Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praktyka pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2508-s1LOG3Z-PPED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyka pedagogiczna
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1) Znajomość metod i form pracy z uczniem.


2) Umiejętność opracowywania konspektów lekcji.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student posiada wiedzę:


- o specyfice zadań charakterystycznych dla szkoły i jej środowiska,


-na temat organizacji i planu pracy szkoły,


- o zasadach zapisanych w statucie szkoły,


-jak zapewnić bezpieczeństwo uczniom w szkole i poza nią.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi:


- wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawczej i relacji wychowawca- podopieczni,


-przeprowadzić zajęcia wychowawcze,


- wyciągać wnioski z działalności opiekuńczo- wychowawczej i dydaktycznej prowadzonej przez nauczycieli, szczególnie prowadzących przedmiot historii i wiedzy o społeczeństwie,


- wysuwać własne wnioski z bezpośredniej pracy rady pedagogicznej,


- dokonać obserwacji pracy nauczycieli podczas zajęć pozalekcyjnych oraz w trakcie dyżuru na przerwach i wysunąć własne wnioski,


-dokonać analizy zaobserwowanych zjawisk (przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student jest gotów do:


- efektywnej współpracy z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami, aby doskonalić swój warsztat pracy i pogłębiać wiedzę.

Metody dydaktyczne:

- podające


- problemowe


- praktyczne

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Pełny opis:

1. Analiza statutu szkoły, w której student odbywać praktyki:

• Nawiązanie kontaktu z placówką (placówkami), w której student może odbyć praktykę,

• Pisemna zgoda na odbycie praktyki studenckiej w danym miejscu (szkole),

• Zdobycie statutu szkoły, zapoznanie się z nim i jego analiza.

2. Omówienie celów szkoły:

• Cele szkoły- definicja pojęcia,

• Cele placówki, w której student będzie odbywał praktykę.

3. Omówienie zadań szkoły:

• Zadania szkoły- definicja pojęcia,

• Zadania placówki, w której student będzie odbywał praktykę.

4. Omówienie zadań wychowawcy:

• Praca wychowawcy klasy- rola i zadania.

5. Pojęcie hospitacji zajęć:

• Hospitacja zajęć,

• Tworzenie narzędzia, z którego korzystać będzie student podczas hospitacji zajęć.

6. Pojęcie obserwacji pracy nauczyciela i wychowawcy:

• Obserwacja,

• Tworzenie narzędzia, z którego korzystać będzie student podczas obserwacji pracy

nauczyciela i wychowawcy.

7. Analiza zjawisk środowiska szkolnego.

Literatura:

Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, pod red. nauk. Joanny Aksman i Jolanty Pułki, Kraków : Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne - Oficyna Wydawnicza AFM, 2012.

Dokumentacja przekazana przez prowadzącego.

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia przedmiotu, Student zobowiązany jest do przygotowania następujących dokumentów

a) karty przebiegu praktyk (zawierają sprawozdania ze zrealizowanych zadań zawartych w instrukcji - załącznik do regulaminu),

b) scenariuszy prowadzonych zajęć (zgodnie z regulaminem praktyk),

c) pisemnego podsumowania z odbytych praktyk,

2. Zwrot nauczycielowi UMK wypełnionego i ocenionego przez nauczyciela– opiekuna karty przebiegu praktyki,

3. Karta przebiegu praktyki stanowi podstawę do uzyskania zaliczenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)