Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Language communication with elements of logic

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2510-f1ENG1S-LCEL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Language communication with elements of logic
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty dla 2 semestru 1 roku S1 na kierunku filologia angielska
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Obligatory

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Contact hours with teacher:

- participation in lectures - 30 hrs

- consultations - 0 hrs


Self-study hours:

- preparation for lectures - 10 hrs

- reading literature - 10 hrs

- preparation for examination- 10 hrs


Altogether: 50 hrs (2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01, The graduate has advanced knowledge of the language/ languages of a given cultural area as well as its/ their origin and development.

K_W06, The graduate has advanced knowledge of linguistics.


Efekty uczenia się - umiejętności:

The student is able to analyse human communicative behaviours, both verbal and non-verbal (K_U06)

The student is able to apply semiotic and logical analysis to selected contexts (K_U19)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

The graduate is aware of the level of their knowledge and skills and understands the need for constant learning and development of their skills. The graduate is able to inspire and coordinate the learning process of other persons (K_K01)

Metody dydaktyczne:

Lecture, discussion, analytic tasks, filling out work-sheets, peer-teaching, Q&A sessions

K_W01, K_W06, K_U06, K_U19, K_K01


On-line teaching sessions will be carried out with the support of the following distance learning tools: MICROSOFT TEAMS (is the basic tool for interactive sessions), USOS will provide the students with extra instructions, mini-lectures, comments and feedback, by means of e-mails and attachments sent to particular groups. MOODLE MAY be employed OCASSIONALLY for collecting assignments (essays and worksheets) and examination tests (but ONLY if the Microsoft Teams platform turns out to be insufficient). All distance learning sessions will be carried out according to the following format: (1) TEACHER-CENTERED INPUT (20-30 minutes) by means of the teacher’s introductory mini-lecture on a particular area in question (2) STUDENT-CENTERED PROBLEM-SOLVING ACTIVITIES (30-40 minutes) regarding particular tasks (information search, negotiation of solutions, preferably pair-work and team-work (peer-teaching) (3) FEEDBACK AND INTERACTION via such techniques and Q&A (questions and answer sessions) based on collective lists of questions, individual questions and discussions. The above methods are amendable according to any changes in the ongoing situation and relevant regulations.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- projektu

Skrócony opis:

The goal of the course is to discuss a broad spectrum of problems pertaining to communication, viewed both in terms of linguistics and related disciplines. The course also gives an overview of logical analysis.

Pełny opis:

The selection of problems serves to highlight the connection between language domains and other semiotic systems as well as to define language as a form of social activity. The discussion of linguistic aspects of communication is complemented with an outline of theories of nonverbal communication. An additional goal of the course is to give an introduction to basic modes of logical analysis

• Approaches to the study of communication and definitions of communication

• Characterising linguistic communication – text and discourse, code model of communication and communicative functions of language:

• Language as a semiotic system

• The relations between structure vs. function in language.

• Structural levels of linguistic organization.

• The semantics v. pragmatics distinction.

• Language Variation: regional, social, stylistic, etc.

• Design features of language.

• Functions of language in various typologies.

• Textual criteria (constitutive principles).

• Conversation structure

• Cognitive Grammar: imagery, construals

• Cognitive Semantics: categorization, mappings selective projections

• Inferential processes: Entailments, Presuppositions, Conversational Implicatures, Explicatures (and their practical applications)

• The Speech Act Theory (typology and felicity conditions).

• The Co-operation Principle and Conversational Maxims.

• The Relevance Theory.

• Theories regarding directness and politeness.

• Elements of formal logic (Quatifiers)

The issue of "How the language of formal logic is different from natural language"

Together: 30 contact hours

Literatura:

SUGGESTED READING

Aitchison, Jean. 1995. Linguistics: An Introduction. London: Edward Arnold.

Crystal, David. 1995. The Cambridge Encyclopaedia of the English Language. Cambridge: The University Press.

Lewandowska-Tomaszczyk, Barbara (ed). 1993. Ways to Language. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Stilwell - Peccei, Jean. 1999. Pragmatics. Routledge. London and New York.

Thomas, Jenny. 1995. Meaning in Interaction.

Yule, George. 2014. The Study of Language (5th edition). Cambridge: Cambridge University Press.

Zegarelli, Mark. 2007. Logic for Dummies. Hoboken, NJ: Wiley Press.

Optional texts:

Eelen, Gino. 2001. A Critique of Politeness Theories. Manchester: St. Jerome.

Jaworski, Adam and Nikolas Coupland (eds.) 2008. The Discourse Reader. London: Routledge.

http://plato.stanford.edu/

http://www.sil.org/linguistics/GlossaryOfLinguisticTerms/

Metody i kryteria oceniania:

Active involvement (30%)

Analytic tasks, essays and work-sheets (30%)

Final test (40%)

Very good – 91-100% (5.0)

Good plus – 86-90% (4+)

Good – 76-85% (4.0)

Satisfactory plus – 70-75% (3+)

Satisfactory – 60-69% (3.0)

Fail – 0-59% (2)

The students will be assessed on the basis of attendance (on-line presence during distance-learning sessions or real-space contact sessions if the situation permits), on the basis of their aptitude resulting from regarding active engagement in the activities, on the basis of assignments sent on time according to ongoing instructions at particular stages of the course (worksheets and mini-essays), the final test or project, and/or the examination test if relevant.

K_W01, K_W06, K_U06, K_U19, K_K01

Praktyki zawodowe:

N/A

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-26 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Żywiczyński
Prowadzący grup: Przemysław Żywiczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

As in part A

Pełny opis: (tylko po angielsku)

As in part A

Literatura: (tylko po angielsku)

As in part A

Uwagi: (tylko po angielsku)

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-25 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Żywiczyński
Prowadzący grup: Przemysław Żywiczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

As in part A

Pełny opis: (tylko po angielsku)

As in part A

Literatura: (tylko po angielsku)

As in part A

Uwagi: (tylko po angielsku)

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Skrzypczak
Prowadzący grup: Waldemar Skrzypczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

As in part A

Pełny opis: (tylko po angielsku)

As in part A

Literatura: (tylko po angielsku)

As in part A

Uwagi: (tylko po angielsku)

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Skrzypczak
Prowadzący grup: Waldemar Skrzypczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

as in A

On-line teaching sessions will be carried out with the support of the following distance learning tools: MICROSOFT TEAMS (is the basic tool for interactive sessions), USOS will provide the students with extra instructions, mini-lectures, comments and feedback, by means of e-mails and attachments sent to particular groups.

Pełny opis:

as in A

Literatura:

as in A

Uwagi:

none

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Skrzypczak
Prowadzący grup: Waldemar Skrzypczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

as in A

On-line teaching sessions will be carried out with the support of the following distance learning tools: MICROSOFT TEAMS (is the basic tool for interactive sessions), USOS will provide the students with extra instructions, mini-lectures, comments and feedback, by means of e-mails and attachments sent to particular groups.

Pełny opis:

as in A

Literatura:

as in A

Uwagi:

none

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Skrzypczak
Prowadzący grup: Waldemar Skrzypczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

as in A

On-line teaching sessions will be carried out with the support of the following distance learning tools: MICROSOFT TEAMS (is the basic tool for interactive sessions), USOS will provide the students with extra instructions, mini-lectures, comments and feedback, by means of e-mails and attachments sent to particular groups.

Pełny opis:

as in A

Literatura:

as in A

Uwagi:

none

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-3 (2022-08-19)