Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Specialisation seminar: Utopias and dystopias in literature and culture

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2510-f1ENG3W-SS-UDLC Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce
Nazwa przedmiotu: Specialisation seminar: Utopias and dystopias in literature and culture
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Seminaria przedmiotowe - wybieralne - dla 1 semestru 3 roku S1 na kierunku filologia angielska
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1673
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) Interest in cultural and literary studies

Całkowity nakład pracy studenta:

(tylko po angielsku) Contact hours with teacher:

- participation in lectures - 30 hrs

- consultations and feedback - 6 hrs


Self-study hours:

- preparation for classes - 10 hrs

- reading literature - 6 hrs

- preparation for tests - 8 hrs

- preparation for the final project – 15 hrs


Altogether: 75 hrs (3 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

(tylko po angielsku) W1: The graduate has basic knowledge of research-related terminology and methodology applied in cultural and literary studies (K_W07).

W2: The graduate has basic knowledge of selected historical, social, religious, philosophical and political issues in the intercultural context (K_W12).


Efekty uczenia się - umiejętności:

(tylko po angielsku) U1: The graduate is able to gain and deepen their knowledge and develop their research skills on their own (K_U08)

U2: The graduate displays argumentation skills and is able to refer to scholars’ opinions as well as to draw conclusions (K_U16)

U3: The graduate is able to conduct a preliminary search of library holdings, use databases and the Internet, prepare a list of references, add notes with due care as to the copyright, format documents using a word processor and make a presentation (K_U17).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(tylko po angielsku) K1: The graduate participates in activities for promoting the cultural heritage of a given cultural area (K_K06).

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) Expository teaching methods:

- discussion

- participatory lecture

Exploratory teaching methods:

- brainstorming

- classic problem-solving

Online teaching methods:

- content-presentation-oriented methods

- exchange and discussion methods

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course is a critical overview of literary and film utopias, dystopias, and postapocalyptic narratives in English.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The course examines selected literary and film utopias and dystopias, starting from Thomas More’s Utopia and ending with contemporary postapocalyptic tales. The texts are situated in their socio-historical context to discuss the social and ideological problems reflected in the narratives, especially the relations between humans, technology and nature.

Literatura: (tylko po angielsku)

Neil Badmington, “Posthumanism” (2011)

M. Keith Booker, The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism (1994)

James Berger, After the End: Representations of Post-Apocalypse (1999)

Chris Ferns, Narrating Utopia: Ideology, Gender, Form in Utopian Literature, 1999

Alcena Madeline Davis Rogan, “Utopian Studies” (2009)

Patrick M. O'Neil (ed.). Great World Writers: Twentieth Century (2004)

Jyotsna Sreenivasan, Utopias in American History (2008)

Margaret Atwood, The Handmaid’s Tale (1985)

Anthony Burgess, A Clockwork Orange (1962)

Suzanne Collins, The Hunger Games (2008)

Aldous Huxley, Brave New World (1932)

Lois Lowry, The Giver (1993)

Thomas More, Utopia (1516)

Charlotte Perkins Gilman, Herland (1915)

James Tiptree Jr./Alice Bradley Sheldon, “The girl who was plugged in” (1973)

H. G. Wells, The Time Machine (1895)

Jeanette Winterson, The Stone Gods (2005)

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

A graded credit based on:

- activity – W1, W2, U2

- short tests - W1, W2

- final project (multimedia presentation) – U1, U3, K1

Assessment criteria:

- active course participation: preparation and participation in class discussions (35% of the final grade)

- short tests verifying students’ knowledge of required reading (25% of the final grade)

- final project: end-of-term presentation (40% of the final grade)

fail – 0-59 %

satisfactory – 60-69 %

satisfactory plus – 70-75 %

good – 76-85 %

good plus – 86-90 %

very good – 91-100 %

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Więckowska
Prowadzący grup: Katarzyna Więckowska
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1673
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

In 2020/2021, the tutorial will be conducted online via Moodle and Microsoft Teams, both synchronously and asynchronously.

Moodle: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1673

Microsoft Teams code: i14sepf

Follow this MS Teams link to join my classes

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The course examines selected literary and film utopias and dystopias, starting form Thomas More’s Utopia and ending with contemporary postapocalyptic tales. The texts are situated in their socio-historical context to discuss the social and ideological problems reflected in the narratives, especially the relations between humans, technology and nature.

Literatura: (tylko po angielsku)

Neil Badmington, “Posthumanism” (2011)

M. Keith Booker, The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism (1994)

James Berger, After the End: Representations of Post-Apocalypse (1999)

Chris Ferns, Narrating Utopia: Ideology, Gender, Form in Utopian Literature, 1999

Alcena Madeline Davis Rogan, “Utopian Studies” (2009)

Patrick M. O'Neil (ed.). Great World Writers: Twentieth Century (2004)

Jyotsna Sreenivasan, Utopias in American History (2008)

Margaret Atwood, The Handmaid’s Tale (1985)

Anthony Burgess, A Clockwork Orange (1962)

Suzanne Collins, The Hunger Games (2008)

Aldous Huxley, Brave New World (1932)

Lois Lowry, The Giver (1993)

Thomas More, Utopia (1516)

Charlotte Perkins Gilman, Herland (1915)

James Tiptree Jr./Alice Bradley Sheldon, “The girl who was plugged in” (1973)

H. G. Wells, The Time Machine (1895)

Jeanette Winterson, The Stone Gods (2005)

Uwagi: (tylko po angielsku)

Click on "Tutorial, 30 hours → more information"/ "Ćwiczenia, 30 godzin → więcej informacji" for additional details about the 2020/2021 cycle.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.