Estetyka współczesnej publikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL2Z-EWP-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0211) Techniki audiowizualne i produkcja medialna
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka współczesnej publikacji |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka uzyskuje 2 punkty ECTS, którym odpowiada 50 godzin pracy, z tego: – 1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach oraz konsultacje z osobą prowadzącą (37,5 godziny pracy) – 0,5 pkt ECTS za pracę własną przygotowywanie się do zajęć, wykonywanie prac domowych (12,5 godziny pracy). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Poprzez realizację zajęć student/ka: 1. Definiuje pojęcia związane z typografią i redakcyjnym opracowaniem książki, rozpoznaje techniki wydawnicze zastosowane w danej publikacji, np. rodzaj druku, kroje pisma (K W12). 2. Zna podstawowe zasady poprawnego opracowania merytorycznego, językowego oraz techniczno-typograficznego różnych typów publikacji (KW12, KW10). 3. Zna system znaków korektorskich oraz zasady wykonywania korekty wydawniczej (K W12). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu przedmiotu student/ka: 1. Posiada umiejętność adiustacji tekstów różnego typu (KU15). 2. Potrafi analizować książkę pod względem typograficznym (KU15). 3. Potrafi dostosować zasady typograficzne do charakteru publikacji – czasopisma, powieści, dramatu, książki naukowej itp. (K U14, K U15). 4. Potrafi ocenić typografię i estetykę danej książki (KU 15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu przedmiotu student/ka docenia znaczenie edytorstwa wydawniczego oraz ma świadomość rangi literatury polskiej i jej roli w kulturze (KK01), ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności z zakresu opracowania redakcyjnego tekstów, jednocześnie rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się w tej dziedzinie (KK02, KK05), potrafi pracować w zespole redakcyjnym (KK08). |
Metody dydaktyczne: | 1. Eksponujące: pokaz, prezentacja. 2. Podające: pogadanka, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny. 3. Poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, laboratoryjna. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma wykształcić umiejętności niezbędne do merytorycznego i technicznego przygotowania tekstu do druku pod względem redakcyjnym i typograficznym. Celem przedmiotu jest także zapoznanie studentów z problematyką projektowania graficznego publikacji w kontekście zagadnień związanych z estetyką tekstów drukowanych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przyswojenie przez studenta podstawowych technik wydawniczych związanych z opracowaniem redakcyjnym i graficznym różnego rodzaju publikacji, opanowanie podstawowych zasad typografii (litery, odmiany kroju pisma, stopień pisma, ligatury, znaki interpunkcyjne i nieinterpunkcyjne, dzielenie i przenoszenie wyrazów, rozmieszczanie tabel oraz ilustracji), zaawansowanej korekty wydawniczej oraz estetyki tekstów drukowanych (analiza projektu okładki książki, analiza obrazu typograficznego, grafika książki). Przedmiot ma również przybliżać problematykę dotyczącą budowy książki i estetyki tekstów drukowanych, wymuszając pytania o granice poligrafii i miejsce książki w XXI wieku. |
Literatura: |
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk 2005. Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji? Podręcznik projektowania, Warszawa 2008. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007. Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007. Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2005. Gage J., Kolor i znaczenie, Kraków 2010. Gosney M., Szara księga. Komputerowe projektowanie czarno-białych publikacji, Warszawa 1994. Gregory P. L., Oko i mózg. Psychologia widzenia, Warszawa 1971. Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Warszawa 2003. Rypson P., Książka awangardowa: tekst, przedmiot, przestrzeń, Katowice 2010. Rypson P., Książki i strony: polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 2000. Tomaszewski A., Architektura książki, Warszawa 2011. Tomaszewski A., Zapiski książkoroba, Warszawa 2006. Tyczkowski K., Lettera magica, Warszawa 2005. Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008. http://www.typografia.info Żelazny M., Estetyka filozoficzna, Toruń 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła pracy studenta w czasie zajęć, świadcząca o znajomości literatury przedmiotu, zrozumieniu problematyki wprowadzonej na zajęciach oraz o zdobytych podczas zajęć umiejętnościach (K 10, KW12, K U14, K U15, K K01, KK 02, KK 05). 2. Wykonywanie ćwiczeń praktycznych podczas zajęć, sprawdzających stopień znajomości oraz umiejętności z zakresu problematyki zajęć (K W12, K U14, K U15, K K05, K K08). 3. Pisemna praca zaliczeniowa (analiza projektu typograficznego wybranej książki), sprawdzająca całą zdobytą wiedzę oraz nabyte umiejętności z zakresu adiustacji tekstów (K W12, K U14). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.