązujących w edytorstwie; 4) opracowanie aparatu krytycznego i komentarza edytorskiego (omówienie celu, zawartości i zakresu objaśnień i komentarzy w edycji krytycznej).

Literatura:

1. Ł. Garbal, Edytorstwo: jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011 (fragmenty).

2. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975 i nast. wyd (fragmenty).

3. I. Klemensiewicz-Bajerowa, Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej połowy XIX wieku, „Pamiętnik Literacki” 1955, z. 3.

4. A. Kulecka, Indywidualizacja czy normalizacja? W poszukiwaniu modelu wydawnictw źródłowych XIX–XX wieku, „Studia Źródłoznawcze” 2002, t. 40.

5. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006 (fragmenty).

6. L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986 (fragmenty).

7. J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1992 (fragmenty).

Lektury nieobowiązkowe, zalecane:

1. S. Pigoń, Pokąd sięga granica swobody redaktorskiej, w: tenże, Miłe życia drobiazgi, Warszawa 1964.

2. M. Strzyżewski, Sztuka edycji – dziś (tezy do dyskusji), „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2011, nr 1: Dziewiętnastowieczne edycje.

3. Z. Goliński, Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan obecny i potrzeby, w: Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów Warszawa 1995, red. T. Michałowska i in., Warszawa 1996.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.