Gramatyka kontrastywna języka czeskiego i polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2517-s1LS2L-GKJCP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka kontrastywna języka czeskiego i polskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty z języka czeskiego - II rok 2 semestr - lingwistyka stosowana s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość terminologii językoznawczej oraz znajomość języka czeskiego na poziomie średniozaawansowanym. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w konwersatorium – 15 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - analiza materiałów zajęciowych - 18 - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 12 - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 5 Łącznie: 50 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03: ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa K_W11: ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym ze szczególnym uwzględnieniem kontaktów danego obszaru kulturowego z Polską |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U04: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany dwóch wybranych języków (rosyjskiego, francuskiego lub włoskiego – z koszyka I oraz czeskiego lub hiszpańskiego - z koszyka II) K_U05: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku polskim i dwóch wybranych językach (rosyjskim, francuskim lub włoskim – z koszyka I oraz czeskim lub hiszpańskim - z koszyka II) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wskazanie podobieństw, różnic oraz ekwiwalencji między językiem polskim a czeskim na poziomie fonetyki, słowotwórstwa, morfologii i składni. Ważnym zagadnieniem podejmowanym w ramach zajęć jest problem interferencji językowej. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: 1. Poszukiwanie podobieństw i różnic lub ekwiwalencji jako główny cel analizy konfrontatywnej. Wykorzystanie wyników analizy konfrontatywnej (leksykologia, przekład). 2. Problem interferencji językowej i błędy interferencyjne w języku czeskim i polskim. 3. Czesko-polskie analogie językowe: feminativa. 4. „Fałszywi przyjaciele tłumacza”. 5. Multiwerbizacja i uniwerbizacja w języku czeskim i polskim. 6. Czeska i polska frazeologia. 7. Poszukiwania w zakresie ekwiwalencji między wybranymi jednostkami leksykalnymi (również wielowyrazowymi) czeskimi a polskimi. 8. Korpus językowy INTERCORP i problemy ekwiwalencji przekładowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Pianka W., Tokarz E., Gramatyka konfrontatywna języków słowiańskich, Katowice 2000. Dalewska-Greń H., Języki słowiańskie, Warszawa 1997. Lotko E., Polština a čeština z hlediska typologického, Olomouc 1981. Lotko E., Zrádná slova v polštině a češtině, Olomouc 1987. Lotko E., Synchronní konfrontace češtiny a polštiny, Olomouc 1997. Mietła J., Multiwerbizacja w języku czeskim i polskim, Toruń 1998. Orłoś T. Z., Studia bohemistyczne, cz. II, Kraków 1992. Orłoś T. Z., Czesko-polska pozorna ekwiwalencja językowa, Kraków 2004. Orłoś T. Z., Studia z frazeologii czeskiej i polskiej, Kraków 2005. Orłoś T. Z. (red.), Czesko-polski słownik zdradliwych wyrazów i pułapek frazeologicznych, Kraków 2006. Pravdová M., Svobodová I. (eds.), Akademická příručka českého jazyka, Praha 2014. Siatkowski S., Strukturalne i uzualno-stylistyczne właściwości odpowiedników międzyjęzykowych, „Slavia Orientalis”, 1978, nr 3. Szczepańska E., Uniwerbizacja w języku czeskim i polskim, Kraków 1994. Wróbel H., Gramatyka języka polskiego, Kraków 2001. Literatura uzupełniająca: Orłoś T., Tysiąc lat czesko-polskich związków językowych. Tisíc let česko-polských jazykových vztahů, Kraków 1993. Mrhačová, E., Balowski, M. Česko-polský frazeologický slovník, Ostrava, 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne, realizujące następujące efekty uczenia się: K_W03, K_W11, K_U04, K_U05, K_K01 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dembska, Sylwia Skuza | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Pełny opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Literatura: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dembska, Marta Kaliska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Pełny opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Literatura: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dembska, Marta Kaliska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Pełny opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Literatura: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.