Wstęp do bałkanologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2511-s1BAL1L-WDB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do bałkanologii |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład - 2 pkt. ECTS = ok. 60 godz. Godziny kontaktowe: wykład 30 godz. + konsultacje: 5 godz. Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć - 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia egzaminu: ok. 15 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: ma podstawową wiedzę o objętych programem nauczania językach bałkańskich i bałkanologii. (K_W01) W7: ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym (K_W07) W8: ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych, warunkujących rozwój bałkańskiego obszaru kulturowego. (K_W08) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych. (K_U01) U6: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii. (K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. (K_K01) K3: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe bałkańskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie. (K_K03) K7: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur. (K_K07) |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter wykładu informacyjnego, tj. konwencjonalnego z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego. Na zajęciach prowadzący omawia kształtowanie się etnosów bałkańskich i ich języków – od początków do współczesności. Szczególną uwagę zwraca się na wydarzenia historyczne, które miały istotny wpływ na losy ludów bałkańskich. Ważne jest również zwrócenie uwagi na liczne migracje ludności na Półwyspie Bałkańskim oraz konwergencje językowe, zachodzące na skutek nieustannego multilingwizmu. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Klasyfikacja języków bałkańskich według kryteriów genetycznych, typologicznych i geograficznych. Podstawowe wiadomości o zewnętrznej historii języków bałkańskich. Językowe cechy bałkańskie. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie języka; trzy rodzaje klasyfikacji języków: - klasyfikacja genetyczna, początki, satem vs. centum (casus albański), problemy sporne (pochodzenie jęz. albańskiego, baskijskiego, wspólnota bałto-słowiańska), pidginy i kreole (afrikans, albański), - klasyfikacja typologiczna, początki, (klasyfikacja fonetyczna, morfologiczna, syntaktyczna, semantyczna, - klasyfikacja arealna, definicja ligi, wariant typologicznej, problem prakolebki Słowian, 2. Bałkańska liga językowa, powstanie, instytucje naukowe, periodyki, podstawowa literatura, 3. Zasięg bałkanizmów - zbiór rozmyty, pochodzenie bałkanizmów, 4. Cechy bałkańskie morfoskładniowe, 5. Wspólne elementy kulturowe: folklor, struktura społeczna, mitologia, główne wątki, 6. Monograficzne opracowanie zarysu zewnętrznej historii języków bałkańskich (greka, albański, Kosowo, łacina bałkańska, rumuński, arumuński i meglenorumuński, dżudezmo, turecki, romski, bułgarski i macedoński). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. K. Godłowski, Spór o Słowian, w: Narodziny średniowiecznej Europy, red. H. Samsonowicz, Warszawa 1999 2. A.Majewicz, Języki świata (wskazane fragmenty), PWN 1989 3. Języki indoeuropejskie pod red. L. Bednaczuka, t. 1-2 (wskazane rozdziały), Warszawa 1986-1988. 4.Sawicka I., Sujecka J., 2015, Wprowadzenie do bałkanologii. Etnosy – języki – areały – konceptualizacje., Instytut Slawistyki PAN, Fundacja Slawistyczna, Warszawa. Lektura uzupełniająca (do wglądu u prowadzącego zajęcia) Основы балканского языкознания, т. 1 – Ленинград 1990, т. 2 – С. Петербург 1998. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny ma postać testu z pytaniami otwartymi, które weryfikują wiedzę z zakresu omawianych na zajęciach zagadnień. Pozytywną ocenę zapewni co najmniej 60% pozytywnych rozwiązań. Podczas egzaminu weryfikowane i oceniane będą efekty uczenia się, które student mógł osiągnąć dzięki uczestniczeniu w zajęciach: K_W01, K_W07, K_W08; K_U01, K_U06; K_K01, K_K03, K_K07. 0-59% - ocena niedostateczna, 60-68% - ocena dostateczna, 69-76% - ocena dostateczna plus, 77-84% - ocena dobra, 85-92% - ocena dobra plus, 93-100 % - ocena bardzo dobra. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.