Literatura rosyjska 5
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2514-s1ROS3Z-LR5-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura rosyjska 5 |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Wymagania wstępne: | Otwartość umysłu i świadomość, że literatura, w szczególności rosyjska, pomaga zrozumieć jakiś fragment świata, tłumaczy pewne ludzkie zachowania. Utwory literackie bywają bowiem trafną diagnozą aktualnej sytuacji społecznej, politycznej, egzystencjalnej. A dzięki utożsamieniu się z ich bohaterami zastępcze przeżywanie emocji (skądinąd - bardzo wygodne i bezpieczne!) czyni nas, a przynajmniej powinno czynić, mądrzejszymi i bogatszymi o wiedzę, do której - opierając się jedynie na własnym doświadczeniu - moglibyśmy nigdy nie dotrzeć. Trudno też przecenić wrażliwość i otwartość, którą zyskujemy dzięki literaturze, dzięki przywilejowi uczestniczenia w artystycznej wyobraźni jej twórców. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (udział w ćwiczeniach: 30 h, konsultacje: 5 h): 35 h. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (przygotowanie do zajęć, zaliczenia przedmiotu): 30 Łącznie: 65 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka: - ma zaawansowaną wiedzę o literaturze rosyjskiej, w szczególności na temat jej periodyzacji, genologii oraz twórczości wybranych autorów (K_W04), - ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W06), - ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym (K_W07). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów (K_U01), - umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym (K_U11). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Pod nazwą "Literatura rosyjska 5" (notabene, bardziej odpychającą niż zachęcającą Studentki i Studentów III roku filologii rosyjskiej do zgłębiania tajników tego przedmiotu) kryją się zjawiska i utwory literackie lat 1964-1999. Ujmując to nieco bardziej szczegółowo, będziemy omawiać: - literaturę lat 1964-1986 - tzw. okresu "zastoju" (lub inaczej: lat 1970.) - postmodernizm rosyjski - literaturę okresu "pieriestrojki" (1986-1991) - literaturę lat 1990. (1991-1999) |
Pełny opis: |
Celem praktycznej części przedmiotu o nazwie "Literatura rosyjska 5" jest przybliżenie Państwu a) zjawisk omawianych na wykładach (z myślą o czekającym Państwa egzaminie ustnym) i b) zilustrowanie ich odpowiednio dobranymi utworami. Jeszcze raz uprzejmie przypominam, że będą Państwo mieli przywilej studiowania literatury rosyjskiej lat 1964-1999 (zob. Skrócony opis). Każde zajęcia zatem będą składały się z części poniekąd teoretycznej i analitycznej. Odwołując się do wykładów, najpierw podyskutujemy o ogólnej sytuacji literacko-artystycznej i kulturowej interesującego nas okresu, a następnie przejdziemy do omówienia utworu będącego swego rodzaju "wizytówką" swoich czasów. Jeśli teraz Państwo zechcą skierować swoją uwagę na zakładkę: Ćwiczenia - Zakres tematów, to zapewne zauważą Państwo, że tematy poszczególnych zajęć niemal pokrywają się z tematyką wykładów, a w zasadzie z bardziej szczegółowymi zagadnieniami podejmowanymi na wykładach. |
Literatura: |
Opracowania szczegółowe, dostosowane do każdego omawianego utworu znajdą Państwo w części sylabusa: Informacje o zajęciach w cyklu (zakładka: Informacje wspólne dla wszystkich grup; Zakres tematów). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, dlatego uprzejmie proszę o obecność na zajęciach oraz aktywne i świadome uczestnictwo w dyskusji. Do uzyskania oceny dostatecznej wystarczy zabrać głos 6 razy w ciągu semestru, ALE (i tu pewnie Państwa zmartwię?) powinny to być w miarę rozbudowane i uargumentowane wypowiedzi. Osoby, które takiej aktywności nie wykażą, czeka zaliczenie ustne utworów omawianych na poszczególnych zajęciach. Naszym celem jest zrealizowanie następujących efektów kształcenia: K_W04, K_W06, K_W07, K_U01, K_U11, K_K01. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Rzepnikowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Rzepnikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Lista lektur obowiązkowych: 1. "Утиная охота" (1970) Александра Вампилова (1937-1972). 2. "Прощание с Матёрой" (1976) Валентина Распутина (1937-2015). 3. "Дом на набережной" (1975) Юрия Трифонова (1925-1981). 4. "Верный Руслан" (1975) Георгия Владимова (1931-2003). 5. "Пегий пёс, бегущий краем моря" (1977) Чингиза Айтматова (1928-2008). 6. "Москва-Петушки" (1973) Венедикта Ерофеева (1938-1990). 7. "Стол, покрытый сукном и с графином посередине" (1993) Владимира Маканина (1937-2017). 8. "Кролики и удавы" (1982; опубл. 1987) Фазиля Искандера (1929-2016). 9. "Капитан Дикштейн" (1987) Михаила Кураева (1939 г. рожд.). 10. "Чапаев и Пустота" (1996) Виктора Пелевина (1962 г. рожд.). |
|
Uwagi: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. W wypadku konieczności przejścia na tryb online zajęcia będą prowadzone w trybie synchronicznym lub łączonym z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams, przy użyciu odpowiednich metod dydaktycznych. Link do zespołu udostępnię w stosownym czasie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.