Zawodowe warsztaty antropologiczne: Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce/ Uchodźcy w Polsce i na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN2L-ZWA-MNU |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Zawodowe warsztaty antropologiczne: Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce/ Uchodźcy w Polsce i na świecie |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 2 roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna orientacja w zakresie teorii etniczności, znajomość podstawowych pojęć i kategorii badawczych - etniczność, przynależność grupowa, wspólnota etniczna i narodowa; pojęcia akulturacji, asymilacji, integracji. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - 30 godzin laboratorium = 1p. ECTS; 2. Czas studenta poświęcony na pracę indywidualną: - przygotowanie do zajęć = 25 godzin = 1p. ECTS 3. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń = 25 godzin = 1p. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W05 Ma podstawową wiedzę z zakresu etniczności, tożsamości kulturowej oraz narodowej. Zna podstawową problematykę współczesnych konfliktów etnicznych. P6S_WG P6S_WK |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U04 Potrafi opracowywać źródła zastane (pierwotne i wtórne). P6S_UW K_U05 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę wykorzystując publikacje, konsultacje i źródła internetowe. P6S_UW P6S_UO K_U09 Potrafi przeprowadzić wstępną interpretację wytworów rozmaitych sfer kultury, stosując przyjęte w etnologii metody badawcze. P6S_UW K_U15 Pojmuje potrzebę ciągłego samokształcenia i stałego rozwoju intelektualnego. P6S_UU |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K05 Wykazuje postawę humanitarną i jest wrażliwy na problemy społeczne współczesnego świata (uchodźcy, konflikty etniczne, konflikty wojenne itp.). P6S_KR K_K06 Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu międzykulturowego (między-etnicznego i między-religijnego). P6S_KO |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, analiza tekstów i materiałów multimedialnych, dyskusja, praca grupowa nad przydzielonym zadaniem z wykorzystaniem literatury, źródeł internetowych, wizyty w organizacjach pozarządowych oraz w Ośrodku dla uchodźców w Grupie, przygotowanie warsztatowych zajęć animacyjnych dla dzieci z ośrodka. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z problematyką mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, a także uchodźców (zarówno przebywających w Polsce jak i pod kątem kryzysu migracyjnego na świecie i w Europie). |
Pełny opis: |
Tematyka mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, a także uchodźców (zarówno przebywających w Polsce jak i pod kątem kryzysu migracyjnego na świecie i w Europie) zostaje ukazana od strony teoretycznej (obejmuje tematy jak prawa mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, historia osadnictwa, charakterystyka działalności organizacji mniejszościowych, tożsamość kulturowa mniejszości, relacje mniejszości ze społeczeństwem większościowym; przyczyny uchodźstwa, status uchodźcy i procedury uchodźcze, akulturacja, adaptacja, integracja uchodźców w Polsce, specyfika pracy w ośrodkach dla uchodźców), a także od strony praktycznej - poprzez bezpośrednie zapoznanie się z aktywnością i inicjatywami lokalnych organizacji pozarządowych działających na rzecz mniejszości i uchodźców, a także próbę samodzielnego przygotowania warsztatu dla jednej z tych grup. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Łodziński Sławomir, Równość i różnica. Mniejszości narodowe w porządku demokratycznym w Polsce po 1989 roku, Rozdział V, Warszawa 2005. • Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce po II wojnie światowej. Wybrane elementy polityki państwa, red. Stefan Dudra, Bernadetta Nitschke, Kraków 2010. (fragmenty) • Żyd, wróg Boga, (Duda, Makowski: rozmowa z J. Tokarską-Bakir), w: Tygodnik Powszechny 6, 2009, s. 16-25. (ew. inne artykuły numeru). • Mniejszość ukraińska i migranci z Ukrainy w Polsce. Raport, red. P. Tuma, Związek Ukraińców w Polsce Warszawa 2018 (online; fragmenty). • Między tolerancją a niechęcią. Polityka współczesnych państw europejskich wobec migrantów i mniejszości, red. A. Adamczyk, A. Sakson, C. Trosiak, Poznań 2017 (fragmenty). • Grzymała-Moszczyńska Halina, Uchodźcy: podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Kraków 2000 • Thiollet Helene (red.), Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, żeby wyrobić sobie własne zdanie, Kraków 2017 (fragmenty). • www.stowarzyszenie.romowie.net • www.uchodzcy.info • www.maszprawowiedziec.com.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, przygotowania do zajęć, zaprezentowanych efektów pracy grupowej lub indywidualnej, aktywności podczas zajęć i prezentowanego poziomu dyskusji oraz testu zaliczeniowego obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zawodowe warsztaty antropologiczne: uchodźcy w Polsce i na świecie. Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z problematyką uchodźstwa i uchodźców zarówno przebywających w Polsce jak i pod kątem kryzysu migracyjnego na świecie i w Europie. Tematyka zostaje ukazana od strony teoretycznej oraz od strony praktycznej - poprzez bezpośrednie zapoznanie się z aktywnością i inicjatywami lokalnych organizacji pozarządowych działających na rzecz cudzoziemców i uchodźców, a także próbę samodzielnego przygotowania warsztatu na rzecz tej grupy. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują następujące tematy: Podstawowe definicje i terminy; status uchodźcy, uchodźstwo na tle procesów migracyjnych. Uchodźcy w Polsce, uchodźcy na świecie: przyczyny i etapy migracji, procedury uchodźcze. Doświadczenia polskiego uchodźstwa. Adaptacja, akulturacja, integracja uchodźców; kulturowe, społeczne i prawne bariery w procesie adaptacji. Miejsce uchodźców w ramach polskiej polityki migracyjnej. Metody i rezultaty programów integracyjnych i pomocowych w krajach Europy i świata. Spotkanie z uchodźcą jako spotkanie z Innym. Działania na rzecz uchodźców z perspektywy antropologii zaangażowanej. Rola polskich organizacji pozarządowych we wsparciu uchodźców, charakterystyka i rodzaje działalności. Doświadczenia i praktyki w przyjmowaniu uchodźców z perspektywy lokalnej. Inicjatywy, akcje, kampanie społeczne i działania informacyjne na temat uchodźców organizowane w Polsce. Specyfika pracy w ośrodkach dla uchodźców. Wprowadzenie do pracy z uchodźcami. Polaryzacja dyskursu uchodźczego oraz obraz uchodźców w mediach; debata polityczna, publiczna, filozoficzna, naukowa. Analiza postaw społecznych wobec uchodźców z wykorzystaniem Internetu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Antropologia zaangażowana (?) Prace Etnograficzne z. 38, red. F. Wróblewski et al. Zeszyty Naukowe UJ MCCCIX. Follis Karolina, Antropologia społeczno-kultrowa a międzynarodowy system ochrony praw człowieka. Jak antropologicznie badać prawa człowieka?, w: Antropologia wobec dyskryminacji, Warszawa 2015, s. 23-35 Grzymała-Moszczyńska Halina, Uchodźcy: podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Kraków 2000. Problemy integracji imigrantów: koncepcje, badania, polityki red. A. Grzymała-Kazłowska, S. Łodziński, Warszawa 2008. Uchodźcy w Europie. Uwarunkowania, istota, następstwa, red. K. Wojtaszczyk, J. Szymańska, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty). Ząbek Maciej, Uchodźcy w Polsce: próba spojrzenia antropologicznego, Warszawa 2008. Literatura dodatkowa: Czerniejewska I., Działalność trzeciego sektora na rzecz uchodźców w Polsce, w: Krajobraz kulturowy wolnej Polski. Zbiór studiów, red. Czarnecka D., Książek J., Toruń, 2013, s. 95-123 Czerniejewska I., Kosowicz A., Marek A., Uchodźca, mój dobry sąsiad, Kraków 2009. Czerniejewska I., Kość-Ryżko K., Uchodźcy w Grupie i Czerwonym Borze, w: Imigranci. Między integracją i izolacją, red. M. Buchowski, J. Schmidt, Poznań 2012, s. 187-212. Grzymała-Moszczyńska Halina, Nowicka Ewa, Goście i gospodarze. Problem adaptacji kulturowej w obozach dla uchodźców oraz otaczających je społeczności, Kraków 1998. Kingsley Patrick, Nowa Odyseja. Opowieść o kryzysie uchodźczym w Europie, Warszawa 2017 (fragmenty). Kuligowski W. ,Archipelagi empatii. Mapowanie działań na rzecz uchodźców w Polsce, „Czas Kultury”, 2018, s. 112-117. Mikołajewski Jarosław, Wielki przypływ, Warszawa 2015 (fragmenty). Pietrusińska M. Inny-ja czy Obcy-potrzebujący. Wizerunki uchodźcy w pro uchodźczych działaniach edukacyjnych, „Czas Kultury”, 2018, s. 126-132. Polska polityka migracyjna. w poszukiwaniu nowego modelu, red. Matyja, et al., Warszawa-Rzeszów 2015. Thiollet Helene (red.), Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, żeby wyrobić sobie własne zdanie, Kraków 2017. Uchodźcy. Nowe wyzwania dla bezpieczeństwa europejskiego na tle standardów praw człowieka, red. W. Pływaczewski, M. Ilnicki, Olsztyn 2015. W poszukiwaniu nowych wzorów integracji cudzoziemców : wybór tekstów Polskiego Forum Integracyjnego, red. Justyna Segeš Frelak, Karolina Grot, Warszawa 2013. Wanat Ewa, Deutsche nasz. Reportaże berlińskie, Warszawa 2018. Wsparcie, pomoc, inicjatywa. Przewodnik po organizacjach pozarządowych imigrantów i dla imigrantów, KBM PAN raport pod kier. K. Slany, Warszawa 2014. http://www.kbnm.pan.pl/images/pdf/Przewodnik_po_organizacjach_pozarz%C4%85dowych_UJ.pdf refugeeatlas.com uchodzcy.info |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z problematyką mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, a także uchodźców (zarówno przebywających w Polsce jak i pod kątem kryzysu migracyjnego na świecie i w Europie). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia podzielone są na cztery segmenty tematyczne: IA – Kwestie definicyjne i teoretyczne: wyjaśnienie pojęć: mniejszości narodowe i etniczne; charakter relacji mniejszość – większość w ramach jednego państwa narodowego. Prawa i problemy grup mniejszościowych (narodowych, kulturowych i etnicznych) w Polsce. Analiza aktów prawnych określających status mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce i Europie. IB – Charakterystyka wybranych mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce (historia, stan obecny, charakterystyka kulturowo-społeczna i wyznaniowa, formy organizowania się i działalności, sposoby podtrzymywania tożsamości kulturowej i etnicznej). IIA – Problematyka uchodźców: pojęcia, definicje, liczby; prawa uchodźców w Polsce, problematyka uchodźców w świetle współczesnego kryzysu uchodźczego na świecie (przyczyny, przebieg, elementy polityki imigracyjnej państw). IIB ¬– Charakterystyka działań na rzecz mniejszości i uchodźców, polityka Polski wobec uchodźców, metody i rezultaty programów integracyjnych i pomocowych, inicjatywy lokalnych organizacji pozarządowych skierowane do mniejszości i uchodźców; specyfika pracy z uchodźcami; antropolog w roli eksperta i doradcy w kwestiach mniejszości i uchodźców. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Łodziński Sławomir, Równość i różnica. Mniejszości narodowe w porządku demokratycznym w Polsce po 1989 roku, Rozdział V, Warszawa 2005. • Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce po II wojnie światowej. Wybrane elementy polityki państwa, red. Stefan Dudra, Bernadetta Nitschke, Kraków 2010. (fragmenty) • Żyd, wróg Boga, (Duda, Makowski: rozmowa z J. Tokarską-Bakir), w: Tygodnik Powszechny 6, 2009, s. 16-25. (ew. inne artykuły numeru). • Mniejszość ukraińska i migranci z Ukrainy w Polsce. Raport, red. P. Tuma, Związek Ukraińców w Polsce Warszawa 2018 (online; fragmenty). • Między tolerancją a niechęcią. Polityka współczesnych państw europejskich wobec migrantów i mniejszości, red. A. Adamczyk, A. Sakson, C. Trosiak, Poznań 2017 (fragmenty). • Grzymała-Moszczyńska Halina, Uchodźcy: podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Kraków 2000 • Thiollet Helene (red.), Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, żeby wyrobić sobie własne zdanie, Kraków 2017 (fragmenty). • www.stowarzyszenie.romowie.net • www.uchodzcy.info • www.maszprawowiedziec.com.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z problematyką mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, a także uchodźców (zarówno przebywających w Polsce jak i pod kątem kryzysu migracyjnego na świecie i w Europie). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia podzielone są na cztery segmenty tematyczne: IA – Kwestie definicyjne i teoretyczne: wyjaśnienie pojęć: mniejszości narodowe i etniczne; charakter relacji mniejszość – większość w ramach jednego państwa narodowego. Prawa i problemy grup mniejszościowych (narodowych, kulturowych i etnicznych) w Polsce. Analiza aktów prawnych określających status mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce i Europie. IB – Charakterystyka wybranych mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce (historia, stan obecny, charakterystyka kulturowo-społeczna i wyznaniowa, formy organizowania się i działalności, sposoby podtrzymywania tożsamości kulturowej i etnicznej). IIA – Problematyka uchodźców: pojęcia, definicje, liczby; prawa uchodźców w Polsce, problematyka uchodźców w świetle współczesnego kryzysu uchodźczego na świecie (przyczyny, przebieg, elementy polityki imigracyjnej państw). IIB ¬– Charakterystyka działań na rzecz mniejszości i uchodźców, polityka Polski wobec uchodźców, metody i rezultaty programów integracyjnych i pomocowych, inicjatywy lokalnych organizacji pozarządowych skierowane do mniejszości i uchodźców; specyfika pracy z uchodźcami; antropolog w roli eksperta i doradcy w kwestiach mniejszości i uchodźców. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Łodziński Sławomir, Równość i różnica. Mniejszości narodowe w porządku demokratycznym w Polsce po 1989 roku, Rozdział V, Warszawa 2005. • Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce po II wojnie światowej. Wybrane elementy polityki państwa, red. Stefan Dudra, Bernadetta Nitschke, Kraków 2010. (fragmenty) • Żyd, wróg Boga, (Duda, Makowski: rozmowa z J. Tokarską-Bakir), w: Tygodnik Powszechny 6, 2009, s. 16-25. (ew. inne artykuły numeru). • Mniejszość ukraińska i migranci z Ukrainy w Polsce. Raport, red. P. Tuma, Związek Ukraińców w Polsce Warszawa 2018 (online; fragmenty). • Między tolerancją a niechęcią. Polityka współczesnych państw europejskich wobec migrantów i mniejszości, red. A. Adamczyk, A. Sakson, C. Trosiak, Poznań 2017 (fragmenty). • Grzymała-Moszczyńska Halina, Uchodźcy: podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Kraków 2000 • Thiollet Helene (red.), Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, żeby wyrobić sobie własne zdanie, Kraków 2017 (fragmenty). • www.stowarzyszenie.romowie.net • www.uchodzcy.info • www.maszprawowiedziec.com.pl |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, przygotowania do zajęć, zaprezentowanych efektów pracy grupowej lub indywidualnej, aktywności podczas zajęć i prezentowanego poziomu dyskusji oraz testu zaliczeniowego obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Książek | |
Prowadzący grup: | Joanna Książek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z problematyką mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, a także uchodźców (zarówno przebywających w Polsce jak i pod kątem kryzysu migracyjnego na świecie i w Europie). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia podzielone są na cztery segmenty tematyczne: IA – Kwestie definicyjne i teoretyczne: wyjaśnienie pojęć: mniejszości narodowe i etniczne; charakter relacji mniejszość – większość w ramach jednego państwa narodowego. Prawa i problemy grup mniejszościowych (narodowych, kulturowych i etnicznych) w Polsce. Analiza aktów prawnych określających status mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce i Europie. IB – Charakterystyka wybranych mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce (historia, stan obecny, charakterystyka kulturowo-społeczna i wyznaniowa, formy organizowania się i działalności, sposoby podtrzymywania tożsamości kulturowej i etnicznej). IIA – Problematyka uchodźców: pojęcia, definicje, liczby; prawa uchodźców w Polsce, problematyka uchodźców w świetle współczesnego kryzysu uchodźczego na świecie (przyczyny, przebieg, elementy polityki imigracyjnej państw). IIB ¬– Charakterystyka działań na rzecz mniejszości i uchodźców, polityka Polski wobec uchodźców, metody i rezultaty programów integracyjnych i pomocowych, inicjatywy lokalnych organizacji pozarządowych skierowane do mniejszości i uchodźców; specyfika pracy z uchodźcami; antropolog w roli eksperta i doradcy w kwestiach mniejszości i uchodźców. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Łodziński Sławomir, Równość i różnica. Mniejszości narodowe w porządku demokratycznym w Polsce po 1989 roku, Rozdział V, Warszawa 2005. • Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce po II wojnie światowej. Wybrane elementy polityki państwa, red. Stefan Dudra, Bernadetta Nitschke, Kraków 2010. (fragmenty) • Żyd, wróg Boga, (Duda, Makowski: rozmowa z J. Tokarską-Bakir), w: Tygodnik Powszechny 6, 2009, s. 16-25. (ew. inne artykuły numeru). • Mniejszość ukraińska i migranci z Ukrainy w Polsce. Raport, red. P. Tuma, Związek Ukraińców w Polsce Warszawa 2018 (online; fragmenty). • Między tolerancją a niechęcią. Polityka współczesnych państw europejskich wobec migrantów i mniejszości, red. A. Adamczyk, A. Sakson, C. Trosiak, Poznań 2017 (fragmenty). • Grzymała-Moszczyńska Halina, Uchodźcy: podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Kraków 2000 • Thiollet Helene (red.), Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, żeby wyrobić sobie własne zdanie, Kraków 2017 (fragmenty). • www.stowarzyszenie.romowie.net • www.uchodzcy.info • www.maszprawowiedziec.com.pl |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, przygotowania do zajęć, zaprezentowanych efektów pracy grupowej lub indywidualnej, aktywności podczas zajęć i prezentowanego poziomu dyskusji oraz testu zaliczeniowego obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.