Historia i kultura Włoch
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2515-s1WLO1Z-HIKW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia i kultura Włoch |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty I roku 1 semestru filologii włoskiej (s1) Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | konwersatorium 30 godzin+ 30 godzin praca własna (2 pkt ECTS) praca własna, przygotowanie do kolokwium, przygotowanie referatu , przeczytanie i opracowanie lektur do dyskusji - |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wiedza: Znajomość periodyzacji dziejów miasta, cech charakterystycznych miasta epok przedkomunalnej i komunalne, kulturowe uwarunkowania postrzegania i przedstawiania miasta, formy organizacji życia miejskiego i przestrzeni miejskiej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Dostrzeganie dynamiki zjawisk historycznych, umiejętność historycznego myślenia – rozpatrywania zjawisk w kontekście kulturowym, student zyskuje orientację w najważniejszych zagadnieniach formowania się i funkcjonowania struktur politycznych, zna kulturową specyfikę i strukturę społeczeństwa włoskiego w okresie od VI do XVI w., potrafi formułować wypowiedzi na podstawie treści z wykładu i lektur: |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Kompetencje społeczne: rozumienie genezy współczesnego postrzegania zjawisk historycznych umiejętność prezentacji publicznej i obrony własnych koncepcji |
Metody dydaktyczne: | nauczanie polimetodyczne; dyskusja, prezentacja |
Skrócony opis: |
Sem. I (Roman Czaja) Celem zajęć jest przedstawienie studentom Italianistyki podstawowych zjawisk politycznych, społeczno-gospodarczych i kulturalnych zachodzących w historii Włoch w średniowieczu i okresie Odrodzenia, a więc w okresie od V do końca XVI w.. Ze względu na specyfikę studiów filologicznych szczególnie ważne jest ukazanie z jednej strony specyfiki dziejów Italii, a z drugiej zaś powiązań z historią Europy zaalpejskiej oraz wpływu zjawisk zachodzących na Półwyspie Apenińskim na cywilizację europejską. Program zajęć podzielono na dwie części. Pierwsza mająca układ chronologiczny poświęcona jest historii Włoch, w jej ramach omawiane będą najważniejsze zjawiska z zakresu historii politycznej, społecznej i kultury. Druga część zajęć ma charakter problemowy i obejmuje przedstawienie najważniejszych zjawisk z zakresu historii społecznej i kultury oraz podstawowe elementy z zakresu geografii historycznej Półwyspu Apenińskiego. |
Pełny opis: |
Plan zajęć: cz. I: Roman Czaja 1. Periodyzacja dziejów Włoch od VI do XVI w. – Italia longobardzka 568-774 2. Dzieje Półwyspu Apenińskiego w okresie karolińskim 774-887 oraz w okresie tzw. „niezależnych królów włoskich” 888-962 3. Italia w okresie dominacji Cesarstwa Niemieckiego, cz. I: rządy dynastii saskiej i salickiej 4. Cz. II: Italia w okresie rządów dynastii Hohenstaufów 1152-1268 5. Rywalizacja o dominację polityczną na Półwyspie Apenińskim w II poł. XIII i w XIV w. 6. Dzieje polityczne Italii w okresie XV w. 7. Wojny włoskie 1494-1559 8. Struktura polityczny Italii w okresie dominacji hiszpańskiej w II połowie XVI w. 9. Geneza, rozwój i struktura wewnętrzna komun włoskich. 10. Włoska świadomość narodowa w średniowieczu i w okresie humanizmu 11. Kultura włoska w okresie średniowiecza. 12. Humanizm – geneza, nurt ideowe, przedstawiciele 13. Sztuki piękne w okresie Renesansu 14. Rola Włoch w gospodarce europejskiej IX-XVI w. 15. Geografia historyczna Italii: charakterystyka regionów. |
Literatura: |
Lektury z historii i kultury Włoch (Roman Czaja) Podręczniki: G. Procacci, Historia Włochów, Warszawa 1983 J.Gierowski, Historia Włoch, Wrocław 1986 Monografie i artykuły M. Bellonci, Lukrecja Borgia, Warszawa 1989 B.Beuys, Florencja. Świat miast I miasto Świata, Warszawa 1995 P.Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991 J.Burckhardt, Kultura odrodzenia we Włoszech, Warszawa 1939 I.Cloulas, Wawrzyniec Wspaniały, Warszawa 1989 K.Chłędowski, Siena, Lwów 1923 K.Chłędowski, Dwór w Ferrarze, Kraków 1958 K.Chłędowski, Historie neapolitańskie, Warszawa 1954 M.Handelsman, System narodowo-polityczny Coli di Rienzo, w : Przegląd Historyczny, t. 21 (1), 1918, s. 148-211 N.Hugede, Savonarola i Florentyńczycy, Warszawa 1988 J.Lucas-Dubreton, Życie codzienne we Florencji. Czasy Medyceuszy, Warszawa 1969 J.-C. Maire Vigueur, Rycerze i mieszczanie. Wojna, konflikty i społeczeństwo w średniowiecznych Włoszech, Warszawa 2008 H.Manikowska, Nadzór i represja. Władza i społeczeństwo w późnośredniowiecznej Florencji, Warszawa 1993 H.Manikowska, Średniowieczne miasta-państwa na półwyspie apenińskim, w: Rozkwit średniowiecznej Europy, pod red. H.Samsonowicza, Warszawa 2001, s. 250-277 P.Muratov, Obrazy Włoch, Warszawa 1972 A.Perria, Okrutni Sforzowie, Warszawa 1985 M.Patkaniowski, Charakterystyka ustawodawstwa statutowego na tle rozwoju komuny włoskiej, w: Czasopismo Prawno-Historyczne, t. 31, 1938. R.Romano, Między dwoma kryzysami. Włochy Renesansu, Warszawa 1976 M.Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1981 W.Szyszkowski, Wenecja. Dzieje Republiki 726-1797, Toruń 1992 Z.Waźbiński, Malarstwo quattrocenta, Warszawa 1989 |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusji w czasie zajęć, referowanie wybranych problemów na zajęciach, pisemny egzamin z materiału omawianego na zajęciach i wybranych lektur |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja | |
Prowadzący grup: | Roman Czaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Sem. I (Roman Czaja) Celem zajęć jest przedstawienie studentom Italianistyki podstawowych zjawisk politycznych, społeczno-gospodarczych i kulturalnych zachodzących w historii Włoch w średniowieczu i okresie Odrodzenia, a więc w okresie od V do końca XVI w.. Ze względu na specyfikę studiów filologicznych szczególnie ważne jest ukazanie z jednej strony specyfiki dziejów Italii, a z drugiej zaś powiązań z historią Europy zaalpejskiej oraz wpływu zjawisk zachodzących na Półwyspie Apenińskim na cywilizację europejską. Program zajęć podzielono na dwie części. Pierwsza mająca układ chronologiczny poświęcona jest historii Włoch, w jej ramach omawiane będą najważniejsze zjawiska z zakresu historii politycznej, społecznej i kultury. Druga część zajęć ma charakter problemowy i obejmuje przedstawienie najważniejszych zjawisk z zakresu historii społecznej i kultury oraz podstawowe elementy z zakresu geografii historycznej Półwyspu Apenińskiego. |
|
Pełny opis: |
Plan zajęć: cz. I: Roman Czaja 1. Periodyzacja dziejów Włoch od VI do XVI w. – Italia longobardzka 568-774 2. Dzieje Półwyspu Apenińskiego w okresie karolińskim 774-887 oraz w okresie tzw. „niezależnych królów włoskich” 888-962 3. Italia w okresie dominacji Cesarstwa Niemieckiego, cz. I: rządy dynastii saskiej i salickiej 4. Italia w okresie rządów dynastii Hohenstaufów 1152-1268 5. Rywalizacja o dominację polityczną na Półwyspie Apenińskim w II poł. XIII i w XIV w. 6. Dzieje polityczne Italii w okresie XV w. 7. Wojny włoskie 1494-1559 8. Struktura polityczny Italii w okresie dominacji hiszpańskiej w II połowie XVI w. 9. Geneza, rozwój i struktura wewnętrzna komun włoskich. 10. Włoska świadomość narodowa w średniowieczu i w okresie humanizmu 11. Kultura włoska w okresie średniowiecza. 12. Humanizm – geneza, nurt ideowe, przedstawiciele 13. Sztuki piękne w okresie Renesansu 14. Rola Włoch w gospodarce europejskiej IX-XVI w. 15. Geografia historyczna Italii: charakterystyka regionów. |
|
Literatura: |
Podręczniki: G. Procacci, Historia Włochów, Warszawa 1983 J.Gierowski, Historia Włoch, Wrocław 1986 H. Manikowska, Włochy średniowieczne. Skrypt dla studentów italianistyki, Warszawa 2007 Monografie M. Belozerskaya, Sztuka Toskanii. Przewodnik po epokach miejscach i dziełach, Łodź 2010 M. Bellonci, Lukrecja Borgia, Warszawa 1989 B.Beuys, Florencja. Świat miast I miasto Świata, Warszawa 1995 M. Böhm, Normański podbój Sycylii w XI wieku, Oświęcim 2014 P.Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991 J.Burckhardt, Kultura odrodzenia we Włoszech, Warszawa 1939 I.Cloulas, Wawrzyniec Wspaniały, Warszawa 1989 K.Chłędowski, Siena, Lwów 1923 K.Chłędowski, Dwór w Ferrarze, Kraków 1958 K.Chłędowski, Historie neapolitańskie, Warszawa 1954 M.Handelsman, System narodowo-polityczny Coli di Rienzo, w : Przegląd Historyczny, t. 21 (1), 1918, s. 148-211 N.Hugede, Savonarola i Florentyńczycy, Warszawa 1988 J.Lucas-Dubreton, Życie codzienne we Florencji. Czasy Medyceuszy, Warszawa 1969 J.-C. Maire Vigueur, Rycerze i mieszczanie. Wojna, konflikty i społeczeństwo w średniowiecznych Włoszech, Warszawa 2008 H.Manikowska, Nadzór i represja. Władza i społeczeństwo w późnośredniowiecznej Florencji, Warszawa 1993 H.Manikowska, Średniowieczne miasta-państwa na półwyspie apenińskim, w: Rozkwit średniowiecznej Europy, pod red. H.Samsonowicza, Warszawa 2001. P.Muratov, Obrazy Włoch, Warszawa 1972 A.Perria, Okrutni Sforzowie, Warszawa 1985 R.Romano, Między dwoma kryzysami. Włochy Renesansu, Warszawa 1976 M.Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1981 W.Szyszkowski, Wenecja. Dzieje Republiki 726-1797, Toruń 1992 Z.Waźbiński, Malarstwo quattrocenta, Warszawa 1989 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja | |
Prowadzący grup: | Roman Czaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Sem. I (Roman Czaja) Celem zajęć jest przedstawienie studentom Italianistyki podstawowych zjawisk politycznych, społeczno-gospodarczych i kulturalnych zachodzących w historii Włoch w średniowieczu i okresie Odrodzenia, a więc w okresie od V do końca XVI w.. Ze względu na specyfikę studiów filologicznych szczególnie ważne jest ukazanie z jednej strony specyfiki dziejów Italii, a z drugiej zaś powiązań z historią Europy zaalpejskiej oraz wpływu zjawisk zachodzących na Półwyspie Apenińskim na cywilizację europejską. Program zajęć podzielono na dwie części. Pierwsza mająca układ chronologiczny poświęcona jest historii Włoch, w jej ramach omawiane będą najważniejsze zjawiska z zakresu historii politycznej, społecznej i kultury. Druga część zajęć ma charakter problemowy i obejmuje przedstawienie najważniejszych zjawisk z zakresu historii społecznej i kultury oraz podstawowe elementy z zakresu geografii historycznej Półwyspu Apenińskiego. |
|
Pełny opis: |
Plan zajęć: cz. I: Roman Czaja 1. Periodyzacja dziejów Włoch od VI do XVI w. – Italia longobardzka 568-774 2. Dzieje Półwyspu Apenińskiego w okresie karolińskim 774-887 oraz w okresie tzw. „niezależnych królów włoskich” 888-962 3. Italia w okresie dominacji Cesarstwa Niemieckiego, cz. I: rządy dynastii saskiej i salickiej 4. Italia w okresie rządów dynastii Hohenstaufów 1152-1268 5. Rywalizacja o dominację polityczną na Półwyspie Apenińskim w II poł. XIII i w XIV w. 6. Dzieje polityczne Italii w okresie XV w. 7. Wojny włoskie 1494-1559 8. Struktura polityczny Italii w okresie dominacji hiszpańskiej w II połowie XVI w. 9. Geneza, rozwój i struktura wewnętrzna komun włoskich. 10. Włoska świadomość narodowa w średniowieczu i w okresie humanizmu 11. Kultura włoska w okresie średniowiecza. 12. Humanizm – geneza, nurt ideowe, przedstawiciele 13. Sztuki piękne w okresie Renesansu 14. Rola Włoch w gospodarce europejskiej IX-XVI w. 15. Geografia historyczna Italii: charakterystyka regionów. |
|
Literatura: |
Podręczniki: G. Procacci, Historia Włochów, Warszawa 1983 J.Gierowski, Historia Włoch, Wrocław 1986 H. Manikowska, Włochy średniowieczne. Skrypt dla studentów italianistyki, Warszawa 2007 Monografie M. Belozerskaya, Sztuka Toskanii. Przewodnik po epokach miejscach i dziełach, Łodź 2010 M. Bellonci, Lukrecja Borgia, Warszawa 1989 B.Beuys, Florencja. Świat miast I miasto Świata, Warszawa 1995 M. Böhm, Normański podbój Sycylii w XI wieku, Oświęcim 2014 P.Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991 J.Burckhardt, Kultura odrodzenia we Włoszech, Warszawa 1939 I.Cloulas, Wawrzyniec Wspaniały, Warszawa 1989 K.Chłędowski, Siena, Lwów 1923 K.Chłędowski, Dwór w Ferrarze, Kraków 1958 K.Chłędowski, Historie neapolitańskie, Warszawa 1954 M.Handelsman, System narodowo-polityczny Coli di Rienzo, w : Przegląd Historyczny, t. 21 (1), 1918, s. 148-211 N.Hugede, Savonarola i Florentyńczycy, Warszawa 1988 J.Lucas-Dubreton, Życie codzienne we Florencji. Czasy Medyceuszy, Warszawa 1969 J.-C. Maire Vigueur, Rycerze i mieszczanie. Wojna, konflikty i społeczeństwo w średniowiecznych Włoszech, Warszawa 2008 H.Manikowska, Nadzór i represja. Władza i społeczeństwo w późnośredniowiecznej Florencji, Warszawa 1993 H.Manikowska, Średniowieczne miasta-państwa na półwyspie apenińskim, w: Rozkwit średniowiecznej Europy, pod red. H.Samsonowicza, Warszawa 2001. P.Muratov, Obrazy Włoch, Warszawa 1972 A.Perria, Okrutni Sforzowie, Warszawa 1985 R.Romano, Między dwoma kryzysami. Włochy Renesansu, Warszawa 1976 M.Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1981 W.Szyszkowski, Wenecja. Dzieje Republiki 726-1797, Toruń 1992 Z.Waźbiński, Malarstwo quattrocenta, Warszawa 1989 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja | |
Prowadzący grup: | Roman Czaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Sem. I (Roman Czaja) Celem zajęć jest przedstawienie studentom Italianistyki podstawowych zjawisk politycznych, społeczno-gospodarczych i kulturalnych zachodzących w historii Włoch w średniowieczu i okresie Odrodzenia, a więc w okresie od V do końca XVI w.. Ze względu na specyfikę studiów filologicznych szczególnie ważne jest ukazanie z jednej strony specyfiki dziejów Italii, a z drugiej zaś powiązań z historią Europy zaalpejskiej oraz wpływu zjawisk zachodzących na Półwyspie Apenińskim na cywilizację europejską. Program zajęć podzielono na dwie części. Pierwsza mająca układ chronologiczny poświęcona jest historii Włoch, w jej ramach omawiane będą najważniejsze zjawiska z zakresu historii politycznej, społecznej i kultury. Druga część zajęć ma charakter problemowy i obejmuje przedstawienie najważniejszych zjawisk z zakresu historii społecznej i kultury oraz podstawowe elementy z zakresu geografii historycznej Półwyspu Apenińskiego. |
|
Pełny opis: |
Plan zajęć: cz. I: Roman Czaja 1. Periodyzacja dziejów Włoch od VI do XVI w. – Italia longobardzka 568-774 2. Dzieje Półwyspu Apenińskiego w okresie karolińskim 774-887 oraz w okresie tzw. „niezależnych królów włoskich” 888-962 3. Italia w okresie dominacji Cesarstwa Niemieckiego, cz. I: rządy dynastii saskiej i salickiej 4. Italia w okresie rządów dynastii Hohenstaufów 1152-1268 5. Rywalizacja o dominację polityczną na Półwyspie Apenińskim w II poł. XIII i w XIV w. 6. Dzieje polityczne Italii w okresie XV w. 7. Wojny włoskie 1494-1559 8. Struktura polityczny Italii w okresie dominacji hiszpańskiej w II połowie XVI w. 9. Geneza, rozwój i struktura wewnętrzna komun włoskich. 10. Włoska świadomość narodowa w średniowieczu i w okresie humanizmu 11. Kultura włoska w okresie średniowiecza. 12. Humanizm – geneza, nurt ideowe, przedstawiciele 13. Sztuki piękne w okresie Renesansu 14. Rola Włoch w gospodarce europejskiej IX-XVI w. 15. Geografia historyczna Italii: charakterystyka regionów. |
|
Literatura: |
Podręczniki: G. Procacci, Historia Włochów, Warszawa 1983 J.Gierowski, Historia Włoch, Wrocław 1986 H. Manikowska, Włochy średniowieczne. Skrypt dla studentów italianistyki, Warszawa 2007 Monografie M. Belozerskaya, Sztuka Toskanii. Przewodnik po epokach miejscach i dziełach, Łodź 2010 M. Bellonci, Lukrecja Borgia, Warszawa 1989 B.Beuys, Florencja. Świat miast I miasto Świata, Warszawa 1995 M. Böhm, Normański podbój Sycylii w XI wieku, Oświęcim 2014 P.Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991 J.Burckhardt, Kultura odrodzenia we Włoszech, Warszawa 1939 I.Cloulas, Wawrzyniec Wspaniały, Warszawa 1989 K.Chłędowski, Siena, Lwów 1923 K.Chłędowski, Dwór w Ferrarze, Kraków 1958 K.Chłędowski, Historie neapolitańskie, Warszawa 1954 M.Handelsman, System narodowo-polityczny Coli di Rienzo, w : Przegląd Historyczny, t. 21 (1), 1918, s. 148-211 N.Hugede, Savonarola i Florentyńczycy, Warszawa 1988 J.Lucas-Dubreton, Życie codzienne we Florencji. Czasy Medyceuszy, Warszawa 1969 J.-C. Maire Vigueur, Rycerze i mieszczanie. Wojna, konflikty i społeczeństwo w średniowiecznych Włoszech, Warszawa 2008 H.Manikowska, Nadzór i represja. Władza i społeczeństwo w późnośredniowiecznej Florencji, Warszawa 1993 H.Manikowska, Średniowieczne miasta-państwa na półwyspie apenińskim, w: Rozkwit średniowiecznej Europy, pod red. H.Samsonowicza, Warszawa 2001. P.Muratov, Obrazy Włoch, Warszawa 1972 A.Perria, Okrutni Sforzowie, Warszawa 1985 R.Romano, Między dwoma kryzysami. Włochy Renesansu, Warszawa 1976 M.Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1981 W.Szyszkowski, Wenecja. Dzieje Republiki 726-1797, Toruń 1992 Z.Waźbiński, Malarstwo quattrocenta, Warszawa 1989 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja | |
Prowadzący grup: | Roman Czaja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Sem. I (Roman Czaja) Celem zajęć jest przedstawienie studentom Italianistyki podstawowych zjawisk politycznych, społeczno-gospodarczych i kulturalnych zachodzących w historii Włoch w średniowieczu i okresie Odrodzenia, a więc w okresie od V do końca XVI w.. Ze względu na specyfikę studiów filologicznych szczególnie ważne jest ukazanie z jednej strony specyfiki dziejów Italii, a z drugiej zaś powiązań z historią Europy zaalpejskiej oraz wpływu zjawisk zachodzących na Półwyspie Apenińskim na cywilizację europejską. Program zajęć podzielono na dwie części. Pierwsza mająca układ chronologiczny poświęcona jest historii Włoch, w jej ramach omawiane będą najważniejsze zjawiska z zakresu historii politycznej, społecznej i kultury. Druga część zajęć ma charakter problemowy i obejmuje przedstawienie najważniejszych zjawisk z zakresu historii społecznej i kultury oraz podstawowe elementy z zakresu geografii historycznej Półwyspu Apenińskiego. |
|
Pełny opis: |
Plan zajęć: cz. I: Roman Czaja 1. Periodyzacja dziejów Włoch od VI do XVI w. – Italia longobardzka 568-774 2. Dzieje Półwyspu Apenińskiego w okresie karolińskim 774-887 oraz w okresie tzw. „niezależnych królów włoskich” 888-962 3. Italia w okresie dominacji Cesarstwa Niemieckiego, cz. I: rządy dynastii saskiej i salickiej 4. Italia w okresie rządów dynastii Hohenstaufów 1152-1268 5. Rywalizacja o dominację polityczną na Półwyspie Apenińskim w II poł. XIII i w XIV w. 6. Dzieje polityczne Italii w okresie XV w. 7. Wojny włoskie 1494-1559 8. Struktura polityczny Italii w okresie dominacji hiszpańskiej w II połowie XVI w. 9. Geneza, rozwój i struktura wewnętrzna komun włoskich. 10. Włoska świadomość narodowa w średniowieczu i w okresie humanizmu 11. Kultura włoska w okresie średniowiecza. 12. Humanizm – geneza, nurt ideowe, przedstawiciele 13. Sztuki piękne w okresie Renesansu 14. Rola Włoch w gospodarce europejskiej IX-XVI w. 15. Geografia historyczna Italii: charakterystyka regionów. |
|
Literatura: |
Podręczniki: G. Procacci, Historia Włochów, Warszawa 1983 J.Gierowski, Historia Włoch, Wrocław 1986 H. Manikowska, Włochy średniowieczne. Skrypt dla studentów italianistyki, Warszawa 2007 Monografie M. Belozerskaya, Sztuka Toskanii. Przewodnik po epokach miejscach i dziełach, Łodź 2010 M. Bellonci, Lukrecja Borgia, Warszawa 1989 B.Beuys, Florencja. Świat miast I miasto Świata, Warszawa 1995 M. Böhm, Normański podbój Sycylii w XI wieku, Oświęcim 2014 P.Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991 J.Burckhardt, Kultura odrodzenia we Włoszech, Warszawa 1939 I.Cloulas, Wawrzyniec Wspaniały, Warszawa 1989 K.Chłędowski, Siena, Lwów 1923 K.Chłędowski, Dwór w Ferrarze, Kraków 1958 K.Chłędowski, Historie neapolitańskie, Warszawa 1954 M.Handelsman, System narodowo-polityczny Coli di Rienzo, w : Przegląd Historyczny, t. 21 (1), 1918, s. 148-211 N.Hugede, Savonarola i Florentyńczycy, Warszawa 1988 J.Lucas-Dubreton, Życie codzienne we Florencji. Czasy Medyceuszy, Warszawa 1969 J.-C. Maire Vigueur, Rycerze i mieszczanie. Wojna, konflikty i społeczeństwo w średniowiecznych Włoszech, Warszawa 2008 H.Manikowska, Nadzór i represja. Władza i społeczeństwo w późnośredniowiecznej Florencji, Warszawa 1993 H.Manikowska, Średniowieczne miasta-państwa na półwyspie apenińskim, w: Rozkwit średniowiecznej Europy, pod red. H.Samsonowicza, Warszawa 2001. P.Muratov, Obrazy Włoch, Warszawa 1972 A.Perria, Okrutni Sforzowie, Warszawa 1985 R.Romano, Między dwoma kryzysami. Włochy Renesansu, Warszawa 1976 M.Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1981 W.Szyszkowski, Wenecja. Dzieje Republiki 726-1797, Toruń 1992 Z.Waźbiński, Malarstwo quattrocenta, Warszawa 1989 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.