Praktyczna nauka języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2514-s1ROS2Z-PNJR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, II rok 1 semestr, filologia rosyjska (s1) Przedmioty z języka rosyjskiego - II rok 1 semestr - lingwistyka stosowana s1 |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie II semestru przedmiotu Praktyczna Nauka Języka Rosyjskiego (egzamin). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w ćwiczeniach - 120 godz. Przygotowanie do ćwiczeń - 60 godz. Przygotowanie do kolokwiów - 16 godz. Konsultacje na dyżurach i drogą elektroniczną - 4 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu studiów (6 semestrów) student: Filologii rosyjskiej W1: K_W02 zna gramatykę, leksykę i ortografię języka rosyjskiego w stopniu pozwalającym na dalsze kształcenie W2: K_W12 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu specjalistycznych wariantów języka rosyjskiego W2: K_W13 zna zasady przekładoznawstwa w stopniu zaawansowanym Lingwistyki stosowanej W1: K_W02 zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla danego języka/ języków w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia K_W12: ma zaawansowaną wiedzę z zakresu specjalistycznych wariantów dwóch wybranych języków (rosyjskiego, francuskiego lub włoskiego – z koszyka I oraz czeskiego, hiszpańskiego lub arabskiego – z koszyka II) K_W13: zna zasady przekładoznawstwa w stopniu zaawansowanym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu studiów (6 semestrów) student: Filologii rosyjskiej U1: K_U02 potrafi czytać ze zrozumieniem i interpretować teksty w języku rosyjskim U2: K_U04 potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka rosyjskiego U3: K_U05 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i rosyjskim U4: K_U08 potrafi pracować w zespole przyjmując różne role U5: K_U12 umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów U6: K_U14 posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku polskim i/lub rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł U7: K_U15 posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł U8: K_U18 ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu co najmniej B2 w ramach języka rosyjskiego U9: K_U19 rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się w języku rosyjskim (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań, kongresów, konferencji itp. oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) U10: K_U20 potrafi tłumaczyć z języka rosyjskiego na język polski U11: K_U21 potrafi tłumaczyć z języka polskiego na język rosyjski Lingwistyki stosowanej: U1: K_U02 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w dwóch wybranych językach (rosyjskim, francuskim lub włoskim – z koszyka I oraz czeskim, hiszpańskim lub arabskim – z koszyka II) U2: K_U04 potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany dwóch wybranych języków (rosyjskiego, francuskiego lub włoskiego – z koszyka I oraz czeskiego, hiszpańskiego lub arabskiego – z koszyka II) U3: K_U05 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku polskim i dwóch wybranych językach (rosyjskim, francuskim lub włoskim – z koszyka I oraz czeskim, hiszpańskim lub arabskim – z koszyka II) U4: K_U08 potrafi pracować w zespole przyjmując różne role U5: K_U15 posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku polskim i w dwóch językach wybranego obszaru (rosyjskim, francuskim lub włoskim – z koszyka I oraz czeskim, hiszpańskim lub arabskim – z koszyka II) z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł U6: K_U16 posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i w dwóch językach wybranego obszaru (rosyjskim, francuskim lub włoskim – z koszyka I oraz czeskim, hiszpańskim lub arabskim - z koszyka II) z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł U7: K_U19 ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 w ramach wybranych dwóch języków (rosyjskiego, francuskiego lub włoskiego – z koszyka I oraz czeskiego, hiszpańskiego lub arabskiego – z koszyka II) U8: K_U21 potrafi tłumaczyć w formie ustnej i pisemnej z dwóch wybranych języków (rosyjskiego, francuskiego lub włoskiego – z koszyka I oraz czeskiego, hiszpańskiego lub arabskiego – z koszyka II) na język polski U9: K_U22 potrafi tłumaczyć w formie ustnej i pisemnej z języka polskiego na dwa wybrane języki (rosyjski, francuski lub włoski – z koszyka I oraz czeski, hiszpański lub arabski – z koszyka II) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu studiów (6 semestrów) student: Filologii rosyjskiej K1: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K2: K_K05 dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w rosyjskim obszarze kulturowym Lingwistyki stosowanej K1: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K2: K_K04: uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji dziedzictwa kulturowego wybranego obszaru językowego K3: K_K06: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w rosyjskim obszarze kulturowym |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształtowanie sprawności językowych (czytanie, słuchanie, rozumienie, pisanie, mówienie, tłumaczenie) w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się w sytuacjach życia codziennego oraz zawodowego. Przedmiot docelowo (po VI semestrze) zakłada opanowanie języka rosyjskiego na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
Pełny opis: |
Przedmiot składa się z następujących typów zajęć: LEKSYKA (60 g.) – celem przedmiotu jest rozwijanie umiejętności swobodnego i aktywnego posługiwania się językiem rosyjskim podczas formułowania wypowiedzi ustnej i pisemnej z uwzględnieniem słownictwa tematycznego wynikającego z programu. GRAMATYKA+ORTOGRAFIA (30 g.) – przedmiot zakłada praktyczne opanowanie zasad gramatyki i ortografii. Celem ćwiczeń jest także wyrobienie umiejętności pozwalających na poprawne budowanie wypowiedzeń i spójnych tekstów. MULTIMEDIA (30 g.) – na zajęciach jest kształtowana umiejętność rozumienia ze słuchu, mówienia oraz poprawnej wymowy podczas wykonywania ćwiczeń opartych na interesujących wideo- oraz audiomateriałach, zaczerpniętych z rosyjskich środków masowego przekazu (talk-show; filmy animowane; programy informacyjne; podcasty; piosenki i inne). Zakres tematów poszczególnych zajęć w części B sylabusa. |
Literatura: |
Leksyka Pado A., Беседа 1 (podręcznik + zeszyt ćwiczeń), Kraków 2019 Pado A., Беседа 2 (podręcznik + zeszyt ćwiczeń), Kraków 2019 Чернышов С., Чернышова А., Поехали! 2, Санкт-Петербург 2009 Bazyluk M., Polowczyk T., Пособие по русскому языку для деловых людей, Poznań 1999 Dosz J., Grzegorczyk J., Szubska J., Экспедиция, cz. 2, klasa 3, Warszawa 2005. Dosz J., Grzegorczyk J., Szubska J., Экспедиция, cz. 2, Warszawa 2005. Pado A., Успех-2, Warszawa 2003. Pado A., Успех-3, Warszawa 2004. Родимкина А., Райли З., Ландсман Н., Россия сегодня, Варшава 2003. Родимкина А., Ландсман Н., Россия: день сегодняшний, Варшава 2005. Родимкина А., Ландсман Н., Россия день за днем, выпуск 1, Санкт-Петербург 2010. Родимкина А., Ландсман Н., Россия день за днем, выпуск 2, Санкт-Петербург 2011. Материалы из Интернета и других источников, адаптированные для работы на занятиях, аудио- и видеозаписи. Gramatyka i ortografia 1. Bogusławski A., Fleksja rosyjska, Warszawa 2005. 2. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009. 3. Gołubiewa A., Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, t. 1, Warszawa 1999. 4. Kowalska N., Krawczyk L., Zaron Z., Ćwiczenia z gramatyki opisowej języka rosyjskiego, Warszawa 1978. 5. Гвоздев А.Н., Очерки по стилистике русского языка, Москва 1965. 6. Граудина Л.К., Ицкович В.А., Катлинская Л.П., Грамматическая правильность русской речи, Москва 2004. 7. Шелякин М.А., Справочник по русской грамматике, Москва 2005. 8. Розенталь Д.Э., Русский язык, Москва 2005. 9. Всеволодова М.В., Потапова Г.Б., Способы выражения временных отношений, Москва 1973. 10. Материалы из Интернета Multimedia 1. Kaźmierczak A., Kędzierska L., Matwijczyna D., Русский язык. Подготовительные материалы к экзамену TELC, Русский язык плюс В2, Приложение (Понимание при аудировании. Устный экзамен), Lublin 2006. 2. Барышникова Е.Н., Денисова А.А., Чебурашка и его друзья: Пособие по развитию речи с использованием мультфильмов, Москва 2006. 3. Бердичевский А., Вегвари В., Ковалев К, Пассов Е., Поор З., Диалог с Россией. Видеокурс для продвинутого этапа, Санкт-Петербург 2002. 4. Бердичевский А . , Архангельская Э. , Игнатьева Л., Курпниеце Р., Почему это произошло ? Видеокурс по межкультурному общению для бизнесменов, имеющих деловых партнеров в России, Рига 2008; 5.Аудио- и видеоматериалы из Интернета |
Metody i kryteria oceniania: |
Prace kontrolne (sprawdziany pisemne i ustne), bieżące przygotowanie do zajęć, regularny udział i aktywność, prace domowe. Ocena jest wystawiana na ostatnich zajęciach w semestrze. Próg zaliczeniowy w przypadku prac kontrolnych i innych zadań wynosi 60%. Podlegające ocenie zadania (pisemne i ustne) sprawdzają stopień realizacji następujących efektów kształcenia: Filologia rosyjska K_W02; K_W12, K_W13; K_U02; K_U04; K_U05, K_U08, K_U12, K_U14, K_U15, K_U18, K_U19, K_U20; K_U21 Lingwistyka stosowana K_W02; K_W12, K_W13; K_U02; K_U04; K_U05; K_U08; K_U15; K_U16; K_U19; K_U21; K_U22 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Graszek-Tańska, Tatiana Zinowjewa | |
Prowadzący grup: | Irena Matczyńska, Piotr Zemszał, Tatiana Zinowjewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Graszek-Tańska, Kamila Sadowska-Krahl, Tatiana Zinowjewa | |
Prowadzący grup: | Irena Matczyńska, Kamila Sadowska-Krahl, Piotr Zemszał, Tatiana Zinowjewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Graszek-Tańska, Kamila Sadowska-Krahl, Tatiana Zinowjewa | |
Prowadzący grup: | Irena Matczyńska, Kamila Sadowska-Krahl, Piotr Zemszał, Tatiana Zinowjewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Graszek-Tańska, Irena Matczyńska, Kamila Sadowska-Krahl, Piotr Zemszał, Tatiana Zinowjewa | |
Prowadzący grup: | Irena Matczyńska, Kamila Sadowska-Krahl, Piotr Zemszał, Tatiana Zinowjewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym 2020/2021 zajęcia prowadzone są zdalnie z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania i testowania, przede wszystkim za pośrednictwem platformy Moodle oraz MS Teams. |
|
Pełny opis: |
Zob. informacje ogólne. |
|
Literatura: |
Zob. informacje ogólne. |
|
Uwagi: |
Grupa 1 dr T. Zinowjewa Teams: https://bit.ly/2HpffCz Moodle: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=610 mgr I. Matczyńska Teams: https://bit.ly/3ondwOC dr hab P. Zemszał Teams: https://bit.ly/2TrbU89 Grupa 2 mgr K. Sadowska-Krahl Teams: https://bit.ly/2FYya6h Moodle: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1355 mgr I. Matczyńska Teams: https://bit.ly/31HRqfV dr hab P. Zemszał Teams: https://bit.ly/37FCL8N |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Graszek-Tańska, Dorota Paśko-Koneczniak, Kamila Sadowska-Krahl, Piotr Zemszał, Tatiana Zinowjewa | |
Prowadzący grup: | Dorota Paśko-Koneczniak, Kamila Sadowska-Krahl, Piotr Zemszał, Tatiana Zinowjewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej w kraju program zajęć może być realizowany w trybie zdalnym, za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams. PNJR Leksyka , gr. "P" (Kamila Sadowska-Krahl) Moodle: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=2005 MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afwGwSUspXKnjjMkAWBvfCKUtM78GgH3yo_hZkIVTMfA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1efd1c5e-5bae-4ae9-9180-223c09bd01a6&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 PNJR Multimedia (dr Dorota Paśko-Koneczniak) Moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1504 MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aBZhXdugtWx2PLxmVpyWolg4NUlbHvqUW3MWCOe9lpD81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6c73d62e-b3cc-4135-a6ec-4b3ebe578f1a&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
|
Pełny opis: |
Zob. informacje ogólne. |
|
Literatura: |
Zob. informacje ogólne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Graszek-Tańska, Irena Matczyńska, Kamila Sadowska-Krahl, Piotr Zemszał, Tatiana Zinowjewa | |
Prowadzący grup: | Irena Matczyńska, Kamila Sadowska-Krahl, Piotr Zemszał, Tatiana Zinowjewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej w kraju program zajęć może być realizowany w trybie zdalnym, za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams. PNJR Leksyka , gr. "P" (Kamila Sadowska-Krahl) Moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4110 MS Teams:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUIa9ITJ3t-hWE0mjDxjYWhIJ-MjWbGtNb9IwCyPnjxM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c944795f-5d45-4396-9d47-0bfabd9d5d85&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 PNJR Multimedia (mgr Irena Matczyńska) MS Teams: Grupa od podstaw ("P"): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMhik6ICv04s2xCv5eyQBOaUtdLuyUOo8FFhwiSNAz8U1%40thread.tacv2/conversations?groupId=dea91ee5-fbeb-4059-a801-9b4fcef029f0&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Grupa kontynuująca ("K"): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aW6RIrSGsppG9bvcj4ppbpQlgoBVs8IUmoaTfBjpvSGA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=820a6238-a91d-4295-adb3-9ba640ab0650&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
|
Pełny opis: |
Zob. informacje ogólne. |
|
Literatura: |
Zob. informacje ogólne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.