Język rosyjski w ujęciu funkcjonalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2514-s1ROS2L-JRWUF-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Język rosyjski w ujęciu funkcjonalnym |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, II rok 2 semestr, filologia rosyjska (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Wymagania wstępne: | 1. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gramatyki języka polskiego (poziom szkoły średniej) i identyfikuje podstawowe terminy gramatyczne. 2. Student przejawia aktywną postawę w procesie dydaktycznym. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Przedmiot obejmuje trzy semestry nauki (letni na 1 roku oraz zimowy i letni na 2 roku) i w każdym z nich zakłada następujący nakład pracy studenta: Semestr II: Wykład (3 punkty ECTS): godziny realizowane z udziałem nauczyciela (udział w wykładach) - 30, przygotowanie do wykładów (analiza materiału pod względem zrozumienia przekazywanych na wykładzie treści, lektura wskazanej przez prowadzącego literatury przedmiotu) - 12, przygotowanie do egzaminu - 24, konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 7. Ćwiczenia (2 punkty ECTS): godziny z udziałem nauczyciela (udział w ćwiczeniach) - 30, przygotowanie do ćwiczeń - 9, przygotowanie do kolokwiów - 7, konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 4. Semestr III: Wykład (3 punkty ECTS): godziny realizowane z udziałem nauczyciela (udział w wykładach) - 15, przygotowanie do wykładów (analiza materiału pod względem zrozumienia przekazywanych na wykładzie treści, lektura wskazanej przez prowadzącego literatury przedmiotu) - 25, przygotowanie do egzaminu - 30, konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 5. Ćwiczenia (2 punkty ECTS): godziny z udziałem nauczyciela (udział w ćwiczeniach) - 30, przygotowanie do ćwiczeń - 9, przygotowanie do kolokwiów - 7, konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 4. Semestr IV: Wykład (3 punkty ECTS): godziny realizowane z udziałem nauczyciela (udział w wykładach) - 15, przygotowanie do wykładów (analiza materiału pod względem zrozumienia przekazywanych na wykładzie treści, lektura wskazanej przez prowadzącego literatury przedmiotu) - 30, przygotowanie do egzaminu - 25, konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 5. Ćwiczenia (2 punkty ECTS): godziny z udziałem nauczyciela (udział w ćwiczeniach) - 30, przygotowanie do ćwiczeń - 9, przygotowanie do kolokwiów - 7, konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 4. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01: ma zaawansowaną wiedzę o języku rosyjskim K_W07: ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie z głównymi zagadnieniami fonetyki i fonologii, słowotwórstwa, morfologii oraz składni języka rosyjskiego w ujęciu funkcjonalnym. W ciągu całego okresu trwania przedmiotu (3 semestry, począwszy od II semestru nauki) Student stopniowo zdobywa informacje o funkcjonowaniu całego systemu gramatycznego języka rosyjskiego, co ma swoje późniejsze zastosowanie komunikacyjne: Student poszerza swoją wiedzę o języku rosyjskim, zwiększając tym samym poziom jego praktycznej znajomości oraz umiejętności posługiwania się nim i poprawnego budowania wypowiedzi w tym języku. |
Pełny opis: |
Przedmiot Język rosyjski w ujęciu funkcjonalnym w ciągu trzech semestrów nauki obejmuje: 1. Omówienie przedmiotu i zadań fonetyki i fonologii języka rosyjskiego z uwzględnieniem takich głównych pojęć jak: dźwięk, fonem, transkrypcja, transliteracja. Charakterystykę rosyjskiego systemu wokalicznego i konsonantycznego. Omówienie relacji między fonetyką a pismem. Podstawowe zasady ortografii rosyjskiej. 2. Podstawowe informacje o słowotwórstwie rosyjskim oraz kluczowych pojęciach tego działu gramatyki, takich jak: morfem, morf, analiza słowotwórcza i morfemowa, motywacja słowotwórcza, derywaty, łańcuch słowotwórczy, gniazdo słowotwórcze, paradygmat słowotwórczy, typ słowotwórczy. Omówienie zasad analizy morfemowej i słowotwórczej wyrazu rosyjskiego. 3. Charakterystykę kategorii morfologicznych rosyjskiego rzeczownika oraz jego systemu deklinacyjnego. Kategorie morfologiczne rosyjskiego zaimka rzeczownego, jego typologia oraz porównanie potencjału morfologicznego tej części mowy z rzeczownikiem. Leksykalno-gramatyczne klasy przymiotnika i jego kategorie gramatyczne oraz system deklinacyjny. Pełną i krótką formę rosyjskiego przymiotnika - zasady ich wykorzystania w praktyce językowej (wstępne informacje). Kategorię aspektu i strony rosyjskiego czasownika. Kategorię czasu, trybu, osoby, liczby i rodzaju Imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe - zasady tworzenia i wykorzystania w tekście (podstawowe informacje). Charakterystykę przysłówka jako części mowy. Pomocnicze części mowy: przyimki, spójniki, partykuły i wykrzyknienia oraz wyrazy dźwiękonaśladowcze - tworzenie i wykorzystanie w tekście. 4. Omówienie przedmiotu i zadań składni języka rosyjskiego. Relacje między związkiem wyrazowym a zdaniem. Charakterystykę rosyjskich związków wyrazowych oraz zdania prostego: główne i drugorzędne człony zdania. Analizę syntaktyczną zdania prostego. Omówienie poszczególnych typów zdań złożonych: spójnikowe (relacje współrzędności i podrzędności) oraz bezspójnikowe. Analizę zdania złożonego wielokrotnie. Pełną analizę syntaktyczną zdania rosyjskiego. |
Literatura: |
Dostosowana do zajęć w poszczególnych cyklach. Zob. Informacje o zajęciach w cyklu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zob. Informacje o zajęciach w cyklu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Paśko-Koneczniak | |
Prowadzący grup: | Dorota Paśko-Koneczniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot w tym cyklu ma na celu dostarczenie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z zagadnieniami składni języka rosyjskiego i omówienie zadań składni języka rosyjskiego. Charakteryzuje relacje między związkiem wyrazowym a zdaniem, rosyjskie związki wyrazowe oraz zdanie proste: główne i drugorzędne człony zdania. Omawia sposób analizy syntaktycznej zdania prostego oraz poszczególne typy zdań złożonych: spójnikowych (relacje współrzędności i podrzędności) oraz bezspójnikowych. Podaje zasady analizy zdania złożonego wielokrotnie oraz pełnej analizy syntaktycznej zdania rosyjskiego. Целью предмета является обсуждение главных синтаксических терминов с особенным учётом возможностей практического употребления правил русского синтаксиса, а также характеристика синтаксических единиц (словосочетание; простое предложение: членимое и нечленимое; сложное предложение: союзное (сложносочинённое и сложноподчинённое: расчленённой и нерасчленённой структуры) и бессоюзное; многочленные предложения - структурные схемы и отношения между их компонентами. Обсуждаются типы членов предложения: главных (подлежащее и сказуемое) и второстепенных (определение, дополнение, обстоятельство), а также новейшие синтаксические процессы русского языка постперестроечного периода. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. System jednostek składniowych, ich znaczenia gramatyczne, relacje między nimi oraz związek składni z innymi działami gramatyki. 2. Związek wyrazowy: typy relacji składniowych między komponentami związku wyrazowego, rodzaje związku podrzędności (zgody, rządu, przynależności), leksykalno-gramatyczne i strukturalne typy związków wyrazowych. 3. Główne atrybuty zdania jako jednostki syntaktycznej oraz główne człony zdania: podmiot i orzeczenie i ich wzajemne relacje. 4. Drugorzędne człony zdania (przydawka, dopełnienie, okolicznik) i ich typy. Konstrukcje pozostające poza strukturą zdania (wtrącenia i zwroty). 5. Klasyfikacja zdań w języku rosyjskim według ich funkcji komunikacyjnej i stopnia ekspresji. 6. Zdanie dwuczłonowe (zawierajace podmiot i orzeczenie), jednoczłonowe - czasownikowe i nominatywne oraz ich typy i tzw. zdania niepełne. 7. Konstrukcje wydzielone i szeregowe człony zdania oraz zwroty i wtrącenia w strukturze zdania i poza nią. 8. Schematy strukturalne zdań dwu- i jednoczłonowych. 9. Zdanie złożone spójnikowe (współrzędne oraz podrzędne) i bezspójnikowe. 10. Konstrukcje wieloczłonowe (zdania wielokrotnie złożone). В рамках предмета рассматриваются следующие вопросы: • Предмет и общие понятия синтаксиса; система синтаксических единиц; синтаксические связи и отношения; средства синтаксической связи и построения синтаксических единиц; грамматические значения синтаксических единиц; связь синтаксиса с другими разделами грамматики. • Словосочетание. Типы синтаксических отношений между компонентами словосочетания (атрибутивные, объектные, обстоятельственные, восполняющие). Виды подчинительной связи между компонентами словосочетания (согласование, управление, примыкание). Лексико-грамматические и количественно-структурные типы словосочетаний. • Предложение - предикативность и интонация как его главные признаки. Главные члены предложения (подлежащее, сказуемое) и их виды. Грамматическая связь сказуемого с подлежащим. • Второстепенные члены предложения (определение, приложение, дополнение, обстоятельство) и их виды. Конструкции, не входящие в структуру предложения (обращение, «именительный темы», вводные и вставные конструкции). • Классификация предложений в русском языке по коммуникативной функции (повествовательные, вопросительные, побудительные) и по эмоциональной окраске (восклицательные и невосклицательные). • Двусоставные предложения. Односоставные предложения и их типы (определённо-личные, неопределённо-личные, обобщённо-личные, безличные, инфинитивные, номинативные, вокативные). Понятие распространённости предложений. • Неполные предложения и их разновидности (диалогическая, контекстуальная и структурная неполнота • Осложнённое простое предложение: предложения с однородными и обособлёнными членами, вводные и вставные слова и конструкции, обращения. • Простое предложение – структурный аспект изучения предложения (структурные схемы двусоставных и односоставных предложений). • Сложное союзное и бессоюзное предложение. Сложносочинённое предложение с соединительными, противительными, разделительными, присоединительными и пояснительными союзами. • Сложноподчинённое предложения расчленённой структуры (с придаточными: времени, причины, цели, следствия, условия, уступки, сравнения, подчинительно-присоединительным и сопоставительным). Сложноподчинённые предложения нерасчленённой структуры (присубстантивно-атрибутивные, изъяснительно-объектные, сравнительно-объектные, местоименно-соотносительные). • Бессоюзные сложные предложения. Средства связи предикативных частей в бессоюзном сложном предложении. Бессоюзные предложения однородного и неоднородного состава. Основные типы бессоюзных сложных предложений. • Многочленные сложные предложения. |
|
Literatura: |
Н. Ю. Шведова ред., Русская грамматика, т. 2, Москва 1980. В. А. Белошапкова, Современный русский язык. Синтаксис, Москва 1977. П. А. Лекант, Синтаксис простого предложения в современном русском языке, Москва 1974. J. Lukszyn, Składnia [w:] A. Bartoszewicz, J. Wawrzyńczyk red., Gramatyka opisowa współczesnego języka rosyjskiego, cz. 4, Warszawa 1987. A. Bielanin, Z. Czapiga, Современный русский язык. Синтаксис. Ćwiczenia z komentarzem cz. III, Rzeszów 2003. Cz. Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny (z ćwiczeniami), Opole 1998. |
|
Uwagi: |
Przedmiot jest prowadzony w języku rosyjskim. Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Paśko-Koneczniak | |
Prowadzący grup: | Dorota Paśko-Koneczniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot w tym cyklu ma na celu dostarczenie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z zagadnieniami składni języka rosyjskiego i omówienie zadań składni języka rosyjskiego. Charakteryzuje relacje między związkiem wyrazowym a zdaniem, rosyjskie związki wyrazowe oraz zdanie proste: główne i drugorzędne człony zdania. Omawia sposób analizy syntaktycznej zdania prostego oraz poszczególne typy zdań złożonych: spójnikowych (relacje współrzędności i podrzędności) oraz bezspójnikowych. Podaje zasady analizy zdania złożonego wielokrotnie oraz pełnej analizy syntaktycznej zdania rosyjskiego. Целью предмета является обсуждение главных синтаксических терминов с особенным учётом возможностей практического употребления правил русского синтаксиса, а также характеристика синтаксических единиц (словосочетание; простое предложение: членимое и нечленимое; сложное предложение: союзное (сложносочинённое и сложноподчинённое: расчленённой и нерасчленённой структуры) и бессоюзное; многочленные предложения - структурные схемы и отношения между их компонентами. Обсуждаются типы членов предложения: главных (подлежащее и сказуемое) и второстепенных (определение, дополнение, обстоятельство), а также новейшие синтаксические процессы русского языка постперестроечного периода. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. System jednostek składniowych, ich znaczenia gramatyczne, relacje między nimi oraz związek składni z innymi działami gramatyki. 2. Związek wyrazowy: typy relacji składniowych między komponentami związku wyrazowego, rodzaje związku podrzędności (zgody, rządu, przynależności), leksykalno-gramatyczne i strukturalne typy związków wyrazowych. 3. Główne atrybuty zdania jako jednostki syntaktycznej oraz główne człony zdania: podmiot i orzeczenie i ich wzajemne relacje. 4. Drugorzędne człony zdania (przydawka, dopełnienie, okolicznik) i ich typy. Konstrukcje pozostające poza strukturą zdania (wtrącenia i zwroty). 5. Klasyfikacja zdań w języku rosyjskim według ich funkcji komunikacyjnej i stopnia ekspresji. 6. Zdanie dwuczłonowe (zawierajace podmiot i orzeczenie), jednoczłonowe - czasownikowe i nominatywne oraz ich typy i tzw. zdania niepełne. 7. Konstrukcje wydzielone i szeregowe człony zdania oraz zwroty i wtrącenia w strukturze zdania i poza nią. 8. Schematy strukturalne zdań dwu- i jednoczłonowych. 9. Zdanie złożone spójnikowe (współrzędne oraz podrzędne) i bezspójnikowe. 10. Konstrukcje wieloczłonowe (zdania wielokrotnie złożone). В рамках предмета рассматриваются следующие вопросы: • Предмет и общие понятия синтаксиса; система синтаксических единиц; синтаксические связи и отношения; средства синтаксической связи и построения синтаксических единиц; грамматические значения синтаксических единиц; связь синтаксиса с другими разделами грамматики. • Словосочетание. Типы синтаксических отношений между компонентами словосочетания (атрибутивные, объектные, обстоятельственные, восполняющие). Виды подчинительной связи между компонентами словосочетания (согласование, управление, примыкание). Лексико-грамматические и количественно-структурные типы словосочетаний. • Предложение - предикативность и интонация как его главные признаки. Главные члены предложения (подлежащее, сказуемое) и их виды. Грамматическая связь сказуемого с подлежащим. • Второстепенные члены предложения (определение, приложение, дополнение, обстоятельство) и их виды. Конструкции, не входящие в структуру предложения (обращение, «именительный темы», вводные и вставные конструкции). • Классификация предложений в русском языке по коммуникативной функции (повествовательные, вопросительные, побудительные) и по эмоциональной окраске (восклицательные и невосклицательные). • Двусоставные предложения. Односоставные предложения и их типы (определённо-личные, неопределённо-личные, обобщённо-личные, безличные, инфинитивные, номинативные, вокативные). Понятие распространённости предложений. • Неполные предложения и их разновидности (диалогическая, контекстуальная и структурная неполнота • Осложнённое простое предложение: предложения с однородными и обособлёнными членами, вводные и вставные слова и конструкции, обращения. • Простое предложение – структурный аспект изучения предложения (структурные схемы двусоставных и односоставных предложений). • Сложное союзное и бессоюзное предложение. Сложносочинённое предложение с соединительными, противительными, разделительными, присоединительными и пояснительными союзами. • Сложноподчинённое предложения расчленённой структуры (с придаточными: времени, причины, цели, следствия, условия, уступки, сравнения, подчинительно-присоединительным и сопоставительным). Сложноподчинённые предложения нерасчленённой структуры (присубстантивно-атрибутивные, изъяснительно-объектные, сравнительно-объектные, местоименно-соотносительные). • Бессоюзные сложные предложения. Средства связи предикативных частей в бессоюзном сложном предложении. Бессоюзные предложения однородного и неоднородного состава. Основные типы бессоюзных сложных предложений. • Многочленные сложные предложения. |
|
Literatura: |
Н. Ю. Шведова ред., Русская грамматика, т. 2, Москва 1980. В. А. Белошапкова, Современный русский язык. Синтаксис, Москва 1977. П. А. Лекант, Синтаксис простого предложения в современном русском языке, Москва 1974. J. Lukszyn, Składnia [w:] A. Bartoszewicz, J. Wawrzyńczyk red., Gramatyka opisowa współczesnego języka rosyjskiego, cz. 4, Warszawa 1987. A. Bielanin, Z. Czapiga, Современный русский язык. Синтаксис. Ćwiczenia z komentarzem cz. III, Rzeszów 2003. Cz. Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny (z ćwiczeniami), Opole 1998. |
|
Uwagi: |
Przedmiot jest prowadzony w języku rosyjskim. Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Grupa-Dolińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Grupa-Dolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot w tym cyklu ma na celu dostarczenie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z zagadnieniami składni języka rosyjskiego i omówienie zadań składni języka rosyjskiego. Charakteryzuje relacje między związkiem wyrazowym a zdaniem, rosyjskie związki wyrazowe oraz zdanie proste: główne i drugorzędne człony zdania. Omawia sposób analizy syntaktycznej zdania prostego oraz poszczególne typy zdań złożonych: spójnikowych (relacje współrzędności i podrzędności) oraz bezspójnikowych. Podaje zasady analizy zdania złożonego wielokrotnie oraz pełnej analizy syntaktycznej zdania rosyjskiego. Целью предмета является обсуждение главных синтаксических терминов с особенным учётом возможностей практического употребления правил русского синтаксиса, а также характеристика синтаксических единиц (словосочетание; простое предложение: членимое и нечленимое; сложное предложение: союзное (сложносочинённое и сложноподчинённое: расчленённой и нерасчленённой структуры) и бессоюзное; многочленные предложения - структурные схемы и отношения между их компонентами. Обсуждаются типы членов предложения: главных (подлежащее и сказуемое) и второстепенных (определение, дополнение, обстоятельство), а также новейшие синтаксические процессы русского языка постперестроечного периода. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. System jednostek składniowych, ich znaczenia gramatyczne, relacje między nimi oraz związek składni z innymi działami gramatyki. 2. Związek wyrazowy: typy relacji składniowych między komponentami związku wyrazowego, rodzaje związku podrzędności (zgody, rządu, przynależności), leksykalno-gramatyczne i strukturalne typy związków wyrazowych. 3. Główne atrybuty zdania jako jednostki syntaktycznej oraz główne człony zdania: podmiot i orzeczenie i ich wzajemne relacje. 4. Drugorzędne człony zdania (przydawka, dopełnienie, okolicznik) i ich typy. Konstrukcje pozostające poza strukturą zdania (wtrącenia i zwroty). 5. Klasyfikacja zdań w języku rosyjskim według ich funkcji komunikacyjnej i stopnia ekspresji. 6. Zdanie dwuczłonowe (zawierajace podmiot i orzeczenie), jednoczłonowe - czasownikowe i nominatywne oraz ich typy i tzw. zdania niepełne. 7. Konstrukcje wydzielone i szeregowe człony zdania oraz zwroty i wtrącenia w strukturze zdania i poza nią. 8. Schematy strukturalne zdań dwu- i jednoczłonowych. 9. Zdanie złożone spójnikowe (współrzędne oraz podrzędne) i bezspójnikowe. 10. Konstrukcje wieloczłonowe (zdania wielokrotnie złożone). В рамках предмета рассматриваются следующие вопросы: • Предмет и общие понятия синтаксиса; система синтаксических единиц; синтаксические связи и отношения; средства синтаксической связи и построения синтаксических единиц; грамматические значения синтаксических единиц; связь синтаксиса с другими разделами грамматики. • Словосочетание. Типы синтаксических отношений между компонентами словосочетания (атрибутивные, объектные, обстоятельственные, восполняющие). Виды подчинительной связи между компонентами словосочетания (согласование, управление, примыкание). Лексико-грамматические и количественно-структурные типы словосочетаний. • Предложение - предикативность и интонация как его главные признаки. Главные члены предложения (подлежащее, сказуемое) и их виды. Грамматическая связь сказуемого с подлежащим. • Второстепенные члены предложения (определение, приложение, дополнение, обстоятельство) и их виды. Конструкции, не входящие в структуру предложения (обращение, «именительный темы», вводные и вставные конструкции). • Классификация предложений в русском языке по коммуникативной функции (повествовательные, вопросительные, побудительные) и по эмоциональной окраске (восклицательные и невосклицательные). • Двусоставные предложения. Односоставные предложения и их типы (определённо-личные, неопределённо-личные, обобщённо-личные, безличные, инфинитивные, номинативные, вокативные). Понятие распространённости предложений. • Неполные предложения и их разновидности (диалогическая, контекстуальная и структурная неполнота • Осложнённое простое предложение: предложения с однородными и обособлёнными членами, вводные и вставные слова и конструкции, обращения. • Простое предложение – структурный аспект изучения предложения (структурные схемы двусоставных и односоставных предложений). • Сложное союзное и бессоюзное предложение. Сложносочинённое предложение с соединительными, противительными, разделительными, присоединительными и пояснительными союзами. • Сложноподчинённое предложения расчленённой структуры (с придаточными: времени, причины, цели, следствия, условия, уступки, сравнения, подчинительно-присоединительным и сопоставительным). Сложноподчинённые предложения нерасчленённой структуры (присубстантивно-атрибутивные, изъяснительно-объектные, сравнительно-объектные, местоименно-соотносительные). • Бессоюзные сложные предложения. Средства связи предикативных частей в бессоюзном сложном предложении. Бессоюзные предложения однородного и неоднородного состава. Основные типы бессоюзных сложных предложений. • Многочленные сложные предложения. |
|
Literatura: |
Н. Ю. Шведова ред., Русская грамматика, т. 2, Москва 1980. В. А. Белошапкова, Современный русский язык. Синтаксис, Москва 1977. П. А. Лекант, Синтаксис простого предложения в современном русском языке, Москва 1974. J. Lukszyn, Składnia [w:] A. Bartoszewicz, J. Wawrzyńczyk red., Gramatyka opisowa współczesnego języka rosyjskiego, cz. 4, Warszawa 1987. A. Bielanin, Z. Czapiga, Современный русский язык. Синтаксис. Ćwiczenia z komentarzem cz. III, Rzeszów 2003. Cz. Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny (z ćwiczeniami), Opole 1998. |
|
Uwagi: |
Przedmiot jest prowadzony w języku rosyjskim. Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Paśko-Koneczniak | |
Prowadzący grup: | Dorota Paśko-Koneczniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot w tym cyklu ma na celu dostarczenie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z zagadnieniami składni języka rosyjskiego i omówienie zadań składni języka rosyjskiego. Charakteryzuje relacje między związkiem wyrazowym a zdaniem, rosyjskie związki wyrazowe oraz zdanie proste: główne i drugorzędne człony zdania. Omawia sposób analizy syntaktycznej zdania prostego oraz poszczególne typy zdań złożonych: spójnikowych (relacje współrzędności i podrzędności) oraz bezspójnikowych. Podaje zasady analizy zdania złożonego wielokrotnie oraz pełnej analizy syntaktycznej zdania rosyjskiego. Целью предмета является обсуждение главных синтаксических терминов с особенным учётом возможностей практического употребления правил русского синтаксиса, а также характеристика синтаксических единиц (словосочетание; простое предложение: членимое и нечленимое; сложное предложение: союзное (сложносочинённое и сложноподчинённое: расчленённой и нерасчленённой структуры) и бессоюзное; многочленные предложения - структурные схемы и отношения между их компонентами. Обсуждаются типы членов предложения: главных (подлежащее и сказуемое) и второстепенных (определение, дополнение, обстоятельство), а также новейшие синтаксические процессы русского языка постперестроечного периода. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. System jednostek składniowych, ich znaczenia gramatyczne, relacje między nimi oraz związek składni z innymi działami gramatyki. 2. Związek wyrazowy: typy relacji składniowych między komponentami związku wyrazowego, rodzaje związku podrzędności (zgody, rządu, przynależności), leksykalno-gramatyczne i strukturalne typy związków wyrazowych. 3. Główne atrybuty zdania jako jednostki syntaktycznej oraz główne człony zdania: podmiot i orzeczenie i ich wzajemne relacje. 4. Drugorzędne człony zdania (przydawka, dopełnienie, okolicznik) i ich typy. Konstrukcje pozostające poza strukturą zdania (wtrącenia i zwroty). 5. Klasyfikacja zdań w języku rosyjskim według ich funkcji komunikacyjnej i stopnia ekspresji. 6. Zdanie dwuczłonowe (zawierajace podmiot i orzeczenie), jednoczłonowe - czasownikowe i nominatywne oraz ich typy i tzw. zdania niepełne. 7. Konstrukcje wydzielone i szeregowe człony zdania oraz zwroty i wtrącenia w strukturze zdania i poza nią. 8. Schematy strukturalne zdań dwu- i jednoczłonowych. 9. Zdanie złożone spójnikowe (współrzędne oraz podrzędne) i bezspójnikowe. 10. Konstrukcje wieloczłonowe (zdania wielokrotnie złożone). В рамках предмета рассматриваются следующие вопросы: • Предмет и общие понятия синтаксиса; система синтаксических единиц; синтаксические связи и отношения; средства синтаксической связи и построения синтаксических единиц; грамматические значения синтаксических единиц; связь синтаксиса с другими разделами грамматики. • Словосочетание. Типы синтаксических отношений между компонентами словосочетания (атрибутивные, объектные, обстоятельственные, восполняющие). Виды подчинительной связи между компонентами словосочетания (согласование, управление, примыкание). Лексико-грамматические и количественно-структурные типы словосочетаний. • Предложение - предикативность и интонация как его главные признаки. Главные члены предложения (подлежащее, сказуемое) и их виды. Грамматическая связь сказуемого с подлежащим. • Второстепенные члены предложения (определение, приложение, дополнение, обстоятельство) и их виды. Конструкции, не входящие в структуру предложения (обращение, «именительный темы», вводные и вставные конструкции). • Классификация предложений в русском языке по коммуникативной функции (повествовательные, вопросительные, побудительные) и по эмоциональной окраске (восклицательные и невосклицательные). • Двусоставные предложения. Односоставные предложения и их типы (определённо-личные, неопределённо-личные, обобщённо-личные, безличные, инфинитивные, номинативные, вокативные). Понятие распространённости предложений. • Неполные предложения и их разновидности (диалогическая, контекстуальная и структурная неполнота • Осложнённое простое предложение: предложения с однородными и обособлёнными членами, вводные и вставные слова и конструкции, обращения. • Простое предложение – структурный аспект изучения предложения (структурные схемы двусоставных и односоставных предложений). • Сложное союзное и бессоюзное предложение. Сложносочинённое предложение с соединительными, противительными, разделительными, присоединительными и пояснительными союзами. • Сложноподчинённое предложения расчленённой структуры (с придаточными: времени, причины, цели, следствия, условия, уступки, сравнения, подчинительно-присоединительным и сопоставительным). Сложноподчинённые предложения нерасчленённой структуры (присубстантивно-атрибутивные, изъяснительно-объектные, сравнительно-объектные, местоименно-соотносительные). • Бессоюзные сложные предложения. Средства связи предикативных частей в бессоюзном сложном предложении. Бессоюзные предложения однородного и неоднородного состава. Основные типы бессоюзных сложных предложений. • Многочленные сложные предложения. |
|
Literatura: |
Н. Ю. Шведова ред., Русская грамматика, т. 2, Москва 1980. В. А. Белошапкова, Современный русский язык. Синтаксис, Москва 1977. П. А. Лекант, Синтаксис простого предложения в современном русском языке, Москва 1974. J. Lukszyn, Składnia [w:] A. Bartoszewicz, J. Wawrzyńczyk red., Gramatyka opisowa współczesnego języka rosyjskiego, cz. 4, Warszawa 1987. A. Bielanin, Z. Czapiga, Современный русский язык. Синтаксис. Ćwiczenia z komentarzem cz. III, Rzeszów 2003. Cz. Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny (z ćwiczeniami), Opole 1998. |
|
Uwagi: |
Przedmiot jest prowadzony w języku rosyjskim. Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.