Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2513-s2ROM2Z-SPJ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | francuski | ||
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych terminów językoznawczych i tradycyjnych metod opisu semantycznego. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 4 punkty ECTS poprzez: 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem w ramach zajęć oraz konsultacji - 45 godzin = 1,5 ECTS 2. Lekturę fachowej literatury i wykonanie zadań domowych stosownie do przerabianego materiału - 30 godzin = 1 ECTS 3. Przygotowanie do pracy pisemnej lub odpowiedzi ustnej - 45 godzin = 1,5 ECTS |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 : ma zaawansowaną wiedzę o języku francuskim K_W06 : ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi K_W08 : ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językoznawczych warunkujących rozwój francuskojęzycznego obszaru kulturowego K_W09 : ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze romańskiego obszaru językowego |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 : potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka francuskiego K_U06 : potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii romańskiej K_U10 : umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze K_U13 : umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych tekstów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 : docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe romańskiego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie |
||
Metody dydaktyczne: | Poszukujące, podające. |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą semantyki, w tym szczególnie semantyki kognitywnej i językoznawstwa kulturowego. |
||
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zajmować się będą metaforą konceptualną w ujęciu G. Lakoffa i M. Johnsona. Będą mieli szansę pogłębić swoją wiedzę na temat językoznawstwa kulturowego i językoznawstwa kognitywnego. |
||
Literatura: |
Literatura spośród: BARTMIŃSKI J., Językowe podstawy obrazu świata, UMCS, Lublin 2009. BARTMIŃSKI J., O pojęciu językowego obrazu świata w: Językowe podstawy obrazu świata, red. J. Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2007, s. 11-21. CHISS J.L., FILLIOLET J., MAINGUENEAU D., Introduction à la linguistique française, tome II: Syntaxe, communication, poétique, Hachette, 2001. CHRUSZCZEWSKI P. P., Językoznawstwo antropologiczne. Zadania i metody, Wrocław 2011. Evans V, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Universitas, 2010. KARDELA H. (red.), Podstawy gramatyki kognitywnej, 1994. KRZESZOWSKI T. P., Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, 1994, s. 29-51. LAKOFF G., JOHNSON M., Metafory w naszym życiu, przekł. T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988. LANGACKER R. W., Wykłady z gramatyki kognitywnej, przeł. H. Kardela, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Skłodowskiej-Curie, Lublin 1995. TABAKOWSKA E., (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków. TABAKOWSKA E., 2004, Kognitywizm po polsku – wczoraj i dziś, Kraków. TAYLOR, J. R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków: Universitas, 2001. TAYLOR, J. R., Gramatyka kognitywna,, Kraków: Universitas, 2007. WIERZBICKA A., 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. WIERZBICKA A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione). 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach świadczące o znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i bieżącym przygotowywaniu się do zajęć. 3. Pisemna praca zaliczeniowa lub odpowiedź ustna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Renata Jarzębowska-Sadkowska, Grażyna Vetulani | |
Prowadzący grup: | Grażyna Vetulani | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Patrycja Bobowska-Nastarzewska, Renata Jarzębowska-Sadkowska | |
Prowadzący grup: | Patrycja Bobowska-Nastarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć z „Seminarium przedmiotowego z zakresu językoznawstwa” jest usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy studentów na temat języka oraz jego powiązań z innymi pokrewnymi językoznawstwu dziedzinami. | |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci poznają założenia językoznawstwa kulturowego i językoznawstwa kognitywnego oraz przekładu nieliterackiego. | |
Literatura: |
Literatura spośród: BARTMIŃSKI J., Językowe podstawy obrazu świata, UMCS, Lublin 2009. BARTMIŃSKI J., O pojęciu językowego obrazu świata w: Językowe podstawy obrazu świata, red. J. Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2007, s. 11-21. CHISS J.L., FILLIOLET J., MAINGUENEAU D., Introduction à la linguistique française, tome II: Syntaxe, communication, poétique, Hachette, 2001. CHRUSZCZEWSKI P. P., Językoznawstwo antropologiczne. Zadania i metody, Wrocław 2011. Evans V, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Universitas, 2010. KARDELA H. (red.), Podstawy gramatyki kognitywnej, 1994. KRZESZOWSKI T. P., Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, 1994, s. 29-51. LAKOFF G., JOHNSON M., Metafory w naszym życiu, przekł. T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988. LANGACKER R. W., Wykłady z gramatyki kognitywnej, przeł. H. Kardela, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Skłodowskiej-Curie, Lublin 1995. TABAKOWSKA E., (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków. TABAKOWSKA E., 2004, Kognitywizm po polsku – wczoraj i dziś, Kraków. TAYLOR, J. R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków: Universitas, 2001. TAYLOR, J. R., Gramatyka kognitywna,, Kraków: Universitas, 2007. WIERZBICKA A., 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. WIERZBICKA A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Patrycja Bobowska-Nastarzewska, Renata Jarzębowska-Sadkowska | |
Prowadzący grup: | Patrycja Bobowska-Nastarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć z „Seminarium przedmiotowego z zakresu językoznawstwa” jest usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy studentów na temat języka oraz jego powiązań z innymi pokrewnymi językoznawstwu dziedzinami. | |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci poznają założenia językoznawstwa kulturowego i językoznawstwa kognitywnego oraz przekładu nieliterackiego. | |
Literatura: |
Literatura spośród: BARTMIŃSKI J., Językowe podstawy obrazu świata, UMCS, Lublin 2009. BARTMIŃSKI J., O pojęciu językowego obrazu świata w: Językowe podstawy obrazu świata, red. J. Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2007, s. 11-21. CHISS J.L., FILLIOLET J., MAINGUENEAU D., Introduction à la linguistique française, tome II: Syntaxe, communication, poétique, Hachette, 2001. CHRUSZCZEWSKI P. P., Językoznawstwo antropologiczne. Zadania i metody, Wrocław 2011. Evans V, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Universitas, 2010. KARDELA H. (red.), Podstawy gramatyki kognitywnej, 1994. KRZESZOWSKI T. P., Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, 1994, s. 29-51. LAKOFF G., JOHNSON M., Metafory w naszym życiu, przekł. T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988. LANGACKER R. W., Wykłady z gramatyki kognitywnej, przeł. H. Kardela, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Skłodowskiej-Curie, Lublin 1995. TABAKOWSKA E., (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków. TABAKOWSKA E., 2004, Kognitywizm po polsku – wczoraj i dziś, Kraków. TAYLOR, J. R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków: Universitas, 2001. TAYLOR, J. R., Gramatyka kognitywna,, Kraków: Universitas, 2007. WIERZBICKA A., 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. WIERZBICKA A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Patrycja Bobowska-Nastarzewska | |
Prowadzący grup: | Patrycja Bobowska-Nastarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć z „Seminarium przedmiotowego z zakresu językoznawstwa” jest usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy studentów na temat języka oraz jego powiązań z innymi pokrewnymi językoznawstwu dziedzinami. | |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci poznają założenia językoznawstwa kulturowego i językoznawstwa kognitywnego. | |
Literatura: |
Literatura spośród (potrzebne materiały zostaną przesłane studentom przez prowadzącego zajęcia): BARTMIŃSKI J., Językowe podstawy obrazu świata, UMCS, Lublin 2009. BARTMIŃSKI J., O pojęciu językowego obrazu świata w: Językowe podstawy obrazu świata, red. J. Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2007, s. 11-21. CHISS J.L., FILLIOLET J., MAINGUENEAU D., Introduction à la linguistique française, tome II: Syntaxe, communication, poétique, Hachette, 2001. CHRUSZCZEWSKI P. P., Językoznawstwo antropologiczne. Zadania i metody, Wrocław 2011. Evans V, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Universitas, 2010. KARDELA H. (red.), Podstawy gramatyki kognitywnej, 1994. KRZESZOWSKI T. P., Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, 1994, s. 29-51. LAKOFF G., JOHNSON M., Metafory w naszym życiu, przekł. T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988. LANGACKER R. W., Wykłady z gramatyki kognitywnej, przeł. H. Kardela, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Skłodowskiej-Curie, Lublin 1995. TABAKOWSKA E., (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków. TABAKOWSKA E., 2004, Kognitywizm po polsku – wczoraj i dziś, Kraków. TAYLOR, J. R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków: Universitas, 2001. TAYLOR, J. R., Gramatyka kognitywna,, Kraków: Universitas, 2007. WIERZBICKA A., 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. WIERZBICKA A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.