Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci "O"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2506-s2POL1Z-ZRMD-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci "O"
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien wcześniej przyswoić podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju psychoruchowego dziecka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju sprawności językowych oraz poznać zasady funkcjonowania aparatów: słuchowego, oddechowego, głosowego i artykulacyjnego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Systematyczny i aktywny udział w zajęciach, praca własna- 1,5 pkt ECTS.

Praca własna: konspekt wybranej jednostki terapeutycznej- 0,5 pkt ECTS.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 Przyswojenie wiedzy dotyczącej przyczyn zaburzeń rozwojowych funkcji przedartykulacyjnych w okresie prenatalnym, perinatalnym i postnatalnym. W2 Znajomość rodzajów zaburzeń, zasad wczesnej interwencji.



Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U06, K_U11,

U1 Rozróżnianie normy i patologii w omawianych grupach wiekowych.

U2 Diagnozowanie rodzajów zaburzeń i przyczyn nieprawidłowości.

U3 Planowanie i właściwe stosowanie metod terapeutycznych, profilaktycznych z uwzględnieniem kryterium wieku. U4 Przewidywanie skutków oddziaływań terapeutycznych i modyfikowanie ich w toku działań z uwzględnieniem stanu pacjenta.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K08

K1 Uzyskanie kompetencji związanych z właściwą postawą wobec pacjentów z zaburzeniem mowy.

Metody dydaktyczne:

Metody: problemowe, eksponujące, programowe, praktyczne.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- seminaryjna

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy związanej

z rozwojem i zaburzeniami funkcji przedartykulacyjnych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz z ich wpływem na zaburzenia rozwoju mowy w czterech grupach wiekowych.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

-przyczyny i objawy zaburzeń funkcji przedartykulacyjnych u dzieci w okresie prenatalnym, rokowanie, interwencja;

-wczesne wykrywanie zaburzeń przedartykulacyjnych i artykulacyjnych w okresie postnatalnym;

-rodzaje zaburzeń mowy i ich przyczyny u dzieci dwuletnich i trzyletnich;

-zaburzenia mowy i ich przyczyny u dzieci pięcioletnich i sześcioletnich;

-zaburzenia mowy u dzieci w wieku szkolnym i ich wpływ na niepowodzenia szkolne.

Literatura:

1. Demel G.: Wady wymowy. Profilaktyka i korekcja. PZWL, Warszawa1979.

2. Demel G.: Elementy logopedii. WSiP, Warszawa 1987.

3. Fijałkowski W.: Dar rodzenia, Warszawa 1999.

4.S. Grabias.: Perspektywy opisu zaburzeń mowy [w:] Zaburzenia mowy, red. tenże, Lublin 2001.

5. Jastrzębowska G.: Dyslalia. [W:] red. nauk. T. Gałkowski, G.

6. Jastrzębowska G.: Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej 2000.

7.Jastrzębowska G.: Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć). [W:] red. nauk. T. Gałkowski, G. 8.Jastrzębowska.: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom 1. Interdyscyplinarne podstawy logopedii. UO, Opole.

8.Jastrzębowska.: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom 2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych. UO, Opole 2003.

9.Lichota E.: Terapia wad wymowy. Impuls, Kraków 2005

10. Mackiewicz J.: Wskazówki do nauki prawidłowego oddychania, Warszawa 2010.

11. Olechnowicz H.: Pierwsze kroki wśród ludzi, Warszawa 2000.

12. Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990.

13. Stecko E.: (2002). Zaburzenia mowy dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne. UW, Warszawa.

14. Sołtys-Chmielowicz A:. Wady wymowy i ich korygowanie. Logopedia 2002, tom 31,s. 51-93.

15. Styczek I.: Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa 1983.

16. Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1987

17 W.Szuman.: Rysowane wierszyki

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła: przygotowanie do zajęć i aktywność.

Znajomość obowiązkowych lektur.

Konspekt wybranej jednostki terapeutycznej.

Zaliczenie pisemne.

Praktyki zawodowe:

Obowiązkowe praktyki.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)