Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka serbskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2511-s1BAL3Z-GOJS-C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka serbskiego
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przed rozpoczęciem nauki student powinien mieć opanowaną na poziomie szkolnym: znajomość podstawowych pojęć z gramatyki języka polskiego oraz umiejętność ich identyfikacji w tekstach i dokonywania analizy gramatycznej tekstów polskich.

Całkowity nakład pracy studenta:

Wykład - 6 punktów ECTS, ćwiczenia - 3 punkty ECTS

Łącznie 9 punktów ECTS = ok. 225 godz.

Godziny kontaktowe: wykład 60 godz. + ćwiczenia 30 godz. + konsultacje: 10 godz. = ok. 100 godz.

Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć (rozwiązywanie zadanych zadań i ćwiczeń z gramatyki - 30 godz., powtórzenie materiału realizowanego na wykładzie przed ćwiczeniami – 30 godz., przygotowanie do wykładu, czytanie zadanej literatury 15 godz.) = 75 godz.

Przygotowanie do zaliczenia częściowych kolokwiów z przedmiotu: ok. 20 godz.

Przygotowanie do zaliczenia po I semestrze i przygotowanie do zaliczenia egzaminu: ok. 30 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student ma podstawową wiedzę o języku serbskim i chorwackim, o systemie gramatycznym obu języków z uwzględnieniem różnic między nimi i różnic z językiem polskim (K_W01, K_W02).

Student ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa, podstawowej terminologii i metodologii badań (K_W03, K_W07).

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować jednostki struktury języka serbskiego i chorwackiego na poziomie organizacji fonetycznej/fonologicznej, morfologicznej i syntaktycznej (K_U01).

Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i paradygmatami właściwymi dla fonetyki/filologii, morfologii i składni (K_U04).

Student potrafi pracować według celów i wskazówek formułowanych przez prowadzącego zajęcia, np. umie wyszukać w analizowanych tekstach konkretne formy i przedstawić ich charakterystykę gramatyczną (K_U07).

Student potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka danego obszaru kulturowego, wskazać na różnice między językiem ojczystym a językiem serbskim czy chorwackim (K_U21).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, rozumie, że znajomość funkcjonowania systemów języka jest potrzebna do poprawnego posługiwania się językiem obcym, podobnie jak zrozumienie różnic między systemami języka ojczystego i języka obcego (K_K01).

Metody dydaktyczne:

Wykład z gramatyki opisowej języka serbskiego ma charakter teoretyczny. Prowadzący omawia przewidziane programem zagadnienia, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice między językiem ojczystym a językiem obcym oraz na różnice między językiem serbskim i chorwackim. Ważnym elementem zajęć jest wskazanie występujących w standardzie serbskim cech ligi bałkańskiej.


Ćwiczenia mają charakter praktyczny. Student wykorzystuje zdobytą na wykładach wiedzę, rozwiązując ćwiczenia gramatyczne (od ćwiczeń wprowadzających nowy materiał przez ćwiczenia utrwalające do ćwiczeń weryfikujących). Przykładowe ćwiczenia to: wstawianie odpowiednich form gramatycznych w zdaniach (przypadek, liczba, rodzaj, czas, tryb itd.), transformacja całych tekstów, tworzenie form gramatycznych od form podstawowych itp.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Kurs z gramatyki opisowej języka serbskiego (wykład + ćwiczenia) zapewnia studentom zdobycie wiedzy na temat struktury języka na poziomie organizacji fonologicznej, morfologicznej i syntaktycznej oraz umiejętności wstępnej analizy lingwistycznej tekstów.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zapewnienie ogólnej wiedzy teoretycznej na temat metod badania i opisu struktur języka serbskiego oraz wiedzy szczegółowej na temat zjawisk na poszczególnych poziomach.

Ćwiczenia poświęcone są rozwijaniu kompetencji w zakresie reguł tworzenia i użycia jednostek systemowych poprzez zadania wprowadzające, utrwalające i powtarzające.

Zakres tematów:

A. Opis formalny języka serbskiego.

I. Klasyfikacja gramatyczna leksemów serbskich.

1. Zasady klasyfikacji, kryteria podziału i klasyfikacji: cechy morfologiczne i składniowe.

2. Wynik zastosowania cech morfologicznych i składniowych – klasy odmiennych jednostek leksykalnych.

II. Cechy gramatyczne (dystrybucyjne) leksemów serbskich.

1. Cechy fleksyjne leksemów serbskich.

2. Relacje składniowe między jednostkami w zdaniu.

3. Funkcje składniowe w zdaniu.

4. Cechy selektywne leksemów serbskich.

III. Charakterystyka fleksyjna poszczególnych klas jednostek leksykalnych: typy paradygmatyczne rzeczowników, przymiotników, liczebników, zaimków osobowych, czasowników.

IV. Klasyfikacja gramatyczna (dystrybucyjna i funkcjonalna) morfemów serbskich.

1. Zasady klasyfikacji: cechy składniowe morfemów.

2. Wyniki zastosowania cech klasyfikacyjnych – dystrybucyjne typy morfemów; typy słowotwórcze.

V. Charakterystyka fonetyczna i fonologiczna języka serbskiego i języka chorwackiego. Podobieństwa i różnice między językami.

1. Samogłoski – fonemy samogłoskowe; alofonia obowiązkowa i fakultatywna; restrykcje.

2. Sonanty – alofonia obowiązkowa i fakultatywna; dystrybucja sonantów.

3. Spółgłoski – fonemy spółgłoskowe; alofonia obowiązkowa i fakultatywna; dystrybucja spółgłosek.

4. Struktura sylaby.

5. Prozodia.

Literatura:

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1993.

Gramatyka współczesnego języka polskiego. T. I-III, PWN, Warszawa 1984-1995.

I. Sawicka, Fonologia konfrontatywna polsko-serbsko-chorwacka, Wrocław 1987.

J. Lyons, Wstęp do językoznawstwa strukturalnego, Warszawa 1975

Słownik gramatyki języka polskiego, red. W. Gruszczyński, J. Bralczyk, Warszawa 2002.

Z. Saloni, M. Świdziński, Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa 1998.

Gramatyki języka serbskiego (do wglądu u prowadzącego zajęcia)

Ž. Stojanović, Lj. Popović, Gramatika srpskog jezika, Beograd 1997.

I. Klajn, Gramatika srpskog jezika za strance, Beograd 2006.

I. Klajn, Tvorba reči u srpskom jeziku, Novi Sad 2002-2003.

P. Piper, I. Klajn, Normativna gramatika srpskog jezika, Novi Sad 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Student ma obowiązek aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach, przygotowania się do zajęć (powtórka materiału realizowanego na wykładzie, która umożliwi rozwiązywanie zadań gramatycznych) oraz wykonywania zadań domowych.

Jeśli student ma więcej niż dwie nieobecności musi zaliczyć na konsultacjach ćwiczenia, na których nie był obecny.

Umiejętności studenta będą weryfikowane przez cząstkowe kolokwia i testy oraz prace domowe.

II semestr gramatyki opisowej języka serbskiego - ćwiczenia - kończy się zaliczeniem z oceną. Przewidziane jest kolokwium (praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy poprzez rozwiązywanie ćwiczeń, np. wstawianie poprawnych form, transformacja zdań z l. pojedynczej na mnogą lub odwrotnie, układanie poprawnych wypowiedzi z rozsypanki wyrazowej).

Co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi daje ocenę pozytywną. Do testu zaliczeniowego mogą przystąpić studenci, którzy zaliczyli kolokwia cząstkowe przynajmniej na ocenę dostateczną.

Na koniec kursu przewidziany jest egzamin w formie pisemnej z zakresu materiału omawianego na zajęciach.

Zdanie egzaminu wymaga wykazania się opanowaniem wiedzy teoretycznej oraz zdolnością jej praktycznego zastosowania do analizy jednostek z każdego poziomu struktury języka serbskiego.

Do egzaminu z części teoretycznej mogą przystąpić studenci, którzy z części praktycznej uzyskali przynajmniej ocenę dostateczną.

Metody oceniania:

kolokwia i testy cząstkowe: K_W01, K_W02, K_U01, K_U07, K_U21, K_K01

egzamin pisemny: K_W01, K_W02, K_W03, K_W07, K_U01, K_U04, K_U07, K_U21, K_K01.

Kryteria oceniania:

Dla kolokwiów cząstkowych, testów, egzaminów pisemnych wymagany próg jest następujący:

0-59% - ocena niedostateczna,

60-68% - ocena dostateczna,

69-76% - ocena dostateczna plus,

77-84% - ocena dobra,

85-92% - ocena dobra plus,

93-100 % - ocena bardzo dobra.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)