Literatura rosyjska 5
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2514-s1ROS3Z-LR5-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura rosyjska 5 |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Wymagania wstępne: | Otwartość umysłu i świadomość, że literatura, w szczególności rosyjska, pomaga zrozumieć jakiś fragment świata, tłumaczy pewne ludzkie zachowania. Utwory literackie bywają bowiem trafną diagnozą aktualnej sytuacji społecznej, politycznej, egzystencjalnej. A dzięki utożsamieniu się z ich bohaterami zastępcze przeżywanie emocji (skądinąd - bardzo wygodne i bezpieczne!) czyni nas, a przynajmniej powinno czynić, mądrzejszymi i bogatszymi o wiedzę, do której - opierając się jedynie na własnym doświadczeniu - moglibyśmy nigdy nie dotrzeć. Trudno też przecenić wrażliwość i otwartość, którą zyskujemy dzięki literaturze, dzięki przywilejowi uczestniczenia w artystycznej wyobraźni jej twórców. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 17 h (udział w wykładzie: 15 h, konsultacje: 2 h). Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (przygotowanie do egzaminu): 8 h Łącznie: 27 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka: - ma zaawansowaną wiedzę o literaturze rosyjskiej, w szczególności na temat jej periodyzacji, genologii oraz twórczości wybranych autorów (K_W04), - ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W06), - ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym (K_W07). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów (K_U01), - umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym (K_U11). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Na wykładach jest omawiana literatura lat 1964-1999, w szczególności: - literatura lat 1964-1986 - tzw. okresu "zastoju" - postmodernizm rosyjski - literatura okresu "pieriestrojki" (1986-1991) - literatura lat 1990. (1991-1999), czyli po rozpadzie eksperymentalnego państwa o nazwie Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) |
Pełny opis: |
Tematyka kolejnych zajęć wygląda następująco: 1. Русская культура и литература 1964-1986 (1970-e гг.) 2. Драматургия Александра Вампилова (1937-1972). 3. Формы интеллектуализации в прозе 1970-х гг. 4. Особенности русского постмодернизма (П). 5. Литература и "перестройка" (1986-1990 гг.). Неоклассическая (традиционная) проза. 6. Условно-метафорическая проза 1990-х гг. 7. "Другая проза" 1990-х гг. Po więcej szczegółów na temat zagadnień poruszanych na wykładzie zapraszam do zakładki Zakres tematów (Informacje o prowadzeniu przedmiotu w cyklu/Wykład/Informacje wspólne dla wszystkich grup). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Лейдерман Н. Л., Липовецкий М. Н., Современная русская литература. Книга 2-3, Москва 2001. 2. Нефагина Г., Русская проза второй половины 80-х – начала 90-х годов ХХ века, Минск 1998. 3. Drawicz A. (red.), Historia literatury rosyjskiej XX wieku, Warszawa 1997. 4. Wołodźko-Butkiewicz A., Od pieriestrojki do laboratoriów netliteratury. Przemiany we współczesnej prozie rosyjskiej. Warszawa 2004. Literatura dodatkowa: 1. Скоропанова И. С., Русская постмодернистская литература, Москва 1999. 2. Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, Wrocław, 1996. 3. Klimowicz T., Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917-1996), Wrocław 1996. 4. Klimowicz T., Obywatele Arkadii. Losy pisarzy rosyjskich po roku 1917, Wrocław 1993. 5. Porębina G., Poręba S., Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, Katowice 1994. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kończy się egzaminem (ustnym). Egzamin realizuje następujące efekty kształcenia: K_W04, K_U01, K_U11, K_K01. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Rzepnikowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Rzepnikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Pełny opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Uwagi: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. W wypadku konieczności przejścia na tryb online zajęcia będą prowadzone w trybie synchronicznym lub łączonym z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams, przy użyciu odpowiednich metod dydaktycznych. Link do zespołu udostępnię w stosownym czasie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.