Wiedza o języku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2514-s1R1Z-WOJ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o języku | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, I rok 1 semestr, filologia rosyjska (s1) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | brak |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (15 godz.): - udział w konwersatoriach – 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (40 godz.) - przygotowanie do konwersatoriów – 10 godz. - przygotowanie do kolokwiów – 10 godz. - lektura tekstów – 15 godzin - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 5 godz. Łącznie: 55 godz. (2 pkt. ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zaliczeniu przedmiotu student: W1: K_W03 ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa W2: K_W06 ma podstawową wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi W3: K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzninie filologii w stopniu zaawansowanym W4: K_W11 ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym W5: K_W13 zna zasady przekładoznawstwa w stopniu zaawansowanym |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zaliczeniu przedmiotu student: U1: K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów U3: K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii U4: K_U07 potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zaliczeniu przedmiotu student: K1: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju |
||
Metody dydaktyczne: | metody praktyczne: - ćwiczenia przedmiotowe, - metoda przewodniego tekstu; metody problemowe: - wykład konwersatoryjny. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
||
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w ramach przedmiotu Wiedza o języku jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami językoznawczymi. |
||
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami nauki o języku. Językoznawstwo jako nauka. Przegląd dyscyplin językoznawczych. Uporządkowanie oraz znaczne rozszerzenie wiadomości nabytych w ramach lekcji języka polskiego, dotyczących istoty języka, jego cech i funkcji oraz struktury systemu językowego. Elementy językoznawstwa typologicznego. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. K. Polański (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław -Warszawa-Kraków 2003. 2. A. Szulc, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego, Warszawa 1984. Literatura uzupełniająca: 1. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. 2. Lachur C., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. 3. Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne: wybrane zagadnienia, Gdańsk 1999 (rozdziały: I i IV). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: kolokwium, kartkówki - (K_W01), (K_W03), (K_W06), (K_W07), (K_U06). aktywność na zajęciach - (K_W01), (K_W07), (K_U01), (K_U15), (K_K01). Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie: 1. aktywności na zajęciach, świadczącej o znajomości literatury przedmiotu i bieżącym przygotowaniu do zajęć; 2. zaliczenia kartkówek; 3. zaliczenia dwóch kolokwiów. Przy zaliczeniu kontrolnych prac pisemnych wymagany próg na ocenę dostateczną - 60%, 70% - dostateczny plus, 75% - dobry, 85% - dobry plus, 90% - bardzo dobry. |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarek, Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identyczny jak w części A | |
Pełny opis: |
identyczny jak w części A | |
Literatura: |
identyczna jak w części A | |
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Głuszkowski, Dominika Wysoczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identyczny jak w części A | |
Pełny opis: |
identyczny jak w części A | |
Literatura: |
identyczna jak w części A | |
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Głuszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identyczny jak w części A | |
Pełny opis: |
1. Przedmiot i dziedziny badań językoznawstwa, jego typy i interdyscyplinarność. Rodzaje klasyfikacji języków. 2. Język jako system znaków. Budowa znaku językowego. 3. Główne kierunki badań. Paradygmaty w językoznawstwie: młodogramatyzm, strukturalizm, generatywizm, kognitywizm. 4. Budowa aparatu artykulacyjnego i fali głosowej. Fonetyka akustyczna. Typy głosek. Fonetyka nadawcy i odbiorcy. Fonetyka segmentalna i suprasegmentalna. Cechy i jednostki prozodyczne, izochronizm. 5. Fonologia i jej podstawowe terminy. Zasady budowy systemu fonologicznego. Rodzaje transkrypcji: fonetyczna, fonologiczna, słowiańska, międzynarodowa. 6. Kolokwium: podstawowe informacje nt. językoznawstwa + fonetyka i fonologia. Podstawowe terminy z zakresu morfologii. 7. Fleksja i słowotwórstwo (rodzaje morfemów). Różne rozumienie wyrazów. 8. Składnia, drzewko zależności. 9. Struktura predykatowo-argumentowa. Kategorie semantyczne i gramatyczne i perspektywa funkcjonalna. 10. Leksykologia i leksykografia. 11. Socjolingwistyka i pragmatyka. Pojęcie idiolektu i socjolektu oraz ich zastosowanie w językoznawstwie. Typy socjolektów. Język jednostki i grupy 12. Język codzienny a wariant literacki. Warianty regionalne. Dialekty. Style i rejestry oraz ich funkcje społeczne. Zmiany w języku i ich przyczyny społeczne. 13. Ekolingwistyka. Kontakty językowe i dwujęzyczność. 14. Kolokwium końcowe. 15. Podsumowanie i zaliczenia. | |
Literatura: |
identyczna jak w części A | |
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dembska, Magdalena Grupa-Dolińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Grupa-Dolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identyczny jak w części A | |
Pełny opis: |
1. Przedmiot i dziedziny badań językoznawstwa, jego typy i interdyscyplinarność. Rodzaje klasyfikacji języków. 2. Język jako system znaków. Budowa znaku językowego. 3. Główne kierunki badań. Paradygmaty w językoznawstwie: młodogramatyzm, strukturalizm, generatywizm, kognitywizm. 4. Budowa aparatu artykulacyjnego i fali głosowej. Fonetyka akustyczna. Typy głosek. Fonetyka nadawcy i odbiorcy. Fonetyka segmentalna i suprasegmentalna. Cechy i jednostki prozodyczne, izochronizm. 5. Fonologia i jej podstawowe terminy. Zasady budowy systemu fonologicznego. Rodzaje transkrypcji: fonetyczna, fonologiczna, słowiańska, międzynarodowa. 6. Kolokwium: podstawowe informacje nt. językoznawstwa + fonetyka i fonologia. Podstawowe terminy z zakresu morfologii. 7. Fleksja i słowotwórstwo (rodzaje morfemów). Różne rozumienie wyrazów. 8. Składnia, drzewko zależności. 9. Struktura predykatowo-argumentowa. Kategorie semantyczne i gramatyczne i perspektywa funkcjonalna. 10. Leksykologia i leksykografia. 11. Socjolingwistyka i pragmatyka. Pojęcie idiolektu i socjolektu oraz ich zastosowanie w językoznawstwie. Typy socjolektów. Język jednostki i grupy 12. Język codzienny a wariant literacki. Warianty regionalne. Dialekty. Style i rejestry oraz ich funkcje społeczne. Zmiany w języku i ich przyczyny społeczne. 13. Ekolingwistyka. Kontakty językowe i dwujęzyczność. 14. Kolokwium końcowe. 15. Podsumowanie i zaliczenia. | |
Literatura: |
identyczna jak w części A | |
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.