Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wiedza o krajach niemieckiego obszaru językowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2512-s1GER2Z-WOK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wiedza o krajach niemieckiego obszaru językowego
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

75 godz., w tym:

30 godz. zajęć: 1,2 pkt. ECTS

8 godz. kontaktowych (dyżury, kontakt mailowy, platforma Moodle, korekta prac): 0, 32 pkt. ECTS

37 godz. praca własna: 1,48 pkt. ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

K_W08: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach

historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych

warunkujących rozwój danego obszaru kulturowego.

K_W09: ma podstawową wiedzę o szeroko pojętej kulturze danego

obszaru językowego (np., media, teatr, film).

K_W12: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach,

historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w

wymiarze między

kulturowym

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i

użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów.

K_U13: potrafi rozpoznać różne typy pozaliterackich wytworów kultury

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K_K05: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe wybranego obszaru

kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie.

K_K06: uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji dziedzictwa

kulturowego kraju wybranego obszaru językowego.

Metody dydaktyczne:

nauczanie problemowe, dyskusja plenarna, praca w grupach, krótkie referaty (Handouts), użycie środków audiowizualnych (filmy dokumentalne i fabularne, prezentacje, E-learning).

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Skrócony opis:

W trakcie zajęć omawiane są wybrane problemy z historii najnowszej, polityki i kultury krajów niemieckiego obszaru językowego (Niemcy, Austria, Szwajcaria).

Pełny opis:

Ogólny zakres tematyczny (informacje szczegółowe patrz poszczególne semestry)

- wybrane problemy z najnowszej historii, kultury i gospodarki Niemiec, Austrii i Szwajcarii: geografia (turystyka, transport, ekologia), zmiany granic, pozycja gospodarcza, rozliczenie z przeszłością narodowosocjalistyczną, podstawowe elementy i cechy charakterystyczne systemów politycznych, najważniejsze etapy powojennych dziejów Niemiec i Austrii, problemy demograficzne (migranci, starzenie się społeczeństwa), narodowe warianty języka języka niemieckiego (austriacyzmy, helwetyzmy, rola dialektów w komunikacji społecznej).

- stosunki polsko-niemieckie.

- wydarzenia aktualne.

- porównania pomiędzy poszczególnymi krajami niemieckojęzycznymi i Polską.

Literatura:

Książki (wybrane fragmenty): Landeskunde - deutschsprachige Laender: Deutschland, Oesterreich, Schweiz, Regensburg 1998; H. M. Müller, Schlaglichter der deutschen Geschichte, Bonn 2003; R. Luscher, Landeskunde Deutschland. Von der Wende bis heute, Muenchen 2012; Oesterreich Betrachtungen I, II Wien 1992; S. Breuss, K. Liebhart, A. Pribersky, Inszenierungen. Stichwoerter zu Oesterreich, Wien 1995; K. Vocelka, Geschichte Oesterreichs. Kultur., Gesellschaft, Politik, Graz, Wien 2002; M. Gerner, Stichwort Schweiz, Muenchen 1992; W. Dudzik, Wieża Hölderlina i inne miejsca, Warszawa 2000;

artykuły z prasy niemieckojęzycznej i polskiej, strony i portale internetowe (patrz poszczególne semestry), filmy dokumentalne i fabularne.

Teksty dostępne w Bibliotece Coll. Humanistycznego i/lub na platformie Moodle. Teksty niedostępne zapewnia prowadzący zajęcia.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na końcu semestru. Obecność, aktywny udział w zajęciach, prace domowe, kolokwia. Wymagania szczegółowe patrz rubryka: efekty uczenia (informacje wspólne dla wszystkich grup) dla danego semestru.

Praktyki zawodowe: (tylko po angielsku)

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)