Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci "O"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL1Z-ZRMD-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci "O" |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien wcześniej przyswoić podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju psychoruchowego dziecka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju sprawności językowych oraz poznać zasady funkcjonowania aparatów: słuchowego, oddechowego, głosowego i artykulacyjnego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Systematyczny i aktywny udział w zajęciach, praca własna- 1,5 pkt ECTS. Praca własna: konspekt wybranej jednostki terapeutycznej- 0,5 pkt ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 Przyswojenie wiedzy dotyczącej przyczyn zaburzeń rozwojowych funkcji przedartykulacyjnych w okresie prenatalnym, perinatalnym i postnatalnym. W2 Znajomość rodzajów zaburzeń, zasad wczesnej interwencji. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U06, K_U11, U1 Rozróżnianie normy i patologii w omawianych grupach wiekowych. U2 Diagnozowanie rodzajów zaburzeń i przyczyn nieprawidłowości. U3 Planowanie i właściwe stosowanie metod terapeutycznych, profilaktycznych z uwzględnieniem kryterium wieku. U4 Przewidywanie skutków oddziaływań terapeutycznych i modyfikowanie ich w toku działań z uwzględnieniem stanu pacjenta. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K08 K1 Uzyskanie kompetencji związanych z właściwą postawą wobec pacjentów z zaburzeniem mowy. |
Metody dydaktyczne: | Metody: problemowe, eksponujące, programowe, praktyczne. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy związanej z rozwojem i zaburzeniami funkcji przedartykulacyjnych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz z ich wpływem na zaburzenia rozwoju mowy w czterech grupach wiekowych. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: -przyczyny i objawy zaburzeń funkcji przedartykulacyjnych u dzieci w okresie prenatalnym, rokowanie, interwencja; -wczesne wykrywanie zaburzeń przedartykulacyjnych i artykulacyjnych w okresie postnatalnym; -rodzaje zaburzeń mowy i ich przyczyny u dzieci dwuletnich i trzyletnich; -zaburzenia mowy i ich przyczyny u dzieci pięcioletnich i sześcioletnich; -zaburzenia mowy u dzieci w wieku szkolnym i ich wpływ na niepowodzenia szkolne. |
Literatura: |
1. Demel G.: Wady wymowy. Profilaktyka i korekcja. PZWL, Warszawa1979. 2. Demel G.: Elementy logopedii. WSiP, Warszawa 1987. 3. Fijałkowski W.: Dar rodzenia, Warszawa 1999. 4.S. Grabias.: Perspektywy opisu zaburzeń mowy [w:] Zaburzenia mowy, red. tenże, Lublin 2001. 5. Jastrzębowska G.: Dyslalia. [W:] red. nauk. T. Gałkowski, G. 6. Jastrzębowska G.: Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej 2000. 7.Jastrzębowska G.: Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć). [W:] red. nauk. T. Gałkowski, G. 8.Jastrzębowska.: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom 1. Interdyscyplinarne podstawy logopedii. UO, Opole. 8.Jastrzębowska.: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom 2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych. UO, Opole 2003. 9.Lichota E.: Terapia wad wymowy. Impuls, Kraków 2005 10. Mackiewicz J.: Wskazówki do nauki prawidłowego oddychania, Warszawa 2010. 11. Olechnowicz H.: Pierwsze kroki wśród ludzi, Warszawa 2000. 12. Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990. 13. Stecko E.: (2002). Zaburzenia mowy dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne. UW, Warszawa. 14. Sołtys-Chmielowicz A:. Wady wymowy i ich korygowanie. Logopedia 2002, tom 31,s. 51-93. 15. Styczek I.: Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa 1983. 16. Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1987 17 W.Szuman.: Rysowane wierszyki |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła: przygotowanie do zajęć i aktywność. Znajomość obowiązkowych lektur. Konspekt wybranej jednostki terapeutycznej. Zaliczenie pisemne. |
Praktyki zawodowe: |
Obowiązkowe praktyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.