Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praktyczna nauka języka serbskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2511-s1BAL2Z-PNJS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka serbskiego
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 8.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: serbski
Wymagania wstępne:

Wyjściowa znajomość języka serbskiego na poziomie A2

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Łącznie 6 pkt ECTS = ok. 150 godz.

Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach 120 godz. + konsultacje: 10

Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć, przygotowanie zadań domowych, zdobywanie informacji we własnym zakresie m.in. w zasobach internetowych: 10 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 10 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

K_W01: ma podstawową wiedzę o językach bałkańskiego obszaru kulturowego

K_W02: zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języków bałkańskiego obszaru kulturowego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia

K_W03: ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i bałkanologii

K_W11: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym



Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych

K_U02: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języków bałkańskiego obszaru kulturowego

K_U03: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur

K_U04: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języków bałkańskiego obszaru kulturowego

K_U05: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i obcym

K_U07: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego

K_U08: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role

K_U10: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze

K_U15: posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w językach bałkańskiego obszaru kulturowego i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł

K_U16: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w językach bałkańskiego obszaru kulturowego i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł

K_U18: potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację

K_U19: ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu lub wyższym w ramach języków bałkańskiego obszaru kulturowego

K_U21: potrafi tłumaczyć z języków bałkańskiego obszaru kulturowego na język polski




Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju

K_K03: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe bałkańskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie

K_K04: uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji dziedzictwa kulturowego bałkańskiego obszaru językowego



Metody dydaktyczne:

Wśród metod dydaktycznych, dostosowanych pod względem trudności do danego poziomu językowego (B1) znajdują się:

- ćwiczenia rozwijające rozumienie ze słuchu (odsłuchiwanie wybranych nagrań: fragmentów emisji radiowych, telewizyjnych, internetowych czy filmowych; odsłuchiwanie piosenek serbskich): słuchanie ekstensywne, słuchanie intensywne, słuchanie selektywne na podstawie tekstów/nagrań i sytuacji komunikacyjnych

- ćwiczenia rozwijające rozumienie tekstu pisanego (czytanie i interpretacja zróżnicowanych tekstów pisanych o różnym stopniu skomplikowania - od pojedynczych napisów do całych tekstów, oraz rozumienie i formułowanie wypowiedzi odpowiednich do różnych sytuacji komunikacyjnych)

- ćwiczenia rozwijające poprawność gramatyczną (umiejętność rozpoznawania i stosowania poprawnych form językowych): ćwiczenia gramatyczne, odpowiednie dla poszczególnych zagadnień gramatycznych, np. transformacje tekstów, wstawianie poprawnych form

- ćwiczenia w pisaniu (komponowanie dialogów, krótszych i dłuższych wypracowań): pisanie kontrolowane (ćwiczenia uzupełniające, np. odtwarzanie przez studenta tekstu z wcześniejszych notatek, przekształcanie tekstów z naciskiem na gramatykę), pisani sterowane (pisanie na temat sugerowany przez nauczyciela, który pomaga zaplanować pisanie i udziela wskazówek w czasie pisania), pisanie wolne (pisanie na podany temat z samodzielnym wyborem formy i rozwiązywaniem trudności gramatyczno-leksykalnych bez pomocy nauczyciela)

- ćwiczenia rozwijające komunikację (ćwiczenia w mówieniu, rozszerzanie słownictwa): komunikacja werbalna i niewerbalna,

- ćwiczenia rozwijające podstawowe kompetencje w tłumaczeniu tekstów z języka serbskiego na język polski i odwrotnie.


Stosowane metody dydaktyczne podające to przede wszystkim

pogadanka i opowiadanie, natomiast główne metody poszukujące to metoda ćwiczeniowa, giełda pomysłów i obserwacji. Dodatkowo stosuje się stymulowanie wypowiedzi poprzez bodźce obrazkowe, słowne, dźwiękowe.


Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji

Skrócony opis:

Zajęcia mają rozwinąć u studenta wszystkie kompetencje językowe – rozumienie tekstu pisanego, rozumienie ze słuchu, mówienie, pisanie, znajomość gramatyki (poziom B1). Student powinien osiągnąć umiejętności swobodnego komunikowania się stosownie dla poziomu B1.

Pełny opis:

1. Upoznavanje studenata - powtórka z komunikacji i wiadomości gramatycznych.

2. Porodica, svadba - powtórka leksyki, frazy przy gratulacjach. Gramatyka: powtórka - odmiany deca, braća. Odmiany nazwisk żeńskich

3. Kuća, stan, susedi. Leksyka związana z domem (powtórka i rozszerzenie) . Gramatyka: lokativ (powtórka), zdania przyczynowe

4. Obrazovanje, ucenje jezika. Gramatyka: akuzativ, miejsce enklityk w zdaniu (powtórka), zdania okolicznikowe czasu

5. Posao - leksyka, komunikacja. Gramatyka: liczebniki i rzeczowniki (rekcja),przymiotniki i czasowniki w czasie przeszłym (powtórka), mowa zależna i niezależna

6. Kupovina, odeća - powtórka i rozszerzenie leksyki. Gramatyka: pasiv, dativ, syl formalny, nieformalny, czasowniki voleti, zeleti (powtórka)

7. Osobine - izgled, karakter, osećanja - powtórka i rozszerzenie leksyki. Gramatyka: Instrumental, dopełnienie w instrumentalu (powtórka), aspekt czasownika

8. Restoran - powtórka i rozszerzenie leksyki. Gramatyka: tworzenie rzeczowników i przymiotników, partitivni genitiv (powtórka), aspekt czasownika - cd.

9. Saobraćaj i putovanje. Gramatyka - podwójna negacja (powtórka), zdania warunkowe ,warunek nierealny w przeszłości, przyimki przy czasownikach ruchu

10. Turizam, putovanja - powtórka, rozszerzenie leksyki. Gramatyka - zdania warunkowe (warunek realny). Rzeczowniki odliczebnikowe -ica, rzeczowniki zbiorowe. Partykuła 'god'

11. Javne sluzbe i servisi. Gramatyka - zaimki pytające, zdania okolicznikowe czasu (powtórka), zaimki względne, zdania warunkowe (warunek nierealny)

12. Prirodne katastrofe i problemi, ekologija. Gramatyka - spójniki i, ni, niti., tworzenie przymiotników (powtórka). Futur II, zdania warunkowe cd.

13. Kultura, tradicija, umetnost. Gramatyka - imiesłów czasu teraźniejszego, rzeczowniki żeńskie kończące się na spółgłoskę (powtórka). zdania bezpodmiotowe

14. Aoryst

15. Vokativ

Ćwiczenia z rozumienia tekstu pisanego

Ćwiczenia z rozumienia ze słuchu

Ćwiczenia z poprawności gramatycznej

Ćwiczenia z komponowania tekstu

Ćwiczenia z mówienia

Literatura:

1. Simlja Zdravkovic [et al.], Vise od reci. Srpski za strance, Belgrad 2012.

Dodatkowo:

1. Katarzyna Liber, Slavica Prpa, Prirucnik za srpski kao strani jezik, Kraków 2011.

2. Milivoj Alanovic [et al.], Naucimo srpski 2, Novi Sad 2007.

3. Katarzyna Liber, Slavica Prpa, Kultura zivog jezika, Kraków 2012.

4. Anna Skowron, Recima do znanja, Łódź 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (forma pisemna).

Sposoby weryfikacji umiejętności uczenia się studentów:

- test zaliczeniowy (np. uzupełnianie form, poprawa błędnych wypowiedzi, transformacje tekstów, układanie dialogów sytuacyjnych itp.) (K¬_W01, K¬_W02, K¬_W09, K¬_W10, K¬_W12, K¬_W13; K¬_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U19, K¬_U21, K_U22, K_K01)

- cząstkowe testy, sprawdziany i dyktanda (K¬_W01, K¬_W02, K-_W09, K¬_W10, K¬_W12, K¬_W13, K¬_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U19, K¬_U21, K_U22, K_K01)

- ocena zadań pozalekcyjnych (przygotowywanie wypowiedzi ustnych, prezentacji, pisanie wypracowań, rozwiązywanie zadań gramatycznych) (K¬_W01, K¬_W02, K¬_W09, K¬_W10, K¬_U01, K-_U02, K¬_U04, K¬_U05, K¬_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K¬_U15, K_U16, K¬_U19, K_U20, K¬_U21, K_U22, K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07)

- ocena aktywność studenta na zajęciach (K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07).

Kryteria oceniania:

Dla kolokwiów cząstkowych, testów, egzaminów pisemnych wymagany próg jest następujący:

0-59% - ocena niedostateczna,

60-68% - ocena dostateczna,

69-76% - ocena dostateczna plus,

77-84% - ocena dobra,

85-92% - ocena dobra plus,

93-100 % - ocena bardzo dobra.

Praktyki zawodowe:

Nd.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Cychnerska, Miloš Zečević
Prowadzący grup: Anna Cychnerska, Miloš Zečević
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)