Folklor słowny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1Z-FS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Folklor słowny |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w konwersatoriach: min. 26 godz. (dodatkowo, w razie nieobecności konsultacje z nauczycielem prowadzącym) Łącznie: 30 godz.(1 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: np. - kwerenda biblioteczna 5 godz. - czytanie literatury: 20 godz. - pisanie prac: 10 godz. - analiza materiałów pomocniczych (filmu, prezentacji): 10 godz. - przygotowywanie prezentacji: 5 godz. - przygotowanie do kolokwium: 10 godz. Łącznie: 55 godz. (2 ECTS) Ogółem: godzin realizowanych z udziałem nauczyciela i godzin przeznaczonych na pracę indywidualną studenta: 75 (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02. Rozumie odrębność etnologii i antropologii kulturowej oraz ich powiązania z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych i społecznych, a także pojmuje kierunki ich rozwoju. (P6S_WG, P6S_WK) K_W07. Ma zaawansowaną wiedzę szczegółową z zakresu etnologii Polski i Europy, zróżnicowania etnicznego i narodowego świata, sztuki ludowej i nieprofesjonalnej, folkloru, studiów lokalnych i regionalnych, muzealnictwa etnograficznego, historii myśli etnologicznej. (P6S_WG). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U05. Potrafi formułować tezy i przeprowadzać analizę porównawczą źródeł w zakresie szczegółowych obszarów zainteresowań etnologii i antropologii kulturowej w tym folkloru (P6S_UW). K_U11. Potrafi opracować pisemnie zadany temat z zastosowaniem warsztatu naukowego [recenzja, referat, artykuł naukowy itp.( P6S_UW). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Umie ustalać priorytety dla prowadzonych działań, dobierając tematy badawcze pod względem ich wartości naukowej oraz własnych możliwości (P6S_KK). K_K04 Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie krajowego i światowego dziedzictwa kulturowego oraz odczuwa potrzebę jego ochrony. (P6S_KO). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny, Metody dydaktyczne poszukujące: - projektu, - referatu. Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz, - prezentacja. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Konwersatorium zapoznaje studenta z zagadnieniami dotyczącymi folkloru słownego (literatury ludowej) społeczności wiejskiej przełomu wieku XIX i XX, jak też wybranych form folkloru miejskiego i współczesnego folkloru internetowego. |
Pełny opis: |
Zajęcia przybliżają uczestnikom warunki życia w społeczności wiejskiej z przełomu wieku XIX i XX. Społeczność ta nazywana lokalną, bądź tradycyjną funkcjonowała w systemie mitu toteż w trakcie konwersatorium przywołane zostają podstawowe teorie nt. mitu i kategorie myślenia mitycznego. W odniesieniu do folkloru ludowego mit jako wzorzec światopoglądowy towarzyszył wielu przekazom literackim. Zajęcia przybliżają i omawiają podstawowe gatunki ludowej prozy i liryki. Poddają też analizie wybrane zagadnienia folkloru współczesnego miejskiego i internetowego zwracając uwagę na mitologie społeczne obecne m.in. w: plotkach, opowieściach niesamowitych, teoriach spiskowych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bartmiński J., „Niebo się wstydzi”. Wokół ludowego pojmowania ładu świata, [w:] Kultura, literatura, folklor. Prace ofiarowane Profesorowi Czesławowi Hernasowi w sześćdziesięciolecie urodzin i czterdziestolecie pracy naukowej, red. M. Graszewicz, J. Kolbuszewski, Warszawa 1988. Bystroń J. St, Etnografia Polski, Warszawa, 1947, (rozdz. IV: Literatura, Wiedza). Czubala D., Opowieści z życia. Z badań nad folklorem współczesnym, Katowice 1985; [lub:] tegoż, Współczesne legendy miejskie, Katowice 1993. Ferfecka E., Święci i grzesznicy. Bohater jako jeden z wyznaczników gatunkowych legendy ludowej, [w:] Genologia literatury ludowej. Studia folklorystyczne, pod red. A. Mianeckiego i V. Wróblewskiej, Toruń 2002. Folklor w dobie Internetu, pod red. G. Gancarczyk i P. Grochowskiego, Toruń 2009. Goody J., Mit, rytuał i oralność, przeł. O. Kaczmarek, Warszawa 2012 (rozdział II: Literatura oralna, rozdział IX: Pismo, a pamięć ustna. Znaczenie lektooralności). Grochowski P., Folklorysta w sieci. Prolegomena do badań folkloru internetowego, [w] „Literatura Ludowa”, nr 3, 2010. Juza, M., Memy internetowe – tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne „Studia Medioznawcze”, nr 4, 201349-60. Kalniuk T., Sacrum w bajce ludowej, [hasło w:] Słownik polskiej bajki ludowej, t. 3: P – Z, red. V. Wróblewska, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2018, s. 115-121. Kalniuk T., Literatura i folklor w kontekście mityczności, [w:] Folklor - tradycja i współczesność, red. R. Sitniewska, E. Wilczyńska, V. Wróblewska, Toruń 2016, s. 21-32. Krzyżanowski J., Polska bajka ludowa w układzie systematycznym, Wrocław t.1: 1962, t.2: 1963. Pawluczuk W., Obraz świata w kulturze ludowej, [w:] Z problemów badania kultury ludowej, red. T. Kłak, Katowice 1988; [lub w:] tegoż, Świat w kulturach tradycyjnych, „Literatura Ludowa” 1985, nr 3/4. Simonides D., Folklor słowny, „Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej”, 1. 2, pod red. Marii Biernackiej, Marii Frankowskiej, Wandy Paprockiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wyd. PAN, Wrocław–Warszawa–Kraków 1981, s. 327-341. Simonides D., Memorat i fabulat we współczesnej folklorystyce, [w:] Literatura popularna – folklor – język, pod red. W. Nawrockiego i M. Walińskiego, t. 2, Katowice 1981. Simonides D., Bajka i podanie jako podstawowe gatunki tradycyjnej prozy ludowej, „Zeszyty Naukowe WSP w Opolu”, seria B, nr 24, Opole 1969. Literatura dodatkowa: Barber M., Legendy miejskie, przeł. Katarzyna Berger-Kuźniar; Piotr Błoch, Polskie legendy spisał i skomentował Wojciech Orliński, Warszawa 2007. Bartmiński J., Formy obecności sacrum w folklorze, [w:] J. Bartmiński I M. J. Wojtkowska (red), Folklor - sacrum – religia, Lublin 1995. Czubala D., Nasze mity współczesne, Katowice 1996. Dargiewicz L., Wróblewska V., Kompozycja tekstu folkloru, [w:] Kompozycja dzieła literackiego, pod red. A. Stoffa, Toruń 2004, s. 185-193. Hajduk-Nijakowska J., Wstęp, [do:] Nie wszystko bajka. Polskie ludowe podania historyczne, wybór, wstęp i komentarz J. Hajduk-Nijakowska, Warszawa 1983. Ługowska J, W świecie ludowych opowiadań. Teksty, gatunki, intencje narracyjne, Wrocław 1993. Kalniuk T., Świat jako wartość w ludowej filozofii życia, [w:] Konstrukcje i destrukcje tożsamości, t. 4: Wartości w świecie słowiańskim, red. E. Golachowska, D. Pazio-Wlazłowska, Warszawa 2015, s. 525-534. Kamińska, M., Niecne memy Dwanaście wykładów o kulturze internetu. Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań 2011. Ong W.J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. i wstępem opatrzył J. Japola, Lublin 1992. Propp V., Historyczne korzenie bajki magicznej, przeł. J. Chmielewski, Warszawa 2003. Propp V., Morfologia bajki, przeł. Wiesława Wojtyga-Zagórska, Warszawa 1976. Simonides D., Dlaczego drzewa przestały mówi?. Ludowa wizja świata, Opole 2010. Tomiccy R i J., Drzewo życia. Ludowa wizja świata i człowieka, Białystok 1975. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wypadkową ocen z wykonania poszczególnych zadań. Składają się na nią: aktywna obecność na zajęciach, tzn.: aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego, ocena pracy pisemnej z motywem przewodnim i/lub ocena prezentacji multimedialnej na zaaprobowany wcześniej temat, lub kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zgodnie z opisem w sekcji ogólnej |
|
Pełny opis: |
Zgodnie z opisem w sekcji ogólnej |
|
Literatura: |
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
|
Uwagi: |
Zajęcia w formie stacjonarnej, a w razie konieczności na mocy stosownego rozporządzenia Władz Uczelni w formie zdalnej. Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams. Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. Zmieniony tryb prowadzenia zajęć nie obniża wymagań stawianych studentom, a niekiedy oznacza konieczność zwiększonego nakładu pracy własnej studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zgodnie z opisem w sekcji ogólnej |
|
Pełny opis: |
Zgodnie z opisem w sekcji ogólnej |
|
Literatura: |
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
|
Uwagi: |
Zajęcia w formie stacjonarnej, a w razie konieczności na mocy stosownego rozporządzenia Władz Uczelni w formie zdalnej. Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams. Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. Zmieniony tryb prowadzenia zajęć nie obniża wymagań stawianych studentom, a niekiedy oznacza konieczność zwiększonego nakładu pracy własnej studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kalniuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kalniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zgodnie z opisem w sekcji ogólnej |
|
Pełny opis: |
Zgodnie z opisem w sekcji ogólnej |
|
Literatura: |
Zgodna z opisem w sekcji ogólnej |
|
Uwagi: |
Zajęcia w formie stacjonarnej, a w razie konieczności na mocy stosownego rozporządzenia Władz Uczelni w formie zdalnej. Zasady odbywania zajęć w trybie online: W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne. Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów. W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams. Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online: Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych. W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem. Zmieniony tryb prowadzenia zajęć nie obniża wymagań stawianych studentom, a niekiedy oznacza konieczność zwiększonego nakładu pracy własnej studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.