Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wybrane zagadnienia z historii literatury dawnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2506-s2POL1Z-WZHL-O
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia z historii literatury dawnej
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Student za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 2 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 50 godzin pracy, z tego:

1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 godz. pracy) i za konsultacje z osobą prowadzącą;

0,5 pkt ECTS za pracę własną: wykonanie prac domowych, przygotowanie się do zajęć, przygotowanie pracy zaliczeniowej i przygotowanie się do sprawdzianu.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ka po zakończeniu zajęć:

1. zna podstawową terminologię literaturoznawczą, rozumie jej źródła, jak również potrafi się nią posługiwać (K W01)

2. ma elementarną wiedzę o periodyzacji literatury staropolskiej i jej głównych tendencjach rozwojowych, związkach z literaturą powszechną (K_W04)

3. ma uporządkowaną wiedzę o literackich i pozaliterackich (historycznych, filozoficznych, społecznych, ideologicznych, kulturowych) kontekstach literatury staropolskiej kształtujących procesy jej tworzenia i odbioru (K_W06)

4. zna najważniejsze zjawiska i ośrodki życia literackiego i kulturalnego omawianego okresu (K_W07)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/ka po ukończeniu zajęć:

1. posiada elementarne umiejętności analizy i interpretacji dzieł literackich z okresu staropolskiego ze wskazaniem i wykorzystaniem właściwych kontekstów literackich i pozaliterackich (K_U02)

2. potrafi pisać teksty poświęcone literaturze (np. analiza, interpretacja) oraz formułować krytyczne wypowiedzi – ustne i pisemne z wykorzystaniem bogatego słownictwa i specyficznej dla filologii polskiej terminologii; robi to z wykazaniem samodzielnego myślenia, umiejętności argumentowania i wyrażania sądów w mowie i piśmie (K_U10).

3. potrafi zabierać głos w dyskusji, używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie filologii polskiej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów (K_U18).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ka po ukończeniu zajęć:

1. ma świadomość rozmiarów i rangi literatury staropolskiej, jej miejsca w kulturze polskiej i europejskiej (K_K01)

2. wykazuje aktywność, odznacza się wytrwałością w realizacji działań profesjonalnych w zakresie filologii polskiej (K_K07)

3. ma przekonanie o wadze zachowania działań profesjonalnych, jest zdolny do refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K08)

4. potrafi nawiązać kontakt z rozmówcą w mowie i w piśmie (K_K13)

Metody dydaktyczne:

- pogadanka

- wykład konwersatoryjny

- klasyczna metoda problemowa

- okrągłego stołu

- studium przypadku

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- okrągłego stołu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najdawniejszym okresem literatury polskiej. Proces poznawczy będzie przy tym uwzględniał perspektywę, z której literacką staropolszczyznę się poznaje. Owo "miejsce poznawania" będzie pojmowane dwojako: jako nowożytność (którą zapoczątkował renesans, a nawet - według J. Le Goffa - średniowiecze) i nowoczesność (której początków będziemy upatrywali w XVIII w.).

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najdawniejszym okresem literatury polskiej. Proces poznawczy będzie przy tym uwzględniał perspektywę, z której literacką staropolszczyznę się poznaje. Owo "miejsce poznawania" będzie pojmowane dwojako: jako nowożytność i jako nowoczesność. Podkreślając fakt naszej przynależności do nowożytności, ujrzymy literaturę staropolską i samych siebie w perspektywie "długiego trwania": między nami a średniowieczem, renesansem i barokiem nie ma przepaści, ponieważ to właśnie wtedy zaczęła się wykluwać formacja kulturowa, w której żyjemy. Podkreślając własną przynależność do nowoczesności, wyakcentujemy zerwanie, o którym zapomnimy w pierwszej perspektywie. Zerwanie to tworzy oświecenie i romantyzm - dwa początki nowoczesności.

Literatura:

Literatura podawana jest w kolejności omawiania:

1. E. Sarnowska-Temeriusz, "Zarys dziejów poetyki : (od starożytności do końca XVII w.)", Warszawa 1985 (fragmenty).

2. Arystoteles, "Poetyka:, [w:] tegoż, "Retoryka - Poetyka", przeł. i koment. opatrzył H. Podbielski, Warszawa 1988 (fragmenty).

3. J. Gorecka-Kalita, "Wstęp", [do:] "Tristan i Izolda", ze starofrancuskiego teksty Béroula-Thomasa: Powieść o Tristanie, Marii z Francji: Wiciokrzew, Szaleństwo Tristana, przeł. i oprac. J. Gorecka-Kalita, Wrocław 2006.

4. M. Hanusiewicz, "Pięć stopni miłości : o wyobraźni erotycznej w polskiej poezji barokowej", Warszawa 2004 (fragmenty).

5. K. Obremski, "Panegiryczna sztuka postaciowania : August II Mocny : (J. K. Rubinkowski, Promienie cnót królewskich...)", Toruń 2003 (fragmenty).

6. "Historyja Aleksandra Wielkiego", [w:] "Proza polska wczesnego renesansu : 1510-1550", oprac. J. Krzyżanowski, Warszawa 1954.

7. J. Sokołowska, "Dwie nieskończoności", [w:] tejże, "Dwie nieskończoności : szkice o literaturze barokowej Europy", Warszawa 1978.

8. B. Pascal, "Myśli", przeł. T. Żeleński (Boy), wiele wydań (fragmenty).

9. B. Otwinowska, "Koncept", [hasło w:] "Słownik literatury staropolskiej", red. T. Michałowska, Wrocław 1990; 1992; 2002.

10. J. A. Morsztyn, D. Naborowski, wiersze wybrane.

11. T. Michałowska, "Romans XVII i pierwszej połowy XVIII wieku w Polsce. Analiza struktury gatunkowej", [w:] "Problemy literatury staropolskiej", seria I, red. J. Pelc, Wrocław 1972.

12. S. Twardowski, "Nadobna Paskwalina", oprac. J. Okoń, Wrocław 1980; 2006.

13. A. Nowicka-Jeżowa, "Sarmaci i śmierć : o staropolskiej poezji żałobnej", Warszawa 1992 (fragmenty).

Metody i kryteria oceniania:

1. Interpretacja utworu lirycznego w formie pracy zaliczeniowej.

2. Aktywność.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)