Teksty w Sieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL2Z-TwS-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0321) Dziennikarstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Teksty w Sieci |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | student specjalizacji "edytorstwo mediów elektronicznych" |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka uzyskuje 2 punkty ECTS, którym odpowiada około 40 godzin pracy, z tego: 1) 1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 godzin) oraz konsultacje z osobą prowadzącą, 2) 0,5 pkt ECTS za pracę własną (10 godzin): przygotowywanie się do zajęć, wykonywanie prac domowych. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Poprzez realizację zajęć student/ka: ma uporządkowaną wiedzę o różnych typach tekstów pojawiających się w internecie i rodzajach portali internetowych (KW12). Zna cechy tekstów mówionych i pisanych oraz mechanizmy działań tekstotwórczych (KW10). Definiuje najważniejsze pojęcia z zakresu edytorstwa elektronicznego, cyberprzestrzeni, nowych technologii, podstaw komunikacji medialnej, kultury języka, webwritingu (KW12). Zna podstawowe zasady poprawnego konstruowania tekstu przeznaczonego do publikacji w internecie, jego opracowania merytorycznego i technicznego (KW10, KW12) 4. Zna system znaków korektorskich (KW12) oraz definiuje błędy językowe (KW12). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu przedmiotu student/ka: potrafi samodzielnie skonstruować tekst przeznaczony do publikacji w internecie oraz ocenić go pod względem językowo-stylistycznym, kompozycyjnym i inwencyjny (KU15). Student/ka jest w stanie samodzielnie wykonać redakcję techniczną tekstu przeznaczonego do publikacji w internecie (KU14, KU15). Student/ka potrafi wyszukać, zanalizować i ocenić informacje pochodzące ze źródeł elektronicznych (internetowych) (KU01). Student/ka wskazuje elementy charakteryzujące spójność tekstu, identyfikuje funkcje realizowane przez poszczególne teksty z przestrzeni internetowej (KU09). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu przedmiotu student/ka ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności z zakresu konstruowania tekstów przeznaczonych do publikacji w internecie oraz przygotowania ich pod względem merytorycznych i technicznym, jednocześnie rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się w tej dziedzinie (KK02, KK05). |
Metody dydaktyczne: | prezentacje multimedialne. praca samodzielna praca w grupach kilkuosobowych (ćwiczenia praktyczne) referaty przygotowywane przez studentów dyskusje, pogadanki |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z merytorycznym i technicznym opracowaniem tekstu przeznaczonego do publikacji w internecie oraz wykształcenie umiejętności poprawnego zredagowania go i ocenienia zarówno pod względem językowo-stylistycznym, jaki i kompozycyjnym oraz inwencyjnym, zgodnym z oczekiwaniami „współczesnego odbiorcy wirtualnego” (tzw. webwriting). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami zachodzącymi w przestrzeni cyfrowej oraz ich wpływem na poprawność językową społeczeństwa, wykształcenie umiejętności poprawnego konstruowania tekstu przeznaczonego do publikacji w internecie, przygotowania go i sprawdzenia pod względem technicznym, merytorycznym oraz językowo-stylistycznym. Zajęcia mają charakter praktyczny: omówieniu poszczególnych rodzajów tekstów towarzyszą ćwiczenia, pozwalające sformułować zasady nowoczesnej korekty i e-edytorstwa. Zajęcia wiążą się również z analizą i oceną językowych przyzwyczajeń internautów oraz charakterystyką wypowiedzi (oficjalnych, prywatnych) konstruowanych w nowej sytuacji komunikacyjnej, której narzędziem jest internet. |
Literatura: |
1. Literatura obowiązkowa: Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006. Hiperteksty literackie: literatura i nowe media, red. P. Marecki, M. Pisarski, Kraków 2011. Jarzębski J., Wartościowanie w sieci kultury, „Czas Kultury” 1998, nr 5. Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów, Kraków 2006. Poezja w sieci: spojrzenia teoretyków i praktyków, red. A. Gregorczyk, Kraków 2011. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008. Tekst (w) sieci, t. 1: Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009. Tekst (w) sieci, t. 2: Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. A. Gumkowska, Warszawa 2009. 2. Literatura zalecana: Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk i K.Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000. Liternet: literatura i internet, red. P. Marecki, Kraków 2002. Kluszczyński R., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2002. Od liberatury do e-literatury, red. E. Wilk, M. Górska-Olesińska, Opole 2011. Stuart A., Kultura newsów, Kraków 2006. Wokół tekstów kultury: literatura – język – teatr – internet, red. M. Januszewicz, T. Ratajczak, Zielona Góra 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
bieżące przygotowanie do zajęć wykonywanie ćwiczeń praktycznych samodzielna praca z tekstem |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.