Psychologia do I i II etapu edukacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2510-s1ANG3Z-PSYCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia do I i II etapu edukacyjnego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zgadnienia obejmują wiedzę z zakresu psychologii do I i II etapu edukacyjnego. Wprowadzenie w tematykę współczesnej psychologii wychowania i nauczania. Zapoznanie studentów z rzetelnymi wynikami badań naukowych dotyczącymi procesu uczenia się dzieci oraz rolą psychologa w szkole. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Rozwój dziecka na I i II etapie edukacyjnym: - rozwój poznawczy, - rozwój społeczny - rozwój emocjonalny, - rozwój behawioralny. 3. Edukacja a rozwój. 4. Uczenie się i analiza zachowania: - badania nad uczeniem się, - warunkowanie klasyczne: uczenie się przewidywalnych sygnałów, - warunkowanie sprawcze: uczenie się o konsekwencjach, - biologia a uczenie się. 5. Sen a uczenie się. 6. Motywacja do nauki. 7. Potrzeby ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 8. Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu. 9. Podmiotowość w wychowaniu. 10. Trudności i błędy wychowawcze. 11. Rola psychologa w szkole. |
Literatura: |
Brich A. (2012). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, PWN, Warszawa. Brzezińska A. (2019). Społeczna psychologia rozwoju, PWN, Warszawa. Hupp S., Jewell J. (2015). Rozwój dziecka. 46 największych mitów, PWN, Warszawa. Jarrett Ch. (2015). Mózg. 41 największych mitów, PWN, Warszawa. Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2013). Psychologia poznawcza, PWN, Warszawa. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2017). Psychologia wychowawcza, PWN, Warszawa. Katra G., Sokołowska E. (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Wolters Kluwer Polska, Warszawa. Kwieciński Z., Śliwerski B. (2019). Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa. Schwartz D., Tsang J. M., Blair K. P. (2016). Jak się uczymy. 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów, PWN, Warszawa. Zimbardo P. G., Gerrig R. J. (2012). Psychologia i życie, PWN, Warszawa. Zimbardo P. G., Johnson R. L., McCann V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii, PWN, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność. Aktywność. Prezentacja. Test jednokrotnego wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.