Sytuacja polityczno-gospodarcza na Bałkanach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2511-s1BAL1L-SPGNB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Sytuacja polityczno-gospodarcza na Bałkanach |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - I rok 2 semestr - filologia bałkańska s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łącznie 3 punkty ECTS = ok. 90 godz. Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach 30 godz. + konsultacje: 10 godz. Praca własna studenta: przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury, zdobywanie informacji we własnym zakresie na podstawie lektur dodatkowych i Internetu ok. 30 godz. przygotowywanie prezentacji ok. 5 godz., przygotowanie do zaliczenia ok. 15 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student w ramach realizacji przedmiotu zdobywa wiedzę w ramach efektów: W08 - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych, warunkujących rozwój bałkańskiego obszaru kulturowego (K_W08) W09 - ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze bałkańskiego obszaru językowego (np. media, teatr, film) (K_W09) W10 - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym (K_W10). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student w ramach realizacji przedmiotu zdobywa umiejętności w ramach efektów: U01 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U0,1), U07 - potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07) U10 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze (K_U10). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student w ramach realizacji przedmiotu zdobywa kompetencje w ramach efektów: K_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, K_K03 - docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe bałkańskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie, K_K07 - rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur. |
Metody dydaktyczne: | Podstawową metodą dydaktyczną będzie seria prezentacji przygotowanych przez studentów i dyskusja nad nimi. Towarzyszyć będą temu także metody warsztatowe, praca w grupach, okrągłe stoły dyskusyjne i symulacje negocjacji nt. przebiegu granic (gdy omawiane będą Kongres Berliński, Konferencja Pokojowa w Paryżu, oraz inne zmiany granic), studia nad wybranymi przypadkami, oraz śledzenie biografii ważnych historycznych postaci. Realizacja każdej z tych metod ma służyć realizacji efektów kształcenia. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem tego konwersatorium jest omawianie przemian politycznych i gospodarczych na Bałkanach na przełomie XX i XXI wieku. |
Pełny opis: |
Konwersatorium to ma na celu omawianie przemian politycznych na Bałkanach pod koniec XX i na początku XXI wieku. Dwa procesy dają o sobie znać przede wszystkim w tym okresie. Pierwszy to upadek komunizmu i przy czym w tym kontekście omawiany będzie także rozpad federacji jugosłowiańskiej. Drugi zaś to proces transformacji ustrojowej i integracji europejskiej państw bałkańskich. W kontekście tych procesów, omawiane będzie także rola i miejsce Grecji oraz Turcji, dwóch ważnych lokalnych graczy. Rozważania mają na celu omówienie przemian politycznych, gospodarczych i społecznych. Struktura zajęć opierać będzie na kombinacji ujęcia chronologicznego z podejściem specyficznym dotyczącym każdego z krajów bałkańskich. Takie przełomowe daty, jak 1989 (upadek komunizmu), 1991 (rozpoczęcie rozpadu Jugosławii), 1995 (pokój w Dayton), 1999 (interwencja NATO przeciwko Serbii), 2001 (porozumienie pokojowe w Ochrydzie), 2003 (powstanie państwa Serbia i Czarnogóra), 2006 (ogłoszenie niepodległości przez Czarnogórę), 2008 (ogłoszenie niepodległości przez Kosowo), aż po wejście Chorwacji do UE w 2013 będą niejako służyły jako progi organizacyjne. |
Literatura: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy, więc jako podstawowa lektura będą służyły różne raporty i analizy, zarówno w języku polskim, jak i w języku angielskim, takich instytucji, jak Identity Crisis Group, Ośrdoek Studiów Wschodnich, Bertelsman Stiftung, jak i również informacje zaczerpnięte z bałkańskiej prasy, w językach znanych dla studentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia będzie aktywne uczestnictwo na zajęciach oraz praca końcowa (od 5 do 7 stron, półtora odstępu, czcionką dwunastką w Times New Roman), przy czym każdy z tych komponentów decyduje o ocenie w wymiarze 50%. Warunkiem zaliczenia jest zaś osiąganie 70% efektywności pracy studenta/tki. Dozwolone są dwie nieobecności, każda dodatkowa nieobecność musi być zaliczana w ramach rozmowy z prowadzącym. W razie trudności z lekturą tekstów w języku angielskim podejmiemy wspólne działania, albo w celu przełożenia tekstów za pomocą googletranslate, albo przedyskutowania głównych zawartych w nich tez. Istotnym komponentem zapewniającym aktywne uczestnictwo studentów/tek na zajęciach to praca w grupach w celu przygotowania i przedstawienia prezentacji na wybrane zagadnienie z listy tematów. Celem jest sprawdzanie nie tylko wiedzy studentów/tek, a więc realizacji efektów kształcenia K_W08 , K_W09 i K_W10, ale także stanu odpowiednych ku temu umiejętności i kompetencji społecznych, a więc realizacji efektów kształcenia K_U01, K_U02, K_U07, K_U10, oraz K_K01, K_K03, K_K07. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cychnerska, Artur Karasiński | |
Prowadzący grup: | Artur Karasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cychnerska, Artur Karasiński | |
Prowadzący grup: | Artur Karasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.