Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotu na II, III, IV etapie edukacyjnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2514-s2ROS2Z-DP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przedmiotu na II, III, IV etapie edukacyjnym
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, I rok 1 semestr, filologia rosyjska (s2)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Zaliczenie z oceną (2 p. ECTS)


Godziny z udziałem nauczyciela - 30,

konsultacje - 2,

praca własna studenta - 18

Efekty uczenia się - wiedza:

Po zakończeniu kursu student zna terminologię glottodydaktyczną oraz metody i techniki nauczania języka rosyjskiego jako obcego (K_W04, K_W09).

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zakończeniu kursu student potrafi dokonywać selekcji i gradacji materiału językowego oraz pomocy dydaktycznych. Potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i oceniać informacje z różnych źródeł informacji i dziedzin wiedzy (K_U06).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zakończeniu kursu student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, potrafi organizować proces uczenia się innych osób (K_K01). Student potrafi pracować w zespole (K_K02), określać priorytety realizowanego zadania (K_K03), rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (K_K04).

Metody dydaktyczne:

Identyczne jak w części A.

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu
- studium przypadku
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z teorią i praktyką nauczania języka rosyjskiego, specyfiką lekcji języka obcego.

Pełny opis:

Zajęcia prezentują problematykę kształcenia językowego z perspektywy nauczyciela. Omówione zostaną zagadnienia reformy programowej kształcenia ogólnego, europejska polityka językowa, program i treści kształcenia na II, III i IV etapie nauczania, planowanie lekcji. Podczas zajęć opracowane zostaną kwestie uwarunkowań sukcesu w nauce języka oraz sukcesu nauczyciela w organizowaniu tej nauki za pomocą różnorodnych metod i technik odpowiednich dla poszczególnych grup wiekowych uczących się.

Studenci zdobywają glottodydaktyczną wiedzę praktyczną o sposobach, środkach i procedurach kształtowania umiejętności ustnego i pisemnego komunikowania się w języku obcym oraz niezbędnej wiedzy teoretycznej tłumaczącej tak rozumienie władania językiem obcym i nabywania umiejętności językowych, jak i uwarunkowania uczenia się języka oraz kierowania tym uczeniem się.

Literatura:

Niedostępne materiały są udostępniane studentom przez prowadzącego.

Arabski J., O przyswajaniu języka obcego (drugiego), Warszawa 1985.

Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2007.

Brudnik E., Ja i mój uczeń. Pracujemy aktywnie, Kielce 2000.

Grochowski L., Metodyka nauczania języka rosyjskiego, Warszawa 1979.

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.

Komorowska H., (red.) Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego, Warszawa 1988.

Komorowska H., Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja, Warszawa WSiP 1980.

Nakonieczna D., Uczniowie zdolni i ich nauczyciele, Warszawa 1996.

Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.

Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.

Stawna M., Podejście komunikacyjne do nauczania języków obcych, Warszawa 1991.

Sylwestrowicz J., Lekcja języka obcego, Warszawa 1985.

Szałek M., Sposoby podnoszenia motywacji na lekcjach języka obcego, Poznań 1992.

Szlosek F., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, Radom 1995.

Woźniewicz W., Metodyka lekcji języka rosyjskiego, Warszawa 1987.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego, Tom 3, Języki obce w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum.

Czasopismo: Języki obce w szkole.

Aktualnie obowiązujące programy, podręczniki i poradniki metodyczne dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.

Metody i kryteria oceniania:

Zob. informacje o zajęciach w poszczególnych cyklach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)