Praktyczna nauka języka bułgarskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2511-s2BAL2Z-PNJB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka bułgarskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | bułgarski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łącznie 4 punkty ECTS = ok. 100 godz. Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach 30 godz. + konsultacje: 30 godz. Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć, przygotowanie zadań domowych, zdobywanie informacji we własnym zakresie m.in. w zasobach internetowych: 30 godz. Przygotowanie do sprawdzianu: 10 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu przedmiotu student osiąga następujące efekty kształcenia: - ma pogłębioną wiedzę o języku bułgarskim, jego powstaniu, rozwoju, odmianach (K_W01) - zna gramatykę i leksykę bułgarską w stopniu poszerzonym (K_W02) - zna zasady przekładoznawstwa w stopniu rozszerzonym (K_W03) - ma pogłębioną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych, np. język naukowy, język ekonomiczny, język medyczny (K_W04) - ma pogłębioną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym, które wpływają na kształt obszaru kulturowego współczesnej Bułgarii - ma pogłębioną wiedzę o szeroko pojętej kulturze Bułgarii współcześnie i w przeszłości (K_W11) - ma pogłębioną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym (K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu przedmiotu student osiąga następujące efekty kształcenia: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i używać informacje przy użyciu różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, potrafi wyrażać swoje zdanie, relacjonować opinie innych osób i poddawać je ocenie (K_U01) - potrafi czytać ze zrozumieniem teksty o zaawansowanym stopniu trudności w języku bułgarskim, w tym teksty specjalistyczne objęte programem nauczania (K_U02) - potrafi tłumaczyć teksty o zaawansowanym stopniu trudności z języka polskiego na język bułgarski i z języka bułgarskiego na język polski, wykorzystując leksykę wprowadzaną na zajęciach i samodzielnej pracy ze słownikiem lub innymi źródłami (K_U03, K_U04) - potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami różnych dyscyplin humanistycznych w języku rodzimym i obcym, a także popularyzować wiedzę z zakresu studiowanej dyscypliny (K_U05) - posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych oraz jej zastosowania w różnorodnych sytuacjach, np. przy wyrażaniu własnego zdania, motywowaniu swoich poglądów itp. (K_U06) - potrafi podejmować autonomiczne zadania uwzględniając cele i wskazówki formułowane przez prowadzącego zajęcia (K_U07) - umie samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz poszerzać swoje umiejętności badawcze z zakresu tematyki realizowanej na zajęciach (K_U08) - posiada pogłębioną umiejętność tworzenia prac pisemnych i tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i bułgarskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U11, K_U12) - posiada pogłębioną umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U13) - ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2+ w ramach języka bułgarskiego (K_U15) - potrafi zastosować różne rejestry i odmiany języka bułgarskiego (K_U18) - rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz rozmówców porozumiewających się w języku danego obszaru kulturowego (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) (K_U19) - posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej, doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach (K_U21) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu przedmiotu student osiąga następujące efekty kształcenia: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K01) - potrafi pracować w zespole przyjmując różne role (K_K02) - potrafi odpowiednio określić priorytety realizowanego przez siebie lub innych zadania (K_K03) - identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04) - docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe wybranego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05) - systematycznie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego Bułgarii (K_K06) - dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w danym obszarze kulturowym |
Metody dydaktyczne: | Wśród metod dydaktycznych, odpowiednich dla poziomu językowego B2+, znajdują się: - ćwiczenia rozwijające rozumienie ze słuchu (odsłuchiwanie wybranych nagrań: fragmentów emisji radiowych, telewizyjnych, internetowych czy filmowych; odsłuchiwanie piosenek bułgarskich), słuchanie ekstensywne, słuchanie intensywne, słuchanie selektywne na podstawie tekstów/nagrań i sytuacji komunikacyjnych - ćwiczenia rozwijające rozumienie tekstu pisanego (czytanie i interpretacja zróżnicowanych tekstów pisanych o różnym stopniu skomplikowania - od pojedynczych napisów do całych tekstów, oraz rozumienie i formułowanie wypowiedzi odpowiednich do różnych sytuacji komunikacyjnych) - ćwiczenia rozwijające poprawność gramatyczną (umiejętność rozpoznawania i stosowania poprawnych form językowych): ćwiczenia gramatyczne, odpowiednie dla poszczególnych zagadnień gramatycznych, np. transformacje tekstów, wstawianie poprawnych form - ćwiczenia w pisaniu (komponowanie dialogów, krótszych i dłuższych wypracowań): pisanie kontrolowane (ćwiczenia uzupełniające, np. odtwarzanie przez studenta tekstu z wcześniejszych notatek, przekształcanie tekstów z naciskiem na gramatykę), pisanie sterowane (pisanie na temat sugerowany przez nauczyciela, który pomaga zaplanować pisanie i udziela wskazówek w czasie pisania), pisanie wolne (pisanie na podany temat z samodzielnym wyborem formy i rozwiązywaniem trudności gramatyczno-leksykalnych bez pomocy nauczyciela) - ćwiczenia rozwijające komunikację (ćwiczenia w mówieniu, rozszerzanie słownictwa): komunikacja werbalna i niewerbalna, stymulowanie wypowiedzi, bodźce obrazkowe, słowne, dźwiękowe |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia PNJB ukierunkowane są na doskonalenie kompetencji językowych na poziomie B2+. Celem ćwiczeń językowych jest umiejętność swobodnego porozumiewania się w języku bułgarskim. |
Pełny opis: |
А. Лексикални средства за изграждане на съобщения и текстове, обединени в теми: Сериали, сериали … ; Да останеш или да емигрираш (изборът младите в Полша и в България); Обществото - права и задължения на човека; За или против смъртното наказание; Наркотиците; Предразсъдъци; Ценности и авторитети Б. Изказвания и кратки устни и писмени текстове Изказване: На лична позиция по повод на прочетено и видяно (официално и разговорно). Кратки текстове: резюме на литературоведска и езиковедска публикация; Писмени текстове: кратки (60–100 думи); наративни и аргументативни съчинения (300-450) думи В. Граматически средства за изграждане на текст Статуси на разказвача - повторение; Определеност/ неопределеност – повторение; Определеност/неопределеност при част/цяло; Определеност-неопределеност с предлози; Определеност/неопределеност при титли, степени, при означаване на субстанции, вид, род (повторение); |
Literatura: |
Topouzov N., Mihaylova I. България е малка и хубава cz.3 Иванова Л., Буров С. Аз говоря български. А ти? Пловдив 2009 Maldjieva V. Praktyczna gramatyka języka bułgarskiego dla polaków. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopiernika. Toruń 2015 Dodatkowo: 1. Prasa bułgarska 2. Teksty literackie, popularno-naukowe 3. Materiały własne 4. Zasoby Internetu (portale społecznościowe, informacyjne, kulturalne, turystyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. W trakcie semestru oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i poza zajęciami (przygotowywanie wypowiedzi ustnych, prezentacji, pisanie wypracowań, rozwiązywanie zadań gramatycznych). Student może opuścić dwa zajęcia w semestrze. Wieksza liczba nieobecności zobowiązuje studenta do zaliczania na konsultacjach realizowanego na zajeciach materiału. Na koniec semestru przewidziany jest sprawdzian (zaliczenie od 60% poprawnych rozwiązań). Metody oceniania: wypowiedzi ustne: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W10, K_W12, K_W11, K_W13, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U11, K_U12, K_U13, K_U15, K_U18, K_U19, K_U21, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K08 kolokwia cząstkowe, testy: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W10, K_W12, K_W1, K_W13, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, , K_U11, K_U12, K_U13, K_U15, K_U18, K_U21, K_K01, K_K05lturowym (K_K08) Kryteria oceniania: Dla sprawdzianów wymagany próg jest następujący: 60% - 67% - ocena dostateczna 68% - 75% - ocena dostateczna plus 76% - 83% - ocena dobra 84% - 91% - ocena dobra plus 92% - 100% - ocena bardzo dobra |
Praktyki zawodowe: |
Nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cychnerska, Viara Maldjieva, Ianka Mihaylova | |
Prowadzący grup: | Viara Maldjieva, Ianka Mihaylova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia PNJB ukierunkowane są na doskonalenie kompetencji językowych na poziomie B2+. Celem ćwiczeń językowych jest umiejętność swobodnego porozumiewania się w języku bułgarskim. |
|
Pełny opis: |
Тема 1. Сериали, сериали … Статуси на разказвача - повторение. Изрази с работа. Предлози на и над Тема.2. Да останеш или да емигрираш (изборът младите в Полша и в България) Определеност/ неопределеност – повторение. Изрази с път. Предлози на и над – разширение; накрай, наместо, насред Тема 3. Обществото - права и задължения на човека Определеност/неопределеност при част/цяло. Изрази с път (продължение) и глава. Предлози от, откъм Тема 4. За или против смъртното наказание Предлози от (продължение), отвъд, оттатък. Изрази с вървя Тема 5. Наркотиците Определеност-неопределеност с предлози. Предлог по. Изрази с вървя – продължение Тема 6. Предразсъдъци Определеност/неопределеност при титли, степени, при означаване на субстанции, вид, род (повторение) Предлози под, подир, покрай, поради, посредством Изрази с връзвам Тема 7. Ценности и авторитети Определеност/неопределеност с предлози. Предлози пред, през, при |
|
Literatura: |
Topouzov N., Mihaylova I. България е малка и хубава cz.3 Иванова Л., Буров С. Аз говоря български. А ти? Пловдив 2009 Maldjieva V. Praktyczna gramatyka języka bułgarskiego dla polaków. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopiernika. Toruń 2015 Dodatkowo: 1. Prasa bułgarska 2. Teksty literackie, popularno-naukowe 3. Materiały własne 4. Zasoby Internetu (portale społecznościowe, informacyjne, kulturalne, turystyczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.