Praktyczna nauka języka serbskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2511-s1BAL2Z-PNJS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka serbskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | serbski |
Wymagania wstępne: | Wyjściowa znajomość języka serbskiego na poziomie A2 |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łącznie 6 pkt ECTS = ok. 150 godz. Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach 120 godz. + konsultacje: 10 Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć, przygotowanie zadań domowych, zdobywanie informacji we własnym zakresie m.in. w zasobach internetowych: 10 godz. Przygotowanie do egzaminu: 10 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: K_W01: ma podstawową wiedzę o językach bałkańskiego obszaru kulturowego K_W02: zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języków bałkańskiego obszaru kulturowego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia K_W03: ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i bałkanologii K_W11: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych K_U02: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języków bałkańskiego obszaru kulturowego K_U03: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur K_U04: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języków bałkańskiego obszaru kulturowego K_U05: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i obcym K_U07: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego K_U08: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role K_U10: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze K_U15: posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w językach bałkańskiego obszaru kulturowego i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł K_U16: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w językach bałkańskiego obszaru kulturowego i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł K_U18: potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację K_U19: ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu lub wyższym w ramach języków bałkańskiego obszaru kulturowego K_U21: potrafi tłumaczyć z języków bałkańskiego obszaru kulturowego na język polski |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K03: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe bałkańskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie K_K04: uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji dziedzictwa kulturowego bałkańskiego obszaru językowego |
Metody dydaktyczne: | Wśród metod dydaktycznych, dostosowanych pod względem trudności do danego poziomu językowego (B1) znajdują się: - ćwiczenia rozwijające rozumienie ze słuchu (odsłuchiwanie wybranych nagrań: fragmentów emisji radiowych, telewizyjnych, internetowych czy filmowych; odsłuchiwanie piosenek serbskich): słuchanie ekstensywne, słuchanie intensywne, słuchanie selektywne na podstawie tekstów/nagrań i sytuacji komunikacyjnych - ćwiczenia rozwijające rozumienie tekstu pisanego (czytanie i interpretacja zróżnicowanych tekstów pisanych o różnym stopniu skomplikowania - od pojedynczych napisów do całych tekstów, oraz rozumienie i formułowanie wypowiedzi odpowiednich do różnych sytuacji komunikacyjnych) - ćwiczenia rozwijające poprawność gramatyczną (umiejętność rozpoznawania i stosowania poprawnych form językowych): ćwiczenia gramatyczne, odpowiednie dla poszczególnych zagadnień gramatycznych, np. transformacje tekstów, wstawianie poprawnych form - ćwiczenia w pisaniu (komponowanie dialogów, krótszych i dłuższych wypracowań): pisanie kontrolowane (ćwiczenia uzupełniające, np. odtwarzanie przez studenta tekstu z wcześniejszych notatek, przekształcanie tekstów z naciskiem na gramatykę), pisani sterowane (pisanie na temat sugerowany przez nauczyciela, który pomaga zaplanować pisanie i udziela wskazówek w czasie pisania), pisanie wolne (pisanie na podany temat z samodzielnym wyborem formy i rozwiązywaniem trudności gramatyczno-leksykalnych bez pomocy nauczyciela) - ćwiczenia rozwijające komunikację (ćwiczenia w mówieniu, rozszerzanie słownictwa): komunikacja werbalna i niewerbalna, - ćwiczenia rozwijające podstawowe kompetencje w tłumaczeniu tekstów z języka serbskiego na język polski i odwrotnie. Stosowane metody dydaktyczne podające to przede wszystkim pogadanka i opowiadanie, natomiast główne metody poszukujące to metoda ćwiczeniowa, giełda pomysłów i obserwacji. Dodatkowo stosuje się stymulowanie wypowiedzi poprzez bodźce obrazkowe, słowne, dźwiękowe. |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają rozwinąć u studenta wszystkie kompetencje językowe – rozumienie tekstu pisanego, rozumienie ze słuchu, mówienie, pisanie, znajomość gramatyki (poziom B1). Student powinien osiągnąć umiejętności swobodnego komunikowania się stosownie dla poziomu B1. |
Pełny opis: |
1. Upoznavanje studenata - powtórka z komunikacji i wiadomości gramatycznych. 2. Porodica, svadba - powtórka leksyki, frazy przy gratulacjach. Gramatyka: powtórka - odmiany deca, braća. Odmiany nazwisk żeńskich 3. Kuća, stan, susedi. Leksyka związana z domem (powtórka i rozszerzenie) . Gramatyka: lokativ (powtórka), zdania przyczynowe 4. Obrazovanje, ucenje jezika. Gramatyka: akuzativ, miejsce enklityk w zdaniu (powtórka), zdania okolicznikowe czasu 5. Posao - leksyka, komunikacja. Gramatyka: liczebniki i rzeczowniki (rekcja),przymiotniki i czasowniki w czasie przeszłym (powtórka), mowa zależna i niezależna 6. Kupovina, odeća - powtórka i rozszerzenie leksyki. Gramatyka: pasiv, dativ, syl formalny, nieformalny, czasowniki voleti, zeleti (powtórka) 7. Osobine - izgled, karakter, osećanja - powtórka i rozszerzenie leksyki. Gramatyka: Instrumental, dopełnienie w instrumentalu (powtórka), aspekt czasownika 8. Restoran - powtórka i rozszerzenie leksyki. Gramatyka: tworzenie rzeczowników i przymiotników, partitivni genitiv (powtórka), aspekt czasownika - cd. 9. Saobraćaj i putovanje. Gramatyka - podwójna negacja (powtórka), zdania warunkowe ,warunek nierealny w przeszłości, przyimki przy czasownikach ruchu 10. Turizam, putovanja - powtórka, rozszerzenie leksyki. Gramatyka - zdania warunkowe (warunek realny). Rzeczowniki odliczebnikowe -ica, rzeczowniki zbiorowe. Partykuła 'god' 11. Javne sluzbe i servisi. Gramatyka - zaimki pytające, zdania okolicznikowe czasu (powtórka), zaimki względne, zdania warunkowe (warunek nierealny) 12. Prirodne katastrofe i problemi, ekologija. Gramatyka - spójniki i, ni, niti., tworzenie przymiotników (powtórka). Futur II, zdania warunkowe cd. 13. Kultura, tradicija, umetnost. Gramatyka - imiesłów czasu teraźniejszego, rzeczowniki żeńskie kończące się na spółgłoskę (powtórka). zdania bezpodmiotowe 14. Aoryst 15. Vokativ Ćwiczenia z rozumienia tekstu pisanego Ćwiczenia z rozumienia ze słuchu Ćwiczenia z poprawności gramatycznej Ćwiczenia z komponowania tekstu Ćwiczenia z mówienia |
Literatura: |
1. Simlja Zdravkovic [et al.], Vise od reci. Srpski za strance, Belgrad 2012. Dodatkowo: 1. Katarzyna Liber, Slavica Prpa, Prirucnik za srpski kao strani jezik, Kraków 2011. 2. Milivoj Alanovic [et al.], Naucimo srpski 2, Novi Sad 2007. 3. Katarzyna Liber, Slavica Prpa, Kultura zivog jezika, Kraków 2012. 4. Anna Skowron, Recima do znanja, Łódź 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (forma pisemna). Sposoby weryfikacji umiejętności uczenia się studentów: - test zaliczeniowy (np. uzupełnianie form, poprawa błędnych wypowiedzi, transformacje tekstów, układanie dialogów sytuacyjnych itp.) (K¬_W01, K¬_W02, K¬_W09, K¬_W10, K¬_W12, K¬_W13; K¬_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U19, K¬_U21, K_U22, K_K01) - cząstkowe testy, sprawdziany i dyktanda (K¬_W01, K¬_W02, K-_W09, K¬_W10, K¬_W12, K¬_W13, K¬_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U19, K¬_U21, K_U22, K_K01) - ocena zadań pozalekcyjnych (przygotowywanie wypowiedzi ustnych, prezentacji, pisanie wypracowań, rozwiązywanie zadań gramatycznych) (K¬_W01, K¬_W02, K¬_W09, K¬_W10, K¬_U01, K-_U02, K¬_U04, K¬_U05, K¬_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K¬_U15, K_U16, K¬_U19, K_U20, K¬_U21, K_U22, K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07) - ocena aktywność studenta na zajęciach (K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07). Kryteria oceniania: Dla kolokwiów cząstkowych, testów, egzaminów pisemnych wymagany próg jest następujący: 0-59% - ocena niedostateczna, 60-68% - ocena dostateczna, 69-76% - ocena dostateczna plus, 77-84% - ocena dobra, 85-92% - ocena dobra plus, 93-100 % - ocena bardzo dobra. |
Praktyki zawodowe: |
Nd. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cychnerska, Miloš Zečević | |
Prowadzący grup: | Anna Cychnerska, Miloš Zečević | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.