Praktyczna nauka języka japońskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2516-s2JAP1Z-PNJJ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka japońskiego | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: | |||
Strona przedmiotu: | https://sites.google.com/site/japonistykaumknihongo/ | ||
Punkty ECTS i inne: |
11.00
LUB
10.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | japoński | ||
Wymagania wstępne: | brak |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 11 punktów ECTS*: • 150 godzin = ćwiczenia z udziałem prowadzącego (godziny kontaktowe) [6 ECTS] • 90 godzin = praca własna (zapoznawanie się z materiałem zajęć, utrwalanie poznanego materiału, przygotowanie do testów) [3 ECTS] • 50 godzin = konsultacje z wykładowcą [2 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka po zakończeniu zajęć: K_W01 ma pogłębioną wiedzę ogólną o języku japońskim K_W02 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę dotyczącą kluczowych zagadnień związanych z językiem japońskim K_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa K_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o literaturze japońskiej i japonistycznej K_W05 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa K_W06 zna główne tendencje rozwojowe filologii K_W07 ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę dotyczącą terminologii i metodologii (językoznawczych i literaturoznawczych) badań w dziedzinie filologii japońskiej K_W08 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie pogłębioną wiedzę szczegółową dotyczącą wybranej problematyki językoznawczej lub literaturoznawczej |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka po zakończeniu zajęć: potrafi wyszukiwać, analizować i twórczo interpretować oraz użytkować zgodnie z wybraną metodologią badawczą informacje z różnych źródeł K_U02 potrafi dobierać i stosować odpowiednie metody badawcze i narzędzia do rozwiązywania typowych problemów badawczych K_U04 potrafi reagować na nieprzewidywalne warunki pracy i dostosowywać do nich metody i narzędzia badawcze K_U05 potrafi korzystać z zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w trakcie badań i prezentacji ich wyników K_U06 potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i testowania hipotez związanych z prostymi problemami właściwymi dla danego kierunku studiów K_U07 potrafi komunikować się (w mowie i piśmie) z odbiorcami z różnych kręgów przekazując im specjalistyczną wiedzę dotyczącą danego kierunku studiów i realizowanych badań K_U09 ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2+ w ramach języka/języków specjalności (z uwzględnieniem specjalistycznej terminologii) K_U10 potrafi kierować pracą zespołu K_U11 potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, w tym rolę wiodącą K_U12 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_U13 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze K_U15 umie tłumaczyć z języka polskiego na język japoński i odwrotnie K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13 K_U15 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka po zakończeniu zajęć: K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K08 ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z różnych źródeł K_K02 w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych K_K03 poczuwa się do odpowiedzialności społecznej, współorganizuje działania na rzecz środowiska społecznego K_K05 docenia dorobek danego zawodu i poczuwa się do odpowiedzialności za niego K_K08 jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
||
Metody dydaktyczne: | opis, klasyczna metoda problemowa Metoda ćwiczeniowa, giełda pomysłów, projektu, stolików eksperckich |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu nauczyć języka japońskiego na poziomie swobodnej komunikacji z native speakerem. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu rozwijanie przez studentów kompetencji językowej w zakresie stosowania wzorców gramatycznych, konstrukcji zdaniowych oraz słownictwa na poziomie zaawansowanym (jōkyū). W ramach zajęć studenci wykorzystują konstrukcje zdaniowe i struktury gramatyczne opanowane podczas studiów pierwszego stopnia i stosują je w celu nabywania umiejętności konwersacji w różnych sytuacjach. W semestrze zimowy studenci realizują prezentację na wybrany przez siebie temat i biorą udział w związanej z nią krytycznej dyskusji na forum grupy. W tym celu zaznajamiani są z odpowiednimi wyrażeniami używanymi w sytuacji dyskusji w japońskim środowisku komunikacyjnym, które ćwiczą w trakcie symulowanych dyskusji-ćwiczeń na zajęciach. Studenci ćwiczą pisanie po japońsku poprzez aktywność internetową – aktywne uczestnictwo w social networking service (m.in. w utworzonej przez nauczyciela grupie na platformie Google.sites). |
||
Literatura: |
– materiały wskazane przez wykładowcę – aktualne materiały internetowe, publikowane przez japońskie media, np. NHK, gazety i telewizje japońskie |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana na koniec semestru ustalana jest na podstawie: – obowiązkowej obecności i aktywności na zajęciach (K_U02, K_U05, K_U11, K_U15, K_U19, K_K01, K_K02) – obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach obecność na zajęciach minimum 80% (w przypadku obecności poniżej 80% ocena semestralna zostanie obniżona o pół oceny) – wyników zadań domowych (K_U02, K_U11, K_K01, K_K04) – wyników na końcowym egzaminie pisemnym i ustnym (K_W01, K_W02, K_U02, K_U11, K_U15, K_U19, K_K01, K_K04, K_K08) |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Shoko Nakayama, Krzysztof Stefański | |
Prowadzący grup: | Chie Fukai, Shoko Nakayama, Toshikazu Seguchi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Literatura: |
松本節子、佐久間良子他 『新聞・テレビ ニュースの日本語』 The Japan Times、東京2015. 渡辺克義 『ポーランド語作文教本』 東洋書店、東京2012 『日本語 口頭発表と討論の技術 コミュニケーション・スピーチ・ディベートのために』 東海大学留学生教育センター口頭発表教材研究会、1995 松井栄一 『ちがいがわかる 類語使い分け辞典』 小学館、東京2008. 森田六朗 『日本人の心がわかる日本語』 アスク出版、2011 大野晋『日本語練習帳』 岩波新書1999 森田良行『日本語の視点』 創拓社1998 『日本文化を読む―上級学習者向け日本語教材』京都日本語教育センター編集、2008 姫野昌子、山口久代他 『コロケーションが身につく日本語表現練習帳』 研究社、東京2012. 萩原稚佳子、齋藤眞理子、伊藤とく美 『日本語超級話者へのかけはし きちんと伝える技術と表現』 スリーエーネットワーク、東京2007. 萩原稚佳子、齋藤眞理子、伊藤とく美 『日本語上級話者への道 きちんと伝える技術と表現』 スリーエーネットワーク、東京2005. 松岡龍美 『絶対合格!日本語能力試験一級徹底トレーニング N1文法』アスク出版2013 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Shoko Nakayama, Krzysztof Stefański | |
Prowadzący grup: | Chie Fukai, Shoko Nakayama, Toshikazu Seguchi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Literatura: |
松本節子、佐久間良子他 『新聞・テレビ ニュースの日本語』 The Japan Times、東京2015. 渡辺克義 『ポーランド語作文教本』 東洋書店、東京2012 『日本語 口頭発表と討論の技術 コミュニケーション・スピーチ・ディベートのために』 東海大学留学生教育センター口頭発表教材研究会、1995 松井栄一 『ちがいがわかる 類語使い分け辞典』 小学館、東京2008. 森田六朗 『日本人の心がわかる日本語』 アスク出版、2011 大野晋『日本語練習帳』 岩波新書1999 森田良行『日本語の視点』 創拓社1998 『日本文化を読む―上級学習者向け日本語教材』京都日本語教育センター編集、2008 姫野昌子、山口久代他 『コロケーションが身につく日本語表現練習帳』 研究社、東京2012. 萩原稚佳子、齋藤眞理子、伊藤とく美 『日本語超級話者へのかけはし きちんと伝える技術と表現』 スリーエーネットワーク、東京2007. 萩原稚佳子、齋藤眞理子、伊藤とく美 『日本語上級話者への道 きちんと伝える技術と表現』 スリーエーネットワーク、東京2005. 松岡龍美 『絶対合格!日本語能力試験一級徹底トレーニング N1文法』アスク出版2013 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Shoko Nakayama, Krzysztof Stefański | |
Prowadzący grup: | Seiji Arai, Szymon Gredżuk, Shoko Nakayama, Toshikazu Seguchi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Literatura: |
松井栄一 『ちがいがわかる 類語使い分け辞典』 小学館、東京2008. 森田六朗 『日本人の心がわかる日本語』 アスク出版、2011 大野晋『日本語練習帳』 岩波新書1999 森田良行『日本語の視点』 創拓社1998 『すぐに使える実践日本語シリーズ』専門教育出版 増田アヤ子「2.ニュアンスがわかる 擬声語・擬態語(上級)」1993 小山恵美子 渡辺 摂「4.広がる 深まる 副詞(上級)」1993 田仲正江 間柄奈保子「8.表現を豊かに生き生き 慣用句(上級)」1995 小山誉子美 前田直子 『日本語文法演習 上級 敬語を中心とした対人関係の表現 待遇表現』 スリーエーネットワーク、2003 二通 信子 , 門倉 正美 , 佐藤 広子 『日本語力をつける文章読本: 知的探検の新書30冊 』東京大学出版会、2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Marcelina De Zoete-Leśniczak, Shoko Nakayama | |
Prowadzący grup: | Seiji Arai, Marcelina De Zoete-Leśniczak, Shoko Nakayama, Toshikazu Seguchi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywać się będą w formie online - zdalnie przy wykorzystaniu platformy e-learningowej Microsoft Teams oraz Moodle. Na niej zostanie utworzona "klasa" zajęciowa z dostępem tylko dla uczestników zajęć zapisanych na te zajęcia. Testy sprawdzające materiał przeprowadzane będą przy wykorzystaniu formularza Microsoft Forms. | |
Literatura: |
松井栄一 『ちがいがわかる 類語使い分け辞典』 小学館、東京2008. 森田六朗 『日本人の心がわかる日本語』 アスク出版、2011 大野晋『日本語練習帳』 岩波新書1999 森田良行『日本語の視点』 創拓社1998 『すぐに使える実践日本語シリーズ』専門教育出版 増田アヤ子「2.ニュアンスがわかる 擬声語・擬態語(上級)」1993 小山恵美子 渡辺 摂「4.広がる 深まる 副詞(上級)」1993 田仲正江 間柄奈保子「8.表現を豊かに生き生き 慣用句(上級)」1995 小山誉子美 前田直子 『日本語文法演習 上級 敬語を中心とした対人関係の表現 待遇表現』 スリーエーネットワーク、2003 二通 信子 , 門倉 正美 , 佐藤 広子 『日本語力をつける文章読本: 知的探検の新書30冊 』東京大学出版会、2012 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.