Historia języka z elementami gramatyki historycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s1GER3L-HJZEG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia języka z elementami gramatyki historycznej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty III roku w semestrze letnim filologii germańskiej - studia 1 st. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza jezykoznawcza, krajoznawcza i historyczna. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 75 godzin = 3 ECTS w sumie : w tym 30 godzin = 1,2 ECTS konwersatorium i 10 godzin kontaktowych =0,4 ECTS (konsultacje bezpośrednie i drogą mailową, pkorekta prac) oraz 35 godzin pracy własnej studenta (intensywna praca na platformie e-learningowej Moodle)= 1,4 ECTS.. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: K_W02 zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka niemieckiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia K_W03 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i germanistycznego K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U02 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku niemieckim K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii K¬_U19 ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 lub wyższego w ramach języka niemieckiego |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K_K06 dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się po niemieckim obszarze językowym |
Metody dydaktyczne: | metoda ćwiczeniowo-klasyczna |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zakres przedmiotu obejmuje historię języka od epoki praindoeuropejskiej, przez epokę germańską i wszystkie etapy historii języka niemieckiego do stanu dzisiejszego. Oprócz zjawisk językowych omawiane są dialekty i historia niemieckiego obszaru językowego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi momentami w rozwoju języka niemieckiego, począwszy od jego najstarszych form do czasów współczesnych, jak również z teoretycznymi podstawami opisu języka w ogóle. W szczególności przedmiotem zajęć będą następujące tematy: I Podstawy teoretyczne 1. Ogólne aspekty opisu językowego 2. Historyczność języka i badań nad językiem 3. Zmiany językowe a elementy stałe 4. Zasady, reguły, regularności w języku II Prahistoria języka niemieckiego III Wczesna historia języka niemieckiego IV Język niemiecki w średniowieczu (Mittelhochdeutsch) V Okres wczesnonowoniemiecki (XV wiek) VI Okres nowowysokoniemiecki VII Język niemiecki XVIII i XIX wieku VIII Język niemiecki od 1920 do czasów współczesnych W ramach wymienionych zagadnień omówione zostaną zagadnienia szczegółowe zgodnie z jednym z podręczników, który będzie podręcznikiem wiodącym dla całych zajęć. |
Literatura: |
Moser, Hugo. 1969. Deutsche Sprachgeschichte mit einer Einführung in die Fragen der Sprachbetrachtung. (6. wyd.). Tubingen. Schweikle, Günther. 1990. Germanisch-Deutsche Sprachgeschichte im Überblick. Stuttgart Wolff, Gerhart. 1986. Deutsche Sprachgeschichte. Ein Studienbuch. Frankfurt am Main. |
Metody i kryteria oceniania: |
1) aktywny udział w zajęciach oraz obecność (33%) 2) przygotowanie wybranego zagadnienia i wygłoszenie referatu (33%) 3) kolokwium zaliczeniowe (34%) Wszystkie trzy elementy mają podobną wagę, przy czym by uzyskać zaliczenie minimalna wartość sumowana musi wynieść przynajmniej 60%. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Grzybowski, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Grzybowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zakres przedmiotu obejmuje historię języka od epoki praindoeuropejskiej, przez epokę germańską i wszystkie etapy historii języka niemieckiego do stanu dzisiejszego. Oprócz zjawisk językowych omawiane są dialekty i historia niemieckiego obszaru językowego. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 1.1. Obiekt badań historii języka i gramatyki historycznej 1.2. Geneza języka jako środka komunikacji 1.3. Przyczyny powstawania i sposób rozszerzania się zmian językowych 1.3.1. Przyczyny pozajęzykowe (zmiany w społeczeństwie, rozwój techniki) 1.3.2. Przyczyny wewnątrzjęzykowe (tendencja do uproszczenia vs. tendencja do ujednoznacznienia) 1.3.3. Kontakty z innymi językami jako źródło zmian (substrat, superstrat) 1.3.4. „Teoria falowa” - J.Schmidta 1.4. Aparat badawczy historyków języka (m.in. metoda wewnętrznej rekonstrukcji) 1.5. Genealogiczny podział języków świata (rodziny językowe - ze szczególnym uwzględnieniem grupy ugrofińskiej i hamicko-semickiej) 2. Język praindoeuropejski i rodzina języków indoeuropejskich 2.1. Okres i miejsce istnienia języka praindoeuropejskiego 2.2. System fonologiczny języka praindoeuropejskiego 2.3. System morfologiczny i system syntaktyczny 2.4. Teorie rozpadu wspólnoty praindoeuropejskiej i jej języka 2.5. Podrodziny języka praindoeuropejskiego (ze uwzględnieniem greki, języków romańskich, słowiańskich, grupy indoirańskiej i grupy bałtosłowiańskiej) 3. Okres germański 3.1. Język pragermański i jego geneza 3.1.1. Okres i miejsce istnienia 3.1.2. Zmiany językowe (pragermańska przesuwka, zmiany w systemie wokalicznym, zmiany w obrębie kategorii gramatycznych i składniowe) 3.2. Język germański (Gemeingermanisch) 3.2.1. Rozpad wspólnoty germańskiej (języki północno, wschodnio- i zachodniogermańskie; historia i przyczyny rozpadu) 3.2.2. Wspólne zmiany dla języków/dialektów zachodniogermańskich (m.in. wzdłużenie spółgłoskowe) 4. Okres staro-wysoko-niemiecki - geneza języka niemieckiego 4.1. Okres istnienia i obszar, historia i rozpad państwa Franków 4.2. Zmiany językowe (II przesuwka, umlaut pierwotny i tzw. przegłos wsteczny, monoftongizacja i dyftongizacja) 4.3. Powstanie dialektów niemieckich (wysoko- i dolnoniemieckich) 4.4. System morfologiczny i składniowy, czasowniki nieregularne 4.5. Kontakty z innymi językami 5. Okres średnio-wysoko-niemiecki 5.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny, powstanie nowych dialektów, osiedlanie się poza obszarem niemieckojęzycznym 5.2. Zmiany językowe (lenicja samogłosek w końcówkach, umlaut wtórny, kontrakcja i kontaminacja, rozwój [h], [s] i [з]) 5.3. Języki ponadregionalne (język rycerstwa i mistyków) 5.4. Innowacje w systemie morfologicznym i syntaktycznym 5.5. Teksty z okresu średnio-wysoko-niemieckiego (Minnesang, Heldenlied, Hofepik) 6. Okres wczesno-nowo-wysoko-niemiecki 6.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny 6.2. Zmiany spółgłoskowe i samogłoskowe (powstanie [ç], dyftongizacja, monoftongizacja, wzdłużenie i skracanie samogłosek, zaokrąglenie i spłaszczenie samogłosek) 6.3. Tendencje do ujednolicenia (języki kancelaryjne i ponadregionalne, żargony) 6.4. Marcin Luter i jego rola w historii języka niemieckiego 6.5. Towarzystwa językowe i pierwsi gramatycy 6.6. Rola szkół (wypieranie łaciny przez język niemiecki, powstawanie podręczników) 7. Język nowo-wysoko-niemiecki 7.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny – jego rozszerzanie i kurczenie się 7.2. Najważniejsze zmiany językowe w 17 wieku 7.3. Puryści i lingwiści (Campe, Adelung) 7.4. Rola literatury klasycznej (Klopstock, Herder, Goethe, Schiller usw.) 7.5. Powstanie językoznawstwa (historyczno-porównawcze, ogólne, młodogramatycy) 7.6. Dialekty współczesnego języka niemieckiego 7.7. Reforma ortograficzna 8. Rola języka niemieckiego jako ojczystego i obcego 8.1. Niemiecki obszar językowy - warianty narodowe i dialekty 8.2. Język niemiecki jako język mniejszości niemieckich w Europie i świecie 8.3. Język niemiecki jako język obcy i regionalny kod komunikacyjny |
|
Literatura: |
1. Adolf Bach: Geschichte der deutschen Sprache, Heidelberg, 1970 i nast. 2. Peter von Polenz: Geschichte der deutschen Sprache, Berlin/New York 1978 3. Wilhelm Schmidt (red.): Geschichte der deutsche Sprache, Berlin 2004 4. Aleksander Szulc: Abriß der diachronischen deutschen Grammatik, Warszawa 5. Kleine Enzyklopädie. Die deutsche Sprache, Leipzig 1969, Bd.1 |
|
Uwagi: |
Pisemny egzamin końcowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Lech Zieliński | |
Prowadzący grup: | Lech Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi momentami w rozwoju języka niemieckiego, począwszy od jego najstarszych form do czasów współczesnych, jak również z teoretycznymi podstawami opisu języka w ogóle. W szczególności przedmiotem zajęć będą następujące tematy: I Podstawy teoretyczne 1. Ogólne aspekty opisu językowego 2. Historyczność języka i badań nad językiem 3. Zmiany językowe a elementy stałe 4. Zasady, reguły, regularności w języku II Prahistoria języka niemieckiego III Wczesna historia języka niemieckiego IV Język niemiecki w średniowieczu (Mittelhochdeutsch) V Okres wczesnonowoniemiecki (XV wiek) VI Okres nowowysokoniemiecki VII Język niemiecki XVIII i XIX wieku VIII Język niemiecki od 1920 do czasów współczesnych W ramach wymienionych zagadnień omówione zostaną zagadnienia szczegółowe zgodnie z jednym z podręczników, który będzie podręcznikiem wiodącym dla całych zajęć. |
|
Literatura: |
Moser, Hugo. 1969. Deutsche Sprachgeschichte mit einer Einführung in die Fragen der Sprachbetrachtung. (6. wyd.). Tubingen. Schweikle, Günther. 1990. Germanisch-Deutsche Sprachgeschichte im Überblick. Stuttgart Wolff, Gerhart. 1986. Deutsche Sprachgeschichte. Ein Studienbuch. Frankfurt am Main. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.