Praktyczna nauka języka włoskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2517-s1LS1Z-PNJW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka włoskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 6 punktów ECTS (150 godzin) w następującym układzie: 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego (90 godzin) oraz indywidualne konsultacje (20 godzin) (3 ECTS); 2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego - przygotowanie się do zajęć, lektura literatury, wykonywanie zadań – 30 godzin (2 ECTS); - przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin (1 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: ma podstawową wiedzę o języku/ językach danego obszaru kulturowego K_W01 W2: zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla danego języka/ języków w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia K_W02 W3: ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa K_W03 W4: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój danego obszaru kulturowego K_W08 W5: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym K_W13 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów K_U01 U2: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka/języków danego obszaru kulturowego K_U02 U3: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i obcym K_U05 U4: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii K_U06 U5: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego K_U07 U6: posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku polskim i/lub w języku danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł K_U14 U7: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub w języku danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych i różnych źródeł K_U15 U8: potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzać bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację K_U18 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K01 K2: uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji dziedzictwa kulturowego romańskiego obszaru językowego K_K04 |
Metody dydaktyczne: | PNJW (gramatyka) Ćwiczenia gramatyczne pisemne i ustne, wykład informacyjny i problemowy. PNJW (rozumienie ze słuchu) Oral approach, ćwiczenie dialogów, piosenek i wypowiedzi w języku włoskim. PNJW (konwersacja) Giełda pomysłów, drama, inscenizacja. PNJW (pisanie) Metoda ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Gramatyka - omówienie teoretycznych zagadnień gramatycznych, które zostaną następnie pogłębione podczas rozwiązywania praktycznych ćwiczeń. Rozumienie ze słuchu - rozumienie wypowiedzi w języku włoskim, tworzenie i odtwarzanie prostych dialogów dotyczących codziennych sytuacji. Konwersacja – rozwijanie u studentów umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnych w języku włoskim. Pisanie - rozwijanie umiejętności poprawnego pisania tekstów o różnym stopniu trudności. |
Pełny opis: |
PNJW (gramatyka): Przedmiotem zajęć jest omówienie zagadnień gramatycznych, które zostają następnie pogłębiane podczas rozwiązywania praktycznych ćwiczeń. Treści: 1. Czasowniki „essere” i „avere” oraz zaimki osobowe w funkcji podmiotu 2. Liczba pojedyncza i liczba mnoga. 3-4. Articolo determinativo i articolo indeterminativo. 5. Zgodność przymiotnika z rzeczownikiem 6-7. Czas teraźniejszy presente – odmiana czasowników regularnych 8-9. Czas teraźniejszy presente – odmiana czasowników nieregularnych 10. Preposizioni semplici 11-12. Preposizioni articolate 13-15. Preposizioni semplici i preposizioni articolate – ćwiczenia 16. Przysłówek (avverbio) 17. Czas przeszły passato prossimo, odmiana czasowników regularnych 18. Czas przeszły passato prossimo, odmiana czasowników nieregularnych 19. Passato prossimo – verbi con il doppio ausiliare 20-23. Passato prossimo – utrwalenie wiadomości 24. Particella “ci” w funkcji okolicznika miejsca 25. Czas przyszły futuro semplice 26. Czas przyszły futuro anteriore 27-28. Ćwiczenia na czasy futuro semplice i futuro anteriore 29. I possessivi 30. Pronomi diretti PNJW (rozumienie ze słuchu): Celem przedmiotu jest rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia ze słuchu wypowiedzi w języku włoskim, a także tworzenie i odtwarzanie prostych dialogów dotyczących codziennych sytuacji. Treści: 1. Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z treścią sylabusa. 2. Przedstawianie się. Podstawowe zwroty. 3-4. Dom i dzielnica. 5-6. Nauka i praca. 7-8. Jedzenie i zdrowie. 9-10. Czas wolny. 11-12. Wakacje. 13-14. Święta i tradycje. 15. Społeczeństwo i środowisko. PNJW (konwersacja): Celem zajęć jest rozwinięcie u studentów umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnych w języku włoskim. Ćwiczenie dialogów sytuacyjnych (zawieranie znajomości, w barze, w sekretariacie, w pociągu, w autobusie itp.) 1. Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z treścią sylabusa. 2. MI PRESENTO... 3. LA MIA FAMIGLIA 4. GLI AMICI 5. TEMPO LIBERO 6. LA MIA CASA 7. A TAVOLA 8. UNA GITA 9. PERSONAGGI FAMOSI 10. A SCUOLA 11. PROFESSIONI 12. MEZZI PUBBLICI 13. MUSICA 14. GUARDARE LA TV 15. RIPASSO DELLE TEMATICHE TRATTATE DURANTE IL SEMESTRE PNJW (pisanie): 1. Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z treścią sylabusa. Czytanie krótkich dialogów zawierających podstawowe zwroty w języku włoskim 2. Praca i uczelnia 3. Czas wolny 4. Geografia Włoch 5. „Che buono!” – ćwiczenia skupione wokół tekstów na temat włoskich lodów 6. Italiani chiacchieroni 7-8. Italiani di città 9-10. Lei e lui 11-12. La famiglia italiana 13-14. La fuga d’amore 15. Ripasso delle tematiche trattate durante il semestre |
Literatura: |
PNJW (gramatyka): Bibliografia główna: Jafrancesco E., Parla e scrivi, Vivnci, Casa Editrice Lilagan & C. SAS, 2005. Katerinov K., La lingua italiana per stranieri. Corso elementare ed intermedio, Edizioni Guerra, Perugia 1985. Bibliografia uzupełniająca: Bailini S., Consonno S., I verbi italiani, Alma Edizioni, Firenze 2004. Storni B., Ćwiczenia gramatyczne z kluczem z języka włoskiego, Wydawnictwo Delta, Warszawa 1997. Galasso S., Trama G., Italiano in cinque minuti 1, Alma Edizioni, Firenze 2008. Iacovini G., Persiani N., Fiorentino B., Gramm.it. Grammatica italiana per stranieri, Bonacci Editore, Formello 2009. Nocchi S., Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2006. Nocchi S., Chiappelli T., Gramma mia!, Alma Edizioni, Firenze 2005. Widłak S. Gramatyka języka włoskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 2010. Zawadzka D., Gramatyka języka włoskiego, Szkolne Wydawnictwo PWN, Warszawa 1997. PNJW (konwersacja): Bibliografia podstawowa: - MARIN T., 2000, La prova orale 1, Roma: Edizioni Edilingua. - MARIN T, MAGNALLI S., 2013, Nuovo Progetto Italiano 1a e 1b, Roma: Edizioni Edilingua. - materiały własne (teksty wybranych piosenek, materiały audio i video, teksty prasowe) Bibliografia uzupełniająca: - NOCCHI S., 2011, Nuova Grammatica pratica della lingua italiana, Firenze: Alma Edizioni. - F. Sabatini, C. Camodeca, C. De Santis, 2011, Sistema e Testo, Torino: Loescher Editore. Słowniki: - ZINGARELLI N., 2012, Vocabolario della lingua italiana, con CD-Rom, Ed. Zanichelli. PNJW (rozumienie ze słuchu): Bibliografia podstawowa: - AUST D., STUART L. 2003, Pronto! Chi ascolta?, Perugia: Guerra Edizioni. - MARIN T., MAGNELLI S., 2013, Nuovo Progetto Italiano 1, Roma: Edizioni Edilingua. - RIZZO G., ZIGLIO L., 2014, Nuovo Espresso 1, Roma: Alma Edizioni. - IGNONE A., PICHIASSI M., 2009, Se ascoltando... – livelli A1-A2, Perugia: Guerra Edizioni. - COSTAMAGNA L., MARASCO M. V., SANTEUSANIO N., 2010, L’italiano con le canzoni, Perugia: Guerra Edizioni. - CAON Fabio, 2011, L’Italiano parla Mogol: Imparare l’italiano attraverso i testi delle sue canzoni, Perugia: Guerra Edizioni. - materiały własne Bibliografia uzupełniająca: - NOCCHI S., 2011, Nuova Grammatica pratica della lingua italiana, Firenze: Alma edizioni. - F. Sabatini, C. Camodeca, C. De Santis, Sistema e Testo, Loescher Editore, Torino, 2011 - M. K. Podracka, A. Janicka, Praktyczny Słownik polsko-włoski/włosko-polski, Wydawnictwo REA, Warszawa, 2012. Słownik: ZINGARELLI N.,2012, Vocabolario della lingua italiana, con CD-Rom, Zanichelli PNJW (pisanie): Libri di testo: - Cini L., Strategie di scrittura: quaderno di esercizi: livello intermedio, Bonacci Editore, Roma 1998. - Guastalla C., Giocare con la scrittura, Alma Edizioni, Firenze 2004. - Iacovini G., Persiani N., Fiorentino B., Gramm.it. Grammatica italiana per stranieri, Bonacci Editore, Formello 2009. - Moni A., Scriviamo! Attività per lo sviluppo dell’abilità di scrittura, Edilingua, Roma 2010. - Mazzetti A., Manili P., Bagianti M. R., Qui Italia più. Viaggio nell’italiano contemporaneo attraverso l’analisi del testo, Le Monnier, Milano 1997. - Piotti D., De Savorgnani G., Universitalia: corso di italiano: livello A1-B1, Alma Edizioni, Firenze 2007. - MARIN T., MAGNELLI S., 2013, Nuovo Progetto Italiano 1, Roma: Edizioni Edilingua. - RIZZO G., ZIGLIO L., 2014, Nuovo Espresso 1, Roma: Alma Edizioni. Altri strumenti didattici: - NOCCHI S., 2011, Nuova Grammatica pratica della lingua italiana, Firenze: Alma edizioni. - F. Sabatini, C. Camodeca, C. De Santis, Sistema e Testo, Loescher Editore, Torino, 2011 - M. K. Podracka, A. Janicka, Praktyczny Słownik polsko-włoski/włosko-polski, Wydawnictwo REA, Warszawa, 2012. ZINGARELLI N., 2012M Vocabolario della lingua italiana, con CD-Rom, Zanichelli |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie pozytywnych wyników ze wszystkich kolokwiów i wejściówek odbywających się w przeciągu danego semestru oraz przedłożenie wymaganych prac domowych (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1, K2) Pod uwagę brana jest również obecność podczas zajęć (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione), przygotowanie do zajęć oraz praca na lekcji (K_K01, K_K02). Obowiązująca skala ocen to: 0-60% maksymalnej liczby punktów – ndst., 61-68% - dst, 69-76% - dst+, 77-84% - db, 85-92% - db+, 93-100% - bdb. Wymagania na zaliczenie pokrywają się z treścią sylabusa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.